Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Ja sedan ca en månad. Går ju nedåt även om det inte går snabbt men lite snabbare vore fint, har bara kommit halvvägs. Ska också försöka äta ännu mer protein nu som min dietist och de där superfitta 40+ damerna med sexpack på insta predikar om 😊
Hoppas du får resultat med snart! Vet inte om Wegovy också tar 4-6 veckor att börja verka ordentligt som Ozempic? Sen tror jag att vi med hypotyreos behöver det tunga artilleriet med maxdos under längre tid för att det ska ge effekt.
Visst Levaxin m fl är jättebra att de finns, har mindre ont i lederna och är inte lika trött nu. Men det är som med diabetes och reumatism och andra autoimmuna sjukdomar, man blir sällan helt frisk och bra av medicinerna. Tex diabetes förkortar livslängden även om man är medicinerad.
So I call bullshit att man skulle bli "som vanligt" med Levaxin m fl. Har man fått en så pass allvarlig sjukdom som hypotyreos som påverkar nästan alla kroppens funktioner och främst ämnesomsättningen så är man givetvis påverkad i någon grad även med medicin.
Övervikt är symtom nummer ett i listan också. Fy fan blir så jävla lack över den här sjukdomen. Har också kämpat mot övervikt nästan hela livet och sen får man som kronan på verket en f-cking sjukdom som GÖR EN FET. Nej jag ska gå och andas i en påse nu och sända en tacksam tanke att Ozempic finns.
Halvvägs är ju ändå halvvägs- halva jobbet gjort! Måste kännas väldigt bra även om det tar tid. Hur var det i början för dig, har du gått ner jämnt över hela perioden?
Idag ska jag ta min första 0,5-dos.
Just proteinintaget är ju så sjukt svårt att få till när man dessutom ska ligga på kaloriunderskott. Jag äter veg vilket gör det ännu ännu svårare, proteinpulver är min bästis.
Jag vet inte om det tar 4-6 veckor för Wegovy att börja verka ordentligt, det är inget min läkare informerat om trots min uppgivenhet kring uteblivet resultat. Får hoppas att det är så och att jag nu kommer få resultat helt enkelt ☺️
Maxdosen är ju 2,4 så jag har en bit kvar att gå.
Jag tycker inte riktigt att hypotyreos anses vara en allvarlig sjukdom. Jag var så pass sjuk att jag hade TSH på 96 en period, blev nästan inlagd, jag fungerade knappt. Minns ingenting från den perioden, minnet finns inte, det är bara raderat.
Jag är också väldigt frustrerad av tanken att min kropp aldrig kommer att bli frisk och fullt fungerande, och att det påverkar så mycket. Vikten är bara en liten del av det.
Förlåt att jag skriver såhär men det känns skönt att inte vara ensam. Jag har verkligen känt mig så ensam i det här, ingen i min närhet har hypotyreos och dessutom obesitas, känns inte som att någon förstår hur frustrerande det är, och eftersom folk inte förstår, så får jag så jävla dumma kommentarer och ”tips”. Jag orkar inte höra skiten längre. Det är enbart min sambo som vet om att jag tar Wegovy, han har sett hur jag kämpar, även om det tog över 1 år för honom att inse att jag inte självsaboterade genom att typ hetsäta godis bakom hans rygg osv. För som alla övriga som ej har hyrotyreos själva så förstod han inte hur jävla påverkad kroppen är trots bra medicinerad.