2024-08-03, 19:59
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Det är tufft att födas till skitkassa förutsättningar som from spädbarns ålder inte har nån chans att påverka sin situation. Det är detta jag menar med att alla är offer i det här.
När föräldrar och vårdnadshavare sviker och det inte finns alternativ i släkten heller utan man tvingas in i detta kassa system. Alla människor vill bli omtyckta visad ömhet och kärlek men när inte det kan erbjudas va ska vi förvänta oss då.
Har ingen lösning och det är säkert inte bara en sak det beror på men nuvarande systen fungerar uppenbarligen inte. Dom här 2 tjejerna har gjort en förfärlig gärning som ej kan förlåtas men vi får inte glömma att det är svikna barn det är frågan om.

Jag håller med dig i allt du skriver, utöver att två av offren har nu blivit förövare. "Fram till mordet" var de offer.

För mig blir en känslomässig splittring när man (jag) kan känna en sådan djup empati och medlidande för de bådas liv och uppväxt. Präglat av trauman, sorg, övergrepp, fysiskt och psykiskt lidande och allt annat de varit med om som inte är dokumenterat.
Och samtidigt känna ett enormt hat och primitiv vrede.
Inte bara för tjejerna men för hela systemet (hela vägen upp) som failat dem och alla andra i samma situationer.

Jag tror inte att jag är ensam om dessa känslor, för jag ser ju vad som skrivs här inne.

Detta mordet har påverkat många (utanför den närmaste kretsen), av säkerligen hundra olika skäl.
Allt från föräldrar med barn i den åldern till människor och barn som själv växt/växer upp under liknande förhållanden.

Det är så tragiskt på så många plan.
Citera
2024-08-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Där är ingen som försvarar vad som har hänt, utan diskussionen handlar ju bara om att försöka komma så nära sanningen som möjligt. Frågan om det är en situation som spårade ur eller inte handlar ju om ifall planen var mord, eller om det var något som hände i situationen.

Men förklara för mig hur "händer" ett mord i situationen? När en hjälplös tjej ligger helt försvarslös å matas med slag å sedan hugg?
Citera
2024-08-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Där finns ju också omständigheter som jag anser kan förmildra, det är det att de växt upp under hemska förhållanden och inte lärt sig vad som är rätt eller fel. Där ligger ett stort ansvar på soc och föräldrar.

Men kom igen. Du menar alltså att vi alla är skyldiga till detta, eftersom vi inte lärt dessa att mord är fel? Är inte det något de flesta ändå snappar upp ganska tidigt? Hur långt ska vi dra detta, för jag menar även vuxna kan ju hävda att de aldrig fått gått en utbildning i att man inte får mörda.
Citera
2024-08-03, 20:06
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miradoux
Sveriges Radio gick ut med att det var en person i 45 års åldern. Det stämmer på Rs mamma, men kan också vara Ms släkting som någon påstått i tråden. Men jag satsar mina pengar på att det är Rs sinnessjuka mamma

Med min uppfattning om mamman och hur hon åtminstone varit mot R så tror jag inte att det är hon.

Hon verkar dels för självupptagen och mycket annat.

Jag tror att det kan vara en "manlig släkting från den större familjen" som bor i Landskrona (inte hennes pappa).
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-03 kl. 20:17.
Citera
Medlem
Citat:
Men kom igen. Du menar alltså att vi alla är skyldiga till detta, eftersom vi inte lärt dessa att mord är fel? Är inte det något de flesta ändå snappar upp ganska tidigt? Hur långt ska vi dra detta, för jag menar även vuxna kan ju hävda att de aldrig fått gått en utbildning i att man inte får mörda.

Vi får börja redan i förskolan. Å då tog Babba upp tejp å tejpade ihop Bibbi till en mumie. Sen kom Dadda med en stor kniv å hög Bibbi så hon dog. Det tyckte den andra Babblarna var fel...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
Men förklara för mig hur "händer" ett mord i situationen? När en hjälplös tjej ligger helt försvarslös å matas med slag å sedan hugg?

Jag säger inte att de inte är ansvariga. Jag bara förklarade skillnaden på att något kan vara planerat i förväg, eller så kan det vara en situation som eskalerade. Man kan tänka sig att de band offret och sen hetsar de varandra att gå längre. Det verkade även som att de hade kontakt med andra under tiden som kanske också hetsade. När de har satt sig i situationen med att offret ligger paketerat, så är varje steg ytterligare lättare att ta, än vad man hade tänkt sig från början. De är ju inte så gamla och har inte samma konsekvenstänk.
Citera
2024-08-03, 20:08
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Se filmen först och återkom sen med dina tankar.

Efter att ha sett filmen så har jag lust att hoppa sönder huvudet på dom skyldiga.

Skiter i att det är små tjejer, dom har inte livets rätt.
Hur dog hon?
Citera
2024-08-03, 20:09
Medlem
Citat:
Jag säger inte att de inte är ansvariga. Jag bara förklarade skillnaden på att något kan vara planerat i förväg, eller så kan det vara en situation som eskalerade. Man kan tänka sig att de band offret och sen hetsar de varandra att gå längre. Det verkade även som att de hade kontakt med andra under tiden som kanske också hetsade. När de har satt sig i situationen med att offret ligger paketerat, så är varje steg ytterligare lättare att ta, än vad man hade tänkt sig från början. De är ju inte så gamla och har inte samma konsekvenstänk.

Respekterar ditt tänk men i min bok om du går runt med kniv så är du beredd att använda den. Spec i detta fall uppenbarligen. Men den e det samma sak som på ett sommarbad med hopptorn. Du kan stå där uppe å alla hetsar du ska hoppa men du har alltid ett val sj att inte göra det.
Citera
2024-08-03, 20:09
Medlem
Citat:
Man har alltid ett val. Punkt slut. Dessa tjejer valde att mörda å ska därför straffas därefter.

Självklart skall dom straffas.

Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2024-08-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Med min uppfattning om mamman och hur hon åtminstone varit mot R så tror jag inte att det är hon.

Hon verkar dels för självupptagen och mycket annat.

Jag tror att det är en "manlig släkting från den större familjen" som bor i Landskrona (inte hennes pappa).

Det är en man som sitter. Tänker att det kan vara hennes pappa inte alltid man får sitta sitt straff direkt när man får sin dom. Eller så är det nån av olika männen hon brukar sova hos.
Citera
2024-08-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Självklart skall dom straffas.

Allt är inte svart eller vitt.

Nä såklart inte men problemet jag upplever vi har i Sverige idag är att det är lite för mkt färg däremellan svart å vitt. Å vi måste fan ibland bara kolla på det som e svart å vitt, dvs faktan.
Citera
2024-08-03, 20:12
Medlem
Citat:
Respekterar ditt tänk men i min bok om du går runt med kniv så är du beredd att använda den. Spec i detta fall uppenbarligen. Men den e det samma sak som på ett sommarbad med hopptorn. Du kan stå där uppe å alla hetsar du ska hoppa men du har alltid ett val sj att inte göra det.

Ja, och det är som sagt inte en diskussion om de är ansvariga eller inte, det är de ju så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in