2024-07-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Oavsett vad man kallar det ska man alltså kontakta företaget först om man ska ha en rimlig chans att slippa betala.
Nej, de kan inte påverka utfärdade felparkeringsavgifter. För övrigt brukar det inte stå vilket företag som utfärdat, endast vilken kommun. Det omvända med kontrollavgifter, där tar inte polisen några beslut.
Citera
2024-07-27, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, de kan inte påverka utfärdade felparkeringsavgifter. För övrigt brukar det inte stå vilket företag som utfärdat, endast vilken kommun. Det omvända med kontrollavgifter, där tar inte polisen några beslut.

Jag har alltså sluppit att betala genom att kontakta företaget ifråga, oavsett vad det nu kallades.
Citera
2024-07-27, 12:00
Medlem
Citat:
Jag har alltså sluppit att betala genom att kontakta företaget ifråga, oavsett vad det nu kallades.

Det är högst väsentligt att hålla isär dessa två formerna av sanktionsavgifter eftersom olika lagstiftning reglerar hur de skall hanteras. Likaså att det aldrig rör sig om böter eftersom felparkering är kopplad till ett fordon och dess ägare, inte till den som gjorde felparkeringen. Felparkering är numera inte en kriminell handling, även därav att "böter" ej förekommer. Dock givetvis medveten om att begreppet förekommer, men bör undvikas när det rör överklagningar framförallt.
Citera
2024-07-27, 12:04
Medlem
Citat:

Du har alltså inget val: Felparkeringsavgift -> polisen. Felparkeringsavgift kallas ibland för parkeringsanmärkning.
Kontrollavgift -> utfärdande part eller i vissa fall möjligen markägaren.
Senast redigerad av Nordiad 2024-07-27 kl. 12:23.
Citera
2024-07-28, 22:09
Bannlyst
Citat:
I aktuellt fall är det en faktura på parkeringsavgift för kännedom.
För övrigt finns inget som heter "p-bot" i Sverige, så med just den formuleringen kan detta vidgås.
Alla förstår vad som menas med en P-bot. Om du nu inte gör det googla.
Citera
2024-07-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariari
Alla förstår vad som menas med en P-bot. Om du nu inte gör det googla.
Det är en oegentlig beteckning som under inga omständigheter bör förekomma i ett forum med rubriken "juridik". Detta eftersom det är diskuteras den lagstiftning som gäller, då måste det vara klarlagt vilken typ av sanktionsavgift som avses. Att "P-bot" används som övergripande namn på det som i regelverken är uppdelat gör att det ordet omgående skall förpassas till papperskorgen här. Det är dessutom väsentligt att undvika ordet "bot" enär dessa överträdelser inte är kriminella.

Om vi nu återgår till aktuellt fall, där har parkören erhållit en faktura på parkeringsavgift, sådan har ju ingen koppling till någon form av sanktioner.
Citera
2024-07-31, 16:07
Medlem
I dag kom Påminelse för fakturan.
Trots att jag bestrider den.
Jag vet inte hur mycket jag skall skriva i nytt bestridande. Antingen att jag fortfarande bestrider med hänvisning till förra bestridan, det finns ibga skyltar im parkeringsavgift, eller om jag mer skall beskriva för dem skillnaden mellan parketingsavgift och kontrollavgift, regler om skyltning och momsataser osv...
Citera
2024-07-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Jag vet inte hur mycket jag skall skriva i nytt bestridande. Antingen att jag fortfarande bestrider med hänvisning till förra bestridan, det finns ibga skyltar im parkeringsavgift, eller om jag mer skall beskriva för dem skillnaden mellan parketingsavgift och kontrollavgift, regler om skyltning och momsataser osv...

Skriv inte mer än nödvändigt. Hänvisa till er tidigare besvärsskrivelse och poängtera att fakturan avvisas i sin helhet.

Vill du skriva mer, påpeka i så fall att inkassoåtgärder ej får vidtagas på tvistiga fordringar.
Citera
2024-07-31, 18:58
Medlem
Citat:

Är påminnelsen korrekt som sådan förresten? Lägg gärna ut den efter gjord anonymisering!
Citera
2024-08-01, 01:00
Medlem
Citat:
Är påminnelsen korrekt som sådan förresten? Lägg gärna ut den efter gjord anonymisering!
Bra inspel.
Egentligen står det samma som sist men rubriken är " Påminelseavgift 1" i stället för faktura.
De har lagt på en påminelseavgift på 45:-(ej momsad)
Kan de göra det när jag bestridit fakturan?
Det är samma fakturanummer som sist.
Skall det vara det när det tillkommit en avgift om 45 kronor?
Det står samma förfalludatum som förra gången.
Kan de verkligen behålla 240717 som förfalludatum på en faktura daterad med påminelsedatum 240724?
Citera
2024-08-01, 01:21
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Bra inspel.
Egentligen står det samma som sist men rubriken är " Påminelseavgift 1" i stället för faktura.
De har lagt på en påminelseavgift på 45:-(ej momsad)
Kan de göra det när jag bestridit fakturan?
Det är samma fakturanummer som sist.
Skall det vara det när det tillkommit en avgift om 45 kronor?
Det står samma förfalludatum som förra gången.
Kan de verkligen behålla 240717 som förfalludatum på en faktura daterad med påminelsedatum 240724?

Stavar de exakt som du har återgivit så borde man utgå från att det är bedrägeriförsök från början till slut.
Citera
2024-08-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Stavar de exakt som du har återgivit så borde man utgå från att det är bedrägeriförsök från början till slut.
Är det något stavfel du tänker på eller formuleringar?
Vart bör man anmäla bedrägeriförsöket och vad skall man mena vara själva bedrägeriet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in