Citat:
Eftersom E inte var mer än tillfälligit placerad hos mamman, kan man ana att socialtjänsten inte ansåg att det fungerade fullt ut. Samtidigt har jag tänkt just lknande tankar som du tar upp.
Var fanns det stöd från hemtjänsten som E och mamman behövde när beslutet togs att E skulle få åka på "pyjamaspartyt, särskilt som det var både över natten, långt och med för mamman (?) okända (?) kompisar?
Och så undrar man ju även var socialtjänsten funnits när 15- åringen släpps till pappan, med den historik som verkar finnas där.
Det var ju ändå så att socialtjänsten hade ansett att Eskulle placeras på annan ort om möjligt för att hon E skulle komma bort från det dåliga sällskap som hon etablerat. Borde vara dessa tjejer?
De lärde ju känna varandra på Sis- hemmet någonstans i Skåne. Både E och 15- åringen har haft tuffa familjeförhållanden, varit i jourhem eller familjehem som de rymt från flera gånger enligt artikeln i SvD nedan.
Saxat från SvD:
"[...]Socialtjänsterna i flickornas respektive hemkommuner skriver i rapporter att flickorna under perioderna på rymmen befunnit sig i ”riskfyllda miljöer”."
//
"Den nu döda 14-åringen har under sin barndom vid olika tillfällen bott i familjehem och på Sis-hem. Socialtjänsten har uttryckt att hon skulle behöva en placering längre ifrån sin hemkommun för att slippa ifrån det destruktiva umgänge hon hade där."
https://www.svd.se/a/Gyxyrl/de-sjong-in-i-kameran-sedan-andrades-allt
Tänker också att mamman kan ha haft svårigheter att säga nej till E, då hon "äntligen" fick komma hem?
Vad handlade bråket om inan E åkte iväg?
E är förmodligen inget helt lätt barn att ta hand om. Hon är i tonåren vilket mamman kanske inte är van att handskas med en rebellisk tonåring som kanske både bråkar och manipulerar för att få sin vilja igenom (likt många tonåringar). E har enligt socialtjänsten behov av att klippa band till dåligt umgänge, och nu är det mamman ensam som plötsligt ska handskas med detta motsägelsefulla; att kunna ha omdöme och samtidigt visa styrka och kunna säga nej vid rätt tillfälle, visa att E är väldkommen hem utan att det blir direkt med bråk, förbud och hård kontroll.
Var finns det stödet som mamman behövde här? Resan, övernattningen hade behövt diskuteras med soc hur mamman skulle han
tera det, kan man tycka.
Tv 4:
" - När hon satt på tåget skrev hon ett sms till mig: ”Förlåt mamma för att jag betedde mig illa för att jag var stressad. Jag älskar dig och du är mitt liv”. Det blev hennes sista sms till mig, säger mamman till TV4 Nyheterna."
https://www.tv4.se/artikel/15p3foIfDSJCWpR3x0Jr23/mamman-till-moerdade-tonarsflickan-foerstar-inte