2024-07-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hmmm 🤔 Jag trodde det men vi får väl höra vad han säger. Jag kanske tänkte helt fel.

Har han inte nu avslöjat precis hur det är?
Citera
2024-07-30, 08:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Hm, njae. Socionom är inte ett krav.

"Det finns ett generellt krav på att personalen, inklusive föreståndaren, ska ha lämplig utbildning och erfarenhet (3 kap. 3 § SoL). Det ska finnas en föreståndare för verksamheten som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. För denna typ av verksamhet regleras kraven på att föreståndaren ska ha relevant högskoleutbildning, erfarenhet av liknande verksamhet och personlig lämplighet i 5 kap. 1 § Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om HVB (HSLF 2016:55). Det finns även krav på att föreståndaren ska ha lämplig utbildning i 3 kap. 5 § socialtjänstförordningen.**

IVO prövar den tilltänkta föreståndarens kompetens i förhållande till varje enskild verksamhet och dess innehåll, storlek och målgrupp. IVO kan i sin tillsyn följa upp att personalen har den kompetens som krävs."

Aha okej. Det här är ju ett enpersonsboende och lite panik situation. Det kan ju gå lättare då pga kommunens nöd.

Ja det är känsligt det som kan komma fram. Och vi får vara försiktig och tänka på mods meddelande, det är så många bra skribenter som åkt ut.
Citera
2024-07-30, 08:27
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Alltså själv tycker jag att kommentaren "ta på dig en tröja, spring inte här och visa tuttarna" är bättre. Dock inte exakt citat. Den känns inte riktigt som den hade med jobbet att göra.
Frågan är då, de assistenter som ska bada med A, har de kläderna på? Eller tom Burkini?
Senast redigerad av vemedinma 2024-07-30 kl. 08:58.
Citera
2024-07-30, 08:29
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
De har väl grävt ner hunden hemma hos någon släkting? Annars skulle man väl inte kunna sitta på sociala medier hela dagarna, istället för att leta efter hunden.
Brodern bor I fjärdhundra, kanske är där de bygger A s nya boende också..
Citera
2024-07-30, 08:35
Avslutad
Citat:
Aha okej. Det här är ju ett enpersonsboende och lite panik situation. Det kan ju gå lättare då pga kommunens nöd.

Ja det är känsligt det som kan komma fram. Och vi får vara försiktig och tänka på mods meddelande, det är så många bra skribenter som åkt ut.

Jag har inte riktigt hängt med senaste dygnet här i tråden. Vilka har åkt ut?
Citera
2024-07-30, 08:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag har inte riktigt hängt med senaste dygnet här i tråden. Vilka har åkt ut?
En hel hög. Det finns ett delforum, Avstängning och bannlysning. Där är de listade och med anledning. Mycket 1.06.
Citera
2024-07-30, 08:42
Medlem
Citat:
Mamman kan ju vara socionom. Det stämmer iaf med hennes låga profil på nätet.

Framgår inte på linkedin profilen om socionomexamen. Verkar haft lågavlönade jobb. Personlig assistent, elevassistent, kundtjänst
Gymnasiet enbart
Citera
2024-07-30, 08:44
Medlem
Citat:
Hm, njae. Socionom är inte ett krav.

"Det finns ett generellt krav på att personalen, inklusive föreståndaren, ska ha lämplig utbildning och erfarenhet (3 kap. 3 § SoL). Det ska finnas en föreståndare för verksamheten som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. För denna typ av verksamhet regleras kraven på att föreståndaren ska ha relevant högskoleutbildning, erfarenhet av liknande verksamhet och personlig lämplighet i 5 kap. 1 § Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om HVB (HSLF 2016:55). Det finns även krav på att föreståndaren ska ha lämplig utbildning i 3 kap. 5 § socialtjänstförordningen.**

IVO prövar den tilltänkta föreståndarens kompetens i förhållande till varje enskild verksamhet och dess innehåll, storlek och målgrupp. IVO kan i sin tillsyn följa upp att personalen har den kompetens som krävs."

Är det inte märkligt om mamma C kan kliva in här, i den rollen...??
Citera
2024-07-30, 08:44
Medlem
Citat:
Hmmm 🤔 Jag trodde det men vi får väl höra vad han säger. Jag kanske tänkte helt fel.

Hälften sant och hälften gissning. Men nära...
Citera
2024-07-30, 08:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
Jag vet men med tanke på att man själv känner att man blir snart galen efter att ha fått in assistenter i ett par år till en brukare som kan kommunicera och är normalbegåvad så kan jag inte föreställa mig hur prövande det skulle ha varit om man hade haft det på det viset i åratal och därför skrev jag inlägget.Kan ärligt tillägga att jag inte hade lämnat hunden i detta fallet en minut ensam med någon assistent i min anhörigas omgivning, en assistent måttade en spark mot min lilla hund.Hade hon träffat vet jag inte vad jag hade gjort.Vad jag vill komma till är att ifall dem har gjort samma erfarenheter kring assistenter så är det helt orimligt att tro att dem har verktygen till att ha öga för Essies behov och samtidigt bedöma brukarens humör för att skydda Essie.
Men om det finns hund i hemmet, är inte hundvana ett av kraven för anställning då?Om hunden inte är en familjemedlem, utan på besök så kan man väl inte förvänta sig att assistenter ska veta hur de ska bemöta hunden om de saknar hundvana eller tom är rädda för hund
Senast redigerad av vemedinma 2024-07-30 kl. 09:00.
Citera
2024-07-30, 08:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Framgår inte på linkedin profilen om socionomexamen. Verkar haft lågavlönade jobb. Personlig assistent, elevassistent, kundtjänst
Gymnasiet enbart

Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Är det inte märkligt om mamma C kan kliva in här, i den rollen...??

Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Hälften sant och hälften gissning. Men nära...

Låter som något intressant att undersöka vidare.

Att han är en fifflare vet vi och även att kommunen inte har ordning på pappersexercisen. Nåt för EP att gräva i kanske?
Citera
2024-07-30, 09:05
Medlem
Citat:
Låter som något intressant att undersöka vidare.

Att han är en fifflare vet vi och även att kommunen inte har ordning på pappersexercisen. Nåt för EP att gräva i kanske?

Det är offentliga handlingar och nämndbeslut som ligger till grund. Dock inte biståndsbeslutet. Bara att begära ut eller ladda ner beroende på vad man vill läsa.

Dock har inte användaren gjort det, med säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in