2024-08-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Katter är flyktdjur, visste kan de i desperation klösa en övermäktig angripare men de sticker så snabbt de kan. Och att hålla på gömma sig och vara rädd är helvete för en katt, speciellt innekatt i en liten boende lägenhet.

Du har gjort bra inlägg men detta var ytterligt oinsatt.
Okej, har haft skyggisar tidigare och när en var tvungen att akut tas till veterinären var det bara att acceptera blodvite (på mig, inte katten). Men mer tama kissar är nog mindre rädda. Och jag är inte oinsatt.
Citera
2024-08-03, 15:27
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Eller det som framkommer tydligt allt mer och mer, att PÖ själv sett till så Essie "försvunnit" eller avlivats av någon i nära led.
Efterlysningarna är numera borttagna av PÖ, hittelönen drogs ju tillbaka redan för någon vecka sedan.
Ja, skumma du, det finns mycket matnyttigt att inhämta

Gör nu!

Men, varför försätta sig i en sån situation? Som pappan eventuellt gjort?
Han verkar ju inte ointelligent, men inte ha alla hästar ( eller i detta fall ” hundar” ) hemma??

Hur kunde han inte begripa, att detta skulle få en sån genomslagskraft??

Tycker f.ö att TV4 Nyhetsmorgon borde sätta på sig skämskudde, då de var en av de första att rapportera om detta/ han honom på länk.
Citera
2024-08-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arioso
Tyvärr osannolikt att Essie lever idag. Syftet med efterlysning, odaterade filmer, info om hjulspår m.m. är glasklart att casha in försäkringen. Att det då och då poppar upp påståenden om att stackarn räddats, men att inga frågor kan besvaras, kan bero på att familjen infiltrerar grupper på ex.vis facebook där sådan info "planteras" för vidare spridning, allt för att hjälpa dem i försäkringsärendet.

Skulle vara intressant om försäkringsbolaget begär familjens och anhörigas bilars GPS och telefonlistor i sin utredning, men det är väl osäkert om sånt görs i denna typ av ärenden. Det har hänvisats till fallet med J Möller, men där var väl en livförsäkring på miljonbelopp.
Den erfarenhet av utredare jag har vet jag att det görs i kollisioner där bilvärdet kanske ligger runt 20-30 tusen. jag är tämligen övertygad att det kommer göras i detta fall.
Citera
2024-08-03, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Var rädd eller blev rädd?

Inte så konstigt om vovven redan är rädd i den miljön. Att klippa klorna är ofta bedrövligt för ett djur som inte litar på de djuret bor med.
Citera
2024-08-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vad fan har farmor och farfar med saken att göra? Det är inte de som haft hand om hunden. När jag ändå har dig på tråden, du som har mer koll än jag. Du skrev ju vid tillfälle att P är en otroligt duktig fotograf. Hur kommer det sig att det inte finns en enda bild på Essie vare sig på pappans sida eller, när du ändå blandade in de, farmor och farfars. Högst märkligt. De enda bilder som finns är de som publicerats vid försvinnandet.

Är det fb-sidor du syftar på så är det väl mycket möjligt att de inte har sina övriga kort offentligt? Som merparten av privata användare av sociala medier.
Citera
2024-08-03, 15:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Katter är flyktdjur, visste kan de i desperation klösa en övermäktig angripare men de sticker så snabbt de kan. Och att hålla på gömma sig och vara rädd är helvete för en katt, speciellt innekatt i en liten boende lägenhet.

Du har gjort bra inlägg men detta var ytterligt oinsatt.

Hästar och liknande är flyktdjur. Katter är ju precis tvärt om. Det är ju kattdjuren som jagar flyktdjuren.
Lejon och tigrar är kattdjur. I många familjer där man har både hund och katt ger sig inte hunden på katten mer än två gånger. Den första och den sista.
Citera
2024-08-03, 15:56
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Inte bara själva försvinnandet som är märkligt utan även kommunikationen mellan föräldrar och assistent som då var i tjänst.

Ja, väldigt mycket höljt i i dunkel..

Läst tråd nu från början.
Skandal!!
Att en så mentalt dysfunktionell person, blir beviljad assistanshund? Hur och Varför kunde det ske?

Inget ont om om personen, men hur och varför?? Och, hur skulle det gagna personen?
Citera
2024-08-03, 16:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BitchZ
Är det fb-sidor du syftar på så är det väl mycket möjligt att de inte har sina övriga kort offentligt? Som merparten av privata användare av sociala medier.
Farfar postar ofta, mycket kort på katten, och en film på gamla hunden Molly feb 23.
Citera
2024-08-03, 16:15
Medlem
Jag förstår inte detta med att Essie inte ska ha varit registrerad på Jordbruksverket förrän nyligen. Borde hon inte blivit registrerad av den tidigare ägaren? Men hon fanns inte alls i registret?
Citera
2024-08-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det här stycket ur artikeln i EP är litet intressant och vet inte om det varit uppe i tråden innan?

Så förutom C så fanns ytterligare en person där på kvällen som alltså inte ens märkte av att hunden försvann?? Och C som var på plats har inte brytt sig om att ens nämna det för sin kollega?
Ju mer man vänder på historien desto märkligare blir det.

Det här låter ju oerhört märkligt. Sms?
Citera
2024-08-03, 16:21
Medlem
”Vem kan bli förare?
Det finns vissa krav du ska uppfylla för att kunna bli förare till en assistanshund. Du ska bland annat förstå vad en hund behöver och kunna ta hand om hunden så att den får sina behov uppfyllda och mår bra.”
Källa: 1177

Det är väl där som det har brustit.

Jag tror att brukaren har för hög nivå i autismspektrat.

”I DSM-5 delas svårighetsgraden vid autismspektrumtillstånd in i 3 olika nivåer:
Nivå 1 – kräver stöd.
Nivå 2 – kräver omfattande stöd.
Nivå 3 – kräver mycket omfattande stöd.”

Hon kan inte ta hand om hunden.
Citera
2024-08-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colomar
Jag förstår inte detta med att Essie inte ska ha varit registrerad på Jordbruksverket förrän nyligen. Borde hon inte blivit registrerad av den tidigare ägaren? Men hon fanns inte alls i registret?

Självklart skall hon vara reggad på Jordbruksverket på förra ägaren när den ägde hunden för det är dennes skyldighet enligt lag. Men byter hunden ägare skall den nya ägaren registrera hunden på sig.

Förra ägaren hade dessutom skickat in till SKK så Pappan stod som ägare på SKK för förra ägaren har skickat in ägarbytet till SKK trots att det är frivilligt till SKK men Jordbruksverket är inte frivilligt.

Den nya ägaren dvs pappan skall registrera hunden då på sig där. Det har han inte gjort förän nyligen efter att det skrivits här inne att hunden inte var reggad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in