2024-08-03, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag har sett lite kommentar förr på facebook (alla vi i enköping tror jag det var) om det stället som klippte Essies klor och det är bara positiva kommentarer så jag tror inte att dom tvångshöll eller på något sätt gjorde illa Essie.

Jag får vara tydligare: om de tvångshöll tidigare hunden såsom de initialt säger att de gjorde med Essie, innan de valde att klippa klor på butiken (om det nu stämmer).
Citera
2024-08-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Och. Hur har de gjort och hur gör de med kattens klor tro? Att klipps klor hör till omvårdnad av djur. LS har ofta åsikter på för långa klor, tovig päls, smutsiga öron etc på djur. Tar de katten till butiken med eller klipper de hemma eller inte alls?

På en utekatt behöver man sällan klippa klorna eftersom de slits ner av sig själv.
Citera
2024-08-03, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tette
På en utekatt behöver man sällan klippa klorna eftersom de slits ner av sig själv.

Sant. Men vi vet inte om katten är utekatt.
Citera
2024-08-03, 11:43
Medlem
Citat:
Jag får vara tydligare: om de tvångshöll tidigare hunden såsom de initialt säger att de gjorde med Essie, innan de valde att klippa klor på butiken (om det nu stämmer).

Ja jag har funderat på hur fan det kan komma sig att dom haft en hund tidigare men ändå behövde titta på film för att veta hur man skulle klippa Essies klor.

Visst absolut, svarta klor är lite svårare men klipp toppen och fila resten så ser du när det är dags att sluta.
Man kan ju bara hoppas att uppgiften om att dom lämnat iväg Essie för klovård stämmer.

Under mina 20-25 år med hund har jag klippt lite i toppen av pulpan typ tre gånger.
Och det har varit under första klippningar med ny hund som varit rädd om klorna.
Jag tar in trasiga omplaceringar så det har varit alla möjliga problem med hundarna.
Citera
2024-08-03, 11:47
Avslutad
Citat:
Ja jag har funderat på hur fan det kan komma sig att dom haft en hund tidigare men ändå behövde titta på film för att veta hur man skulle klippa Essies klor.

Visst absolut, svarta klor är lite svårare men klipp toppen och fila resten så ser du när det är dags att sluta.
Man kan ju bara hoppas att uppgiften om att dom lämnat iväg Essie för klovård stämmer.

Under mina 20-25 år med hund har jag klippt lite i toppen av pulpan typ tre gånger.
Och det har varit under första klippningar med ny hund som varit rädd om klorna.
Jag tar in trasiga omplaceringar så det har varit alla möjliga problem med hundarna.

Kan bara instämma med dig. Givetvis är det bra att kolla på filmklipp om en är osäker eller åka till någon som kan, men tvångshålla är inte ok anser jag. En kommer långt om en tränar med sin hund el katt med positiv förstärkning.

Kan tänka mig hur tufft kloklippning måste vara för djuret, om hunden eller katten av någon anledning är riktigt rädd för människorna som ska klippa 😔 Och då menar jag inte bara skygg för människor el låg tillit pga tidigare erfarenheter av andra människor, utan rädd just för de som den delar hem med. Om Essie varit rädd för de som klippte klorna och dessutom fasthållen... usch...hemska tanke.
Citera
2024-08-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Där måste jag säga emot

De med Autism är en bred skala med olika svårighetsgrader, och personer med autism inklusive mig själv fast jag har diagnosen som togs bort (Asperger Syndrom) har förmåga att förstå djurets signaler, kroppsspråk, instinkter m.m

Det är människors signaler, kroppsspråk, dolda budskap m.m som är ett starkt kriterium för autism

Men i Amandas fall är det uppenbart att hon inte förstår djurets signaler m.m men det är såpass brett spektrum

Men t.e.x hästar gör underverk på barn med autism men Amanda har inte bara autism, utan en större utåtagerande problematik med dubbla diagnoser. Det är skillnaden

Precis så! Många med autism har en mycket god förmåga att förstå djur.
Citera
2024-08-03, 12:04
Medlem
Citat:
Kan bara instämma med dig. Givetvis är det bra att kolla på filmklipp om en är osäker eller åka till någon som kan, men tvångshålla är inte ok anser jag. En kommer långt om en tränar med sin hund el katt med positiv förstärkning.

Kan tänka mig hur tufft kloklippning måste vara för djuret, om hunden eller katten av någon anledning är riktigt rädd för människorna som ska klippa 😔 Och då menar jag inte bara skygg för människor el låg tillit pga tidigare erfarenheter av andra människor, utan rädd just för de som den delar hem med. Om Essie varit rädd för de som klippte klorna och dessutom fasthållen... usch...hemska tanke.

Köttbullar är grejen! Eller leverpastej
Ja jag har tänkt mycket runt hur allt har varit för Essie av det som framkommit.
Att ha en människa som man ska lugna som får såna raseriutbrott att man fått minst en spark och sen vet man inte vad hon gjort med händerna. Tjuvnyp eller smällar?
Att sen dessutom bli fasthållen och få klorna klippta av någon som inte vet hur man ska göra och blir illagjord då med.
Det är så mycket i det här och jag är så ledsen för Essies skull.
Hon skulle aldrig ha hamnat i den situationen från första början.

Sen att ägaren inte tar något som helst ansvar för något utan allt är alla andras fel är helt bedrövligt!
Jag har varit inne tidigare på att jag tror att mycket av Aś beteende skulle kunna stävjas med personal som sätter tydliga gränser för vad som är OK och inte.
Och att det blir konsekvenser för hennes handlande.
Pappan (och ev mamman) ska ha besökstider, inte styra hennes vård så att utbildad personal får jobba med henne.
I början kan det nog bli riktigt livat då hon aldrig haft gränser med det ger sig nog när hon upptäcker att det inte är hon som bestämmer längre.
OCH medicin. Jag tror inte hon mår bra av sina utbrott och jag tror att det ger henne mer ångest när hon fattat vad hon gjort (sparkat Essise tex).
Inte heller att vara så isolerad från andra människor.
Om hon får medicin som funkar så kanske hon kan vara på DV och skaffa sig kompisar som inte är hennes assistenter.
Även rutiner ger trygghet.

Men något mer djur ska hon inte ha!
Inte på några villkor.
Citera
2024-08-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är flera anmälare samt att det enligt uppgift från HH finns bild och filmbevis, så jag håller i så fall det mest för troligt att deras uppgifter stämmer tills motsatsen är bevisad. Då pappan inte kunnat bevisa alla kritiker att hans uppgifter stämmer. Hans trovärdighet får sig en rejäl törn när han ideligen ändrar sin story och försöket tysta de som ifrågasätter

Hur vet vi att det är flera anmälare? Vi vet att en hört av sig till LS, men hur vet vi att det inte är exakt samma grund till den anmälan som Hundhjälpen lämnade in?
Citera
2024-08-03, 12:17
Medlem
Citat:
Köttbullar är grejen! Eller leverpastej
Ja jag har tänkt mycket runt hur allt har varit för Essie av det som framkommit.
Att ha en människa som man ska lugna som får såna raseriutbrott att man fått minst en spark och sen vet man inte vad hon gjort med händerna. Tjuvnyp eller smällar?
Att sen dessutom bli fasthållen och få klorna klippta av någon som inte vet hur man ska göra och blir illagjord då med.
Det är så mycket i det här och jag är så ledsen för Essies skull.
Hon skulle aldrig ha hamnat i den situationen från första början.

Sen att ägaren inte tar något som helst ansvar för något utan allt är alla andras fel är helt bedrövligt!
Jag har varit inne tidigare på att jag tror att mycket av Aś beteende skulle kunna stävjas med personal som sätter tydliga gränser för vad som är OK och inte.
Och att det blir konsekvenser för hennes handlande.
Pappan (och ev mamman) ska ha besökstider, inte styra hennes vård så att utbildad personal får jobba med henne.
I början kan det nog bli riktigt livat då hon aldrig haft gränser med det ger sig nog när hon upptäcker att det inte är hon som bestämmer längre.
OCH medicin. Jag tror inte hon mår bra av sina utbrott och jag tror att det ger henne mer ångest när hon fattat vad hon gjort (sparkat Essise tex).
Inte heller att vara så isolerad från andra människor.
Om hon får medicin som funkar så kanske hon kan vara på DV och skaffa sig kompisar som inte är hennes assistenter.
Även rutiner ger trygghet.

Men något mer djur ska hon inte ha!
Inte på några villkor.

DV verkar väl inte vara aktuellt. Boeendet byggs bara för henne...vet inte hur sånt funkar. Förmodar att det privata bolaget förtsätter med bemanningen?
Citera
2024-08-03, 12:20
Medlem
Citat:

Den information som P gett är att de gått till butik direkt efter leverans. Alltså som jag tolkar det, inte försökt själva.
Citera
2024-08-03, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Den information som P gett är att de gått till butik direkt efter leverans. Alltså som jag tolkar det, inte försökt själva.

Jag minns det som, och tolkade PÖ:s inlägg på FB som att de använde sig av Hundhjälpens instruktioner inledningsvis att tvångshålla Essie, men då det inte kändes bra (eller hur PÖ uttryckte sig - jag kan inte komma ihåg exakt formulering) att gå efter den metoden, valde de att åka till butik för att klippa klorna. Men jag kanske förstod galet här.
Citera
2024-08-03, 12:31
Medlem
Det skulle vara intressant om någon kan bevisa att hunden lever eller är död. Jag menar inte att någon som kan spåras skall lägga ut en bild utan att den eller dom kan på något sätt kan lägga ut det anonymt så att det inte kan spåras var hunden i så fall finns. Om hunden lever så har den det nog bättre hos någon ny husse o matte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in