2024-08-01, 17:18
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Nu är det såklart alltid sorgligt när spelare åker på allvarliga skador men om man tittar rent cyniskt på det ur ett MFF-perspektiv så kanske det är något som i slutändan kommer stärka er? Moisander håller inte på denna nivån längre och om eran sportsliga ledning inte insett det så kanske det krävdes yttre omständigheter för att komma vidare?

Om ni kan bygga bort Tjocko från speltid med en mångsidig värvning är det såklart värt jättemycket.

Det är så det är, hårt men sant. Moisander har gjort några riktigt starka insatser, kommit tillbaka från korsbandsskada i den åldern och rent allmänt varit ett föredömligt superproffs men sanningen är att han är en del av vårt problem, gamla halvskadade spelare som inte håller för att rotera när det vankas tätt matchande.
2024-08-01, 17:23
Medlem
Citat:
AIK ser ut att göra det igen. Får dom 20 milj kr för Faraj är det helt fenomenalt bra betalt! Då har dom kanske råd att behålla Pittas och Modesto?
30 mill ska väl in för att säkra driften?

Så ska nåt hända in så behövs det nog minst en försäljning av någon av herrarna du nämner.
2024-08-01, 18:27
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
AIK ser ut att göra det igen. Får dom 20 milj kr för Faraj är det helt fenomenalt bra betalt! Då har dom kanske råd att behålla Pittas och Modesto?
Det är väl 20 Bajenmiljoner?

Eller?
2024-08-01, 18:28
Medlem
Fotbolldirekt visserligen men dom var tidigt på det när vi sålde Abou Ali till Egypten. Skriver att Swansea kommer lägga bud på Milleskog. England(Wales förvisso) är alltid najs för att kräma ur lite extra så hoppas det stämmer. Inte för att vi behöver sälja, men det blir nog mer pröjs därifrån än det holländska som tidigare varit på tapeten.
Senast redigerad av frankkk 2024-08-01 kl. 18:31.
2024-08-01, 19:02
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Det är väl 20 Bajenmiljoner?

Eller?
AIK brukar ju få mer betalt än vad folk tror?
2024-08-01, 20:13
Medlem
Citat:
Jag är positiv till en affär, frågan är om Omar har en plats in nya spelsystemet (å andra sidan har vi säkert ny tränare till årsskiftet).

AIK har även värvat finske Sandler från Milans akademi. Lite varningsklockor för talanger från Finland (Lex Ylätupa), framförallt som mittback är det svårt att få speltid. Hoppas det finns en bra plan. Tonåringarna från vinterfönstret Gono och Stoch Rydell lär dock växa enligt träningsrapporterna.

Jag tror nog vi kan sälja Modesto också utan allt för stor sportslig kostnad och gå för Vincent Sundberg.
2024-08-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
30 mill ska väl in för att säkra driften?

Så ska nåt hända in så behövs det nog minst en försäljning av någon av herrarna du nämner.

Typ så..
Älskar när man smygläser råttforum och folk säger att man måste ta in ny målvakt, mittback etc för pengarna..

Så läser man denna intervju med Berntsen och börjar flina brett: https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/aik-ska-salja-for-minst-30-miljoner-i-sommar-tuffa-krav/
2024-08-01, 23:42
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag är positiv till en affär, frågan är om Omar har en plats in nya spelsystemet (å andra sidan har vi säkert ny tränare till årsskiftet).

AIK har även värvat finske Sandler från Milans akademi. Lite varningsklockor för talanger från Finland (Lex Ylätupa), framförallt som mittback är det svårt att få speltid. Hoppas det finns en bra plan. Tonåringarna från vinterfönstret Gono och Stoch Rydell lär dock växa enligt träningsrapporterna.

Jag tror nog vi kan sälja Modesto också utan allt för stor sportslig kostnad och gå för Vincent Sundberg.
Rätt grepp av aik att plötslig försöka på yngre spelare. Dock vet jag inte om facit på ungdomstalanger har varit så framgångsrikt?

Bajen hade Filston Mawana från Hoffenheim för några år sedan som ett rätt misslyckat fall. Harvat runt i div 2 de senaste åren när han inte ens tog plats i HTFF. Oscar Krusnell från Sunderland är ett annat exempel. Norrköping hade Roback från Milan förra året. Isak Vural från Fenerbahce och Wilgot Marshage från Milan och Torino är andra floppar.

Pablo Pinones Arce från typ Venezia 2002 är det enda lyckade exempel jag komma på på rak arm. 22 år sedan, tiden går…
2024-08-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Rätt grepp av aik att plötslig försöka på yngre spelare. Dock vet jag inte om facit på ungdomstalanger har varit så framgångsrikt?

Bajen hade Filston Mawana från Hoffenheim för några år sedan som ett rätt misslyckat fall. Harvat runt i div 2 de senaste åren när han inte ens tog plats i HTFF. Oscar Krusnell från Sunderland är ett annat exempel. Norrköping hade Roback från Milan förra året. Isak Vural från Fenerbahce och Wilgot Marshage från Milan och Torino är andra floppar.

Pablo Pinones Arce från typ Venezia 2002 är det enda lyckade exempel jag komma på på rak arm. 22 år sedan, tiden går…
Är det verkligen så väldigt plötsligt med unga i AIK? I A-truppen just, nu i ålderspannet 17-22 år, så har AIK Sandler, Stoch Rydell, Gono, Ayari, Andersson, Fesshaie, Lamine Fanne, Edh, Faqa, Faraj, Ring och Abdihakim. Till det så finns det en handfull juniorer som är med i A-träning.
Det kanske inte är jättemånga men ett dussin i truppen i alla fall.

Sedan ska de släppas fram också. Edh, Ring, Faraj, Lamine och Andersson får en del speltid. Tidigare även Ayari. Abdihakim och Fesshaie spelade också innan de två blev skadade.

De två äldre i startelvan som jag förväntat mig mer från (som skulle behöva "jagas" av ngn) är främst Celina (27 år) och Besirovic (29 år).
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-08-02 kl. 00:25.
2024-08-02, 09:40
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är det verkligen så väldigt plötsligt med unga i AIK? I A-truppen just, nu i ålderspannet 17-22 år, så har AIK Sandler, Stoch Rydell, Gono, Ayari, Andersson, Fesshaie, Lamine Fanne, Edh, Faqa, Faraj, Ring och Abdihakim. Till det så finns det en handfull juniorer som är med i A-träning.
Det kanske inte är jättemånga men ett dussin i truppen i alla fall.

Sedan ska de släppas fram också. Edh, Ring, Faraj, Lamine och Andersson får en del speltid. Tidigare även Ayari. Abdihakim och Fesshaie spelade också innan de två blev skadade.

De två äldre i startelvan som jag förväntat mig mer från (som skulle behöva "jagas" av ngn) är främst Celina (27 år) och Besirovic (29 år).
Jag pratade isf mest om att misslyckade ungdomsproffs ofta inte lyckas bättre i Sverige när dom får kicken som 17-19år.

Att Aik inte bara har värvat >27 åringar är ju helt sant, som du tydligt påvisar. Men däremot så har ju få av de yngre spelare värvats som tilltänkta soon-to-be-startelva-spelare. Jämför med Lucas Bergvall, Åslund, Dahl, Bazoumana Toure, Erabi, Djukanovic mfl som låg betydligt närmare startelvan när dom togs in.

Värvar man 27 åringar så är det för att dom skall spela, inte bänkas kan jag tycka, hoppas du missförstår mig rätt på den punkten? Celine och Besirovic är bara 2 i en mängd sådana exempel.
Visst hade Aik en annan tanke med alla åldringar, men det belyser det stora problemet. Hade dom lyckats lite bättre så hade dom fortfarande varit förhållandevis ointressanta åldringar på en marknad där Aik behöver sälja för att växa som klubb.
2024-08-02, 09:48
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Att Aik inte bara har värvat >27 åringar är ju helt sant, som du tydligt påvisar. Men däremot så har ju få av de yngre spelare värvats som tilltänkta soon-to-be-startelva-spelare. Jämför med Lucas Bergvall, Åslund, Dahl, Bazoumana Toure, Erabi, Djukanovic mfl som låg betydligt närmare startelvan när dom togs in.
Nog för att ni bajare fått för er att Erabi är helt överjävligt bra men, du kan väl inte påstå att han var nära en startelva som tolvåring? Han är ju knappt i startelvan nu.
2024-08-02, 10:07
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.Canis.Majoris
Nog för att ni bajare fått för er att Erabi är helt överjävligt bra men, du kan väl inte påstå att han var nära en startelva som tolvåring? Han är ju knappt i startelvan nu.
Tolvåring? Vad pratar du om?
Han har varit skadad och är gjuten i startelvan nu när han är tillbaka. Betydligt närmare en startelva än samtidiga* som MrOrdonnee räknade upp.

* Okej, Faraj är ju förstås urtypen på spelare som Aik borde värvat fler av. U21 landslagsman och en riktigt bra spelare (så som jag proklamerade inför säsongen). Nu blev det inte så bra i Aik, men ändå spelare som Aik borde sikta in sig på oftare än dom gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in