2024-08-01, 11:05
Medlem
Det iranska svaret kommer visa hur mycket Ismail H var värd. Kanske de är glada att de blev av med honom i Iran. Även andra ledare i Hamas kan bli glada. De öppnar upp för dem.

En sak i säker Israel ville absolut inte göra Qatar ledsna i ögat. Det beror nog delvis på att USA har en bas där (Störst i MÖ) - Nytt avtal och allt. 10år till blev det i början av året.

https://edition.cnn.com/2024/01/02/politics/us-qatar-agreement-largest-base-middle-east/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att araber är efterblivna är ju inget nytt. Om alla skulle bråka om gränser som var vid 20talet för ett århundrade senare hade vi haft konstanta konflikter, speciellt när man betänker att Palestina aldrig existerat tidigare som en egen nation eller ens ett eget folk.

Judarnas tempel är bra mycket äldre än moskén Muslimerna byggde på den dock.

Du tillhör Team Israel så det är klart skriver det du skriver. Det tredje templet är inte byggt ännu. 1:a och 2:a templet blev förstört. Det senare blev det 70:e vt

Grundproblemet är att 1948 så hade inte FN säkerställt gränserna för de båda staterna. Efter 30års bråkande så tröttnade främst Storbritannien (FN) och stack hem.

Inget som hände före 1918-20 har egentligen inget värde. Då bestämdes av NF att området skulle vara ett NF-mandat och när folken där var redo så skulle de få styra sig själva. Vi kan ju klart säga att de inte var redo. De bråkar fortfarande.

Det bästa vore kanske om FN tar tillbaks mandatet är lär upp de som bor där hur man ska bete sig. Det gäller både Israeler och Palestinier.

Allt detta bråkande har nu lätt fram till avrättande (mordet) av äcklet Ismail H och risken för WWIII att öka. (Livet är verkligen en fest)

PS om jag tvingas välja sida så väljer jag faktiskt Israel men med Nethanyau och Ben Gvir mfl samt en massa spottjudar får en att fundera på Israels framtid.
Citera
2024-08-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det iranska svaret kommer visa hur mycket Ismail H var värd. Kanske de är glada att de blev av med honom i Iran. Även andra ledare i Hamas kan bli glada. De öppnar upp för dem.

En sak i säker Israel ville absolut inte göra Qatar ledsna i ögat. Det beror nog delvis på att USA har en bas där (Störst i MÖ) - Nytt avtal och allt. 10år till blev det i början av året.

https://edition.cnn.com/2024/01/02/politics/us-qatar-agreement-largest-base-middle-east/index.html

Du tillhör Team Israel så det är klart skriver det du skriver. Det tredje templet är inte byggt ännu. 1:a och 2:a templet blev förstört. Det senare blev det 70:e vt

Grundproblemet är att 1948 så hade inte FN säkerställt gränserna för de båda staterna. Efter 30års bråkande så tröttnade främst Storbritannien (FN) och stack hem.

Inget som hände före 1918-20 har egentligen inget värde. Då bestämdes av NF att området skulle vara ett NF-mandat och när folken där var redo så skulle de få styra sig själva. Vi kan ju klart säga att de inte var redo. De bråkar fortfarande.

Det bästa vore kanske om FN tar tillbaks mandatet är lär upp de som bor där hur man ska bete sig. Det gäller både Israeler och Palestinier.

Allt detta bråkande har nu lätt fram till avrättande (mordet) av äcklet Ismail H och risken för WWIII att öka. (Livet är verkligen en fest)

PS om jag tvingas välja sida så väljer jag faktiskt Israel men med Nethanyau och Ben Gvir mfl samt en massa spottjudar får en att fundera på Israels framtid.

du menar att dom kommer vara glada över att israel dödade en av deras MITT I TEHERAN ? ja så kan man också se det
Citera
2024-08-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Ismail Haniyeh kommer nog att bli större efter sin död ska du se. Hans namn överlever ditt
Han var en sjiamuslim som gjorde alt han kunne for å skape krig mellom sunnimuslimer og jøder.
En fiende av alle andre enn det iranske presteregimet.
Citera
2024-08-01, 11:11
Medlem
trickydicks avatar
Och nu är Hamas militära chef Mohammed Dayf eliminerad

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/israel-aven-hamasledaren-dayf-ar-dodad/
Citera
2024-08-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att araber är efterblivna är ju inget nytt. Om alla skulle bråka om gränser som var vid 20talet för ett århundrade senare hade vi haft konstanta konflikter, speciellt när man betänker att Palestina aldrig existerat tidigare som en egen nation eller ens ett eget folk.

Judarnas tempel är bra mycket äldre än moskén Muslimerna byggde på den dock.

Du skämmer ut dig med din ovetskap om både historia och stridsföring. Att läsa "Hamas startade" är ett bevis på att personen man diskuterar absolut har noll att tillföra, och sekunden någon med lite mer intelligens påpekade det så defaulta du till det klassiska reaktionära med att "araber är efterblivna" - för det är ett väldigt vettigt argument när man diskuterar guerillakrigsföring och motståndsrörelser.

Vad har du att säga om bosättningarna? Om partitioneringen? Om de extremt oproportioneliga morden, sedan 1948? Om inskränkningar av grundläggande rättigheter i snart ett sekel? Om konstanta mord av ledare, barn och civila? Kan du gissa varför Hamas uppstod? Varför uppstår motståndsrörelse generellt?

Vad har du att säga om denna statistik?
https://www.un.org/unispal/wp-content/uploads/images/be07c80cda4579468525734800500272_image1.GIF

https://www.economist.com/sites/default/files/images/2021/05/articles/main/20210522_woc293_0.png

Att gå tillbaka till till Jesu tid är irrelevant, under de senaste två millennium har även Sverige varit styrt på olika sätt, och väljer du en godtycklig tid kan vi påstå att Sverige har varit svenskt, norkst, danskt etc. Vem som var där först är även det irrelevant ty vi annars får rita om kartorna till det första möjliga dokumenterade. Huvudsaken modern tid, tiden vi lever i och där är det svart på vitt att Israel olagligt ockuperat, och forsätter ta, mark. Det är allt jag har att säga till dig, och jag vet att du kommer svara med någon ytterst dum plattityd om hur "Hamas är terrorister och gömmer sig bakom civila", bara för att ytterligare bevisa din totala inkompetens i frågan, och brist på kapacitet att förstå en komplex (komplex för tid, ytterst simpel för normalbegåvade) fråga. Men det är bra, för vettiga personer kommer bara fortsätta ignorera er.

Svara på alla mina frågor i punktform så kan jag vara beredd att ta det vidare, men jag vet, som jag har nämnt 5 gånger redan, att du saknar kapacitet till det. Det märker man av dina tidigare inlägg. Utbilda dig.
Senast redigerad av mattermind 2024-08-01 kl. 12:09.
Citera
2024-08-01, 12:08
Medlem
Ursäkta men vem faaaaaan bryr sig om detta?
Citera
2024-08-01, 12:11
Medlem
Det här är en den typen av hämnd Israel skulle gjort efter 7 oktober. Särskilt de här som gömmer sig i utlandet och fegar och leder och hetsar fram mord och krig. Tyvärr valde Israel fel väg efter 7 oktober, det blev en operation som istället inneburit en slagt av civila inklusive barn, som vänt stora delar av Israel emot dem.

Jag som svensk känner till folk i min omgivning som fått sina släktingar dödade i Gaza. Det är uppenbart en rätt brutal slakt i Gaza och det var inte den smarta strategin och den moraliska. Elon Musk hade rätt, Israel skulle försökt hålla sig lugna och försökt döda ledarskiktet och hållit tillbaka på bombningar som riskerar att döda civila, då hade de haft massor av stöd idag.
Citera
2024-08-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattermind
Du skämmer ut dig med din ovetskap om både historia och stridsföring. Att läsa "Hamas startade" är ett bevis på att personen man diskuterar absolut har noll att tillföra, och sekunden någon med lite mer intelligens påpekade det så defaulta du till det klassiska reaktionära med att "araber är efterblivna" - för det är ett väldigt vettigt argument när man diskuterar guerillakrigsföring och motståndsrörelser.

Vad har du att säga om bosättningarna? Om partitioneringen? Om de extremt oproportioneliga morden, sedan 1948? Om inskränkningar av grundläggande rättigheter i snart ett sekel? Om konstanta mord av ledare, barn och civila? Kan du gissa varför Hamas uppstod? Varför uppstår motståndsrörelse generellt?

Vad har du att säga om denna statistik?
https://www.un.org/unispal/wp-content/uploads/images/be07c80cda4579468525734800500272_image1.GIF

https://www.economist.com/sites/default/files/images/2021/05/articles/main/20210522_woc293_0.png

Att gå tillbaka till till Jesu tid är irrelevant, under de senaste två millennium har även Sverige varit styrt på olika sätt, och väljer du en godtycklig tid kan vi påstå att Sverige har varit svenskt, norkst, danskt etc. Vem som var där först är även det irrelevant ty vi annars får rita om kartorna till det första möjliga dokumenterade. Huvudsaken modern tid, tiden vi lever i och där är det svart på vitt att Israel olagligt ockuperat, och forsätter ta, mark. Det är allt jag har att säga till dig, och jag vet att du kommer svara med någon ytterst dum plattityd om hur "Hamas är terrorister och gömmer sig bakom civila", bara för att ytterligare bevisa din totala inkompetens i frågan, och brist på kapacitet att förstå en komplex (komplex för tid, ytterst simpel för normalbegåvade) fråga. Men det är bra, för vettiga personer kommer bara fortsätta ignorera er.

Svara på alla mina frågor i punktform så kan jag vara beredd att ta det vidare, men jag vet, som jag har nämnt 5 gånger redan, att du saknar kapacitet till det. Det märker man av dina tidigare inlägg. Utbilda dig.

Det var vapenvila innan den 7e Oktober även om Hamas skjutit tusentalsraketer genom åren. De enda som kan klandras för det här kriget är Hamas.

Hur långt bak i tiden får man gå enligt dig då? Ni ylar ju som galna hundar om saker som skede för snart hundra år sedan. Samt vägrar inse att Palestina aldrig varit en egen nation eller haft ett eget folk som heter Palestinier. Det var ett namn på folk som bodde där men som kom från olika etniciteter (Judar var en del av dessa bland annat) precis som skåningar inte är ett eget folk.
Citera
2024-08-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interstellz

Du inser att Iran redan sagt att de ska hämnas? Att det riskerar att leda till mer krig och konflikter? För att sätta detta i ditt perspektiv, blir det storkrig i mellanöstern som triggas av detta så kan din bensin och diesel bli dyrare, nu kanske du säger "men jag är miljöpartist och har elbil", jaha, vad tror du driver alla varor till butiken du handlar i? Dieselolja... Inflation är det korta svaret, saker kan bli dyrare för oss, om du nu vill veta varför det kan påverka dig.
Citera
2024-08-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Både ja och nej. Klart jag inte ställer mig emot förintelsen av Hamas. Men det bryter mot internationell lag att döda en politisk ledare på ett officiellt besök.
Dessutom har Israel likt USA agerat i andra länder territorium flera ggr nu på sistone och det är också mot internationell lag. En lag man kommit överens om tillsammans som ska gälla alla. Det har även utsetts arresteringsorder på Benjamin Netanjahu och man har bedömt ockuperingen av vissa områden av Israel som olaglig enligt internationella bestämmelser.
Ingenting sker och ingen som kan göra något verkar bry sig nämnvärt.
Därför säger jag att judarna har sina egna regler.
Judarna har inte rätt alls till "landet Israel" enligt mig.
Judarna har behandlat andra som judarna blev behandlade i nazi Tyskland, inte bara judar utan väldigt många andra folk grupper och handikappade men fine allt ljus på juden.
Nu är ju Hamas en hemsk organisation som jag vill ha så långt bort från saker jag tycker.om som möjligt.
Men dom har tagit på sig rollen som den som slår mot den olagliga ockupationen.
Jag har ingen lösning faktisk för ingen kommer överens.
Jag tycker alla judar med dubbla medborgarskap kan lämna Israel. Om man står emot massinvandringen här och stödjer Israels i Palestina är man en hycklare. Punkt slut. Man ser olika regler för olika folkslag vilket i sig är korrekt rasism. Utan USAs krig och anfall samt Israels vara eller icke vara är grunden till alla våra flyktingar.
Dessutom går mycket av det som sker under kriget mot terrorism vilket ger försäkringsbolag frihet från att betala stater så då faller hela notan på skattebetalarna, i alla led. Bidrag, vapen köp osv osv osv

Israels ockupation och behandling av Palestina är grunden till vad som sker nu, inte Hamas. Hamas är det träd som vuxit sig stark, planterad av Israel genom förtryck, likt ISIS av USA.
Haniyeh var kombattant i konflikten. Det är tillåtet att döda kombattanter var som helst, enligt krigslagarna.

Det har inget med mina preferenser för den ena eller andra sidan i det här kriget.

Jag insåg redan på 1970-talet att det här är en affär där jag omöjligt kan ta någon av parternas sida. De beter sig lika illa på båda sidor.
Citera
2024-08-01, 12:22
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Haniyeh var kombattant i konflikten. Det är tillåtet att döda kombattanter var som helst, enligt krigslagarna.

Det har inget med mina preferenser för den ena eller andra sidan i det här kriget.

Jag insåg redan på 1970-talet att det här är en affär där jag omöjligt kan ta någon av parternas sida. De beter sig lika illa på båda sidor.
Han var inte soldat.
Varför ljuger du?
Du har ingenting att komma med.
Jag sa att judar lever under andra lagar.
Du verkar instämma.
Jude!
Citera
2024-08-01, 12:23
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interstellz
FN och världssamfundet borde bry sig.
Om du inte bryr dig om lagar och förordningar kanske du vill ha ett laglöst samhälle där ryssen kommer och tar ditt land ditt hus och kapar dina pengar från banken.
Vem bryr sig liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in