2024-07-28, 13:32
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Jag har fått recept på Ozempic nu. Tänker att jag också börjar med en viktdagbok här när jag lyckats få tag i ett recept. Har ni som lyckas få tag på recept här tips på hur man kan gå till väga? Bor i Sthlm och det känns som det är extra svårt här, trots mängden apotek. Har ni lyckats få tag i recept på onlineapoteken?

Har kämpat med min vikt pga psykisk ohälsa nu i tre år, är inte rädd för att kunna bryta mönstret sen när jag lyckats gå ner mina 25 överflödskilon, men behöver hjälp på vägen då jag helt enkelt inte kan sluta äta skit.

Lagerstatus på FASS! Vissa kör Apotekens appar också, men jag tycker FASS funkat bäst.
Kolla flera gånger om dagen, och gå in på alla de olika importörerna och sök.
Leta efter de med texten "förmån med villkor" (d.v.s. Novo Nordisk, Abacus Medicine A/S, Medartuum, Orifarm och Paranova) - annars är det fri prissättning och kan bli mycket dyrare.

Antar att du fått recept på 1 mg? Vet inte var i Stockholm du bor, men Kronans Apotek Stockholm Södra Station verkar ha Novo Nordisk inne och Apotek Hjärtat ICA Kvantum Södermalm kan ha några Medartuum just i denna sekund (men ja, det brukar ju kunna ändras snabbt).
Citera
2024-07-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Lagerstatus på FASS! Vissa kör Apotekens appar också, men jag tycker FASS funkat bäst.
Kolla flera gånger om dagen, och gå in på alla de olika importörerna och sök.
Leta efter de med texten "förmån med villkor" (d.v.s. Novo Nordisk, Abacus Medicine A/S, Medartuum, Orifarm och Paranova) - annars är det fri prissättning och kan bli mycket dyrare.

Antar att du fått recept på 1 mg? Vet inte var i Stockholm du bor, men Kronans Apotek Stockholm Södra Station verkar ha Novo Nordisk inne och Apotek Hjärtat ICA Kvantum Södermalm kan ha några Medartuum just i denna sekund (men ja, det brukar ju kunna ändras snabbt).

Tack för hjälpen! Går det att "lägga undan" genom att beställa online på apoteken eller måste man gå dit och köpa på plats?
Citera
2024-07-28, 13:55
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Tack för hjälpen! Går det att "lägga undan" genom att beställa online på apoteken eller måste man gå dit och köpa på plats?
Jag försökte men lyckades aldrig köpa på nätet (varken upphämtning eller hemleverans) när jag letade min första spruta. Har dock läst att andra lyckas med hemleverans (ffa om de bor på mindre orter verkar det som?) så det kanske går, men jag vet inte riktigt hur/var.

Vet att vissa också ringt och försökt lägga undan, men med varierande resultat. Ibland bra, ibland inte alls (då Apoteken tenderar att bara vill lägga undan till de med diabetes). I något forum läste jag att någon hävdade att Stockholm ofta fick Ozempic-leverans just på onsdagar, vet dock ej vilken importör eller hur väl det stämmer.

Så min taktik har alltså varit att gå igenom FASS och sen stressa iväg till det utvalda apoteket. Hittills har det gått bra!

Lycka till!
Citera
2024-07-28, 14:24
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Tack för att du delar med dig! Tar du var 5e dag nu?

Ja det är nog så! Men det är så tröttsamt när ALLA inom vården, dietister samt PTs säger att om man är rätt medicinerad så har ska man ha en ämnesomsättning precis som en frisk person. Det kan bara inte stämma, det är bara så jävla frustrerande.
Jag äter två mediciner för sköldkörteln.

Jag känner igen det här med stress för kroppen vid träning, tränar inte speciellt intensivt längre och inte mer cardio än power walks, för jag har faktiskt märkt av en dålig effekt av för intensiv träning, får ofta dubbelslag av hjärtat efteråt och blir lixom rastlös i kroppen så pass att sömnen tar stryk.
Svårt att bli av med vikten har jag dock alltid haft oavsett hur mycket träning jag genomfört.
Tränar inte för att gå ner i vikt utan det är för andra faktorer: självförtroende, rehab av ryggskada, uthållighet osv. Älskar också att träna och tycker ändå att jag anpassat mig utifrån mina förutsättningar.

Ja sedan ca en månad. Går ju nedåt även om det inte går snabbt men lite snabbare vore fint, har bara kommit halvvägs. Ska också försöka äta ännu mer protein nu som min dietist och de där superfitta 40+ damerna med sexpack på insta predikar om 😊

Hoppas du får resultat med snart! Vet inte om Wegovy också tar 4-6 veckor att börja verka ordentligt som Ozempic? Sen tror jag att vi med hypotyreos behöver det tunga artilleriet med maxdos under längre tid för att det ska ge effekt.

Visst Levaxin m fl är jättebra att de finns, har mindre ont i lederna och är inte lika trött nu. Men det är som med diabetes och reumatism och andra autoimmuna sjukdomar, man blir sällan helt frisk och bra av medicinerna. Tex diabetes förkortar livslängden även om man är medicinerad.

So I call bullshit att man skulle bli "som vanligt" med Levaxin m fl. Har man fått en så pass allvarlig sjukdom som hypotyreos som påverkar nästan alla kroppens funktioner och främst ämnesomsättningen så är man givetvis påverkad i någon grad även med medicin.

Övervikt är symtom nummer ett i listan också. Fy fan blir så jävla lack över den här sjukdomen. Har också kämpat mot övervikt nästan hela livet och sen får man som kronan på verket en f-cking sjukdom som GÖR EN FET. Nej jag ska gå och andas i en påse nu och sända en tacksam tanke att Ozempic finns.
Citera
2024-07-28, 18:11
Medlem
Nu startar jag igång här med er!

Om mig:
Är mellan 25-30 år. Gått upp ca 25 kg successivt senaste 3 åren pga psykisk ohälsa. Alltid vägt mellan 65-75 kg, väger nu 91 kg med ett BMI på 30.8. Är 172 cm lång, så mitt mål nu är att gå ner 25 kg och samtidigt bygga muskler. Jag kommer inte fokusera så mycket på vågen, utan mitt fokus kommer ligga på måttbandet. Jag har aldrig varit överviktig, alltid pendlat 10 kg i vikt men det har berott på muskler och lite olika träningsvanor. Det här är första gången i livet jag lider av fetma.

Mina mått i dagsläget:
Midja: 91 cm
Mage: 110 cm
Vikt: 91 kg

Min läkare sa att jag kan börja med 0.5 direkt men det känns som att det är bättre med 0.25 första veckan för att se hur jag reagerar på medicinen? Hon frågade om jag var känslig mot läkemedel och när jag sa nej, rekommenderade hon 0,5 mg som start. Har dock aldrig provat medicin för viktnedgång så blir lite osäker. Är det någon mer som börjat med 0,5 mg direkt?

Beställde i alla fall hem ozempic 1 mg nu via apoteket.se. Ska komma om 3-5 arbetsdagar med hemleverans, väldigt smidigt! Imorgon börjar jag även ett träningsprogram med en coach, där fokus endast kommer ligga på att komma igång med träning (inget kostrelaterat). Dags att ändra vanorna och komma tillbaka till ett hälsosammare jag! 💪🏽🏃🏼‍♀️‍➡️
Citera
2024-07-29, 01:04
Medlem
graskalas avatar
Citat:

Om mig:
Är mellan 25-30 år. Gått upp ca 25 kg successivt senaste 3 åren pga psykisk ohälsa. Alltid vägt mellan 65-75 kg, väger nu 91 kg med ett BMI på 30.8. Är 172 cm lång, så mitt mål nu är att gå ner 25 kg och samtidigt bygga muskler. Jag kommer inte fokusera så mycket på vågen, utan mitt fokus kommer ligga på måttbandet. Jag har aldrig varit överviktig, alltid pendlat 10 kg i vikt men det har berott på muskler och lite olika träningsvanor. Det här är första gången i livet jag lider av fetma.

Mina mått i dagsläget:

Min läkare sa att jag kan börja med 0.5 direkt men det känns som att det är bättre med 0.25 första veckan för att se hur jag reagerar på medicinen? Hon frågade om jag var känslig mot läkemedel och när jag sa nej, rekommenderade hon 0,5 mg som start. Har dock aldrig provat medicin för viktnedgång så blir lite osäker. Är det någon mer som börjat med 0,5 mg direkt?

Beställde i alla fall hem ozempic 1 mg nu via apoteket.se. Ska komma om 3-5 arbetsdagar med hemleverans, väldigt smidigt! Imorgon börjar jag även ett träningsprogram med en coach, där fokus endast kommer ligga på att komma igång med träning (inget kostrelaterat). Dags att ändra vanorna och komma tillbaka till ett hälsosammare jag! 💪🏽🏃🏼‍♀️‍➡️

Fint att du fick tag i en spruta!
Verkar som vi har hyfsat lika ingångsvärden (jag startade på BMI 31, 176 cm & 96 kg).

Hm, jag har inte läst om så många som direkt klivit in på 0,5, men det kanske finns ngn i tråden?
I mitt fall så fick/får jag ju väldigt bra effekt redan på 0,25, så jag är glad att jag startade där (och är ju fortfarande kvar på 0,25 sju veckor senare).
Biverkningarna verkar ju också slå väldigt olika. Vissa känner inget alls oavsett dos, medan andra verkar bli ganska risiga redan på 0,25 innan kroppen vant sig. Så personligen hade jag inte velat starta på högre dos än 0,25 (men jag är också ganska skraj för biverkningar överlag). Men det är väl en diskussion du får ta med din läkare, även om jag tycker att hennes argument låter lite märkliga? Hellre köra 0,25 två veckor och känner man noll biverkningar + ingen effekt så kliver man upp på 0,5 vecka 3 typ (istället för vecka 5 som rekommenderad upptrappning) tänker jag spontant?
Citera
2024-07-29, 08:20
Medlem
Citat:

Om mig:

Mina mått i dagsläget:

Tvärt om, min läkare rekomenderade att jag började på 0,12 för att vänja kroppen och minska riskerna för biverkningar. Han var då också tydlig med att jag inte skulle se effekt av 0,12 men det kändes ändå värt att göra så för att undvika de skräckhistorier vissa berättat om biverkningar. Fungerade hur bra som helst!
Citera
2024-07-29, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Fint att du fick tag i en spruta!
Verkar som vi har hyfsat lika ingångsvärden (jag startade på BMI 31, 176 cm & 96 kg).

Hm, jag har inte läst om så många som direkt klivit in på 0,5, men det kanske finns ngn i tråden?
I mitt fall så fick/får jag ju väldigt bra effekt redan på 0,25, så jag är glad att jag startade där (och är ju fortfarande kvar på 0,25 sju veckor senare).
Biverkningarna verkar ju också slå väldigt olika. Vissa känner inget alls oavsett dos, medan andra verkar bli ganska risiga redan på 0,25 innan kroppen vant sig. Så personligen hade jag inte velat starta på högre dos än 0,25 (men jag är också ganska skraj för biverkningar överlag). Men det är väl en diskussion du får ta med din läkare, även om jag tycker att hennes argument låter lite märkliga? Hellre köra 0,25 två veckor och känner man noll biverkningar + ingen effekt så kliver man upp på 0,5 vecka 3 typ (istället för vecka 5 som rekommenderad upptrappning) tänker jag spontant?

Kul! Ska läsa igenom dina tidigare inlägg, får se om jag får lika bra resultat som dig

Jag tycker också det känns konstigt. Hon pratade också om att höja dosen efter en månad till 1 mg osv.. känns som att hon inte alls tänker på biverkningarna. Tänker att jag gör min egen grej och gör som er. Har inte träffat läkaren, inte gjort några tester utöver ett samtal via telefon där jag beskrev min bakgrund. Tjänsten kostar 500 kr i månaden och jag tänker att det är relativt billigt för att få utskrivet medicinen på recept. Köpte 1 mg ozempic igår via apoteket för 1049 kr, så allt som allt 1549 kr för en månad, vilket inte alls är farligt om man jämför vad andra lägger i månaden! Om jag dessutom tar 0.25 mg i veckan kommer en spruta hålla ett tag. Vad blir det, 16 veckor?

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Tvärt om, min läkare rekomenderade att jag började på 0,12 för att vänja kroppen och minska riskerna för biverkningar. Han var då också tydlig med att jag inte skulle se effekt av 0,12 men det kändes ändå värt att göra så för att undvika de skräckhistorier vissa berättat om biverkningar. Fungerade hur bra som helst!

Tycker det låter rimligt! 😬
Citera
2024-07-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja sedan ca en månad. Går ju nedåt även om det inte går snabbt men lite snabbare vore fint, har bara kommit halvvägs. Ska också försöka äta ännu mer protein nu som min dietist och de där superfitta 40+ damerna med sexpack på insta predikar om 😊

Hoppas du får resultat med snart! Vet inte om Wegovy också tar 4-6 veckor att börja verka ordentligt som Ozempic? Sen tror jag att vi med hypotyreos behöver det tunga artilleriet med maxdos under längre tid för att det ska ge effekt.

Visst Levaxin m fl är jättebra att de finns, har mindre ont i lederna och är inte lika trött nu. Men det är som med diabetes och reumatism och andra autoimmuna sjukdomar, man blir sällan helt frisk och bra av medicinerna. Tex diabetes förkortar livslängden även om man är medicinerad.

So I call bullshit att man skulle bli "som vanligt" med Levaxin m fl. Har man fått en så pass allvarlig sjukdom som hypotyreos som påverkar nästan alla kroppens funktioner och främst ämnesomsättningen så är man givetvis påverkad i någon grad även med medicin.

Övervikt är symtom nummer ett i listan också. Fy fan blir så jävla lack över den här sjukdomen. Har också kämpat mot övervikt nästan hela livet och sen får man som kronan på verket en f-cking sjukdom som GÖR EN FET. Nej jag ska gå och andas i en påse nu och sända en tacksam tanke att Ozempic finns.

Halvvägs är ju ändå halvvägs- halva jobbet gjort! Måste kännas väldigt bra även om det tar tid. Hur var det i början för dig, har du gått ner jämnt över hela perioden?
Idag ska jag ta min första 0,5-dos.

Just proteinintaget är ju så sjukt svårt att få till när man dessutom ska ligga på kaloriunderskott. Jag äter veg vilket gör det ännu ännu svårare, proteinpulver är min bästis.

Jag vet inte om det tar 4-6 veckor för Wegovy att börja verka ordentligt, det är inget min läkare informerat om trots min uppgivenhet kring uteblivet resultat. Får hoppas att det är så och att jag nu kommer få resultat helt enkelt ☺️
Maxdosen är ju 2,4 så jag har en bit kvar att gå.

Jag tycker inte riktigt att hypotyreos anses vara en allvarlig sjukdom. Jag var så pass sjuk att jag hade TSH på 96 en period, blev nästan inlagd, jag fungerade knappt. Minns ingenting från den perioden, minnet finns inte, det är bara raderat.
Jag är också väldigt frustrerad av tanken att min kropp aldrig kommer att bli frisk och fullt fungerande, och att det påverkar så mycket. Vikten är bara en liten del av det.
Förlåt att jag skriver såhär men det känns skönt att inte vara ensam. Jag har verkligen känt mig så ensam i det här, ingen i min närhet har hypotyreos och dessutom obesitas, känns inte som att någon förstår hur frustrerande det är, och eftersom folk inte förstår, så får jag så jävla dumma kommentarer och ”tips”. Jag orkar inte höra skiten längre. Det är enbart min sambo som vet om att jag tar Wegovy, han har sett hur jag kämpar, även om det tog över 1 år för honom att inse att jag inte självsaboterade genom att typ hetsäta godis bakom hans rygg osv. För som alla övriga som ej har hyrotyreos själva så förstod han inte hur jävla påverkad kroppen är trots bra medicinerad.
Citera
2024-07-29, 19:50
Medlem
Hej!

Har någon av er som lämnat blodprov innan påbörjad behandling fått oroväckande svar? Eller svar som liksom är ”i riskzonen” i något av områdena? Och isåfall - tar ni nya prover när ni börjat nå målvikt? Det borde ju rimligtvis göra skillnad tänker jag.

Mvh en som ska lämna prov imorgonbitti
Citera
2024-07-29, 20:45
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leifzzz
Hej!

Har någon av er som lämnat blodprov innan påbörjad behandling fått oroväckande svar? Eller svar som liksom är ”i riskzonen” i något av områdena? Och isåfall - tar ni nya prover när ni börjat nå målvikt? Det borde ju rimligtvis göra skillnad tänker jag.

Mvh en som ska lämna prov imorgonbitti
Yes, jag lämnade blodprov. Tyckte dock att deras "gränser" för risk/riskzon var aningen snävare än Werlabs där jag tog ett blodprov för något år sen. Hade samma resultat på vissa grejer, men plötsligt ansågs jag nu ligga i riskzon på vissa grejer där Werlabs inte alls hade reagerat (t.ex. B12).

Något som dock bägge blodproven var överens om var att mitt halvrisiga kolesterol: för lågt HDL + för högt HDL. Kändes såklart inte jättekul, men jag tolkar det som att man ska nytt blodprov efter sex månader - så jag ser fram emot förhoppningsvis bättre siffror då!
Citera
2024-07-29, 20:59
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Kul! Ska läsa igenom dina tidigare inlägg, får se om jag får lika bra resultat som dig

Jag tycker också det känns konstigt. Hon pratade också om att höja dosen efter en månad till 1 mg osv.. känns som att hon inte alls tänker på biverkningarna. Tänker att jag gör min egen grej och gör som er. Har inte träffat läkaren, inte gjort några tester utöver ett samtal via telefon där jag beskrev min bakgrund. Tjänsten kostar 500 kr i månaden och jag tänker att det är relativt billigt för att få utskrivet medicinen på recept. Köpte 1 mg ozempic igår via apoteket för 1049 kr, så allt som allt 1549 kr för en månad, vilket inte alls är farligt om man jämför vad andra lägger i månaden! Om jag dessutom tar 0.25 mg i veckan kommer en spruta hålla ett tag. Vad blir det, 16 veckor?

Tycker det låter rimligt! 😬

Ingår det dietist och psykolog i tjänsten du använder?

Det verkar finnas ett antal tjänster numera (när jag började våren 2023 sen fanns det nog bara två), är lite nyfiken om något skiljer dem åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in