2024-07-29, 19:56
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

I morgon kommer Åsa Romson, och det sista och sammanfattande ordet – varför inte säga facit? – får sedermera Suzanne Osten. Tack SR och Bibi Rödöö.

Åsa Romson ?

Den hoppar vi över ...

Ser framemot Ia Langhammar (skådis) 4:e Augusti , och
Niklas dag och natt (författare) 16 augusti. Där han får förklara varför kreti och pleti i 17-tals Stockholm utan skolgång talar den värsta högtravande prosan i hans romaner. " I wanted to give my people a MYTH to live by " ?
Senast redigerad av Upplyften 2024-07-29 kl. 20:01.
Citera
2024-07-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Han kom ut redan för ett år sedan och det är antagligen skälet till att han plockades in också som sommarpratare. Jag säger inte att programmet i sig var särskilt dåligt eller ointressant, men sammanlagt får ju sommarutbudet en bedövande ensidig slagsida mot "anti-patriarkal" åsiktsbildning, där såväl radikalfeminister som superkapitalister är välkomna så länge de predikar uppbrott, aktivism och atomistisk och kosmopolitisk individualism. Det måste tydligen vara något fel på det samhälle som frambringat oss, våra barndomsvänner, våra föräldrar, förfäder och förmödrar, för inget av detta är uppenbarligen värt att älska eller bevara.

I morgon kommer Åsa Romson, och det sista och sammanfattande ordet – varför inte säga facit? – får sedermera Suzanne Osten. Tack SR och Bibi Rödöö.
Ja, absolut var det att komma ut som stjärtgosse som gav Läder-Lasse möjligheten att sommarprata, Bibi har alltid en regnbågs- och Refugees welcome-agenda med i ett hörn.

Även jag rullade ögonen när jag såg att Romson ska sommarprata men ska lyssna ändå.

Det ska iofs krävas mycket av Romson för att överträffa rövarhistorien som Mona Sahlin drog i Renees brygga:”När jag trodde att alla såg bara ett intyg när jag kom gående, så tänker jag på när jag går på tunnelbanan och plötsligt så kommer det två nazister, jag känner igen dem från nordiska motståndsrörelsen.

De sätter sig framför mig och bara blänger. Jag tyckte att det var väldigt obehagligt och ingen gjorde något. Sedan känner jag plötsligt att någon sätter sig bredvid mig och lägger armen om mig och jag tänker ”gud, är de tre stycken?”.

Det är en mörkhyad kille som tittar på nazisterna så säger han ”Hej, leker ni arga leken, får jag vara med?” Och alla som hörde det började skratta, nazisterna rubbades i deras rörelse, och han vände sig mot mig och sa, ”Mona, du vet, vi i orten, vi glömmer inte”, och så gick hann och tårarna bara rann.”😁
Citera
2024-07-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Lars Förberg, kände inte till alla före lyssningen, har väl verkat j skuggan av sin kompanjon Christer Gardell.

Pratet började svagt och ihåligt. Det finns ingen tydlig röd tråd och det är mycket klischeer. Påminner faktiskt om Schyfferts ironiska sommarprat i början på 90-talet.

Pratat består till hälften av rätt ointressanta betraktelser från olika livsfasen samt skrönor och ”roliga” historier. Andra hälften är en offentlig komma ut berättelse. Den är iofs personlig, men alltför tunn. Lars har alltså under hela sitt liv inte anat något innan han vid ca 50 års ålder blir förförd av en frisör. Det blir bara en kyss men saken är klar. Det känns för tillrättalagt. Däremot krävs såklart en stor dos mod att gå ut med det i Sveriges störa radioprogram, det ska han ha Förberg.

För mig också helt okänd. Rör mig inte riktigt i de kretsarna.
Håller med om att skräddarkyssberättelsen kändes tillrättalagd. Han kände nog att tiden var mogen och att det var dags att lämna garderoben och han behövde då en fin/bra och drabbande händelse att hänga upp det på, inför frun och kollegor.
Men givetvis modigt.
Fast också mindre schysst att hänga ut skräddaren

Pratet var inte så dåligt, ingen katastrof, får 2,5. Men som påtalats så skulle han ju aldrig ha blivit vald om han inte hade kommit ut innan.

Över lag framstod han som dryg och skrytig. När han tex skall försöka säga något negativt om sig själv, när han i något sammanhang med en handfull andra skall beskriva sig själv med ett ord, säger han att han är snäll varvid någon protesterar och säger att det inte stämmer; han är ju alltid så bestämd etc.
Han reflekterar över detta och kommer fram till att han nog inte alltid framstår som snäll, men han menar ju väl och vill alla väl och han vet ju bäst.
Så han är snäll trots allt.
Citera
2024-07-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Lars Förberg, kände inte till alla före lyssningen, har väl verkat j skuggan av sin kompanjon Christer Gardell.

Pratet började svagt och ihåligt. Det finns ingen tydlig röd tråd och det är mycket klischeer. Påminner faktiskt om Schyfferts ironiska sommarprat i början på 90-talet.

Pratat består till hälften av rätt ointressanta betraktelser från olika livsfasen samt skrönor och ”roliga” historier. Andra hälften är en offentlig komma ut berättelse. Den är iofs personlig, men alltför tunn. Lars har alltså under hela sitt liv inte anat något innan han vid ca 50 års ålder blir förförd av en frisör. Det blir bara en kyss men saken är klar. Det känns för tillrättalagt. Däremot krävs såklart en stor dos mod att gå ut med det i Sveriges störa radioprogram, det ska han ha Förberg.

Va, en komma-ut berättelse!
Oj, det måste jag lyssna på! Så modigt att komma ut som bög i Sverige 2024! Och vad progressivt av SR att ge honom plats för detta på P1 Sommarprat! Förhoppningsvis kan detta inspirera 105 775 förvirrade unga bögar som behöver förebilder!
Detta blir nog höjdpunkten på mitt 2024!

Nä , skoja bara. Jag står inte ut med att lyssna på Sommar i P1, just eftersom det känns som att precis allt är så tillrättalagt. Som en privat show för att lyfta fram etablissemangets värderingar. Lyssnar däremot ibland på vissa i Sommar på SwebbTV, där de kan prata mer fritt.
Citera
2024-07-30, 15:15
Medlem
Åsa Romson idag då.

Skapligt program, en del intressanta betraktelser och fakta. Låg humorfaktor men det är ju en miljöpartist trots allt. Tyvärr rätt bortkastad potential. Här hade jag velat ha inblick t ex i de svåra förhandlingarna kring flyktingkrisen 2015, och när MP hoppade av regeringen. Men det kändes inte som att Romson ville beröra de riktigt intressanta men också tuffa situationerna.
Citera
2024-07-30, 16:08
Medlem
45% av Romsons program kändes som hon hade grundläggande föreläsning om hur internationella miljöavtal utvecklats sedan första stora mötet i Stockholm 1972.

Bra var att hon inte var generellt negativ utan uppmuntrar ungdomar att engagera sig och att de borde få rösta från 16 år.
Hon borde ha tagit med lite mer om motgångar än att det är svårt att få med presidenter som heter Bush och kommer från Texas i omfattande minskningar av fossilt bränsle.

Två av fem maskrosor i betyg.
Citera
2024-07-30, 18:38
Medlem
Åsa Romson har för mig alltid framstått som barnslig, naiv och en aning korkad, en bild som förstärks av hennes sommarprat.

Hon gråter för att hon inte fick igenom sin vilja att ta in ännu mer flyktingar under flyktingkrisen 2015, det blev bara 1 miljon flyktingar, varav de flesta inte var flyktingar undan kriget utan ensamkommande från länder som Afghanistan och vi kommer se konsekvenserna av detta länge.

Gällande miljöpolitik så tycker Romson att varje land ska ha ambitionsnivå utifrån sina bästa förutsättningar och när man har dragit ner på ambitionsnivån så tycker Romson att Sverige är som ett tjurigt barn och att bristen på ambition kommer att smitta av sig till andra.

Så naivt, på gränsen till dumt. Varför skulle andra länder bry sig om vad puttelandet Sverige gör? Vet andra ens vad Sverige gör? Vet stora nationer ens vart Sverige ligger?

Betyget pendlar mellan en urstark etta och en ursvag tvåa.
Citera
2024-07-31, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är sååååå mycket snack om bortgångna släktningar och anhöriga , ångest,sorg och rädslor för ditten och datten och ren oförblommerat skyltfönster för narcissister i Stockholmsområdet.

Titti Schultz var ju droppen. En massa tjat om ragatan som ska förställa hennes mor. Och sedan var det full fart med "Me,myself and I " Det är fan att vara inskränkt självupptagen stockholmare med en mikrofon och en timme sändningstid till förfogande ...

Och, kom igen nu pratare !!! Nu när vi nått botten med Schultz egoorgie med en historisk tunn handling så finns det bara en väg . Framåt och uppåt. Vart FAN är bredden ?
Bra skrivet. Det är en skam för P1 att fortsätta sända Sommar. Det borde ligga i P3.
Citera
2024-07-31, 07:51
Medlem
floraflaps avatar
Joakim Paasikivi var bra. Även om han haft en del fel i sina analyser av Ukraina kriget. Men mkt kompetent. Sedan tycker jag inte att det numera är särskilt många som är sommar pratare som är intressanta. Alldeles för få författare exempelvis.
Citera
2024-07-31, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Bra skrivet. Det är en skam för P1 att fortsätta sända Sommar. Det borde ligga i P3.

Det gick väl i P3 en gång i tiden.
Citera
2024-07-31, 11:16
Medlem
Omar Alshogres prat var enastående om hans fängelsevistelse i Syrien. Känsliga lyssnare varnas, men lyssna ändå!

5/5, så ska en slipsten dras.
Citera
2024-07-31, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Omar Alshogres prat var enastående om hans fängelsevistelse i Syrien. Känsliga lyssnare varnas, men lyssna ändå!

5/5, så ska en slipsten dras.
Ja, otroligt mörkt och starkt om att överleva i i ett syrisk tortyrfängelse i 3 år, delen där han beskriver livet i fångenskap är bland det bästa som jag har hört.

5 av 5 i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in