Citat:
Ursprungligen postat av
Mopsan
Vad var Essie tränad för?
Tänker att A är inte blind eller behöver hjälp med läxläsning (. finns assistenthundar till det)
Hade hon diabetes?
Det måste vara något som hon var tränad till.
Har läst att hon var tränad till att tåla slag, men det hoppas jag verkligen inte stämmer?
Psykisk hälsa hund. Skräddarsytt moment efter Amandas problematik. Men exempelvis komma nära vid ångest / oro, ligga nära vid sömnproblem, vara trygghet socialt och på möten ute i allmänheten, tanken med psykisk hälsa hund är att föraren ska bli mer självständig , samt kan hämta väska med mediciner, väcka på morgonen, säga till tidpunkter för rutiner som promenad m.m sådana exempel gav Lena på SBK men det finns ännu fler moment för allt beror på behovet hos föraren som är instruktörens bedömning tsm med Amandas egna brister som kommit fram till de moment hon ska få hjälp av essie med, det är några av de vanliga momenten men finns mer som jag tyvärr inte vet vad det är utöver det normala lydnaden
Jag påbörjade själv min tik för psykisk hälsa hund och då var tanken som social trygghet ute på möten i kollektiv trafik, på möten, vid ångest/oro vara nära söka kontrakt, ligga lugnande hos mig
Vilket min hund i princip redan gör de andra momenten var ny information för mig som Lena gav mig. Men de är väldigt individuellt och enligt Lena på SBK är de en process som de ska verkligen skräddarsys efter ekipaget