• 1
  • 2
2024-08-01, 21:49
Medlem
Jag älskar fisk, och äter väldigt mycket av det. Nu på sistone har jag börjat fundera på om jag verkligen äter nyttig fisk, vilket kan vara bra om jag äter så mycket, enligt informationsvideor som exempelvis den här: https://www.youtube.com/watch?v=0hdVpzvLbYo

Jag köper min fisk mestadels på ICA. Vet någon om de vanliga makrill-konserverna är vildfångad makrill eller odlade?

Hur är det med sillen? Finns det vildfångad sill att köpa på ICA?

Och hur är det med laxen? Jag brukar köpa de lite billigare frysta varianten, är det odlad lax?
Citera
2024-08-01, 21:53
Bannlyst
Makrill och sill är alltid vilda varianter.

Lax är vanligen konstfärgad odlad till norskt judepris, uppfödd på soja.
Citera
2024-08-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Makrill och sill är alltid vilda varianter.

Lax är vanligen konstfärgad odlad till norskt judepris, uppfödd på soja.

Suck .. jag som älskar lax, och har tryckt i mig så mycket genom åren i tron att det är nyttig mat.
Hepp, då får jag stryka det från inköpslistan och hålla mig till makrill och sill.
Citera
2024-08-01, 22:00
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardonisk
Suck .. jag som älskar lax, och har tryckt i mig så mycket genom åren i tron att det är nyttig mat.
Hepp, då får jag stryka det från inköpslistan och hålla mig till makrill och sill.

Finns väl andra fiskar!
Citera
2024-08-01, 22:08
Bannlyst
Citat:

Det finns även vildfångad pinklax, även om den också är våldsamt överprissatt. Ibland kan man finna ett "tillfälligt parti" av laxkotletter, om man nu kan stå ut med att rensa ben.
Citera
2024-08-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Finns väl andra fiskar!

Jo, enligt videoklippet jag länkade till så är det väl sardiner och öring då som är de bästa om man ska äta i större mängder. Sardiner äter jag ibland, men gillar inte riktigt smaken på Öring.
Citera
2024-08-01, 22:16
Avstängd
Citat:

Det är värre än så.

De flesta havsbottnar i norge där de odlar denna sjuka lax som antagligen får antibiotika som supergiftig asiatisk skitfisk som odlas i toavatten som tilapia och pangasius som de snåla lunchrestaurangerna lurar folk att äta i sina fiskgrytor och annat har skapat totalt döda havsbottnar i norge fullt med parasiter.

odlad lax och tilapia,pangasius är 3 fiskar man aldrig ska äta.
Citera
2024-08-01, 22:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Hur är det med ICAs rökta och gravade som finns att köpa i 150g förpackningar?
Citera
2024-08-01, 23:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Det är alltid odlad. Det finns ibland "vildlax" att köpa hos en handlare, men den är ofta/st utsatt, alltså inte född i frihet. I Vänern är det t.o.m förbjudet att ta en lax eller öring som fötts i det fria. Du måste släppa tillbaka dem.

Men den lax som har blivit utsatt är många gånger bättre än den rent odlade, eftersom den har levt ett liv i frihet, förutom på bb och på dagis.

Säkert står det på paketen var laxen kommer ifrån, och då är det oftast norsk odlad.

Många laxodlingar världen över har problem med miljöförstörning, sjukdomar och dålig kvalitet.

Här är en kort video om det. Det finns många längre dokumentärer.

https://www.youtube.com/watch?v=BxjxjjWMAdE
Citera
2024-08-01, 23:26
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

Odlad atlantlax som är rökt i Lettland eller Polen. Den varmrökta laxen kan även vara regnbåge och dessa är oftast odlade i dammar vilket ger fisken en frän smak av dy.
Senast redigerad av Kraftkarl 2024-08-01 kl. 23:29.
Citera
2024-08-01, 23:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag älskar fisk, och äter väldigt mycket av det. Nu på sistone har jag börjat fundera på om jag verkligen äter nyttig fisk, vilket kan vara bra om jag äter så mycket, enligt informationsvideor som exempelvis den här: https://www.youtube.com/watch?v=0hdVpzvLbYo

Jag köper min fisk mestadels på ICA. Vet någon om de vanliga makrill-konserverna är vildfångad makrill eller odlade?

Hur är det med sillen? Finns det vildfångad sill att köpa på ICA?

Och hur är det med laxen? Jag brukar köpa de lite billigare frysta varianten, är det odlad lax?

Som de andra säger är makrillen och sillen vild, men de är ändå nästan alltid från industrifiske.

En rökt eller inlagd makrill kommer oftast från båtar i Atlanten. Handlarna köper när fisken har rätt fetthalt. Sedan fryses den och tinas upp när det är dags för den färdiga produkten. Åke från Åstol fiskade inte din makrill igår, nej, den är ofta månader gammal, och från fiske från Spanien/Portugal.

"Färsk" makrill kan inte sällan också komma därifrån, och körs hit.

Sill och makrill är ändå förmodligen det bästa vi kan äta, eller skarpsill också. Grilla eller halstra skarpsillen och ät den som man i Medelhavet äter sardiner.

Odlad ädelfisk är förmodligen bättre för miljön om det är ett slutet system eller på ett stort skepp långt ute till havs. Röding från Malgomaj kan vara bättre än norsk lax, som pajar fjordarna, men kan också vara ett lokalt problem.
Citera
2024-08-02, 00:05
Spelar ingen roll vart du köper din fisk så är den fångad med nät eller håvad från en odling och fullpumpad med kemikalier.. Vill du ha bra fisk så köp ett kastspö.

Fisk är kattmat hur du än vrider på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in