2024-07-30, 12:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
För några år sedan hade jag varit milt irriterad. Nu rycker jag mest på axlarna. Det upprör mest proryssar och annat pack som gott kan ha lite högt blodtryck.

Du tror att försvarsmakten stärker sin förmåga genom detta då för att möta Ryssland? Du tycker att det är väl satsade skattepengar att skriva grammatiskt förkastlig svenska i kampanjer för miljoner. Ska de ha regnbågsfärgade uniformer också kanske. Det vore ju något.

Jag vill att försvarsmakten ska ägna sig åt sitt kärnuppdrag, inte föda politisk kringverksamhet och reklambyråer med wokebudskap.
Citera
2024-07-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Försvarsmakten tänjer på gränserna, igen. Denna gång med en provocerande vänsterkampanj i tidningen SvD. Budskapet:
Vi kommer kämpa till siste hen. Vi är stolta över att försvara Sverige, våra allierade och vår rätt att identifiera oss precis som vi vill
Det är ingen hemlighet att vi sett en betydande förändring i Försvarsmaktens rekryterings- och opinionsbildningskampanjer de senaste åren, från traditionell låtsaspatriotism till mer renodlad vänsterpropaganda (mångkultur, HBTQ, "demokrati", osv). Efter DCA-avtalet och NATO-inträdet verkar myndigheten vilja signalera för svenskarna att vi även förväntas dö för NATO och USA.

I ett pressmeddelande försvarar man kampanjen genom att hänvisa till "allas lika värde".

Frågeställningar:

• Är det lämpligt att Försvarsmakten bedriver polariserande opinionsbildning med vänsterbudskap?
  • Är panelen beredd att sätta livet till för att försvara den ekonomiska zonen "Sverige"?
  • Är HBTQ- och mångkulturvurm effektiva rekryteringsmetoder för Försvarsmakten?
  • Är "Kämpa till siste hen" en grammatiskt korrekt formulering?

https://www.friatider.se/forsvarsmakten-kommer-kampa-till-siste-hen

Vad är det som är provocerande?
Citera
2024-07-30, 12:45
Medlem
MudOvens avatar
Gött, då antar jag att det enbart är hjärntvättade idioter som kallar sig själva och alla andra för ordet "hen"?

Perfekt att skicka ut såna i slakten så slipper man dom sen.

Bara bögar som gör lumpen förövrigt, kul att dö för politiker som skiter i er totalt.
Citera
2024-07-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag skulle tro att det är Försvarets egna kommunikatörer som hitta på detta.

Antar att dom har en drös kommunikatörer anställda.

Polisen har ju mer än 200 kommunikatörer anställda.
De har ju även Operativa kommunikationsförbandet, opkom.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/ledningsregementet/var-verksamhet/opkom/
Mediaavdelningens utvecklar koncept för kommunikationskampanjer och tar fram produkter inom ramen för dessa koncept. Målsättningen är att genom olika budskap och kanaler påverka målgruppers känslor, attityder och beteenden. /.../
Produkterna som produceras är allt från film och radio till flygblad med budskap baserade på inhämtad information och analyser.
”Vi gömmer oss bakom kommunikatörerna”
https://officerstidningen.se/vi-gommer-oss-bakom-kommunikatorerna/
De finns på varje organisationsenhet och skola i Försvarsmakten. Kommunikatörerna. De har en egen sektion på staben. För oss som jobbar med att skapa militär förmåga så framstår deras uppgifter som lite diffusa. Jag misstänker att deras existensberättigande egentligen är att sköta mediebevakning, intern kommunikation och att skapa möjligheter för extern kommunikation.

Men det är inte så det har blivit. Kommunikatörerna i Försvarsmakten har blivit något att gömma sig bakom, ett sätt för officerare att undvika en situation som kan upplevas som lite jobbig – att prata med journalister.
Citera
2024-07-30, 13:00
Medlem
FM:s mångfaldsreklam för hen-folket är förstås inte riktade till dem för att rekrytera dessa. Som man kan se i Folkhälsomyndighetens Befolkningsundersökningen SRHR2017 är dessa en försvinnande liten minoritet, eventuellt aktuella i dessa enstaka procent av befolkningen har ingen som helst betydelse för FM:s allmänna personalförsörjning.
Kampanjerna är förstås riktade mot alla övriga för att påverka folket gällande HBTQ+.

Jag har inte läst regerings-departementets regleringsbrev till FM, men det är troligt att även de har uppdraget att främja diverse politik som inte alls har med deras kärnverksamhet att göra. Jämställdhet, HBTQ, klimat, alla likas värde och vad det nu kan vara. Detta har pågått under något decennium, tror det var framförallt Mp som införde detta när de började få inflytande. Förvisso ett smart drag för att lyfta frågor som gynnade dem.
Citera
2024-07-30, 13:11
Medlem
ItsWednesdays avatar
Inte förvånande att Vinklade Tider försöker göra en NATO-koppling trots att FM har haft liknande reklam i flera års tid.
Citera
2024-07-30, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Försvarsmakten hade aldrig pratat om könstillhörighet och sexuell läggning om inte vänstern i det här landet hade pushat det narrativet inom statsapparaten under de senaste 20 åren. Detta har nu gått så långt att PRIDE-budskapet är helt i fokus istället för viljan att försvara Sverige.

I en uniform spelar det ingen roll vem du är eftersom du är där för att göra ett JOBB. UPPGIFTEN är central, inte vad du tycker, tänker, vilken hudfärg du har, vad du gör på fritiden ...eller vem du knullar.

Här har man gått vilse...

Jag vill påstå att försvarsmakten har begått ett gravt marknadsföringsmässigt misstag. Man har skjutit förbi målet. Budskapet till massorna är i dagsläget INTE att UPPGIFTEN alltid ska stå i fokus oavsett vem du är som soldat, utan att den som ansluter sig till försvaret MÅSTE tycka att HBTQ-rörelsen är bra. Eftersom folk tycker olika i den här frågan (vi lever i en demokrati och det finns fler än 2 nyanser här) är detta ett splittrande budskap - vilket förmodligen var tanken vänstern hade från början.

Detta är ett VÄLDIGT tydligt exempel på att försvaret INTE bör engagera sig i politiska frågor (vilket detta helt klart är). Behöver man rekrytera ska man framföra RÄTT budskap, vända sig till regering och riksdag samt se till att lönerna är acceptabla. Då kommer folk att ansluta sig.

Försvarets ENDA uppgift är att försvara Sverige. Kan låta osexigt, men krig är å andra sidan inte svettigt sex i taksviten på Grand hotel.

De borde sparka sin marketingavdelning. Försvarsmakten är inte en skidtillverkare i Ormträsk som behöver omstrukturera sig.
Jag tänker inte minsann försvara det dom har förvandlat Sverige till, ett neger infekterat land där sprängdåd är vardag och barn som våldgästas av MENA migranter som EU tvingat på oss.
Citera
2024-07-30, 13:16
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror att försvarsmakten stärker sin förmåga genom detta då för att möta Ryssland? Du tycker att det är väl satsade skattepengar att skriva grammatiskt förkastlig svenska i kampanjer för miljoner. Ska de ha regnbågsfärgade uniformer också kanske. Det vore ju något.

Jag vill att försvarsmakten ska ägna sig åt sitt kärnuppdrag, inte föda politisk kringverksamhet och reklambyråer med wokebudskap.

Jag tror inte det gör någonting för försvarsmaktens förmåga. Slöseri med skattepengar? Absolut. Det är så lätt att slösa med andras pengar. Det sitter väl en HR-avdelning och hittar på en massa skit, som i alla stora organisationer. Men jag fortsätter rycka på axlarna. Det finns ungefär 10^6 mer prioriterade ärenden i kön att avhandla än att försvarsmakten har använt ordet hen i en reklamkampanj. Och jag är positivt lagd, så jag gläds åt det lilla, dvs att avskyvärda proryssar poppar pannvener i detta nu. Det är inte mycket, men det är något
Citera
2024-07-30, 13:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad är det som är provocerande?

TS är provocerad över budskapet att alla får vara med, förmodar jag. TS är rätt ökänd för dylika åsikter.
Citera
2024-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag tänker inte minsann försvara det dom har förvandlat Sverige till, ett neger infekterat land där sprängdåd är vardag och barn som våldgästas av MENA migranter som EU tvingat på oss.

Försvarsmakten vill ändå inte ta in sådana som du. Alldeles för farliga med vapen i hand, och inte sällan proryska tendenser.

Förr skulle du fått frisedel, eller i äldre tider kallats för ett kronvrak.
Citera
2024-07-30, 13:29
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Försvarsmakten vill ändå inte ta in sådana som du. Alldeles för farliga med vapen i hand, och inte sällan proryska tendenser.

Förr skulle du fått frisedel, eller i äldre tider kallats för ett kronvrak.
Förr, eller i äldre tider som du skriver skulle kosmopoliter och landsförrädare likt dig själv blivit krossade med slägga.

Ren komedi hur orwellskt "försvarsmakten" låter i dagsläget.

En försvarsorganisation som anmanat ideologin som går ut på att förinta Sverige och dess ursprungsbefolkning.

Försvarsviljan är hög, men då är det för att försvara det egna folket/landet/kulturen/arvet.

Då är det talan om svensk guerilla/milis som kommer stå upp mot landsförrädarna i regeringen som försöker förinta allt som är Svenskt.
Att skicka Svenskar i krig mot Ryssland skulle bara vara en del i den planlagda förstörelsen av ursprungsbefolkningen.

Det är så sionisterna cementerade sin makt i Usa, man skickade all unga patriotiska män i krig med en inbillad fiende på andra sidan jordklotet i konflikter som inte kan vinnas.

Om Svenskarna och Sverige skall försvaras så är det inte av den sionistiska "försvarsmakten" som vill förinta Svenskarna.
Det borde väl vilken idiot som helst begripa.

Då får det ske på folkets eget initiativ.
Citera
2024-07-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Förr, eller i äldre tider som du skriver skulle kosmopoliter och landsförrädare likt dig själv blivit krossade med slägga.

Ren komedi hur orwellskt "försvarsmakten" låter i dagsläget.

En försvarsorganisation som anmanat ideologin som går ut på att förinta Sverige och dess ursprungsbefolkning.

Försvarsviljan är hög, men då är det för att försvara det egna folket/landet/kulturen/arvet.

Då är det talan om svensk guerilla/milis som kommer stå upp mot landsförrädarna i regeringen som försöker förinta allt som är Svenskt.
Att skicka Svenskar i krig mot Ryssland skulle bara vara en del i den planlagda förstörelsen av ursprungsbefolkningen.

Det är så sionisterna cementerade sin makt i Usa, man skickade all unga patriotiska män i krig med en inbillad fiende på andra sidan jordklotet i konflikter som inte kan vinnas.

Om Svenskarna och Sverige skall försvaras så är det inte av den sionistiska "försvarsmakten" som vill förinta Svenskarna.
Det borde väl vilken idiot som helst begripa.

Då får det ske på folkets eget initiativ.

Bra då att de allra flesta av oss lever i nuet, och inte i "gamla tider". Du verkar dock ha fastnat i "gamla tider", vilket nog är mest tragiskt för dig själv.

Det intressanta med sådana här trådar är att de klagande, mossiga äldre vita männen som skriver skit inte förstår att det är de som är akterseglade. Klagar att de minsann inte vill försvara "det negerinfekterade Sverige", när undersökningar istället visar att försvarsviljan är historiskt hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in