2024-07-30, 12:45
Bannlyst
Eventuellt hör det här hemma i juridik. Flytta gärna tråden om det mest ska diskuteras huruvida det här är bestickning, eller något annat, eller inte.

Jag fick nys om att ett café vars namn vi inte ska nämna här och nu ger bort den mat (bullar, bakverk och liknande, antar jag) som ska slängas. Det här för att "ägaren känner en polis."

Fråga: kan det här räknas som någon form av bestickning? Kanske värre om man nystar i det. Det vet vi ju inte nu.

Sen är det ju en moralisk/etisk katastrof. Det här med att ge till polisen är för mig tidigare "unheard of". Standardförfarande är att ge till kyrkor, "karma-appen", först-till-kvarn eller något annat vettigt. Jag förstår inte hur polisen har mage att ta emot det. Och på tal om mage tänker jag på alla överviktiga poliser som definitivt inte behöver äta fler kanelbullar. Det duger inte.
Citera
2024-07-30, 13:14
Medlem
diseuses avatar
För det första finns det inget som heter ”bestickning” längre. Det ordet försvann ur lagböckerna för över tio år sedan. Se mer om bakgrunden i lagändringens förarbeten: SOU 2010:38 & Prop. 2011/12:79.

För det andra så finns det exempel på olika slags erbjudanden om rabatter för poliser som bedömts som mutbrott. Här är ett av dem:

https://www.institutetmotmutor.se/courtcases/tingsratten-domer-polis-for-tagande-av-muta-for-begaran-om-rabatt-pa-tagbiljetter/
Citera
2024-07-30, 13:18
Medlem
StudiumValors avatar
Det finns ju ingen motprestation kopplad till de åldriga bullarna så vitt jag förstår och gåvan är av ringa betydelse om än frekvent, så mitt svar är nej på rubrikens fråga.
Enstaka bullgester kan väl vara trevligt i samhället, medan mer permanenta fikatillskott bör ges till second hand t ex.
----------
Ps off top
Jag vet en second hand som fick mycket matbröd två gånger i veckan - fina surdegsbröd, bullar mm.
Man fick ta själv.
Efter ett tag försvann allt bröd direkt varje tisdag och fredag då det kom en kafe'ägare och snodde allt bröd.
Citera
2024-07-30, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För det första finns det inget som heter ”bestickning” längre. Det ordet försvann ur lagböckerna för över tio år sedan. Se mer om bakgrunden i lagändringens förarbeten: SOU 2010:38 & Prop. 2011/12:79.
Aha. Jag är verkligen amatör på juridik, men lär mig vartefter. Tack för infon. Förstår jag det rätt om det bara finns mutor, i olika grad nu då?

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För det andra så finns det exempel på olika slags erbjudanden om rabatter för poliser som bedömts som mutbrott. Här är ett av dem:

https://www.institutetmotmutor.se/courtcases/tingsratten-domer-polis-for-tagande-av-muta-for-begaran-om-rabatt-pa-tagbiljetter/
I det exemplet du länkar har ju polisen fått något konkret. När det gäller bullar (mm.) i det här fallet så vet jag inte om någon "tjänst" utbyts. Jag vet nästan ingenting om cafét. Jag har bara varit där en gång tidigare. Man kan ju tänka sig att det blir enklare att få tillstånd och liknande om polisen får bullar åtminstone. Det känns väldigt shady för mig det hela. Om det är lagligt eller inte får andra bedöma. Jag överväger att polisanmäla det.
Citera
2024-07-30, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Enstaka bullgester kan väl vara trevligt i samhället, medan mer permanenta fikatillskott bör ges till second hand t ex.
Det här handlar om att systematiskt ge det som ska slängas till polisen. Dagligen, som jag föstod det. Lagligt eller inte? Vi får väl se.

Och självklart ska det skänkas till kyrkor och liknande ("second hand"?) då många faktiskt går runt och svälter i Swedistan. Moraliskt sett är det ju bedrövligt. Det går inte att diskutera. Jag är ganska insatt och infiltrerad i gratis-mat-svängen i Swedistan kan jag säga i alla fall.
Citera
2024-07-30, 13:58
Bannlyst
Citat:
Det finns ju ingen motprestation kopplad till de åldriga bullarna...
Det vet vi inte än. Men det är ju klart att man får "fördelar" hos polisen om man matar dom med kanelbullar, prinsesstårtor och liknande. Det förstår ju vem som helst.
Citera
2024-07-30, 15:19
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spraakpolis
Det vet vi inte än. Men det är ju klart att man får "fördelar" hos polisen om man matar dom med kanelbullar, prinsesstårtor och liknande. Det förstår ju vem som helst.
Ja, det finns fler exempel historiskt på hur polisen av sin polisledning förbjudits ta emot t ex en kopp kaffe av vänlighet en sen natt.
Detta för att de övriga restauratörerna får hyra in ordningsvakter för dyra pengar, med måttlig avskräckande effekt, medan kaffebjudaren till priset av en kopp kaffe jagar allt bus på flykt om polisen hänger där ofta och sörplar.
Citera
2024-07-30, 16:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
vi hade som ide att brandmän och poliser skulle få nyttja vår tennisanläggning gratis om de kom i sina poisbilar/brandbilar - speciellt brandmän sportar ju på arbetstid. Det vart inget drag i nyttjandet, men det var väl en liknande situation kanske när jag tänker efter. Syftet var att eventuella klottrare skulle avskräckas.
Citera
2024-07-30, 17:43
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Såg på Tunna blå linjen på teven. Det var ett barn som köpte Ahlgrens bilar i kiosken och gav till konstapeln. Stövelslickare, fnös jag. Tack för att du startat tråden.
Citera
2024-07-31, 10:47
Bannlyst
Citat:
Syftet var att eventuella klottrare skulle avskräckas.
Konstnärer avskräcks inte av brandmän. Poliserna lär provocera "klottrare"/konstnärer. Framför allt 8m syftet var känt. Tror inte det var en bra idé. Kanske olagligt också då?

MVH
En som vandaliserat ett flertal polisbilar (preskriberat)
Citera
2024-07-31, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Såg på Tunna blå linjen på teven. Det var ett barn som köpte Ahlgrens bilar i kiosken och gav till konstapeln. Stövelslickare, fnös jag. Tack för att du startat tråden.
På dumburken? Antar att det visas i något idiotiskt godtroget yfte snarare än att visa det genomkorrupta Swedistan?

För övrigt tar såna här personer som arbetar idellt (tror jag?) för Röda korset på stan inte emot hemlagad mat. Skulle ge dom lite häromdagen. Dom tackade väldigt mycket, fast sa (på engelska) att dom inte får ta emot gåvor i tjänst. Det har jag hört från väldigt många eftersom jag skänker bort mycket saker här och där. En Dolce & gabbana t-shirt nyss t.ex. Kanske att man skulle gett den till någon fattig polis för att få "vissa fördelar"? Det är av yttersta vikt att följa normen i Swedistan.

Ännu inget tydligt svar om kanelbullskorruptionen som tråden handlar om är lagligt eller inte?! Jag överväger att polisanmäla det så polisens Särskilda utredningar får ytterligare ett brott (?!) begånget av polisen som Bengt Åsbäck (eller någon annan skojare) kan lägga ner. Förhoppningsvis kan dom inte sopa bort anmälningarna åtminstone. Övervakningsfilmer med polisbrott har "en tendens att försvinna", om man säger så.
Citera
2024-08-01, 18:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
En som vandaliserat ett flertal polisbilar (preskriberat)

Skönt att höra att det var såpass längesedan!

Jag blev lite orolig för att du hade något med detta att göra: (FB) Vem var det? Berätta! Nedklottrad polisbil vid polisstationen, Södermalm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in