Citat:
Ursprungligen postat av
ConvoPost
Judith Kiros program var, ihop med Kim Söderströms, ett av de mer politiska jag hört i år. Båda fina, båda viktiga. Förstår att du ville pausa vid formuleringarna eftersom både citaten och Judiths egen text var så vacker. Hennes röst var också ett skäl till att jag ville lyssna, och citatet om att smärtan är trivial så länge du inte använder den för att förstå andra gav ett filter till varför hon delade sin smärtsamma förlust med hela Sverige och vem som än ville lyssna, inklusive högerspöken och det kommunistiska spöket.
Ja, det var ett av de mest politiska. Det som hon dessutom lyckades med väldigt väl, som de flesta inte gör, är att lyfta orättvisor och samtidigt inte själv ta ställning (även om hon så klart gör det egentligen).
Hennes vän dog pga icke-fungerande psykiatrisk vård. Ingen av oss som lyssnar bryr oss om det för ingen känner honom, men om ingen bryr sig, hur ska det bli någon ändring.
Flyktingar dör på flyktingbåtar på väg till Europa och vi bryr oss inte för att det är något som händer långt ifrån oss i medelhavet men om ingen bryr sig, hur ska det någonsin bli en ändring?
Plötsligt mitt i det vackra sommarpratet så kände man sig lite obekväm bara genom att hon berättade om händelser och personer som betydde något för andra men inget för mig.