2024-08-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Var kommer denna informationen ifrån? Låter som en trådsanning. Myndigheter tar som regel inte kontakt via telefon på det viset.

HH är ingen myndighet
Citera
2024-08-01, 22:51
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Man kan undra...i återgivande beskrivningen sägs att "Personalen fick även höra att de inte fick ha arbetskläder på sig för då såg dom ut som personalen ifrån psyk " med hänsyftning till pappa PÖ's dikterande villkor till personalen. Det låter som en hänvisning till att hon varit inlagd på psyk tidigare...
Klart att hon måste ha varit i kontakt med Psyk. Hon måste ha gjort omfattade utredningar. Det är illa när man blir utkastad från ett LSS. Varför dom inte har satt henne på låst avdelning är en gåta. Är hon så där våldsbenägen är det väl noga med var hon bor.
Jag tycker att det är lika illa om man dödar en hund som det är att döda en annan människa. Vet att alla inte tycker så.
Ponera nu att hon har dödat hunden, har sen tidigare fantiserat om att sticka en kniv i någon. Då måste det trigga ännu mer att vilja döda.
Sätter hon en kniv i ett barn nästa gång? Är det något sånt som måste hända för att myndigheterna och föräldrarna vaknar.
Vi kan inte ha såna där lösa i samhället. Det kommer att hända igen
Citera
2024-08-01, 22:58
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Ja jag håller med om att det är svårt att känna någon sympati. Det är ju Essie som man tänker på. Men däremot tycker jag det är funkofobiskt och hemskt när folk skriver så vidriga saker om A och andra med npf-diagnoser. Men jag kan ändå känna en viss sympati för henne då hon har satts i situationer som hon uppenbarligen inte klarar av. Ex. att ha Essie. Då får man ändå utgå från det som skrivits om att hon har div. Diagnoser, är som en fyra åring och att DET är anledningen till aggressivitet, vredesutbrott osv. Inte att hon är som en ”vanligt fungerande” 20 åring som är en hemsk och rent ond människa.
Hur Essie har behandlats är inte det minsta försvarbart och jag hoppas att familjen aldrig får ha djur igen. I alla fall inte om det finns minsta risk att utsättas för det som hänt Essie, och jag hoppas även att A får den vård och hjälp hon behöver när det är uppenbart att hon inte fått det. Om hon fått det från början hade detta inte hänt. Det är väl där min ”sympati” ligger.
Jag håller med dig. Det är föräldrarna som bär ansvaret och A ringde inte runt och köpte en hund själv. Det är föräldrarna som ordnar sånt.
Generellt så är NPF människor riktigt trevliga människor. Många är otroligt duktiga med djur så som klickar bättre med ett djur än en människa. I det här fallet så är diagnoserna så grova. Det hade väl varit bäst om hon bodde på låst avdelning. Har man en hjärna som en 4-åring och saknar konsekvenstänk, empatiavsaknad och våldsbenägen, samt suicidal. Då är det illa.
Citera
2024-08-01, 23:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Lär dig se skillnad på labrador och jaktlabrador då innan du startar häxjakt mot folk med svart retriever.
Du behöver dig inte kasta dig ner på marken för att kolla könet. Man kan oftast se om hunden har en dase eller inte genom att bara se hunden från sidan. På avstånd till och med.

Så väl "jaktlabrador" som vanlig "labrador" eller "showlabrador" om man skall följa terminologin är av rasen Labrador Retriever, samma ras bara olika avelslinjer. Dock kan noteras att det finns jaktlabradorer som ser ut som "vanliga labradorer", och det finns "vanliga labradorer" som ser ut som jaktlabradorer. Så även om det allmänt sätt finns skillnader i utseende är det inget man kan avgöra med säkerhet bara på utseendet. Men det är också så att de olika uppfödare av jaktlabradorer kan ha olika målsättning med sin avel, visa fokuserar mer på utseende även för jaktlabradoren, medan andra fokuserar mer på jaktegenskaper och mindre på utseende. Jag har för övrigt i min bekantskapskrets såväl showlabbar som jaktlabbar som är förvillande lika varandra till just utseende. På Golden Retrievrar däremot är det en betydande skillnad på showgolden och jaktgolden, men det är en annan story.

Det verkar utifrån diskussionen i tråden som om Essie skulle vara en jaktlabbe, och hon har ju för all del ett utseende som man förknippar med jaktlabbe, även om hon verkar vara något liten, men är det något som verkligen bekräftats, eller är det en trådsanning? För saken är ju den att Essies uppfödare fokuserar på att avla just assistanshundar, inte jakthundar.

Det är ju då bra mycket bättre att noga studera bilderna som finns på Essie och lära sig hur hon ser ut, så att man enkelt kan urskilja alla hundar som inte liknar Essie.

Vad gäller dasen är det så klart enkelt att avgöra att det är en hane om man ser den eller kulorna. Men om man inte ser dasen så kan det vara svårare att säkerställa att det är en hona. Det kan ju finnas en dase där under som man inte ser.

Vill man kolla en hund närmare som man springer på på stan, så kan det vara lämpligt att fråga om man får hälsa på hunden, om man får det kan man ju också passa att fråga om det är en tjej eller en kille. Hundar gillar att bli kliade på bröstet och ofta även strax under hakan, då lyfter de också gärna på huvudet, så då kan det möjligen vara lättare att se tänderna.

MEN och det här är ett jävligt stort MEN - det finns långt över 20 000 labradorer i landet, och om den som ev tagit Essie är ute och går med hunden är det dessutom mindre sannolikt att de skulle låta någon främling hälsa på hunden. Så ge nu fan i att trakassera labradorägare bara för att "du" (inte Ungenskunk alltså som jag replikerade ovan och som nog redan vet bättre) inbillar dig att just du sett Essie.

Att fråga om man får hälsa på en hund man möter på stan är dock helt ok om tillfälle ges och så länge man upplever att hundägaren har tid och möjlighet till det. Hundägare är ofta extroverta, trevliga och sociala människor.
Citera
2024-08-01, 23:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
HH är ingen myndighet

Det har heller ingen påstått

Det handlade om Länsstyrelsen och deras brev och beslut. Kan du inte ens hänga med i så enkla diskussioner så scrolla vidare istället.
Citera
2024-08-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Har man en hjärna som en 4-åring och saknar konsekvenstänk, empatiavsaknad och våldsbenägen, samt suicidal. Då är det illa.
Ställde mig frågande i ett tidigare inlägg, om man verkligen försökt att medicinera henne enligt läkares rekommendationer.

Antroposoferna som hon var hos som yngre, ogillar en hel del av de läkemedel som hon kan tänkas behöva, och det tänket kan mycket väl ha smittat av sig på hennes föräldrar.

När hon gick i skolan hade hon pedagoger hos sig, med högre lön, bättre utbildning och mer erfarenhet än hennes personliga assistenter. Säkerligen var personalomsättningen där också klart lägre.

Nu är förutsättningarna annorlunda. Hund har man testat med tveksamt resultat. Har föräldrarna verkligen lyssnat på "de som kan"?

Självklart ska A erbjudas ett drägligt liv.
Citera
2024-08-01, 23:11
Medlem
Citat:
Så väl "jaktlabrador" som vanlig "labrador" eller "showlabrador" om man skall följa terminologin är av rasen Labrador Retriever, samma ras bara olika avelslinjer. Dock kan noteras att det finns jaktlabradorer som ser ut som "vanliga labradorer", och det finns "vanliga labradorer" som ser ut som jaktlabradorer. Så även om det allmänt sätt finns skillnader i utseende är det inget man kan avgöra med säkerhet bara på utseendet. Men det är också så att de olika uppfödare av jaktlabradorer kan ha olika målsättning med sin avel, visa fokuserar mer på utseende även för jaktlabradoren, medan andra fokuserar mer på jaktegenskaper och mindre på utseende. Jag har för övrigt i min bekantskapskrets såväl showlabbar som jaktlabbar som är förvillande lika varandra till just utseende. På Golden Retrievrar däremot är det en betydande skillnad på showgolden och jaktgolden, men det är en annan story.

Det verkar utifrån diskussionen i tråden som om Essie skulle vara en jaktlabbe, och hon har ju för all del ett utseende som man förknippar med jaktlabbe, även om hon verkar vara något liten, men är det något som verkligen bekräftats, eller är det en trådsanning? För saken är ju den att Essies uppfödare fokuserar på att avla just assistanshundar, inte jakthundar.

Det är ju då bra mycket bättre att noga studera bilderna som finns på Essie och lära sig hur hon ser ut, så att man enkelt kan urskilja alla hundar som inte liknar Essie.

Vad gäller dasen är det så klart enkelt att avgöra att det är en hane om man ser den eller kulorna. Men om man inte ser dasen så kan det vara svårare att säkerställa att det är en hona. Det kan ju finnas en dase där under som man inte ser.

Vill man kolla en hund närmare som man springer på på stan, så kan det vara lämpligt att fråga om man får hälsa på hunden, om man får det kan man ju också passa att fråga om det är en tjej eller en kille. Hundar gillar att bli kliade på bröstet och ofta även strax under hakan, då lyfter de också gärna på huvudet, så då kan det möjligen vara lättare att se tänderna.

MEN och det här är ett jävligt stort MEN - det finns långt över 20 000 labradorer i landet, och om den som ev tagit Essie är ute och går med hunden är det dessutom mindre sannolikt att de skulle låta någon främling hälsa på hunden. Så ge nu fan i att trakassera labradorägare bara för att "du" (inte Ungenskunk alltså som jag replikerade ovan och som nog redan vet bättre) inbillar dig att just du sett Essie.

Att fråga om man får hälsa på en hund man möter på stan är dock helt ok om tillfälle ges och så länge man upplever att hundägaren har tid och möjlighet till det. Hundägare är ofta extroverta, trevliga och sociala människor.
Finns även en variant av Labrador Retriever som man kallar dual purpose.Tur att jag har slutat med Labbar,hade blivit galen om folk skulle på hundarna.
Citera
2024-08-01, 23:14
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ställde mig frågande i ett tidigare inlägg, om man verkligen försökt att medicinera henne enligt läkares rekommendationer.

Antroposoferna som hon var hos som yngre, ogillar en hel del av de läkemedel som hon kan tänkas behöva, och det tänket kan mycket väl ha smittat av sig på hennes föräldrar.

När hon gick i skolan hade hon pedagoger hos sig, med högre lön, bättre utbildning och mer erfarenhet än hennes personliga assistenter. Säkerligen var personalomsättningen där också klart lägre.

Nu är förutsättningarna annorlunda. Hund har man testat med tveksamt resultat.

Självklart ska A erbjudas ett drägligt liv.
Jag får en känsla att familjen vägrat ganska mycket. Läste någonstans att hon inte åt medicin och att assistenterna inte är utbildade i psykiatri. Bara en sån sak kan få förödande konsekvenser.
Alla vet att vem som helst kan få jobb som assistent.
Drägligt liv för henne är att bo på ett boende där personalen är utbildad i dom här svåra diagnoserna och klarar när en situation uppstår.
Det ska inte vara eget boende, husdjur och daltande föräldrar som tar hand om henne. Jag TROR inte att dom vill se hur farligt och problematiskt det är. Så fort det uppstått något så skiter dom i att rapportera och sen förskönar som verkligheten i hur sjuk hon är.
Jag kan förstå för jag hade inte heller velat ha ett barn som var så där. Måste slita duktigt på psyket.
Citera
2024-08-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Drägligt liv för henne är att bo på ett boende där personalen är utbildad i dom här svåra diagnoserna och klarar när en situation uppstår.
Precis. Och att man provar ut läkemedel som balanserar hennes humör, vilket inte är detsamma som att man ska droga ner henne.
Citera
2024-08-01, 23:21
Medlem
flashmaners avatar
Det har framkommit att familjen hade hund redan innan de fick assistanshunden Essie. Det har också framkommit att familjen har en katt.

Det råder alltså knappast någon tvekan om att familjen haft en relativt god bild av hur dottern fungerar ihop med djur och katt redan innan de skaffade Essie. Och det får väl ändå i rimlighetens namn antas att familjen noterat att dottern fungerar bra med djur, och det var därför de också valde att lägga så stora pengar på en assistanshund.

Nu påstods i något inlägg här ovan att Essie gett "tveksamt resultat". Men det förefaller bara vara ännu ett exempel på rent påhitt.

Vi har väl inte fått några som helst indikationer på att Essie inte gjorde ett bra jobb som assistanshund och var till bra nytta för sin brukare.

Av domstolshandlingar har vi fått veta att dotterns utåtagerande inte var särskilt frekvent, uppskattningsvis någon gång varannan vecka i snitt.

Om hunden utsätts för våld är det så klart inte ok på något sätt, men att dottern utsätter hunden för våld när hon blir våldsam någon gång varannan vecka betyder inte att Essie inte gör ett bra jobb och är till nytta för dottern. Om hunden utsätts för våld, så är det som LS skrev i sitt brev, familjen som måste se till att hunden skyddas när dottern från sina utbrott.

Tvärtom tyder familjens engagemang i att få tillbaka sin hund på motsatsen, och vi har även hört från Hundhjälpens representant att Essie var till god nytta för dottern.
Citera
2024-08-01, 23:24
Medlem
Citat:

En av mina jaktlabbar, hane, väger 22 kg. Så helt normalt att en tik väger något mindre.

Essie är en jaktlabrador då hon i stamtavlan har engelska field trial-linjer och är jaktavlad i flera led bakåt.
Citera
2024-08-01, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
Finns även en variant av Labrador Retriever som man kallar dual purpose.Tur att jag har slutat med Labbar,hade blivit galen om folk skulle på hundarna.

Stämmer bra det.

Kanske får ta en titt på Essies stamtavla för att se lite vad hon brås på för gener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in