Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumQuill
Rätt grepp av aik att plötslig försöka på yngre spelare. Dock vet jag inte om facit på ungdomstalanger har varit så framgångsrikt?
Bajen hade Filston Mawana från Hoffenheim för några år sedan som ett rätt misslyckat fall. Harvat runt i div 2 de senaste åren när han inte ens tog plats i HTFF. Oscar Krusnell från Sunderland är ett annat exempel. Norrköping hade Roback från Milan förra året. Isak Vural från Fenerbahce och Wilgot Marshage från Milan och Torino är andra floppar.
Pablo Pinones Arce från typ Venezia 2002 är det enda lyckade exempel jag komma på på rak arm. 22 år sedan, tiden går…
Är det verkligen så väldigt plötsligt med unga i AIK? I A-truppen just, nu i ålderspannet 17-22 år, så har AIK Sandler, Stoch Rydell, Gono, Ayari, Andersson, Fesshaie, Lamine Fanne, Edh, Faqa, Faraj, Ring och Abdihakim. Till det så finns det en handfull juniorer som är med i A-träning.
Det kanske inte är jättemånga men ett dussin i truppen i alla fall.
Sedan ska de släppas fram också. Edh, Ring, Faraj, Lamine och Andersson får en del speltid. Tidigare även Ayari. Abdihakim och Fesshaie spelade också innan de två blev skadade.
De två äldre i startelvan som jag förväntat mig mer från (som skulle behöva "jagas" av ngn) är främst Celina (27 år) och Besirovic (29 år).