Citat:
Ursprungligen postat av
WhatTheHeck
Resonerade exakt likadant. Har inte mycket tillit till svensk rättvisa så en utdragen tortyrliknande scenario på alla involverade samt deras anhöriga. Kan inte ens föreställa mig styrka anhöriga till flickan måste ha. Alla jag pratat med om detta säger precis som du. Man hade löpt linan ut i en ren heders uppdrag. En vendetta mot alla involverade i mordet samt alla deras anhöriga. Med andra ord ett krig
Det är ju svårt, för att inte säga omöjligt, att uppbåda handlingskraft att agera på det man känner vore rättvist när det egentligen inte är ens egen sak att skipa rättvisa.
Både rent juridiskt, men även i nån slags mer moralisk mening så bör ju hämnd serveras av någon med en relation till de drabbade.
Men visst, hade man varit utslagen eller döende hade man ju kunna finna handlingskraft i att göra en sista rättrådig gärning.
För tjejerna förtjänar absolut att utsättas för samma sak. Efter det kan punkt sättas och ett sadistiskt brott har fått konsekvenser som inte bygger på sadism, kriminella drivkrafter eller så - utan enbart ge deras handling en likvärdig konsekvens.
Jag skulle ha full förståelse om någon närstående agerade så. Och jag tycker ärligt talat samhället ska se mellan fingrarna med det i så fall.
I ett land med ett fungerande rättssystem hade man enkelt kunnat säga nej till den tanken och förlita sig på systemet. Men i Sverige fungerar inte det då hela konceptet inom brott och straff tycks vara att maximera socialt störda människors möjligheter att begå nya brott.
Det är ju Advokatsamfundets linje.
I ett normalt land hade ju dessa tjejer aldrig mer sett dagens ljus. I bästa fall avrättats till allmän beskådan.