2024-08-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nu är detta inte P3 dokumentär och det är väl inte konstigare än att Sigge Eklunds prat också var ca 50% ren sommargoja. Omars prat var ypperligt berättat. Gott så.
Ja, jag delar din uppfattning. Jag bedömer alla poddar utifrån om de är bra berättade eller inte och bryr mig inte om ifall det är påhittat eller inte eftersom jag utgår ifrån att allt är rejält kryddat eller rent påhitt.
Citera
2024-08-01, 18:06
Avslutad
Titti Schultz insats är värd en ros.
Hon har talets gåva och visar upp det med ackuratess.
Med sina låtval så får hon även dessa att "tala".
Citera
2024-08-01, 22:58
Medlem
Citat:
Nu är detta inte P3 dokumentär och det är väl inte konstigare än att Sigge Eklunds prat också var ca 50% ren sommargoja. Omars prat var ypperligt berättat. Gott så.
Jag förstår hur du tänker. Är du romantiker är detta ett lyckligt slut och det man önskar, efter att promenerat genom 14 länder och kommer till Skåne.
När han kommer till Skåne tycker han att skånska låter väldigt lustigt? Ungerska, nederländska eller grekiska… Inte lustiga för en arabisktalande? Nä, just skånska.
Jag kan krossa denna skröna, hans och många andras med liknande skrönor från ett krig de just råkade överlevda.
Många erkänner till sluta att det är hittepå. Tiden får utvisa och det kommer väl ett erkännande i någon biografi så småningom när lögnen är för tung att bära.

Sigge Eklunds sommar var genuint och klockrent. Dessutom går det ju allt att bevisa.

Många namnlösa syrianer som har fått en pipeline till Sverige och berättar liknande historier. En del sämre och en del bättre. Tusen och en natt heter volymen du borde läsa.
Inte koranen.
Ps. Jag gillar inte heller skånska 😇
Citera
2024-08-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jag förstår hur du tänker. Är du romantiker är detta ett lyckligt slut och det man önskar, efter att promenerat genom 14 länder och kommer till Skåne.
När han kommer till Skåne tycker han att skånska låter väldigt lustigt? Ungerska, nederländska eller grekiska… Inte lustiga för en arabisktalande? Nä, just skånska.
Jag kan krossa denna skröna, hans och många andras med liknande skrönor från ett krig de just råkade överlevda.
Många erkänner till sluta att det är hittepå. Tiden får utvisa och det kommer väl ett erkännande i någon biografi så småningom när lögnen är för tung att bära.

Sigge Eklunds sommar var genuint och klockrent. Dessutom går det ju allt att bevisa.

Många namnlösa syrianer som har fått en pipeline till Sverige och berättar liknande historier. En del sämre och en del bättre. Tusen och en natt heter volymen du borde läsa.
Inte koranen.
Ps. Jag gillar inte heller skånska 😇

Jag är (tyvärr) ganska ointresserad av både lyckliga slut och Syrien, går du tillbaka ett par sidor så kan du se hur även Sigges historia visade sig vara uppdiktad till stor del. Producerat av Alex Schulman.

Det finns säkert forumdelar där du och jag kan diskutera detta med syrier och konfliktens vara eller icke vara. Men sommarprat är sommarprat och jag tycker att Omar gjorde ett toppenjobb.
Citera
2024-08-01, 23:17
Medlem
Citat:
Jag är (tyvärr) ganska ointresserad av både lyckliga slut och Syrien, går du tillbaka ett par sidor så kan du se hur även Sigges historia visade sig vara uppdiktad till stor del. Producerat av Alex Schulman.

Det finns säkert forumdelar där du och jag kan diskutera detta med syrier och konfliktens vara eller icke vara. Men sommarprat är sommarprat och jag tycker att Omar gjorde ett toppenjobb.
För att vara syrier, ja. Mycket bättre än andra syrier så jag förstår att just Omar kom till SVT och Hamilton. Precis hennes agenda. Vi vinner och ni betalar.
Citera
2024-08-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, jag delar din uppfattning. Jag bedömer alla poddar utifrån om de är bra berättade eller inte och bryr mig inte om ifall det är påhittat eller inte eftersom jag utgår ifrån att allt är rejält kryddat eller rent påhitt.

Ja, samma här! Jag tycker bra om dina recensioner, sommarpratet ska handla om en känsla och en berättelse. Ibland tycker man olika, men jag hoppas att denna tråd kan inspirera till att lyssna över disken eller längs en promenad vid vattnet.
Citera
2024-08-01, 23:22
Medlem
Citat:
För att vara syrier, ja. Mycket bättre än andra syrier så jag förstår att just Omar kom till SVT och Hamilton. Precis hennes agenda. Vi vinner och ni betalar.

Men vad är det som är så provocerande, är det konflikten i Syrien eller fängelset eller vad? Har du insyn? Eller vad är det för fel på själva sommarpratet?
Citera
2024-08-02, 00:08
Medlem
Citat:
Men vad är det som är så provocerande, är det konflikten i Syrien eller fängelset eller vad? Har du insyn? Eller vad är det för fel på själva sommarpratet?
Tror du själv på att just Omar hamnade hos Eva Hamilton?
För det första, ja, Eva Hamiltons son dog i en trafikolycka … typ 28 år gammal och var
både hög och påtänd.
Klart som korvspad att hon vill rädd en annan looser. Typ adopterad en snygg syrian. Ösa pengar över honom tills allt visar sig vara lögn.
Citera
2024-08-02, 00:52
Medlem
Citat:
Tror du själv på att just Omar hamnade hos Eva Hamilton?
För det första, ja, Eva Hamiltons son dog i en trafikolycka … typ 28 år gammal och var
både hög och påtänd.
Klart som korvspad att hon vill rädd en annan looser. Typ adopterad en snygg syrian. Ösa pengar över honom tills allt visar sig vara lögn.

Sommarpratet av Omar handlar inte om Eva Hamilton eller hennes förlust alls. Så tog inte jag in det i alla fall.
Citera
2024-08-02, 07:49
Medlem
Citat:
Sommarpratet av Omar handlar inte om Eva Hamilton eller hennes förlust alls. Så tog inte jag in det i alla fall.

Omar har bott hos Eva Hamilton. Jag tror det är det som menas. https://www.allas.se/relationer/syriska-omar-fick-bo-hos-eva-hamilton-jag-alskar-henne-och-hela-familjen/7644073

Det känns lätt incestuöst hur SVT/SR i allmänhet och Bibbi Rödöö/Sommar i synnerhet väljer ut de som ska tala i radio. Åtminstone känner jag så, att talarna väljs från en snäv krets som ofta har lika politisk åsikt, liknande yrken etc.
Citera
2024-08-02, 14:35
Avslutad
Jag höjer benkikaren och ser bjälken i Judith Kiros öga. Jag ser att smärtan är trivial. Jag ser att smärtan över O och världen är verklig. Jag ser inte mig själv: Jag ser ett spöke.

Jag lyssnar. Jag hör musik vald av en poet med rytmen i blodet. Jag hör något välbekant i den vackert klingande rösten som berättar om en sorg så att hjärtat isar. Men vad är det andra, det välbekanta? Det tar lång tid innan jag hör vad det är. Det är Isabella Löwengrip och Judith Kiros. Röster till förvillning lika i såväl ton som intonation. Kapitalismens hatt klär dessa damer olika.
Citera
2024-08-02, 17:48
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Titti Schultz insats är värd en ros.
Hon har talets gåva och visar upp det med ackuratess.
Med sina låtval så får hon även dessa att "tala".
Hur såg den ackuratessen ut? ge exempel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in