2024-07-30, 13:42
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
TS är provocerad över budskapet att alla får vara med, förmodar jag. TS är rätt ökänd för dylika åsikter.

Budskapet från Försvarsmakten är att alla får vara med och kriga, det är bättre att dö än att kapitulera oavsett om vi vinner eller inte. Precis som Hitler propagerade.
Du verkar inte provocerad av budskapet eller också förstår du inte budskapet utan tror att allt handlar om att visa upp sig i Pridetåget.
Citera
2024-07-30, 13:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Jag tror inte det gör någonting för försvarsmaktens förmåga. Slöseri med skattepengar? Absolut. Det är så lätt att slösa med andras pengar. Det sitter väl en HR-avdelning och hittar på en massa skit, som i alla stora organisationer. Men jag fortsätter rycka på axlarna. Det finns ungefär 10^6 mer prioriterade ärenden i kön att avhandla än att försvarsmakten har använt ordet hen i en reklamkampanj. Och jag är positivt lagd, så jag gläds åt det lilla, dvs att avskyvärda proryssar poppar pannvener i detta nu. Det är inte mycket, men det är något

Det går att tro det, men om man exempelvis tittar på hur sjukvård och omsorg successivt förfallit samtidigt som politiska budskap och växande kringverksamhet tilltagit så borde man förstå att det absolut påverkar förmågan. Jag tror inte alls att det är några »proryssar« som bryr sig särskilt mycket. De inser ju att Sverige har fel fokus på sin försvarsuppbyggnad.

Just detta med »proryssar« visar snarare hur den svartvita wokementaliteten fått grepp om dig.
Citera
2024-07-30, 13:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Budskapet från Försvarsmakten är att alla får vara med och kriga, det är bättre att dö än att kapitulera oavsett om vi vinner eller inte. Precis som Hitler propagerade.
Du verkar inte provocerad av budskapet eller också förstår du inte budskapet utan tror att allt handlar om att visa upp sig i Pridetåget.

Jag vet inte något land som i fredstid proklamerar att "Vi ska kämpa till 10% av soldaterna har stupat". Att kämpa till sista person är en klassisk formulering som alla stolta nationer använder sig av.

Sen om det i verkligheten blir så beror på många andra omständigheter. Mig veterligen är det främst Japan som använt sig av denna "taktik" i microskala på de olika öarna under kriget i Stilla havet.
Citera
2024-07-30, 13:46
Medlem
Citat:
Bra då att de allra flesta av oss lever i nuet, och inte i "gamla tider". Du verkar dock ha fastnat i "gamla tider", vilket nog är mest tragiskt för dig själv.

Det intressanta med sådana här trådar är att de klagande, mossiga äldre vita männen som skriver skit inte förstår att det är de som är akterseglade. Klagar att de minsann inte vill försvara "det negerinfekterade Sverige", när undersökningar istället visar att försvarsviljan är historiskt hög.
Är kvinna, tillhör inte ”de klagande, mossiga äldre vita männen”. Gjorde AMU på 90-talet och har en stark försvarsvilja.
Man behöver inte vara ts för att bli förbannad över detta j-a fjollande med minoriteter.
Har Pål Jonson sett detta innan det gick i tryck, tro?
Citera
2024-07-30, 13:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Är kvinna, tillhör inte ”de klagande, mossiga äldre vita männen”. Gjorde AMU på 90-talet och har en stark försvarsvilja.
Man behöver inte vara ts för att bli förbannad över detta j-a fjollande med minoriteter.
Har Pål Jonson sett detta innan det gick i tryck, tro?

Vad är det för fel på "j-a fjollande med minoriteter".

Är det inte just minoriteter som bör lyftas fram och ges plats? Det är väl rätt självklart i varje samhälle som vill få ut maximal kraft ur samhällskroppen. Majoriteten tar ju redan plats, det hörs på namnet.
Citera
2024-07-30, 13:57
Medlem
HRTs avatar
Siste man heter det..
Detta jävla woke samhället är skit
Citera
2024-07-30, 14:00
Medlem
Citat:
Vad är det för fel på "j-a fjollande med minoriteter".

Är det inte just minoriteter som bör lyftas fram och ges plats? Det är väl rätt självklart i varje samhälle som vill få ut maximal kraft ur samhällskroppen. Majoriteten tar ju redan plats, det hörs på namnet.
Då kampanjen är vältajmad med Prideveckans inledning kan konstateras att i jämlikhetens heliga namn kastar Försvarsmakten pärlor för svin.
Citera
2024-07-30, 14:04
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Försvarsmakten hade aldrig pratat om könstillhörighet och sexuell läggning om inte vänstern i det här landet hade pushat det narrativet inom statsapparaten under de senaste 20 åren. Detta har nu gått så långt att PRIDE-budskapet är helt i fokus istället för viljan att försvara Sverige.

I en uniform spelar det ingen roll vem du är eftersom du är där för att göra ett JOBB. UPPGIFTEN är central, inte vad du tycker, tänker, vilken hudfärg du har, vad du gör på fritiden ...eller vem du knullar.

Här har man gått vilse...

Jag vill påstå att försvarsmakten har begått ett gravt marknadsföringsmässigt misstag. Man har skjutit förbi målet. Budskapet till massorna är i dagsläget INTE att UPPGIFTEN alltid ska stå i fokus oavsett vem du är som soldat, utan att den som ansluter sig till försvaret MÅSTE tycka att HBTQ-rörelsen är bra. Eftersom folk tycker olika i den här frågan (vi lever i en demokrati och det finns fler än 2 nyanser här) är detta ett splittrande budskap - vilket förmodligen var tanken vänstern hade från början.

Detta är ett VÄLDIGT tydligt exempel på att försvaret INTE bör engagera sig i politiska frågor (vilket detta helt klart är). Behöver man rekrytera ska man framföra RÄTT budskap, vända sig till regering och riksdag samt se till att lönerna är acceptabla. Då kommer folk att ansluta sig.

Försvarets ENDA uppgift är att försvara Sverige. Kan låta osexigt, men krig är å andra sidan inte svettigt sex i taksviten på Grand hotel.

De borde sparka sin marketingavdelning. Försvarsmakten är inte en skidtillverkare i Ormträsk som behöver omstrukturera sig.
Jag håller helt med dig. Fokuset flyttas från uppgiften till utövaren.

Det är inte försvarsmakten som ska anpassa sig efter oss, utan vi som ska anpassa oss efter deras ramverk. Något annat vore ju att indirekt säga att vi är experterna, inte försvarsmakten.
Citera
2024-07-30, 14:06
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
FM:s mångfaldsreklam för hen-folket är förstås inte riktade till dem för att rekrytera dessa. Som man kan se i Folkhälsomyndighetens Befolkningsundersökningen SRHR2017 är dessa en försvinnande liten minoritet, eventuellt aktuella i dessa enstaka procent av befolkningen har ingen som helst betydelse för FM:s allmänna personalförsörjning.
Kampanjerna är förstås riktade mot alla övriga för att påverka folket gällande HBTQ+.

Jag har inte läst regerings-departementets regleringsbrev till FM, men det är troligt att även de har uppdraget att främja diverse politik som inte alls har med deras kärnverksamhet att göra. Jämställdhet, HBTQ, klimat, alla likas värde och vad det nu kan vara. Detta har pågått under något decennium, tror det var framförallt Mp som införde detta när de började få inflytande. Förvisso ett smart drag för att lyfta frågor som gynnade dem.

Samma MP som ville ha ett "icke-våldsförsvar" för några år sedan? Ja, detta är ju också ett sätt att nå dit, även om det tar lite längre tid...

Samma MP som tvingade Europas motor att bli beroende av Rysk gas? Nej, det var deras tyska systerparti. Illa nog.

Samma MP som inte var närvarande i Ukraina efter krigsutrbrottet? jajamen, som enda svenskt parti. Inte vill man stå i sin egen skit....

Vem släppte in räven i hönsgården? Det gjorde sossarna med en vapenvägrare i spetsen. Samma vapenvägrare som sedan skulle komma att blockera Sveriges NATO-ansökan....

Vart vill jag komma? Det borde de flesta kunna räkna ut.
Citera
2024-07-30, 14:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag vet inte något land som i fredstid proklamerar att "Vi ska kämpa till 10% av soldaterna har stupat". Att kämpa till sista person är en klassisk formulering som alla stolta nationer använder sig av.

Sen om det i verkligheten blir så beror på många andra omständigheter. Mig veterligen är det främst Japan som använt sig av denna "taktik" i microskala på de olika öarna under kriget i Stilla havet.
Svenska försvaret har inte kört med den typen av slogan vad jag vet. När jag gjorde lumpen så var det "Friheten är värd att försvara" som gällde. På den tiden stämde det...
Citera
2024-07-30, 14:14
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Hahaha så enormt töntigt men är väl meningen att man helt skall tappa glöden för att kämpa för Sverige? Kvinnor och hens har aldrig och kommer aldrig vinna något krig.
Citera
2024-07-30, 14:24
Medlem
NiccoJs avatar
Hur stort är bög-regementet på Gotland nuförtiden🤔 Sägs att de haltar fram då de marscherar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in