Citat:
Ursprungligen postat av
Ivankas
Vet du om någon av de är dömda sedan tidigare ? Har för mig att jag läste att någon av de skulle ha suttit på SIS hem eller LVU ?
Finns domar eller fup på krimfup för personer som är under 18 ?
https://www.krimfup.se/
Det finns länkat till lvu domar i tråden, sök på tex "LVU dom" så hittar du endel
Jag har dålig koll på krimfup och vet ej vilka domar de laddar upp.
är man straffmyndig så ska man dömas av domstol, och döms man så finns det en dom.
det du behöver veta för att få ut domen av tingsrätten är helst målnummer, och/eller namn, personnr och vilken tingsrätt det gäller.
sedan går du in på aktuell tingsrätt och begär ut information om personen, är det ett välkänt mål så kan det räcka med att skriva "jag vill ha dom angående våldtäkten som utfördes av en 20 åring i flashbackstad, domen kom förra veckan"
Tingsrätten är skyldig att tillgodose din förfrågan efter förmåga, de kan, som de ofta gör nu för tiden, begära att det bara skickas ut på papper för en kostnad (typ 2kr per sida). detta för att det blivit populärt att begära ut dokument och blivit en stor arbetsbörda för dom
edit - samma gäller fup, det är en offentlig handling och går att få tag på genom tingsrätten.
fup blir dock bara offentlig om det går till åtal.
fup kan också bli sekretessad i sin helhet eller delvis, om tingsrätten säger att den är sekretess i sin helhet ska man begära sekretess prövning eller dokumentet från det, ibland säger dom bara så för att försöka undvika jobb