2024-07-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Låter som något intressant att undersöka vidare.

Att han är en fifflare vet vi och även att kommunen inte har ordning på pappersexercisen. Nåt för EP att gräva i kanske?

Är det samma assistansbolag som är iblande med de nya boendet eller bara kommunen ? Någon som vet vilka bolag som står bakom det hela?
Citera
2024-07-30, 10:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Är det samma assistansbolag som är iblande med de nya boendet eller bara kommunen ? Någon som vet vilka bolag som står bakom det hela?
Nej jag vet inte alls. Jag bor ju långt från Enköping och har inte koll på lokala förhållanden. Men om information dyker upp och det gör den ofta då för jag den vidare.
.
Citera
2024-07-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nja inte garanterat. Hund-nappad av djurvänner också men det spåret rotar vi inte så mycket i för vi vill inte att hunden ska hittas

Jag tycker nog det ändå är fel att ta lagen i egna händer. Även OM det stämmer att hunden haft det dåligt så är det inte rätt att gömma den.. Allt blir ord mot ord då.. 2 fel blir inte ett rätt
Citera
2024-07-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
För risky att sno en ledarhund.
Det är pappan, läste nånstans att han satt här o skrev o bortförklarade sig..
vet dock ej om de e sant vore isf sjukt..

Behöver man göra det så känns man fan misstänkt

En ledarhund är något helt annat bara så de inte blandas ihop

Ledarhund är en hund för blinda och det ganska stor skillnad då det är staten som bekostar och utbildar och de räknas som tjänstehundar så stor skillnad på ansvaret, kostnad samt behov

Men att stjäla en psykisk hälsa hund är har jag väldigt svårt att tro förutom om någon räddat essie från detta hem. Men antagligen är hon död, frågan är när sanningen kommer fram
Citera
2024-07-30, 10:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirri123
Jag tycker nog det ändå är fel att ta lagen i egna händer. Även OM det stämmer att hunden haft det dåligt så är det inte rätt att gömma den.. Allt blir ord mot ord då.. 2 fel blir inte ett rätt

Jag håller inte med dig. Har mycket information i det här ärendet och att någon befriade hunden är det bästa som kan hända för den. Tyvärr är det så illa

Men nu är den sannolikt död så vi behöver inte tänka på det.
Citera
2024-07-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det tror/hoppas/tycker jag att han gör. Maxa alla bidrag man kan få för kostnader, han tar ut kostnaderna och sedan ser till så hon får möjlighet att använda pengarna.

Klart att det blir lite orättvist när den här pappan har råd mot andra som inte har råd, men bor man i ett land med ett av världens högsta skattetryck så kör bara.

Smart! Han måste ha lärt sig hur man utnyttjar systemet. Inte alla som varken kan eller klarar det
Citera
2024-07-30, 10:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Den delen kan du nog glömma, finns inget i nuläget som pekar åt det hållet...tyvärr
Citera
2024-07-30, 10:22
Medlem
MaeWests avatar
Ny dag-nya tag!

Eller hur, familjen Ö?

Hur går planeringen med Essie? Kommer ni närmare pudelns kärna? Lossnar det? Får ni till det som syftet med en försvunnen Essie skulle bidra till?

Vad blir nästa steg i detta, nu när det mesta har skitigt sig-men kända, det har ni blivit, så åtminstone något har klaffat!

Tummen upp!
Citera
2024-07-30, 10:26
Medlem
Min egen spekulation är att källan till försvinnandet ändå är familjen. 20/6 pratar hundhjälpen med länsstyrelsen och i anteckningarna står att hundhjälpen informerat hundägaren om kontakt med länsstyrelsen. Länsstyrelsen rekommenderar hundhjälpen att vända sig till polisen med sin anmälan om djurplågeri.
Tänkbart att hundägare begär ut tjänsteanteckning från länsstyrelsen när hundägare får veta att hundhjälpen vänt sig dit, och läser att hundhjälpen bör polisanmäla.. Krävs inget geni för att räkna ut hur man stoppar en polisanmälan.. ingen hund inget att anmäla …
Sen var hunden är död eller levande är annan sak..
Citera
2024-07-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
När beslutades om upphandling av nybyggt boende? Kan inte hitta det i Opic eller socialnämndens protokoll, men har inte letat så noggrant.

Vård- och omsorgsnämnden kanske?
Citera
2024-07-30, 10:30
Medlem
just_a_girls avatar
Att det finns ett ärende hos Länsstyrelsen och att Hundhjälpen kopplades in redan INNAN Essie försvann tyder absolut på att familjen gjort sig av med henne. Om hon blivit omhändertagen av Länsstyrelsen och de kommit fram till att hon har t.ex PTSD hade de möjligen till och med avlivat henne. Det finns en gräns för alla hundar och helt osannolikt att Essie nått den gränsen och sagt ifrån är det inte, möjligen bitit någon i familjen så att de haft ihjäl henne. Hon behöver dock inte ha gjort någonting utan de kan ha haft ihjäl henne för att ta bort bevisen för påstådd djurmisshandel och i slutändan undvika t.ex djurförbud. Timingen på inlett ärende hos Länsstyrelsen och hennes försvinnande gör att det skulle vara högst osannolikt att någon utomstående tagit henne och därmed indirekt räddat familjen från repressalier för det våld de utövat mot Essie. Nu kan ingenting bevisas och de kan skaffa ny hund om de önskar. Pappan var väl skriven som ägare så han hade möjligen kunnat få djurförbud då han tillät detta pågå, nu är problemet löst. Hoppas dock att försäkringsbolaget ser det som oaktsamhet att de släppte henne på gården och att de inte får ett öre där.

Farfarn verkar ha varit ute med sin campingbuss till bl.a Vilhelmina två dagar efter Essies försvinnande. Då man ser på bilderna på hans Facebook har han till och med bemödat sig att maskera regnr på bilar utanför en fastighet, vilket tyder på att han vill dölja var han varit. Han lär för övrigt ha tillgång till vapen. Är Essie nedgrävd i Vilhelmina eller dumpad i någon sjö där kommer sanningen aldrig att komma fram.
Senast redigerad av just_a_girl 2024-07-30 kl. 10:41. Anledning: Tillägg
Citera
2024-07-30, 10:34
Avslutad
Citat:
Min egen spekulation är att källan till försvinnandet ändå är familjen. 20/6 pratar hundhjälpen med länsstyrelsen och i anteckningarna står att hundhjälpen informerat hundägaren om kontakt med länsstyrelsen. Länsstyrelsen rekommenderar hundhjälpen att vända sig till polisen med sin anmälan om djurplågeri.
Tänkbart att hundägare begär ut tjänsteanteckning från länsstyrelsen när hundägare får veta att hundhjälpen vänt sig dit, och läser att hundhjälpen bör polisanmäla.. Krävs inget geni för att räkna ut hur man stoppar en polisanmälan.. ingen hund inget att anmäla …
Sen var hunden är död eller levande är annan sak..

En teori jag själv varit inne på bland många olika spår, MEN, vi leker med tanken att familjen kände trängande behov av att undvika granskning av LS. Kan familjen ha omplacerat Essie hos någon istället för att dödat henne tro? Att någon i familjens bekantskapskrets håller henne gömd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in