2024-08-02, 22:21
Medlem
Har en fråga som jag tror jag kan få svar på i den här tråden.
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.
Jag tänker ju ägare/brukare/familj men här är det alltså assistenterna.

Anledningen till min fundering, citat från Pś inlägg på face:
All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Och du ska se till att sysselsätta och motivera A.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Och på det ska du träna hunden, men du får inte kela eller mysa med hunden.
Jisses... förstår omsättningen på assistenter.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.
Citera
2024-08-02, 22:21
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag håller med att föräldrar är ansvariga här, och förutom P även mamman. Vi vet inte förstås vad hon säger om allt som hänt, men hon har ju varit med under period när A hade Essie. Och inte agerat gissar jag, för det är ju inte från henne anmälningarna kommer till LS och hon verkar uppenbarligen inte ha hjälpt Essie komma därifrån genom omplacering exempelvis. Om nu inte mamman är den som räddat Essie - vem vet?! 🤔
Jag tror inte mamman vågar säga något alls. Pappa P och Farfar L styr och domderar med järnhand. Det kan ju ha varit deras andra dotter som räddat Essie också. Den stackars människan bor väl där.
Citera
2024-08-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det tror jag också. Folk i villaområden märker direkt om någon obehörig går/åker på deras gata. Kunde inte låta bli att tänka på det idag när jag var ute med min hund. Vi genade genom en gata där det är villor. Stod en kvinna och kratta som observerade mig direkt.
Boende hade sett direkt om en bil som inte tillhör ”gatan” hade kört runt på GRÄSMATTAN (dessutom)
Ingen har sett något där. Mycket skumt.
Det är info om det i TikTok inlägget också.

Precis.. Jag tvivlar på att ingen märker om någon mitt i allt rullar upp. Sen brukar det ju finnas lokala grupper där hispiga tanter brukar förvarna direkt det kommer någon okänd bil. Sen förstår jag fortfarande inte hur man kan få dit två sökhundar så snabbt.. Med tanke på att det brukar vara jävligt svårt att få tag på någon.
Citera
2024-08-02, 22:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.

All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.
Glöm inte dubbla tamponger.
Har karln tittat på för mycket port?

Nej men du har rätt. P verkar ha lite problem med både jagstrategier och ansvar.
För att inte tala om aggressionsproblematik.

När det inte fungerar blir han bara argare.

Inte bra kombo med djur.
Jag förstår hans frustration men han verkar inte klara av att hantera den eller situationen runt A.

När allt det här är över undrar jag om han kommer till insikt. Det är lätt att få tunnelseende.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-08-02 kl. 22:42.
Citera
2024-08-02, 22:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag tror inte mamman vågar säga något alls. Pappa P och Farfar L styr och domderar med järnhand. Det kan ju ha varit deras andra dotter som räddat Essie också. Den stackars människan bor väl där.

Dottern är skriven i Uppsala. Pluggar på Universitetet har jag läst nånstans.
Citera
2024-08-02, 22:35
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Precis.. Jag tvivlar på att ingen märker om någon mitt i allt rullar upp. Sen brukar det ju finnas lokala grupper där hispiga tanter brukar förvarna direkt det kommer någon okänd bil. Sen förstår jag fortfarande inte hur man kan få dit två sökhundar så snabbt.. Med tanke på att det brukar vara jävligt svårt att få tag på någon.
Det där med sökhundarna lät jättekonstigt. Kan man verkligen träna en hund att leta efter en specifik hund? Det måste ha varit andra hundar på det gräset och kissat. Hur många timmar efter Essies försvinnande var sökhunden där?
Det är det här som gör mig upprörd. Det svamlas så mycket på pappa P, och när man börjar tänka och sammanfatta allt så är det inte en grej som stämmer. Röda tråden är helt borta.
Därför ska man inte ljuga. Följdfrågor brukar ofta avslöja lögnen.
Citera
2024-08-02, 22:36
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Dottern är skriven i Uppsala. Pluggar på Universitetet har jag läst nånstans.
Skönt att hon slipper bo i kaoset.
Citera
2024-08-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32

Slut citat.

Jag har aldrig varit med om att en assistent ska ansvara över en annan persons hund. För det är ju trots allt P som står som ägare på hunden och inte A. Hade det däremot varit så att A hade skaffat hunden så är det ju vanliga saker som hade ingått, ex om hon inte kan hålla kopplet själv att en assistent ska göra det. Alltså kort sagt så är ju personlig assistent mer armar och ben för den som behöver det. Det går inte att lägga ansvar om en hund på det sättet som P försöker med. För det är alltid "ägaren av hunden" som har allt ansvar. Lek med tanken att ex brukaren och en assistent är ute med hunden, hunden sliter sig och biter en annan hund. Då är det ju inte assistenten som får ta på sig det ansvaret utan det är ju då ägaren till hunden dvs P.

Men om hunden nu hade varit skriven på A så självklart så ingår det då i assistenternas uppgift att göra saker som träning, gå med hunden och ha A med osv osv. Men nu är det inte så att hunden är skriven på henne utan det är på honom. Hur skulle det se ut om anhöriga som har LSS skulle dumpa av sina djur på någons assistenter? Det fungerar inte riktigt så.. Även fast han nu har velat ha att assistenterna ska ta hand om hans hund.
Citera
2024-08-02, 22:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Jag hade nog också behövt tvångshållas om någon börjat klippa mina naglar så fingrarna blödde.

Du har aldrig klippt klorna på en hund, kan jag konstatera. Har bevisligen ingen aning om hur klorna på en hund fungera eller hur det går till att klippa klorna.

Som sagt, det påståendet var säkert en ren lögn från en assistent som har något emot familjen, och det förnekades också kategoriskt av pappan. Och pappan har säkert helt rätt, det går inte riktigt till så när man klipper klorna på en hund.
Citera
2024-08-02, 22:41
Medlem
Citat:
Det där med sökhundarna lät jättekonstigt. Kan man verkligen träna en hund att leta efter en specifik hund? Det måste ha varit andra hundar på det gräset och kissat. Hur många timmar efter Essies försvinnande var sökhunden där?
Det är det här som gör mig upprörd. Det svamlas så mycket på pappa P, och när man börjar tänka och sammanfatta allt så är det inte en grej som stämmer. Röda tråden är helt borta.
Därför ska man inte ljuga. Följdfrågor brukar ofta avslöja lögnen.

Alltså det finns många hundar som är tränade att söka efter försvunna djur. En som är känd är ju Sune ID hund tex, så det man gör är ju som om en människa försvinner att hunden som ska spåra får känna på en lukt och därefter spåra det som går.
Jag minns inte exakt när hundarna ska ha varit där, men om jag minns rätt så var det väl under dessa två timmar i början. Det är därför jag inte får det att gå ihop hur man så fort kan få ut två hundar som kan spåra med tanke på att det finns många andra hundar som sprungit bort där ägare efterlyser ID hundar och får jaga som galningar för att kunna få ut någon antingen samma dag eller flera dagar senare. Det går att se såna inlägg på diverse olika fb grupper med försvunna hundar.
Citera
2024-08-02, 22:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Med all tydlighet framkommer det från tidigare anställda att.vad dom än sa och gjorde så blev dom hotade med att få sparken.

Ja, säkert. Personel sa absolut ingenting och de gjorde absolut ingenting.
För vad de än sa och vad de än gjorde, så skulle de få sparken.
Så var det säkert

Man får verkligen vara en riktig jubelidiot om man tror på sådana idiotuttalanden.
Men det är bara ännu ett exempel på hur assistenten har agg mot familjen och ljuger.
Citera
2024-08-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, säkert. Personel sa absolut ingenting och de gjorde absolut ingenting.
För vad de än sa och vad de än gjorde, så skulle de få sparken.
Så var det säkert

Man får verkligen vara en riktig jubelidiot om man tror på sådana idiotuttalanden.
Men det är bara ännu ett exempel på hur assistenten har agg mot familjen och ljuger.

Tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in