2024-08-02, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En anledning kan vara inkompetent och likgiltig socialtjänst.

Jo, även om det var fullständigt olämplig kan hon ha fått träffa E.

Vore inte första gången en myndighet klantar sig.

Att E fick bo hos mamman visar inte att mamman var lämplig.

Eftersom E inte var mer än tillfälligit placerad hos mamman, kan man ana att socialtjänsten inte ansåg att det fungerade fullt ut. Samtidigt har jag tänkt just lknande tankar som du tar upp.

Var fanns det stöd från hemtjänsten som E och mamman behövde när beslutet togs att E skulle få åka på "pyjamaspartyt, särskilt som det var både över natten, långt och med för mamman (?) okända (?) kompisar?

Och så undrar man ju även var socialtjänsten funnits när 15- åringen släpps till pappan, med den historik som verkar finnas där.

Det var ju ändå så att socialtjänsten hade ansett att Eskulle placeras på annan ort om möjligt för att hon E skulle komma bort från det dåliga sällskap som hon etablerat. Borde vara dessa tjejer?

De lärde ju känna varandra på Sis- hemmet någonstans i Skåne. Både E och 15- åringen har haft tuffa familjeförhållanden, varit i jourhem eller familjehem som de rymt från flera gånger enligt artikeln i SvD nedan.

Saxat från SvD:

"[...]Socialtjänsterna i flickornas respektive hemkommuner skriver i rapporter att flickorna under perioderna på rymmen befunnit sig i ”riskfyllda miljöer”."
//
"Den nu döda 14-åringen har under sin barndom vid olika tillfällen bott i familjehem och på Sis-hem. Socialtjänsten har uttryckt att hon skulle behöva en placering längre ifrån sin hemkommun för att slippa ifrån det destruktiva umgänge hon hade där."

https://www.svd.se/a/Gyxyrl/de-sjong-in-i-kameran-sedan-andrades-allt

Tänker också att mamman kan ha haft svårigheter att säga nej till E, då hon "äntligen" fick komma hem?

Vad handlade bråket om inan E åkte iväg?
E är förmodligen inget helt lätt barn att ta hand om. Hon är i tonåren vilket mamman kanske inte är van att handskas med en rebellisk tonåring som kanske både bråkar och manipulerar för att få sin vilja igenom (likt många tonåringar). E har enligt socialtjänsten behov av att klippa band till dåligt umgänge, och nu är det mamman ensam som plötsligt ska handskas med detta motsägelsefulla; att kunna ha omdöme och samtidigt visa styrka och kunna säga nej vid rätt tillfälle, visa att E är väldkommen hem utan att det blir direkt med bråk, förbud och hård kontroll.

Var finns det stödet som mamman behövde här? Resan, övernattningen hade behövt diskuteras med soc hur mamman skulle han

tera det, kan man tycka.

Tv 4:

" - När hon satt på tåget skrev hon ett sms till mig: ”Förlåt mamma för att jag betedde mig illa för att jag var stressad. Jag älskar dig och du är mitt liv”. Det blev hennes sista sms till mig, säger mamman till TV4 Nyheterna."

https://www.tv4.se/artikel/15p3foIfDSJCWpR3x0Jr23/mamman-till-moerdade-tonarsflickan-foerstar-inte
Citera
2024-08-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det är synd om alla förövare så bjud dom på saft och bullar. Heja Sverige.

Förutfattade meningar oxå.
Hittar du nån vinnare i detta?
Citera
2024-08-02, 15:19
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Du skämtar? Har missat detta helt..
Vet man att det är motivet?

Finns ingen information om det, så är mest troligt ett påhitt som op antingen hittat på själv eller hört. motivet är tydligen att Emilia kallat någon för hora.
Citera
2024-08-02, 15:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvetintevad123
Jag ber om ursäkt MagicaDHex, Marie-Antoinette hade rätt. Det var MGM2s föräldrar det rörde sig om och inte MGM1s. Det har varit så många turer med MGMs hit och dit och föräldrar och styvföräldrar och jag vet inte vad.
Ursäkta för förvirringen, var inte meningen

Tack, men jag tror Magica refererar till något som Rafaelas (psyk)morsa har skrivit på Rafaelas pappas Facebooksida (men finns inte postat här i tråden) och hursomhelst har ingen postat någon dom om någon försök till våldtäkt/våldtäkt när det gäller Rafaelas pappa.

Men rafaelas mamma verkar ju komplett galen, så sanningshalten i det är ju inte jättehög i mitt tycke.
Citera
2024-08-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfrider
Finns ingen information om det, så är mest troligt ett påhitt som op antingen hittat på själv eller hört. motivet är tydligen att Emilia kallat någon för hora.

Kusinen skrev här inne förut att motivet var svartsjuka/avundsjuka, kan tänka mig att sånt språk är vardag för dem
Citera
2024-08-02, 15:25
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Förutfattade meningar oxå.
Hittar du nån vinnare i detta?
Absolut inte men förövarna måste få kännbara straff, annars kan det här bli ett vedertaget beteende. Jag tycker absolut inte synd om förövarna. De hade ett val. Offret här är Emilia.
Citera
2024-08-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tack, men jag tror Magica refererar till något som Rafaelas (psyk)morsa har skrivit på Rafaelas pappas Facebooksida (men finns inte postat här i tråden) och hursomhelst har ingen postat någon dom om någon försök till våldtäkt/våldtäkt när det gäller Rafaelas pappa.

Men rafaelas mamma verkar ju komplett galen, så sanningshalten i det är ju inte jättehög i mitt tycke.

Jag kan absolut ha missat något men vad jag såg svarade MagicaDHex på mitt meddelande, där jag (delvis felaktigt insåg jag nu) sa att MGM1s mamma hade kommenterat på pappans facebook (de länkarna finns men jag vet inte var, det var jobbigt nog att gräva fram domen och den gick typ att söka sig fram till) saker i stil med "jag älskar dig, vem hon du umgås med, kom hem till mig det är mig du är gift med" och liknande på hans profilbilder. Detta stämmer mig veterligen. Men det som jag påstod felaktigt var att misstänka våldtäkten även gällde MGM1s föräldrar när det egentligen gällde MGM2s föräldrar
Citera
2024-08-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Tycker att barn med empatisk förmåga inte ska placeras med barn eller vuxna utan. Särskilt om man aldrig lärt sig att sätta gränser. Barnen har kanske liknande bakgrund men inte alltid samma problematik. E hade behövt ett tryggt hem, trygga vuxna, inte SIS.

Helt enig!
Skrev tidigare i tråden om just empati och att förmågan att känna empati kan både brytas ned och byggas upp.
Dessa hem är inte formade för att ge det stöd som behövs för att utveckla den förmågan.
Som det ser ut nu leder det till raka motsatsen. I teorin låter det fint och att det är en del av målet, men i praktiken är det ju något helt annat.

Precis som du skriver, E och många med henne hade behövt en tryggare plats att få utvecklas i.
Citera
2024-08-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aanegura
Var hittar du klippet?

Funnits i tråden tidigare. Vet inte om länkarna funkar längre.
Men använd sökfunktionen så kan du testa.
Citera
2024-08-02, 15:40
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzizzunzz
Kusinen skrev här inne förut att motivet var svartsjuka/avundsjuka, kan tänka mig att sånt språk är vardag för dem

Ja jag tycker det låter mer rimligt, men man vet ju aldrig med dessa personer…
Citera
2024-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Absolut inte men förövarna måste få kännbara straff, annars kan det här bli ett vedertaget beteende. Jag tycker absolut inte synd om förövarna. De hade ett val. Offret här är Emilia.

Jag tycker oxå att det ska vara kännbara straff för det dom har gjort.
Det dom har gjort mot E är vedervärdigt, fegt så in i he.....t.
Jag tycker faktiskt synd om dom i det avseendet av det dom gått igenom i sina unga liv där dom har varit utelämnade och inte kunna påverka något.
Misslyckas föräldrarna och samhället och andra vuxna fallerar så vad har dom då att luta sig mot.

Droger, missbruk och orten, gangster och invandrar mentaliteten är en stor bidragande orsak.
Citera
2024-08-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Bara en fundering...

Är det kanske inte dags att ta reda på info om förövarna och deras familjer istället?

Känns som 200+ sidor har det lagts fokus på E och hennes mamma.

MGM2 s mamma verkar ha lite grava problem, se t.ex hur hon skriver till sitt ex på hans FB t.ex:

https://www.facebook.com/photo?fbid=10166384360495486&set=a.101502701817854 86

https://www.facebook.com/photo?fbid=10166379009150486&set=a.101502701817854 86

Och sen vet vi att mamma Silvi*a s pappa blev mördad 2008. Vad jag förstått så var han en ökänd kriminell i staden han mördades i.

Hennes ex Iss*m kan man ju undra vad han sysslar med (kriminell?)

Och när blev MGM2s pappa involverad i hennes liv igen då det verkar som han tagit hem henne från SIS hemmet hon satt på med de andra...
Vad vet man om pappan?

MGM2 verkar ju haft en trasig och oskyddad uppväxt, precis som MGM1 - inte för att det på något sätt rättfärdigar deras vidriga handlingar, men ja, man ser ju ett mönster om inget annat...

Okej jag tar tillbaka allt jag har sagt, det är MGM2s föräldrar som både kommentarerna på facebook och våltäktsförsöket handlar om.

Jag ska sluta kommentera nu för jag förvirrar bara mig själv och alla andra. Förhoppningsvis har jag rett ut det jag ställde till med i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in