2024-08-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vet faktiskt inte.och minns inte vem det var som la upp från IVO

Jag tror det kan vara jag, jag ska läsa för jag har domen om inte annat
Citera
2024-08-01, 20:59
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte.och minns inte vem det var som la upp från IVO

Det var jag men på IVO och förvaltningsrätten nämns bara Enköping kommun inget assistansbolag
Citera
2024-08-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moraklocka99
Tar ju 3 år o utbilda ju...

Från att du startar utbildningen till certifiering har du 1 år om du utbildar din egen hund själv för instruktör. Från att hunden klarat lämplighetstestet är det 1 år. Hunden får vara yngst 1 år och Max 5 år gammal vid utbildning till Assistanshund
Citera
2024-08-01, 21:07
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungenskunk
Håller med om att det har uttryckts sig fruktansvärt och respektlöst mot familjen och människor med NPF. Men enligt min uppfattning är det från personer som bara skriver någon enstaka grej (det gör det självklart inte mer ok för det). Men majoriteten av de användarna som är mest aktiva i denna tråden verkar i alla fall vettiga i huvudet och sprider inte hat. Det har varit flera och oftast samma personer som du argumenterat mot fram och tillbaka och dom är långt ifrån de människorna som sprider hatet du snackar om. Och om du tycker att de personerna är de som driver hatet borde du ta en funderare över dina egna inlägg. Nyligen skrev du ”ditt lilla troll” till någon som dessutom backade. Klaga inte på att folk beter sig illa när du isåfall är en av dom också.

Du kanske uppfattar dig själv som objektiv men gång på gång verkar det som att du vänder ansiktet bort när det kommer fram saker som inte målar upp en bra bild om PÖ. Till varje pris försvarar du det, hakar upp dig på det minsta, upprepar dig som ett trasigt kassettband utan att inse att det bara framstår som att DU ÄR på familjens sida och till o med försvarar misskötseln av Essie. Det är ok, du får absolut backa familjen Ö och vara på deras sida. Men jag tror och tycker inte att du är 100% objektiv. Det beter du dig inte som iaf.
Svårt att känna sympati när det är så mycket mörkt. Som jag skrivit tidigare så jämför jag det här fallet med det som hände i Morö- Backe
Mycket tyder på att det är samma våldsbenägenhet i diagnoserna. Båda saknar empati.
Olika brott men samma lustar och vilja att döda//skada
I det här fallet är pappan och farfar fullblods narcissister. Ingen förståelse alls att folk reagerar.
Citera
2024-08-01, 21:10
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det var jag men på IVO och förvaltningsrätten nämns bara Enköping kommun inget assistansbolag
Kan ha varit en användare som verkade ha rejält mycket insyn i vårdbiten runt A. Så många som blivit avstängda så jag vet inte vat jag ska hitta den infon. Men nästan säker på att jag hört attendo. Ska luska lite
Citera
2024-08-01, 21:10
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Från att du startar utbildningen till certifiering har du 1 år om du utbildar din egen hund själv för instruktör. Från att hunden klarat lämplighetstestet är det 1 år. Hunden får vara yngst 1 år och Max 5 år gammal vid utbildning till Assistanshund
Vad var Essie tränad för?
Tänker att A är inte blind eller behöver hjälp med läxläsning (. finns assistenthundar till det)
Hade hon diabetes?
Det måste vara något som hon var tränad till.
Har läst att hon var tränad till att tåla slag, men det hoppas jag verkligen inte stämmer?
Citera
2024-08-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Så är det.

OT: Såg dokumentären ” Tassarna borta från katterna” på Netflix. Handlar om hur vanligt folk på sociala medier agerar detektiver och mot alla odds hittar en kattmördare.

Edit. Vill varna för att att den är hemsk att se ur djurvänsperspektiv
Citera
2024-08-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Vad var Essie tränad för?
Tänker att A är inte blind eller behöver hjälp med läxläsning (. finns assistenthundar till det)
Hade hon diabetes?
Det måste vara något som hon var tränad till.
Har läst att hon var tränad till att tåla slag, men det hoppas jag verkligen inte stämmer?

Psykisk hälsa hund. Skräddarsytt moment efter Amandas problematik. Men exempelvis komma nära vid ångest / oro, ligga nära vid sömnproblem, vara trygghet socialt och på möten ute i allmänheten, tanken med psykisk hälsa hund är att föraren ska bli mer självständig , samt kan hämta väska med mediciner, väcka på morgonen, säga till tidpunkter för rutiner som promenad m.m sådana exempel gav Lena på SBK men det finns ännu fler moment för allt beror på behovet hos föraren som är instruktörens bedömning tsm med Amandas egna brister som kommit fram till de moment hon ska få hjälp av essie med, det är några av de vanliga momenten men finns mer som jag tyvärr inte vet vad det är utöver det normala lydnaden

Jag påbörjade själv min tik för psykisk hälsa hund och då var tanken som social trygghet ute på möten i kollektiv trafik, på möten, vid ångest/oro vara nära söka kontrakt, ligga lugnande hos mig

Vilket min hund i princip redan gör de andra momenten var ny information för mig som Lena gav mig. Men de är väldigt individuellt och enligt Lena på SBK är de en process som de ska verkligen skräddarsys efter ekipaget
Citera
2024-08-01, 21:35
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Psykisk hälsa hund. Skräddarsytt moment efter Amandas problematik. Men exempelvis komma nära vid ångest / oro, ligga nära vid sömnproblem, vara trygghet socialt och på möten ute i allmänheten, tanken med psykisk hälsa hund är att föraren ska bli mer självständig , samt kan hämta väska med mediciner, väcka på morgonen, säga till tidpunkter för rutiner som promenad m.m sådana exempel gav Lena på SBK men det finns ännu fler moment för allt beror på behovet hos föraren som är instruktörens bedömning tsm med Amandas egna brister som kommit fram till de moment hon ska få hjälp av essie med, det är några av de vanliga momenten men finns mer som jag tyvärr inte vet vad det är utöver det normala lydnaden

Jag påbörjade själv min tik för psykisk hälsa hund och då var tanken som social trygghet ute på möten i kollektiv trafik, på möten, vid ångest/oro vara nära söka kontrakt, ligga lugnande hos mig

Vilket min hund i princip redan gör de andra momenten var ny information för mig som Lena gav mig. Men de är väldigt individuellt och enligt Lena på SBK är de en process som de ska verkligen skräddarsys efter ekipaget
Då förstår jag. Tack för ditt svar.
Det måste bli svårt för hunden att våga göra det den är utbildad för när den blir slagen och får utstå så mycket misshandel.
Synd att familjen inte var ärliga när dom ansökte.
Det är fortfarande väldigt rörigt kring deras berättelse.
Citera
2024-08-01, 21:37
Medlem
Citat:
Kan ha varit en användare som verkade ha rejält mycket insyn i vårdbiten runt A. Så många som blivit avstängda så jag vet inte vat jag ska hitta den infon. Men nästan säker på att jag hört attendo. Ska luska lite

Attendo var det som skötte boendet när A flyttade tillbaka. Efter ett tag så tog kommunen över det. Mitt intryck av vad användaren som på något sätt hade fått veta för mycket från kommunen sa, så verkade det som att kommunen inte varit så nöjd med attento. Ett litet tag efter det kom skyddsstoppet.

Har ingen aning om vilka assistansbolag familjen haft, men mamman har ju arbetat på några så att säga.
Citera
2024-08-01, 21:38
Medlem
Jag kan ev. ha sett Essie i närheten av Malmö Central idag. Var en svart labrador som ev. hade en glipa mellan tänderna - var svårt att se helt ordentligt pga solen.
Citera
2024-08-01, 21:44
Medlem
larkascendings avatar
Citat:

Attendo ska ha drivit boendet A bodde på innan boendet som det stod om i Enköpingsposten.

Inlägg 1844.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in