2024-07-31, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
https://hundar.skk.se/agarreg/Hund.aspx?hundID=3531158

Kolla JBV hundregister
Citera
2024-07-31, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kanonbra sammanfattning! Den borde vi få nålad! Tusen tack!

Så du tror att vi borde gräva mer i ekonomin okej

En medlem ringde Kronofogdemyndigheten och på så vis kom det fram att dottern har betalningsanmärkningar. Men jag tror inte att någon har kollat om föräldrarna har det. Det går att ringa Kronofogdemyndigheten helt anonymt och fråga om detta.

Den första sammanfattningen borde också bli fast. Det behöver man inte göra genom kronkalle..man får mycket information när man gör en kreditkontroll med. För då står det vad anmärkningen beror på osv du fattar nog.

Jag ska fortsätta fundera på mer och se om jag kan gräva upp något imorgon.
Senast redigerad av Linkish90 2024-07-31 kl. 02:38. Anledning: Bytt till rätt ord
Citera
2024-07-31, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
Vet inte hur det är nu, men tidigare var det inte ovanligt att man meriterade hanhundar inom utställning så att hunden blev Champion höjde livförsäkringen sen "råkade" hunden bli påkörd och livförsäkringen kunde inkasseras.

Men djurförsäkringsbolaget kräver väl veterinärintyg då?
Eller körde man på sin egen hund?!
Citera
2024-07-31, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jossarvin
Fd anställd assistent skriver i den alternativa Essie-gruppen att A aldrig skulle ha ihjäl Essie, att hon inte får det typen av utbrott. Jag är dock inte övertygad med bakgrund av den info som framkommit om hennes utåtagerande mot både människor och djur. En illa träffad spark kan vara dödlig, även om avsikten inte var att döda.

Hur förklarar den assistenten hur allt uppstått som kommit fram?
Till och med spark har pappan medgett - "En gång" ..hur vet han det?
Möjligen drog assistenten en gräns mellan misshandel som hon inte förnekat - och uppsåtligt mord och menade att A inte avsiktligt skulle agera för att döda Essie.
Dessutom; assistenterna lär ha varit många, så en betyder inte mycket.
Det lär finnas bilder och film av misshandeln, dessa vill vi se.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-31 kl. 03:37.
Citera
2024-07-31, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag undrar bara av ren nyfikenhet, om det är så att den personen har Essie. Hur gör de om hon blir sjuk/skadad? Man kan ju inte ta en stulen hund till en veterinär, speciellt inte i detta fallet som har blivit så stort.

Spekulera inte i det!
Låt hunden vara om det är så.
Citera
2024-07-31, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Tror/vet du att de verkligen skulle få tillbaka henne? Helt sjukt med tanke på vad som framkommit i så fall.

Ja, det handlar om juridik.
Ev. Skulle Essie komma på hundstall i väntan på utredning och det vore inte rättvist för Essie.
Ingen ide' nu, att säga var hon finns. Hon behöver lugn om hon är vid liv.
Citera
2024-07-31, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det går att byta identitet genom att operera ut det gamla chipet och sätta in en nytt.
Men det är komplicerat och kräver massor med tillstånd, osv, innan veterinären kan göra det.
Och eftersom denna hund är efterlyst som stulen så skulle veterinären som gör en sån operation begå ett lagbrott och riskera både sin legitimation och straff. Så nej, alla såna galna teorier kan folk bara glömma.

Kan ju vara en pensionerad veterinär.
Citera
2024-07-31, 05:05
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag undrar bara av ren nyfikenhet, om det är så att den personen har Essie. Hur gör de om hon blir sjuk/skadad? Man kan ju inte ta en stulen hund till en veterinär, speciellt inte i detta fallet som har blivit så stort.
Varför skulle man inte kunna ta hunden till veterinären? tror du alla veterinärer i Sverige tror att alla svarta labrador tikar som kommer in till dem kan vara denna hund?
Citera
2024-07-31, 05:12
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är klart man kan! Om vi nu pratar hypotetiskt så är det bara att säga till veterinären att det här är Essie. Ingen vettig veterinär kommer att vilja hon måste tillbaka till den familjen. De vet hur dåliga djurskyddslagarna är. Jag skulle kunna tänka mig att de behandlar Essie helt gratis och sen knipper käft om alltihop..

Men nu tror jag ju inte att eventuell veterinärvård är Essies stora bekymmer i nuläget. Sannolikt är hon död ju ! Om det nu verkligen finns en liten grupp kidnappare löser de nog det problemet om det blir aktuellt.
Veterinären har en skyldighet att följa lagen. Mycket tveksamt om man kan säga "det här är Essie" och veterinären inte kommer reagera.
Däremot kan man säga, "det här är Dolly, hon är 3 år gammal, jag har haft hennes sedan hon var valp", och chansen är liten att alla veterinärer i Sverige sitter och tror alla svarta labrador tikar dem möter är Essie. Veterinären kommer bara tro att det är en vanlig svart labrador tik.
Citera
2024-07-31, 05:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Veterinären har en skyldighet att följa lagen. Mycket tveksamt om man kan säga "det här är Essie" och veterinären inte kommer reagera.
Däremot kan man säga, "det här är Dolly, hon är 3 år gammal, jag har haft hennes sedan hon var valp", och chansen är liten att alla veterinärer i Sverige sitter och tror alla svarta labrador tikar dem möter är Essie. Veterinären kommer bara tro att det är en vanlig svart labrador tik.

Kan dock bli svårt att förklara varför chipets ID-nummer går till en annan hund. Särskilt om man behöver veterinärvård som ska täckas av djurförsäkring, då är det viktigt att hundens ID-nummer stämmer överens med den hund som är försäkrad/registrerad. Veterinärer brukar kolla chippets ID-nummer innan de flesta behandlingar, minns dock inte om de även gör det i samband med hundens regelbundna vaccinationer. Apropå det, så skulle ju din "Dolly" även sakna ett vaccinationsintyg, där det ända sedan hunden varit valp finns angivet alla genomförda vaccinationer samt uppgift när det är dags för nästa vaccin. Detta kanske man kan bortförklara med att man slarvat bort intyget, men skapar förmodligen en del frågetecken hos veterinären.
Senast redigerad av GilGrissom82 2024-07-31 kl. 06:09.
Citera
2024-07-31, 07:36
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan dock bli svårt att förklara varför chipets ID-nummer går till en annan hund. Särskilt om man behöver veterinärvård som ska täckas av djurförsäkring, då är det viktigt att hundens ID-nummer stämmer överens med den hund som är försäkrad/registrerad. Veterinärer brukar kolla chippets ID-nummer innan de flesta behandlingar, minns dock inte om de även gör det i samband med hundens regelbundna vaccinationer. Apropå det, så skulle ju din "Dolly" även sakna ett vaccinationsintyg, där det ända sedan hunden varit valp finns angivet alla genomförda vaccinationer samt uppgift när det är dags för nästa vaccin. Detta kanske man kan bortförklara med att man slarvat bort intyget, men skapar förmodligen en del frågetecken hos veterinären.
Veterinären koller inte rutinmässigt chipet emot någon form av hunddatabas. Om dem kollar chipet är det för att skriva in i deras egna journaler, inte för att kolla hunden stamtavlenamn och vem som står som ägare på hunden. Veterinären brukar enbart kolla chipet emot någon form av hunddatabas om hunden är upphittad eller man misstänker något skumt.
Dem kan säga att "Dolly" är oförsäkrad och betala själva, inte ovanligt att folk har oförsäkrade djur. Men ja dem kommer inte kunna försäkra hunden eftersom då måste dem uppge chipnummer.
Vaccination är inget krav, det är valfritt, och vill dem vaccinera kan dem säga att dem tappat bort djurets vaccinationspapper, det är väldigt vanligt att vaccinationspappren tappas bort eller förstörs, har hänt mig 2 gånger, var inga problem hos veterinären.
Citera
2024-07-31, 07:58
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneochSvea
Farfar var ju i Sorsele omkring 19/7. Där bor Th#mas Torkelss#n som även är mannen som påstår att han övertagit den förra hunden, Molly.
Dessutom sålde han husbilen när han kom hem, till förmån för en ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in