Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptonitonia
Kan bara instämma med dig. Givetvis är det bra att kolla på filmklipp om en är osäker eller åka till någon som kan, men tvångshålla är inte ok anser jag. En kommer långt om en tränar med sin hund el katt med positiv förstärkning.
Kan tänka mig hur tufft kloklippning måste vara för djuret, om hunden eller katten av någon anledning är riktigt rädd för människorna som ska klippa 😔 Och då menar jag inte bara skygg för människor el låg tillit pga tidigare erfarenheter av andra människor, utan rädd just för de som den delar hem med. Om Essie varit rädd för de som klippte klorna och dessutom fasthållen... usch...hemska tanke.
Köttbullar är grejen! Eller leverpastej

Ja jag har tänkt mycket runt hur allt har varit för Essie av det som framkommit.
Att ha en människa som man ska lugna som får såna raseriutbrott att man fått minst en spark och sen vet man inte vad hon gjort med händerna. Tjuvnyp eller smällar?
Att sen dessutom bli fasthållen och få klorna klippta av någon som inte vet hur man ska göra och blir illagjord då med.
Det är så mycket i det här och jag är så ledsen för Essies skull.
Hon skulle aldrig ha hamnat i den situationen från första början.
Sen att ägaren inte tar något som helst ansvar för något utan allt är alla andras fel är helt bedrövligt!
Jag har varit inne tidigare på att jag tror att mycket av Aś beteende skulle kunna stävjas med personal som sätter tydliga gränser för vad som är OK och inte.
Och att det blir konsekvenser för hennes handlande.
Pappan (och ev mamman) ska ha besökstider, inte styra hennes vård så att utbildad personal får jobba med henne.
I början kan det nog bli riktigt livat då hon aldrig haft gränser med det ger sig nog när hon upptäcker att det inte är hon som bestämmer längre.
OCH medicin. Jag tror inte hon mår bra av sina utbrott och jag tror att det ger henne mer ångest när hon fattat vad hon gjort (sparkat Essise tex).
Inte heller att vara så isolerad från andra människor.
Om hon får medicin som funkar så kanske hon kan vara på DV och skaffa sig kompisar som inte är hennes assistenter.
Även rutiner ger trygghet.
Men något mer djur ska hon inte ha!
Inte på några villkor.