2024-08-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Tror du att pappan fick något bidrag för att skaffa hunden? Typ merkostnadsbidrag eller vad det heter. Läste någonstans att A hade sönder sina och assistenternas kläder när hon fick utbrott. Hur ersätts det? Kan det vara drulle på hemförsäkringen? Eller är det något Försäkringskassan står för. Vet du hur det fungerar?

Det enda bidrag han kan få från försäkringskassan är merkostnadsersättning men det är EFTER hunden finns och dessas merkostnader Amanda har för sina diagnoser samt sitt hjälpmedel som hundens veterinärkostnad, foder , m.m om det överstiger 11 000kr/år
Citera
2024-08-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har en fråga som jag tror jag kan få svar på i den här tråden.
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.
Jag tänker ju ägare/brukare/familj men här är det alltså assistenterna.

Anledningen till min fundering, citat från Pś inlägg på face:
All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Och du ska se till att sysselsätta och motivera A.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Och på det ska du träna hunden, men du får inte kela eller mysa med hunden.
Jisses... förstår omsättningen på assistenter.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.

Ansvaret efter att de blivit certifierade så är
det fulla ansvaret på pappan i detta fall då han skrivit under papprena vid certifieringarna annars brukar hundföraren göra det . Då essie är en psykisk hälsa hund är meningen att Amanda ska klara av att ta hand om henne själv men där har pappan lovat att täcka upp genom att ha skrivit under på papprena med SBK . Så pappan är 100% ansvarig då de råder strikt hundägareansvar då han står som ägare, han är ansvarig för att de fungerar som assitanshundekipage och Essie får sina behov tillgodosedda. Även om han delegerar uppgifterna till assistenterna är han enligt lag ansvarig för essie välbefinnande och hälsa att se till att hon blir omhändertagen. Så om assistenterna slevar eller inte gör som han säger är det fortfarande hans ansvar enligt lag. En djurägare kan aldrig lägga över ansvaret på någon annan då det är upp till djurägaren att ta hand om sitt djur enligt djurskyddslagen.
Citera
2024-08-03, 08:56
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack!
Du behöver inte utveckla det. De, du, ni, vi, som förstår, vi förstår. Vi vet att skilja på rätt och fel. Vi kan skilja på sak och person. Vi vet att man behöver lyssna till bägge sidor för att kunna bilda sig en uppfattning om vad som möjligen kan ha hänt. Vi vet att det finns folk som av en eller annan anledning gör så gott som vad som helst för att smutskasta andra. Det syns inte minst i den här tråden.

Jag tror inte en sekund på att de som påstår sig vara före detta assistenter och som skrivit en massa saker om vad som ska ha hänt hos familjen på sociala medier, skulle vara de som de påstår sig vara. Och tänka sig, inte ett enda av de inläggen finns tydligen kvar längre. Och det sprids ju en del rätt uppenbara lögner som dessa assistenter skall ha sakt. Smått komiskt också att en assistent har kalla dottern för "CP" i sin anmälan. Som om en assistent skulle beskriva sin brukare med helt fel diagnos. Nej, det är rätt tydlig att det finns lögner och rena felaktigheter i det som dessa "assistenter" påstår.

Någon driver en vendetta mot familjen, det är vad allting tyder på om man ser hela cirkusen ur ett helikopterperspektiv, om man gör som en riktig brottsutredare - hatar slumpen och inte krånglar till det. Det är för många olika saker som hänt inom en alldeles för kort tidsrymd för att de inte ska ha en bakomliggande gemensam nämnare. Det är rätt uppenbart när man ser det ur det större perspektivet.

Den som hatar familjen och som lagt sådan energi på att smutskasta dem, är med största sannolikhet också den som tagit Essie. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en assistent, även om det så klart ligger nära till hands att tro det.
Du som kan och vet det mesta och som ser allt ur ett helikopterperspektiv, kan inte du berätta hur de tog hunden?
Citera
2024-08-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du verkar må bra.

Vad som är rätt och fel har formats i det kulturella kollektiva rättsmedvetandet under hundratals år. Så nej det bestämmer inte jag.
Det förklarar dock reaktionerna på pappans sätt att resonera viöket väcker avsky hos många.

Som jag skrev så ger man sig inte på den som är mindre. Därför vill ingen frisk människa ställa dottern vid skampåle, hon har ju dels NPF är förståndshandikappad och lider av psykiska besvär om jag förstått rätt.

Vi verkar ha en aspieklubb här som inte förstår nyanser i språk.
Bortsett från de som vill provocera (kanske ett tiotal) så förstår resten att A inte kan rå för att hon är som hon är.

Kanske kan pappan inte det heller rå för att han är som han är om han också är autist.

Dock markerar folk att det är galet att skaffa hund under dessa omständigheter. Autister kommunicerar med ord, men har svårt att läsa ansiktsuttryck och kroppsspråk, vilket är det enda sätt djur kan kommunicera.

Autisten kan inte läsa djuret signaler. Det är ju därför som A handhaft djuret vårdslöst och skadligt. Hon förstår ju inte bättre. Särskilt inte när allt blir för mycket.

Pappan och inte ni som försvarar honom verkar inte heller förstå djurs sätt att kommunicera och ser dem därför som objekt

Men vi lever i en NT värld gudskelov.

Där måste jag säga emot

De med Autism är en bred skala med olika svårighetsgrader, och personer med autism inklusive mig själv fast jag har diagnosen som togs bort (Asperger Syndrom) har förmåga att förstå djurets signaler, kroppsspråk, instinkter m.m

Det är människors signaler, kroppsspråk, dolda budskap m.m som är ett starkt kriterium för autism

Men i Amandas fall är det uppenbart att hon inte förstår djurets signaler m.m men det är såpass brett spektrum

Men t.e.x hästar gör underverk på barn med autism men Amanda har inte bara autism, utan en större utåtagerande problematik med dubbla diagnoser. Det är skillnaden
Citera
2024-08-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgtptgatos
Gruppen, essie-ska hem skapades för att de som är kritiska till familjens historia, ska kunna komma till tals och dela tankar om vad som hänt, i familjens grupp raderas alla tips om alternativa tankar. Efter några dagar blev det mkt medlemmar och inlägg, många tankar kring namnet på gruppen. Det första grupp namnet togs för att de som nappat på familjens grupp namn lätt skulle hitta till denna mer öppna och granskande grupp. Efter npgra dagar byttes namnet till Essie- sanningen måste fram❤

Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Tror du det?

Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Efter att följt tråden från start vill jag ändå ge ett inlägg till stöd för att hunden ska komma tillbaka till A.
Det verkar vara en sjuklig mängd kaninkokerskor i denna tråden som i ett tidigt skede låtit sina egna spekulationer bli sanning och ju mer dessa går rundgång i tråden desto säkrare verkar de bli på sin sak att hunden torterats systematiskt.
Min känsla är i alla fall att det inte fungerat bra med hunden men att det skulle gå att ordna om alla gjorde sitt bästa.

Det är något med assistenternas anmälningar som sticker i ögonen för mig. I vissa utav HHs uttalanden har det verkat som att assistenterna varit delaktiga i hundens skötsel medan i anmälningarna så är det mer att de står vid sidan av och bara passivt konstaterar att brukaren missköter hunden. T.ex. att den inte hade vatten ute när A badade. Då skulle de väl anmärkt på detta och sett till att det fixades?

Jag försökte också förstå, men lyckas inte "förlåta" att Essie blivit sparkad på och slagen.
Pappan säger "En gång", medan det vittnas om v a r j e d ag av assistenter och vi läser att förvaltningsdomstolen beordrar att man avlägsnar hammare, knivar och eltejp från nåbara platser!
Det med anledning av S:s utbrott med knivhot mot personal på LSS- boende.
Man är naiv om man inte förstår pappans underdrifter och förvaltningsdomstolens allvar, eller tror att varenda assistent ljuger.
Med tanke på att de riskerar att inte få nytt jobb, borde de inte våga ljuga såhär för att hämnas något. Vem anställer någon som springer runt med förtal?
(De tar en risk för Essies skull. Därför k a n de även bortfört Essie med risker).

Flertalet uppges ha sagt upp sig själva och endast några avskedades av pappan.
Jag tar det säkra före det osäkra och tror tyvärr att Essie blivit svårt misshandlad.
Pappan kan iof ha missat delar av misshandeln.
Citera
2024-08-03, 09:08
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Jag vet inte med hundra % att Essie är död, men om du tänker och använder hjärnan till att tänka logiskt så är hon död, men du har väl kontakt med ett medium som talar för Essie så du vet att hon mår bra?
Rundgång igen för att hålla tråden levande.
Just nu står du för rundgång, dina svar är bara ett eko
Citera
2024-08-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
En bild på essie där hon sitter i en soffa, visar extremt korta klor...man brukar inte klippa så kort på en labbe...och varför i hela fridens namn skulle de hitta på att A tvångshåller hunden medan P klipper.

Men P=pappan har själv sagt att de inte klarar att klippa klor och överlämnat kloklippning till en hundbutik / frisör i deras stad.
Citera
2024-08-03, 09:14
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Haha nej
PA = personlig assistent. Sorry att det blev förvirrande med P och A där 😅
Tack. Nu är jag med igen 😂
Citera
2024-08-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag försökte också förstå, men lyckas inte "förlåta" att Essie blivit sparkad på och slagen.
Pappan säger "En gång", medan det vittnas om v a r j e d ag av assistenter och vi läser att förvaltningsdomstolen beordrar att man avlägsnar hammare, knivar och eltejp från nåbara platser!
Det med anledning av S:s utbrott med knivhot mot personal på LSS- boende.
Man är naiv om man inte förstår pappans underdrifter och förvaltningsdomstolens allvar, eller tror att varenda assistent ljuger.
Med tanke på att de riskerar att inte få nytt jobb, borde de inte våga ljuga såhär för att hämnas något. Vem anställer någon som springer runt med förtal?
(De tar en risk för Essies skull. Därför k a n de även bortfört Essie med risker).

Flertalet uppges ha sagt upp sig själva och endast några avskedades av pappan.
Jag tar det säkra före det osäkra och tror tyvärr att Essie blivit svårt misshandlad.
Pappan kan iof ha missat delar av misshandeln.

Jag har svårt att förstå pappa PÖ. Varje normalt funtad människa skulle betrakta risken att ett husdjur blir misshandlat som ett oerhört starkt skäl att inte ha husdjur. En gång är alltid en gång för mycket. Beskrivningar av hur katten har behandlats har förekommit och indikationer på att den förra hunden inte mådde bra.
Samtidigt tycker jag att man kan ana att pappa PÖ har en egen problematik han inte tagit itu med.
Tyvärr finns det ju människor som tycks kunna dela upp sin hjärna i olika personligheter.
Därför incest kan förekomma men blånekas och med starkare försvar ju mer sanningen påtalas.
Därför partner misshandel kan förekomma med kärlek ena stunden och slag den andra.
Essie var "en ägodel" enligt PÖ. Det är så sorligt vad den stackars hunden fått utstå
Citera
2024-08-03, 09:45
Medlem
Citat:
Jag har svårt att förstå pappa PÖ. Varje normalt funtad människa skulle betrakta risken att ett husdjur blir misshandlat som ett oerhört starkt skäl att inte ha husdjur. En gång är alltid en gång för mycket. Beskrivningar av hur katten har behandlats har förekommit och indikationer på att den förra hunden inte mådde bra.
Samtidigt tycker jag att man kan ana att pappa PÖ har en egen problematik han inte tagit itu med.
Tyvärr finns det ju människor som tycks kunna dela upp sin hjärna i olika personligheter.
Därför incest kan förekomma men blånekas och med starkare försvar ju mer sanningen påtalas.
Därför partner misshandel kan förekomma med kärlek ena stunden och slag den andra.
Essie var "en ägodel" enligt PÖ. Det är så sorligt vad den stackars hunden fått utstå

Instämmer helt.
Det där med att äga en hund är ju bara pappersformaliteter för att en hund kostar pengar i inköp för att någon fött upp den.
I fall av vanvård "äger" man inte hunden så att man får göra vad man vill med den - det angår alla om djur far illa. Alla är skyldiga meddela myndighet i så fall..
Ett djur är inte en sak.
Endast i juridisk term kan man tala om en "sak" men hänsyn tas och borde tas, så långt det är möjligt i t ex tingsrätt, att hunden är ett levande djur.
Det f i n n s okänslighet och bokstavstroende i domstolar, men lagen är till för att tolkas, inte missbrukas.
Senast redigerad av Marielo 2024-08-03 kl. 09:51.
Citera
2024-08-03, 09:59
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Jag tror att du har svaret i ditt inlägg.
” Varje normal funtad människa”
PÖ är inte normal enl mig. Han har en total avsaknad av empati och jag tror att allt bara handlar om pengar i slutändan.
Det var synd om Essie från dag 1
Hon måste ha fått utstå så mycket vidrigt inget djur eller människa ska få vara med om.
Dom hoppades nog att det skulle fungera att ha djur men innerst inne visste att det inte skulle sluta bra. Om hunden försvann så skulle dom få tillbaka alla pengar på försäkringen.
En så dyr hund har en hög försäkring.
Skulle hunden bli dödad i hemmet så tror jag knappast att några pengar skulle betalas ut.
Är det något som P är duktig på så är det att formulera sig i ord och få igenom sin vilja. Det kan man inte ta i från han.
Han har gjort vården omöjlig att vårda sin egen dotter på bästa sätt, och krigar för att få igenom det som han vill. Därav alla höga kostnader.
Nu kan vi bara hoppas på att utredarna på försäkringsbolaget kan lösa den här frågan. Vi är många som undrar vad hände Essie.
Det är inte A fel utan P som låtit det hända.
Hela historien skiter sönder mitt djurhjärta och jag vet att jag skriver dumma saker mellan varven i frustration. Tycker bara att det är så vidrigt att läsa alla försvarstal och att man kastar skit på assistenterna.
Det är enbart P som är skyldig till att det här hände.
Citera
2024-08-03, 10:10
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men P=pappan har själv sagt att de inte klarar att klippa klor och överlämnat kloklippning till en hundbutik / frisör i deras stad.
Pappan har sagt mycket som inte visat sig stämma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in