2024-07-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ur norran där sambon till sista dödsfallet intervjuas.

Det var i början av juni som Per-Håkan Söderström skulle plockas upp av några kollegor inför ett kvällspass på batterifabriken, där han jobbade som servicetekniker. Men han dök inte upp och svarade inte heller i telefon.

– Det var inte likt honom. Han var ju väldigt plikttrogen, alltid i god tid, säger Per-Håkans sambo Lena Karlsson.

Kollegorna åkte hem till honom och genom lägenhetsdörren hördes hans telefon. Ambulans och polis larmades till platsen och med hjälp av hyresvärden kunde de ta sig in i lägenheten.

Då var Per-Håkan död.

– Han hittades på balkongen, förklarar Lena.

Kvällen innan hade Per-Håkan jobbat precis som vanligt. Och några timmar innan han dog hade han träffat en bekant på ett kafé.

Jag förstår inte din poäng
Citera
2024-07-16, 22:14
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Uppdatering angående senaste olyckan:

"Två personer fick uppsöka vård i samband med att de exponerades för elektrolytånga på Northvolt förra söndagen. Nu svarar Northvolt om vilket ämne de utsattes för. "På andra sidan dörren stod en kollega som hade på sig skyddsutrustning men inte skyddsmask".

https://norran.se/nyheter/skelleftea...smask/r1xyp63j
Citera
2024-07-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ur norran där sambon till sista dödsfallet intervjuas.

Det var i början av juni som Per-Håkan Söderström skulle plockas upp av några kollegor inför ett kvällspass på batterifabriken, där han jobbade som servicetekniker. Men han dök inte upp och svarade inte heller i telefon.

– Det var inte likt honom. Han var ju väldigt plikttrogen, alltid i god tid, säger Per-Håkans sambo Lena Karlsson.

Kollegorna åkte hem till honom och genom lägenhetsdörren hördes hans telefon. Ambulans och polis larmades till platsen och med hjälp av hyresvärden kunde de ta sig in i lägenheten.

Då var Per-Håkan död.

– Han hittades på balkongen, förklarar Lena.

Kvällen innan hade Per-Håkan jobbat precis som vanligt. Och några timmar innan han dog hade han träffat en bekant på ett kafé.

"Träffade en bekant på ett kafé" - Det är så jag skulle formulerat mig om jag mött upp med min langare, och fått droger..
Citera
2024-07-18, 19:19
Medlem
Om de har flera tusen anställda så är väl inte tre dödsfall på några år helt onormalt?
Citera
2024-07-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Om de har flera tusen anställda så är väl inte tre dödsfall på några år helt onormalt?

Jo, två av dem var väldigt unga. Det är det ovanliga, ungdomar trillar inte tätt av pinn oförklarligt ens i en så liten stad
Citera
2024-07-19, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
"Träffade en bekant på ett kafé" - Det är så jag skulle formulerat mig om jag mött upp med min langare, och fått droger..
Hur hade du formulerat dig om du träffade en bekant på ett kafé?
Citera
2024-07-30, 09:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Nu var det cirka tre veckor sedan det skrevs om de avlidna och om eventuella samband mellan dödsfallen. Från ett stort medialt intresse till ingenting. Trots att folk dött är det helt tyst från polisen. Sannolikt har man dragit utredningen i långbänk då man har förstått att det inte verkar finnas några samband mellan de döda och förhållanden på fabriken. För hade det funnits så hade man hittat källan då man vet vilka farliga ämnen som finns på fabriken. Det troliga är att man kommer att ligga lite lågt med utredningen och någon gång nästa år läggs den ner i brist på bevis. Ungefär så.
Citera
2024-07-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nu var det cirka tre veckor sedan det skrevs om de avlidna och om eventuella samband mellan dödsfallen. Från ett stort medialt intresse till ingenting. Trots att folk dött är det helt tyst från polisen. Sannolikt har man dragit utredningen i långbänk då man har förstått att det inte verkar finnas några samband mellan de döda och förhållanden på fabriken. För hade det funnits så hade man hittat källan då man vet vilka farliga ämnen som finns på fabriken. Det troliga är att man kommer att ligga lite lågt med utredningen och någon gång nästa år läggs den ner i brist på bevis. Ungefär så.

Hörde på radion igår att Northvolt tydligen har betydligt färre olyckor än ett par andra industriföretag i Västerbotten. Minns jag rätt hade både Boliden/Rönnskärsverken och Volvo Lastvagnar fler olyckor. Men mycket fokus på att lyfta fram 'skit' om Northvolt tydligen.

Här var inslaget förresten. Är ju ganska stor skillnad med tanke på antalet anställda på respektive site

https://sverigesradio.se/artikel/fle...n-pa-northvolt
Citera
2024-07-30, 19:58
Medlem
Olyckor händer väll i alla industriella företag. Men 3 dödsfall från samma företag kan man inte prata bort oavsett hur många det är som jobbar. Olyckor ska inte blandas med dödafall
Citera
2024-07-30, 20:24
Medlem
Jag jobbade på SAAB i Trollhättan på 80-talet, och ibland var det någon som dog hastigt. I några fall var det yngre personer som veckopendlade från t ex Värmland. I efterhand fick man veta att det var ett hårt festande som kanske hade orsakat dödsfallen.

Jag tror anledningen till uppmärksamheten i Northvolts fall beror på att det rör sig om en arbetsplats som hanterar vad folk i allmänhet ser som ny teknik. Lithium-ion-batterier är dock som konsumentprodukt en 30 år gammal teknik. Sodium-ion-batterier påstås av Northvolt vara en ny teknik, men drygt 20 år sedan väl fungerande produkt är ganska lång tid.
Citera
2024-07-31, 03:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtsalt
Olyckor händer väll i alla industriella företag. Men 3 dödsfall från samma företag kan man inte prata bort oavsett hur många det är som jobbar. Olyckor ska inte blandas med dödafall
Vad tror du att de dog av då? Tror du att det är något farligt ämne som läckt ut? Tror du att det fortsätter att läcka ut och riskerar att döda fler eftersom man inte verkar ha kommit fram till vad det är för något? Ingen verkar ju ha någon hållbar teori om vad det skulle kunna vara för samband mellan de tre dödsfallen.
Citera
2024-08-01, 19:15
Medlem
Anställd skadats med frätande vätska i ansiktet, per Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in