2024-07-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Tänk om det du nämner i själva verket är bevis för Hollow Earth?

Ja.. har ju sagt tidigare att jag inte tror på den modellen för vad jorden är, heller. Men det visar att resonemanget "den och den observation bevisar att jorden är ett klot" inte alls så vattentätt som du och andra vill ha det till, även om man köper alla argumenten och påståendena.
Vad exakt är inte vattentätt menar du? Kom med förslag.
Citera
2024-07-31, 22:30
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Men tydligen fanns nåt som hette LORAN, som var ungefär samma som GPS.. men innan GPS. Och innan satelliter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/LORAN

Skulle GPS möjligen kunna vara en utbyggd och förbättrad variant av samma sak?

Hmmm... så det går att avgöra position och mäta avstånd med 50-talsteknik säger du?

I så fall borde det väl inte vara några problem alls för moderna plattisar med 2020-talsteknik att mäta upp avstånd och vinklar och vrår och sätta ihop en fungerande karta över den platta jorden!
Citera
2024-07-31, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad exakt är inte vattentätt menar du? Kom med förslag.

Jag menar att många av påståenden och argumenten för att vi befinner oss på utsidan av ett klot lika gärna kan användas för att argumentera för motsatsen.
Citera
2024-07-31, 22:43
Medlem
Citat:

Ja.. har ju sagt tidigare att jag inte tror på den modellen för vad jorden är, heller. Men det visar att resonemanget "den och den observation bevisar att jorden är ett klot" inte alls så vattentätt som du och andra vill ha det till, även om man köper alla argumenten och påståendena.
Men det enklaste beviset är väl att bara ta ut en rak kurs och sen hålla den. EXAKT.
På en rund jord kommer du tillbaka till samma ställe.
På en platt jord kommer du till ???
Citera
2024-07-31, 22:47
Medlem
Citat:
Jag menar att många av påståenden och argumenten för att vi befinner oss på utsidan av ett klot lika gärna kan användas för att argumentera för motsatsen.
Jag sa kom med förslag. Är det så svårt?
Citera
2024-07-31, 23:07
Medlem
Citat:

Du måste förklara detta. Jag har kommit med tre exempel på helt klara bevis. Vad är fel? Ta gärna en i taget, så vi förstår vad du menar
Citera
2024-07-31, 23:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Avstånden på jorden borde ju vara lika på Holow Earth som på platt jord. Däremot så är det ju platt vs rund jord som är trådens ämne och på en platt jord stämmer ju inte avstånden alls.
Hur stjärnhimlen funkar. Horisonten och hur solen går ner stämmer ju däremot inte alls på Holow Earth. Om vi levde på insidan så skulle ju vattenytan böja uppåt och man skulle se vattenytan på extremt långa avstånd. Man borde ju tom kunna se andra länder bokstavligt uppe på himlen.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-07-31 kl. 23:32.
Citera
2024-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du måste förklara detta. Jag har kommit med tre exempel på helt klara bevis. Vad är fel? Ta gärna en i taget, så vi förstår vad du menar

Att något kan förklaras med "boll rund" är inte ett bevis för att "boll rund" är förklaringen.

Det hoppas jag vi kan vara överens om?
Citera
2024-08-01, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Horisonten är alltså inte ett resultat av hur liggande platta ytor komprimeras i ditt synfält, utan ett resultat av att vi har en kulle med vatten framför oss, och horisonten är "toppen på kullen" så att säga?
Den optiska horisonten, den enda typ av horisont vi har observerbara och repeterbara bevis för har inget med nån fantasi om kurvat vatten att göra det är helt riktigt! Det kommer mer om detta inom några få dagar något som helt och hållet avslutar diskussionen i din och Fleuch favör! Om nu någon trodde det fanns en sådan diskussion.
Citera
2024-08-01, 07:06
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Att något kan förklaras med "boll rund" är inte ett bevis för att "boll rund" är förklaringen.

Så vad är då dom förklaring till dag/natt, årstider, avstånd där vinkelsumman blir mer än 180°?
Din förklaring nu, inga andras förklaring.

Andra teorier har testats och det finns ingen annan form på jorden som förklarar samtliga observationer vi kan göra.

Har du annan åsikt så presenterar du det klart och tydligt.
Citera
2024-08-01, 07:46
Medlem
Citat:

Jo, om du kan förklara en observation med "boll rund" så betyder det att "boll rund" är en förklaring. Men framför allt handlar det att testa olika hypoteser för att kolla om de kan förklara olika observationer. Och om hypotesen motsäger en observation vet man att hypotesen är felaktig.

Som exempel så kan vi ta hypotesen FE och jämföra den med vad vi kan observera. Och när man gör det så kommer man väldigt snabbt fram till att FE inte kan förklara väldigt vardagliga saker. Man kommer även fram till FE direkt motsäger vad vi kan observera - vi kan alltså avfärda hypotesen FE

Ett konkret exempel: Vi vet att avståndet nordpolen - ekvatorn är 1000 mil och vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång. Dessa avstånd är inte förenliga med en platt jord och därför kan vi avfärda FE som en felaktig hypotes.
Citera
2024-08-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NIGGERSdid911
Den optiska horisonten, den enda typ av horisont vi har observerbara och repeterbara bevis för har inget med nån fantasi om kurvat vatten att göra det är helt riktigt! Det kommer mer om detta inom några få dagar något som helt och hållet avslutar diskussionen i din och Fleuch favör! Om nu någon trodde det fanns en sådan diskussion.

Diskussionen kommer inte vara avslutad förrän vi har en komplett FE-modell som kan förklara samtliga observationer såsom t.ex södra korset, tyngdkraft, solens rörelse, kända avstånd, gyrokompasser, Polstjärnan position, tidvatten...

Citat:
Ursprungligen postat av NIGGERSdid911
... inom några få dagar

Något säger mig att du inte kommer kunna förklara en enda av ovan punkter. Och du kommer definitivt att misslyckas med att ta fram en modell som kan förklara samtliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in