2024-07-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Bolaget skapades 2020-09-07, enligt årsredovisningarna så har följande väsentliga händelser skett:

2020: Bolaget har genomfört 4 emission och investerat i Lendifyaktier.
2021: Bolaget har under räkenskapsåret genomfört tre emissioner och investerat i Lunaraktier. (Lundar köpte upp Lendify)
2022: Bolaget har under räkenskapsåret gjort nyemissioner.
Ett av bolagets utställda konveribla lån har under 2023 omvandlats till aktier i Orbit.

Pengarna i bolaget har kommit från emissioner:
Ca 41 miljoner 2020
Ca 48 miljoner 2021
Ca 23 miljoner 2023

Emissionerna behöver inte bestå av pengar utan kan vara aktier eller andra tillgångar.

Bolaget har också rätt stora "övriga externa kostnader" med tanke på syftet bara är att äga aktier:
2020: ca 280 tusen
2021: ca 360 tusen
2022: ca 210 tusen

De stora förlusterna i senaste året kommer från "Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar".

Man får inte skriva ner anläggningstillgångar hur som helst:
https://kunskap.aspia.se/blogg/nedsk...ingstillgangar

Det är rätt konstigt att det inte står något om vad som orsakat den stora förlusten, känns som det är en "väsentlig händelse" men bolaget har revisor och han tyckte uppenbarligen att det var ok att utelämna.

Tack för sammanfattningen!

Förstår som amatörekonom fortfarande inte upplägget.

Hur kan han själv äga bolaget till 100% om det gjorts emissioner? Om han nu inte stoppat in alla pengar/stått för alla emissioner själv? Trodde meningen med emissioner var att få in externt kapital.
Citera
2024-07-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Tack för sammanfattningen!

Förstår som amatörekonom fortfarande inte upplägget.

Hur kan han själv äga bolaget till 100% om det gjorts emissioner? Om han nu inte stoppat in alla pengar/stått för alla emissioner själv? Trodde meningen med emissioner var att få in externt kapital.

Han har gjort emissionerna mot sig själv. Han har direkt eller via något annat bolag bytt aktier i detta bolag mot andra tillgångar. Dvs han har flyttat tillgångar in i detta bolag.

Varför han gjort detta har jag ingen aning om. Det framgår inte heller exakt vad som förts in i bolaget bara dess värde.

En anledning att ha holdingbolag är att skydda tillgångar. T.ex om de innan låg i ett bolag som går i konkurs så skulle de bli förlorade.

Jag är väldigt förvånad att han verkar åtminstone haft tillgångar på över 100 miljoner. Rikatillsammans AB har knappast gått så bra att han kunnat få ihop dessa summor iaf.
Citera
2024-07-31, 23:38
Medlem
Citat:
Han har gjort emissionerna mot sig själv. Han har direkt eller via något annat bolag bytt aktier i detta bolag mot andra tillgångar. Dvs han har flyttat tillgångar in i detta bolag.

Varför han gjort detta har jag ingen aning om. Det framgår inte heller exakt vad som förts in i bolaget bara dess värde.

En anledning att ha holdingbolag är att skydda tillgångar. T.ex om de innan låg i ett bolag som går i konkurs så skulle de bli förlorade.

Jag är väldigt förvånad att han verkar åtminstone haft tillgångar på över 100 miljoner. Rikatillsammans AB har knappast gått så bra att han kunnat få ihop dessa summor iaf.

Var kan pengarna komma från tror du?

Tänker följande:
1) Han har varit affiliate åt Lysa länge. Nordnet och Avanza också? Men dessa ersättningar borde väl redovisats i Rikatillsammans AB?
2) Ersättningar för sålda träd via Better Globe. Eftersom han varit med i det pyramidspelet sedan starten så kan "värvningsersättningar" under alla år pyramiden växt handla om stora belopp.
3) Annan verksamhet som hittills gått under radarn. Har inte koll på vad han tjänat på allt kring tex noteringen av Storskogen på börsen.
Citera
2024-08-01, 07:05
Medlem
Citat:

Jag vet inget om dessa nyemissionerna men det låter märkligt att göra det om man äger bolaget till 100% själv, något är lurt här. Men vet vi om han alltid ägt bolaget till 100%? Nyemissioner kan användas för att späda ut tidigare ägare med målet att han skulle ta över bolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Var kan pengarna komma från tror du?

Tänker följande:
1) Han har varit affiliate åt Lysa länge. Nordnet och Avanza också? Men dessa ersättningar borde väl redovisats i Rikatillsammans AB?
2) Ersättningar för sålda träd via Better Globe. Eftersom han varit med i det pyramidspelet sedan starten så kan "värvningsersättningar" under alla år pyramiden växt handla om stora belopp.
3) Annan verksamhet som hittills gått under radarn. Har inte koll på vad han tjänat på allt kring tex noteringen av Storskogen på börsen.

Ett genomgående tema är att Jan promotar allt som berikar honom själv, trots att det är långt ifrån breda indexfonder som han utåt sett står för. Inte heller Lysa kvalificerar som indexfond med deras alldeles för stora fokus på Sverige och onödigt höga avgifter. En global indexfond är både billigare och har lägre risk än Lysa.

Men mycket värre än Lysa är förstås pyramidspelen som han rekommenderat och fått provision från när han lurat in naiva personer dit.

100 miljoner låter dock rätt mycket så vi kan knappast ha hela bilden klar för oss, det måste finnas mer.
Citera
2024-08-02, 15:41
Medlem
BarryHeros avatar
Är det någon mer som får Mr. Beast-vibbar av Jan Bluffmeson? Precis som youtubern Mr. Beast försöker Bluffmeson framställa sig som en god och sympatisk person som är på den "vanliga människans" sida, medan de båda samtidigt för allt för att skimma skiten ur folk. Beast med hjälp av fejkade giveaways, olagliga lotterier, och aggressiv marknadsföring riktade mot barn under 10 år, och Bluffmeson genom pyramidspel som BetterGlobe, lägenheter i Turkiet, eller märkligheter som Storskogen och Lysa där Bluffmeson inkasserar stora summor varje år.
Citera
2024-08-05, 11:48
Medlem
fakbabs avatar
Det som förvånar mest är att sektmedlemmarna tar Jan Bolmeson i försvar helt oavsett vad han gör, men det kanske är det ultimata beviset på att det i praktiken är just en sekt.

Exempel på detta är försvarstal om att alla kan begå misstag, även influencers. Eller genom att förlora pengar på Better Globe eller Storskogen har jag lärt mig mycket. Och en annan var "det där hände innan jag fick höra talas om Rikatillsamans så det vet jag inte så mycket om" (och vill inte veta heller tydligen). Obegripligt korkat och naivt! Sekten rekryterar främst bland svagbegåvade och lättlurade.
Citera
2024-08-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det som förvånar mest är att sektmedlemmarna tar Jan Bolmeson i försvar helt oavsett vad han gör, men det kanske är det ultimata beviset på att det i praktiken är just en sekt.

Exempel på detta är försvarstal om att alla kan begå misstag, även influencers. Eller genom att förlora pengar på Better Globe eller Storskogen har jag lärt mig mycket. Och en annan var "det där hände innan jag fick höra talas om Rikatillsamans så det vet jag inte så mycket om" (och vill inte veta heller tydligen). Obegripligt korkat och naivt! Sekten rekryterar främst bland svagbegåvade och lättlurade.

Det är lustigt hur de där "misstagen" alltid råkar gynna Jan själv då han får provision när han lurar in sina sektmedlemmar i placeringar som går 180 grader rakt emot trygga indexplaceringar som han utåt sett står för.
Citera
2024-08-21, 19:47
Medlem
Väntar med spänning på uppföljningsartiklar. Läste ett tweet from Småspararguiden om att "vi är inte klara än, det kanske kommer mer".

Hoppas de dyker ner i hur mycket JB fått i provision, andraledsprovision och andra ersättningar från Better Globe. JB vägrar konsekvent dementera att han tjänat mer på provision än han köpt egna träd för.
Citera
2024-08-24, 19:12
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hgfkjh
Hoppas de dyker ner i hur mycket JB fått i provision, andraledsprovision och andra ersättningar från Better Globe. JB vägrar konsekvent dementera att han tjänat mer på provision än han köpt egna träd för.

Att han inte svarar på frågor tyder med självklarhet på att han har saker att dölja.
Citera
2024-08-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Att han inte svarar på frågor tyder med självklarhet på att han har saker att dölja.

Absolut!
"Har du tjänat mera på provision än du investerat?"

- Ja
- Nej
- Tystnad

Den frågan fick han av Småspararguiden och svaret var tystnad. Take your pick!
Citera
2024-09-04, 18:35
Medlem
Tråden om Avanza Global är komedi. 800 inlägg om något så trist som en globalfond, och dagligt tjafs om ESG, exkluderingar etc på samma sätt som det kan tjafsas här, men de är ju ett lite finare forum tycker dem själva...

Sen hackar de ner på Wilderängs kommentar om att en globalfond är för koncentrerad till amerikanska big tech, och att det därav är bra med lite europafonder/asien etc. "Pfft, att han vågar gå emot marknadsvikt, usch" följt av 25 ryggdunkar.

Tråkigt forum, men såklart med bra tips om privatekonomi till gemene man. Men mer skitnödigt folk får man leta efter, finns ju inte en enda tråd där som oberoende om det diskuteras aktiefonder, utdelningsstrategier eller annat, stöps ner till att till slut handla om mantrat "köp en global indexfond".

Så ja, trist ställe av det jag sett. Men AG-tråden är som sagt komedi att kolla till ibland.
Citera
2024-09-05, 11:14
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Tråden om Avanza Global är komedi. 800 inlägg om något så trist som en globalfond, och dagligt tjafs om ESG, exkluderingar etc på samma sätt som det kan tjafsas här, men de är ju ett lite finare forum tycker dem själva...

Sen hackar de ner på Wilderängs kommentar om att en globalfond är för koncentrerad till amerikanska big tech, och att det därav är bra med lite europafonder/asien etc. "Pfft, att han vågar gå emot marknadsvikt, usch" följt av 25 ryggdunkar.

Tråkigt forum, men såklart med bra tips om privatekonomi till gemene man. Men mer skitnödigt folk får man leta efter, finns ju inte en enda tråd där som oberoende om det diskuteras aktiefonder, utdelningsstrategier eller annat, stöps ner till att till slut handla om mantrat "köp en global indexfond".

Så ja, trist ställe av det jag sett. Men AG-tråden är som sagt komedi att kolla till ibland.
Det är helt absurt hur besatta de är av Avanza Global på det forumet. 800 inlägg om en vanlig globalfond? Det är ju rent löjligt!

Jag håller helt med dig om att deras eviga tjat om ESG och exkluderingar är otroligt tröttsamt. Men faktum är att jag personligen tycker att ESG är ren skit. Därför har jag bestämt mig för att sälja all Avanza Global jag har. Jag vill inte ha några ESG-fonder i min portfölj alls. Jag vill äga lite av allt, ink. vapen, porr, kolkraft, tobak, cannabis, osv.

Du har så rätt i deras nedlåtande attityd mot andra perspektiv, som Wilderängs kommentar. Det är som om de tror att marknadsvikt är någon helig ko som aldrig får ifrågasättas. Helt ärligt, lite diversifiering med Asien låter ju vettigt.

Och precis som du säger, deras mantra "köp en global indexfond" är så tröttsamt. Det spelar ingen roll vad den ursprungliga frågan handlade om, det är alltid samma svar. Hur kan man driva en hel podd och forum om att bara köpa indexfonder?

Det är verkligen ett tråkigt och skitnödigt forum överlag. Visst, det finns några grundläggande tips för nybörjare, men diskussionerna är så enkelspåriga att det blir outhärdligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in