Citat:
Ursprungligen postat av
sardonisk
Jag älskar fisk, och äter väldigt mycket av det. Nu på sistone har jag börjat fundera på om jag verkligen äter nyttig fisk, vilket kan vara bra om jag äter så mycket, enligt informationsvideor som exempelvis den här:
https://www.youtube.com/watch?v=0hdVpzvLbYo
Jag köper min fisk mestadels på ICA. Vet någon om de
vanliga makrill-konserverna är vildfångad makrill eller odlade?
Hur är det med sillen? Finns det vildfångad sill att köpa på ICA?
Och hur är det med laxen? Jag brukar köpa de lite billigare frysta varianten, är det odlad lax?
Som de andra säger är makrillen och sillen vild, men de är ändå nästan alltid från industrifiske.
En rökt eller inlagd makrill kommer oftast från båtar i Atlanten. Handlarna köper när fisken har rätt fetthalt. Sedan fryses den och tinas upp när det är dags för den färdiga produkten. Åke från Åstol fiskade inte din makrill igår, nej, den är ofta månader gammal, och från fiske från Spanien/Portugal.
"Färsk" makrill kan inte sällan också komma därifrån, och körs hit.
Sill och makrill är ändå förmodligen det bästa vi kan äta, eller skarpsill också. Grilla eller halstra skarpsillen och ät den som man i Medelhavet äter sardiner.
Odlad ädelfisk är förmodligen bättre för miljön om det är ett slutet system eller på ett stort skepp långt ute till havs. Röding från Malgomaj kan vara bättre än norsk lax, som pajar fjordarna, men kan också vara ett lokalt problem.