2024-07-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Fast i det här fallet, så har det framgått, om än...Successivt(?) att föräldrarna överlät sitt hem till den assistansbehövande. Att mamman skulle jobba som assistent, men sova annorstädes- dit hon och hennes make flyttat!

Men även framkommit att ÄNDÅ har pappan verkat vara i assistansbehovets hem, non stop, och domderat, haft åsikter om assistenternas sätt att jobba på, och t.o.m. föreslagit "dubbla tamponger"(enligt tidigare inlägg, av någon annan, då jag själv undrade...) till arbetande assistent.

Att jag tror att det blir bäst i nya huset, för "A"(assitansbehövande). OM pappan får strikta besökstider. Samt djurförbjud. MÖJLIGEN besök av vårdhund.

Vad gäller Essie, så tror jag, enligt tidigare angiven teori av mig själv, att hon är död.
Jag vet men med tanke på att man själv känner att man blir snart galen efter att ha fått in assistenter i ett par år till en brukare som kan kommunicera och är normalbegåvad så kan jag inte föreställa mig hur prövande det skulle ha varit om man hade haft det på det viset i åratal och därför skrev jag inlägget.Kan ärligt tillägga att jag inte hade lämnat hunden i detta fallet en minut ensam med någon assistent i min anhörigas omgivning, en assistent måttade en spark mot min lilla hund.Hade hon träffat vet jag inte vad jag hade gjort.Vad jag vill komma till är att ifall dem har gjort samma erfarenheter kring assistenter så är det helt orimligt att tro att dem har verktygen till att ha öga för Essies behov och samtidigt bedöma brukarens humör för att skydda Essie.
Citera
2024-07-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I normalfallet ja. Men här är det kommunen som tagit notan, då man fattat ett gynnande beslut som man inte kunde dra tillbaka, men samtidigt inte verkställa på grund av skyddsstopp.

Så då fick kommunen snabbt lösa det genom att skapa ett boende bemannat av assistenter.

Så Ölmeborgs villa fick bli ett temporärt LSS-boende när Amanda blev utslängd från det kommunala? Eftersom det fanns beslut på boende?

Familjen kan inte ha haft det lätt genom åren. Imponerande att föräldrarna klarat att hålla ihop och även göra karriär.
Citera
2024-07-30, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Så Ölmeborgs villa fick bli ett temporärt LSS-boende när Amanda blev utslängd från det kommunala? Eftersom det fanns beslut på boende?

Familjen kan inte ha haft det lätt genom åren. Imponerande att föräldrarna klarat att hålla ihop och även göra karriär.

Så är det, föräldrarna skaffade sig en lägenhet, så fick villan bli dotterns ställe. Tror ärligt talat de kommer tycka det är skönt att få flytta tillbaka, om det går när historien är klar.
Citera
2024-07-30, 01:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Ja, tyvärr går ju inte dementa under LSS, men eloge för ditt tillägg. Jag håller med dig!

Vad gäller att ge henne ett eget boende, så påminner det ju om det fall som svt hade uppe. Med en så svårhanterad man, att den kommunen till sist lät denne flytta in i nybyggt hus, långt ute i skogen, med alltid dubbelassistans. Till sist åkte VÄL hans syster dit, för mord(?), då hon matat i honom en överdos tabletter, som han frivilligt svalde. För att slippa eländet.

Att jag tror det är yttersta tecknet på desperation! Att ingen vet väl vad att göra med henne?

Föräldrarna har ju inte VALT att skaffa ett sådant barn och borde sedan några år kunnat släppa det.

Att hela hon är ju en fälla, om hon nu är så svår, som den på svt, att hon VERKLIGEN inte kan ens sambo med någon "i annan lägenhet, men i samma hus".

Men nej, då ska hon ABSOLUT INTE ha djur! Att det finns ju ambulerande hundar, till både skolor och äldreboenden och demensboenden. Att varför nöjde de inte sig med en sådan, från första början? Eller en provade...

Jag lider SÅ med vad den arma Essie måste ha genomgått.

Mina tankar: dotten hade blivit erbjuden plats på hbv hem för utredning. Föräldrarna nekade detta av okänd anledning. Det är väl rimligt att börja i den ändan ta reda på vad kvinnan behöver därefter bestämma åtgärder.

Vad gäller hennes levnadsstandard trodde hon ha aktivitetsersättning vilket motsvarar ungefär vad en fattig pensionär har. Dessutom mer kostnadsersättning för att kompensera extra utgifter som uppstår på grund av hennes funktionsnedsättning. Vad gäller bostad torde hon ha ha bostadstillägg för en del av kostnaden i radhuset. Föräldrarna är ju fortfarande skrivna där även om de enligt egen utsago bor på annan plats sedan hon sparkades ut från LSS boendet. När man bor på boende tar de ut en avgift men inte högre än att man ska uppnå skälig levnadsnivå. Det är ganska knapert, egen bil har man till exempel inte råd med men hon får väl åka färdtjänst som pensionärerna får göra.

Eftersom hon enligt pappan mentalt ligger på en fyraåringsnivå borde hon vara ganska lätt att göra nöjd med små medel. Om han sedan vill ösa pengar över henne är det en annan sak, men det är viktigare att betala räkningarna än att skapa en lyx tillvaro för sin lilla prinsessa när man är förvaltare.

Kanske låter jag missunnsam? Men har god insikt i hur dåligt äldrevården fungerar, med ensamhet fattigdom och ren misär. Många gånger bryr sig inte anhöriga eller så kämpar de förgäves eller så finns de inte alls.

Skulle gärna önska att allt vore allom givet. Men jag vill peka på det orimliga i att kommuner ska ösa pengar på vissa grupper medan andra får lida.
Citera
2024-07-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
Hunden hade inte val, människor som väljer ett arbete har valt det.

Förmågan att freda sig fysiskt eller med ord för att lugna ned situationen är något som hunden saknar. Stämmer det som sägs verkar det ju inte ha fungerat, då är det bättre att titta på andra lösningar anser jag.
Citera
2024-07-30, 06:25
Medlem
Att det byggs ett hus enbart till henne förändrar sakfrågan med att ta med djur. Då följer förmodligen personalen med och således fortsätter uppdraget att även assistenter ska bistå med djurhållningen. Detta fenomen har jag själv fått uppleva inom mitt yrke, att man bygger ett hus till en enskild person som ej fixar att bo på ett boende. I det fallet jag känner till har man med nya arbetsmetoder kunnat flytta in personen till ett boende.

Dubbelbemanning är jag tämligen säker på beror på As våldskapital. Det krävs extremt mycket för att bli utslängd från ett boende.

Jag vågar tro att A inte har haft förstående vuxna omkring sig och därför agerat med våld. Jag undrar om A har ett välutvecklat tal eller vad har hon för diagnoser? Varför har familjen velat ljuga för A? Skulle det svida mer att hunden blivit stulen och lever någonstans än att hunden ligger på sjukhus och nu är död? Kan det vara en sanning med modifikation?

Detta försvinnande är så olikt andra försvinnanden jag har sett. Dels finns det så många uppgifter som inget kunnat påvisa stämmer. Däckspåren t.ex, var finns bild på dom? Hur i hela friden kan man ens komma på tanken att skaffa ett nytt djur så pass kort efter att djuret har försvunnit? Vad hade dom tänkt göra med Essie om hon hade kommit hem när den nya hunden anlänt? Jag personligen skulle aldrig kunna komma på tanken att skaffa ett nytt djur efter så kort tid, jag hade lagt ner all min tid på att hitta mitt djur, i stället för att planera ett nytt.

Jag vill se bild på däckspåren. Jag vill höra ett uttalande från ID-hund förare att det stämmer att hundarna markerat och vart. Jag vill höra ett uttalande från grannar. Jag vill höra ett uttalande från mamman och alla som kan tänkas vara involverade i detta.
Citera
2024-07-30, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej vi är inte överens.

Hur tänker du?
Om det framkommer "bevis" så spelar det pappan i händerna för enligt lag tillhör hunden honom.
Det leder också till repressalier för de inblandade. Ditt lystmäte är således egalt.
Jag litar mer på Hegamon än på random dude.
Hegamon är ju bara en random dude på internet som påstår saker utan att styrka det med bevis.
Citat:

Edit. Hela flashback bygger på att folk med koppling till fallet bidrar med information. Utan dem är Flashback bara ett nytt Lunarstorm.

Men tror du dig veta bättre så varsågod.

Jag spekulerar enbart på den info som finns tillgänglig av anonyma användare i tråden och vem av alla som talar sanning kan ingen av oss veta. Hittills har det inte framkommit någon fakta som kan styrka vad som hänt hunden.

Ber om ursäkt om du tagit mina inlägg som att jag skulle påstå mig veta bättre än någon annan i tråden, jag spekulerar enbart som alla andra i brist på fakta.
Citera
2024-07-30, 07:01
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maditau
Usch. Jag delar din oro. Den katten måste bort därifrån. Tyvärr känns det som att pappan i familjen kommer göra allt i sin makt för att hans dotter ska få ha "assistansdjur."

Hur snabba är dom på att agera?

Jag undrar varför det är så viktigt för dem att A ska äga djur, kosta vad det kosta vill?
Citera
2024-07-30, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Att det byggs ett hus enbart till henne förändrar sakfrågan med att ta med djur. Då följer förmodligen personalen med och således fortsätter uppdraget att även assistenter ska bistå med djurhållningen. Detta fenomen har jag själv fått uppleva inom mitt yrke, att man bygger ett hus till en enskild person som ej fixar att bo på ett boende. I det fallet jag känner till har man med nya arbetsmetoder kunnat flytta in personen till ett boende.

Dubbelbemanning är jag tämligen säker på beror på As våldskapital. Det krävs extremt mycket för att bli utslängd från ett boende.

Jag vågar tro att A inte har haft förstående vuxna omkring sig och därför agerat med våld. Jag undrar om A har ett välutvecklat tal eller vad har hon för diagnoser? Varför har familjen velat ljuga för A? Skulle det svida mer att hunden blivit stulen och lever någonstans än att hunden ligger på sjukhus och nu är död? Kan det vara en sanning med modifikation?

Detta försvinnande är så olikt andra försvinnanden jag har sett. Dels finns det så många uppgifter som inget kunnat påvisa stämmer. Däckspåren t.ex, var finns bild på dom? Hur i hela friden kan man ens komma på tanken att skaffa ett nytt djur så pass kort efter att djuret har försvunnit? Vad hade dom tänkt göra med Essie om hon hade kommit hem när den nya hunden anlänt? Jag personligen skulle aldrig kunna komma på tanken att skaffa ett nytt djur efter så kort tid, jag hade lagt ner all min tid på att hitta mitt djur, i stället för att planera ett nytt.

Jag vill se bild på däckspåren. Jag vill höra ett uttalande från ID-hund förare att det stämmer att hundarna markerat och vart. Jag vill höra ett uttalande från grannar. Jag vill höra ett uttalande från mamman och alla som kan tänkas vara involverade i detta.

OM nu någon bestämt sig för att kidnappa hunden från trädgården... varför skulle de ha kört fram en bil över en gräsmatta?
Vore väl enklare och betydligt mer smidigt att ta med ett koppel och leda hunden ut till en parkering (där folk inte funderar på varför en bil uppehåller sig).

Denna pappa verkar vara högst otrevlig, tänker på hur han har behandlat personalen (även om bara hälften vore sant). Jag misstänker att allt handlar om pengar, på ett eller annat sätt. Tänkt försäkringsbedrägeri för hunden och assistansbedrägeri (är han inblandad i firman)?
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-07-30 kl. 07:11.
Citera
2024-07-30, 07:14
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Nej, hyran är reglerad uppåt. Neråt är upp till dig själv. Om du är så dum att du vill låta folk bo gratis i ditt hyreshus, så är det helt upp till dig.

Åter så antar jag det, eller rättare sagt ser det som en självklarhet att de tar ut en hyra, jag bor inte gratis och jag känner ingen annan som gör det. Varför skulle A kunna göra det?

Varför skulle det vara konstigt om dottern får ett bostadstillägg enligt gällande regler? Är hon någon medborgare klass 2? Tycker det som sagt är helt självklart.

Men nej, pappan tjänar inga pengar, i bästa fall täcker han hyran för den extra lägenheten, men det vete fan.
Det var något nytt att hon har en lägenhet i pappas och mammas hus. Då ser jag ännu mindre varför de inte skulle bo kvar där. Skrev jag någonstans att hon inte var berättigad bostadstillägg eller en andra klassens medborgare.
Citera
2024-07-30, 07:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
I normalfallet ja. Men här är det kommunen som tagit notan, då man fattat ett gynnande beslut som man inte kunde dra tillbaka, men samtidigt inte verkställa på grund av skyddsstopp.

Så då fick kommunen snabbt lösa det genom att skapa ett boende bemannat av assistenter.

Men jösses! Fattade det här först nu!

Du har alldeles rätt, bra grävt!

Det var därför du pratade om hyra förut men fattade inte hur du menade, det lät bara konstigt.

Så P hyr alltså ut huset till kommunen som boende och säkert för dyra pengar. Så sniken som han är förstår man det och det motiveras av att A ska vara i en känd miljö. Men då kan ju föräldrarna inte bo där såklart. Det här hade ju gått vägen om han inte klantat sig med folkbokföringen

Att alla ska hålla på tjäna pengar på sina handikappade anhöriga nu för tiden, jävla sätt.

Visst är det så du menar? Har du eller någon annan någon saftig dokumentation att lägga upp?
Citera
2024-07-30, 07:34
Medlem
Mailmanss avatar
I det flesta fall när Flashback anar oråd brukar det sluta med att de hade rätt.

Men i det här fallet är jag osäker.
Även om det varit en del märkliga omständigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in