2024-08-03, 16:00
Medlem
bithaxs avatar
Kollar på tjänstepension åt tjejen via valcentralen.se
Är det någon här som har prövat fondförsäkring hos länsförsäkringar?
Är det bra eller anus?
Kan man handla andra fonder än länsförsäkringars fonder?

Helst skulle jag vilja välja avanza eller nordnet, men det går tyvärr inte.
Alternativet till Länsförsäkringar är SEB, Swebank, Nordea osv. dvs tråkbanker.
Citera
2024-08-03, 16:03
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är det bra eller anus?

Lite av min tjänstepension har jag där och jag skulle säga att det är anus, men allt annat var värre. Finns nog andra fonder än LFs men utbudet är inte så stort.

Har det mesta hos Nordnet från min senaste arbetsgivare så jag håller inte så jättestor koll.
Citera
2024-08-03, 16:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Lite av min tjänstepension har jag där och jag skulle säga att det är anus, men allt annat var värre. Finns nog andra fonder än LFs men utbudet är inte så stort.

Har det mesta hos Nordnet från min senaste arbetsgivare så jag håller inte så jättestor koll.

Ja, ett annat alternativ är en traditionell försäkring hos t.ex. Alecta.
Jag är lite rädd för det alternativet pga. hur woke dessa bolag är. De kommer förmodligen lägga allt för mycket i vindkraftverk och H2 green steel mm. bolag som sedan leder till enorma förluster.

Så fondförsäkring känns ändå tryggare, för då kan man köpa index fonder och kanske någon räntefond, så får man ok avkastning åtminstone.
Citera
2024-08-03, 17:05
Medlem
Citat:
Är det bra eller anus?

LF är bäst av de alternativen du kan välja mellan.
Kör LF Global Indexfond, den bästa globala indexfonden som en småsparare kan köpa.
Räntefond kan du skippa givet att hon är under 60 år gammal.
Citera
2024-08-03, 17:17
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
LF är bäst av de alternativen du kan välja mellan.
Kör LF Global Indexfond, den bästa globala indexfonden som en småsparare kan köpa.
Räntefond kan du skippa givet att hon är under 60 år gammal.
Tycker LF fonder är bra, men frågan handlar mer om hur de är att ha sin pension hos.
Då är det både avgifter jag tänker på, men också användbarhet och hur mycket försäkringar man tvingas / luras att ha där.

Har dåliga erfarenheter av SEB. Inte bara måste man sitta med en rådgivare i timmar, utan det är också en massa Sjukförsäkringar mm som kostar per månad som ingår, och som man inte kan tacka nej till. Dom har lixom "dethär paketet" och så får man ta allt som ingår i det.

Hade tidigare avanza, och inget sånt BS där. Ingen rådgiving. Bara pengar in på ett konto att handla för. Klockers.
Senast redigerad av bithax 2024-08-03 kl. 17:21.
Citera
2024-08-03, 17:27
Medlem
Citat:
Tycker LF fonder är bra, men frågan handlar mer om hur de är att ha sin pension hos.
Då är det både avgifter jag tänker på, men också användbarhet och hur mycket försäkringar man tvingas / luras att ha där.

Har dåliga erfarenheter av SEB. Inte bara måste man sitta med en rådgivare i timmar, utan det är också en massa Sjukförsäkringar mm som kostar per månad som ingår, och som man inte kan tacka nej till. Dom har lixom "dethär paketet" och så får man ta allt som ingår i det.

Hade tidigare avanza, och inget sånt BS där. Ingen rådgiving. Bara pengar in på ett konto att handla för. Klockers.
Vilka avgifter du betalar till LF beror på vad arbetsgivaren förhandlat fram (eller förhandlat via ev kollektivavtal). Så det kan ingen svara på vad som är bäst, utan du får jämföra själv.

Jag har inte haft något säljsamtal eller några andra försök att bli pålurad produkter hos LF. Kör 100 % LF Global Index i tjänstepensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in