2024-07-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Om det bara är sin dotter han har skyddat blir det lite konstigt juridiskt då hon inte är straffmyndig men ändå ska betraktas som en brottsling han skyddat.

Edit: För att han då skulle bli dömd för grovt skyddande av brottsling borde det åtminstone krävas att hennes skuld fastslås i en så sällsynt bevistalan det skrivits om.

Någon som känt till brottet kan ju misstänkas för att skydda 15-åringen också?
Senast redigerad av IngridBe 2024-07-29 kl. 16:23.
Citera
2024-07-29, 16:13
Medlem
Poorboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var tillfälligt. Det är ju inte så att mamman är den som fostrat henne och knappast så att mamman hade makten att styra över en 14-åring som inte ens "experterna" lyckades kontrollera.

Nej, det är mördarnas fel - men måste du slänga ansvar på andra så har soc ett mycket högre ansvar i detta än mamman.
Mamman har inte kunnat påverka hennes umgänge.
Nej, mamman har inte fostrat henne, soc har haft det ansvaret eftersom hon tydligen inte är lämplig som förälder.

Citat:
Hon kanske gjorde som tiotusentals andra tonårsföräldrar - hon litade på att barnet inte ljög.
Sommartid är det dessutom väldigt vanligt att folk har noll koll på sina tonåringar.
Det är svårt att vara förälder, tycker fortfarande att det är tveksamt att låta sin unge åka iväg 10mil för pyjamasparty till personer som hon själv inte känner.
Citera
2024-07-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Den som M*y* på TT påstår att hon är med i?
*- a?
M*ja var med i chatten.
Citera
2024-07-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Du har ju ingen aning om hur dynamiken ser ut bland romer.

Jag är nästan 99% säker på att jag sett mamman, som ett inslag i gatubilden, under flera års tid i en förort till Stockholm. Spatserande runt med en eller flera väninnor, samtliga klädda i den finländsk-romska utstyrseln, långa svarta kjolar osv. Så mamman till BO är med all sannolikhet också rom.

Kan upprinnelsen till mordet ha sin grund i klanfejd/hat mot annan gruppering inom romhierarkin? Lågstatus/högstatus? Avundsjuka/svartsjuka? Vuxna kriminella familjemedlemmar som förebilder?

Både BO och MGM1 är romer.

Tror inte den som skrev det vet mer om dynamiken, och tror inte flickorna, som inte ens helt växt hemma hos familjen bryr sig om den? Och får med sig den som inte är rom på det. Och BOs mamma härstammar inte från någon finsk rom. Någon (eller du?) hade sett henne spatsera i Kristinehamn.
Senast redigerad av IngridBe 2024-07-29 kl. 16:17.
Citera
2024-07-29, 16:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Nej, mamman har inte fostrat henne, soc har haft det ansvaret eftersom hon tydligen inte är lämplig som förälder.
Eftersom det var sådana omständigheter att hon inte klarade föräldraansvaret.
Vad det inneburit för henne vet vi inte. Vi vet däremot att det inte är på grund av hennes missbruk eller misshandel av barnen.

Citat:
Det är svårt att vara förälder, tycker fortfarande att det är tveksamt att låta sin unge åka iväg 10mil för pyjamasparty till personer som hon själv inte känner.
Det är många beslut som tonårsföräldrar tar som kan kännas tveksamma i efterhand. Det innebär ju inte att föräldern är ansvarig för allt som kan hända.
Ett av de svåra avväganden som en tonårsförälder vanligen måste göra hela tiden är - när skall jag lita på mitt barn och när skall jag misstro det.
Barn som växer upp och ständigt blir misstrodda brukar inte må särskilt bra i det. Ett barn som ständigt blivit misstrodd kan behöva känna att den vuxne tror på det osv.
Citera
2024-07-29, 16:23
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
M*ja var med i chatten.

Men hon var inte på brottsplatsen, eller hur?

Vet inte om hon kan räknas som delaktig, vet du?

Hon påstod iallafall att hon sagt till dem att "bara ge henne en örfil". Vilket låter absurt.. Varför skulle BO bli lockad till stan för att de skulle ge henne en örfil.
Tror tyvärr snarare att det hetsats i gruppchatten över vad som skulle göras - och då menar jag grövre än "en örfil".

Är det M*y* som BO kallade för hor*?
*-a
Citera
2024-07-29, 16:26
Medlem
Poorboys avatar
Citat:
Barn som växer upp och ständigt blir misstrodda brukar inte må särskilt bra i det. Ett barn som ständigt blivit misstrodd kan behöva känna att den vuxne tror på det osv.
Bra poäng, mamman kanske ville ge lite extra tillit och frihet till E för att bygga upp relationen.
Citera
2024-07-29, 16:26
Medlem
Svennis7254s avatar
Skyddande av brottsling är väl alltid häktning??

Det borde vara det i detta fallet då det handlar om mord
Citera
2024-07-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Skyddande av brottsling är väl alltid häktning??

Det borde vara det i detta fallet då det handlar om mord

Ja, det borde innebära häktning.
Citera
2024-07-29, 16:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Skrev det tidigare, skriver igen:

En person under 15 år misstänkt för brott blir tilldelad juridiskt biträde.

En person 15 år och uppåt blir tilldelad offentlig försvarare.

Under 15 år alltid sekretess.

15 år och uppåt så är det sekretess fram tills det lämnas in en häktningsframställan.
Lämnas ingen häktningsframställan in till TR är det sekretess till och om åtal väcks.

Ja, ok. MGM3 är oavsett en person över 15 således.
Citera
2024-07-29, 16:43
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Tror inte den som skrev det vet mer om dynamiken, och tror inte flickorna, som inte ens helt växt hemma hos familjen bryr sig om den? Och får med sig den som inte är rom på det. Och BOs mamma härstammar inte från någon finsk rom. Någon (eller du?) hade sett henne spatsera i Kristinehamn.

I mitt citerade inlägg stod:
Citat:
Modern har romska symboler på sin Facebook.
Varför skulle hon ha det om hon inte är rom? Jag skrev också "i en förort till Stockholm". Hur troligt är det att jag sett denna kvinna, med sitt udda utseende, iförd romska kläder? Minns henne mycket väl. Det var några år sedan.
Citera
2024-07-29, 16:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför skulle pappan med nödvändighet häktas? 13-åringen är ju omhändertagen, så de är skilda åt.

Den skribent, som uppger sig vara anhörig till BO och som hittills alltid har haft rätt, har vidare bekräftat att MGM3 är 13-åringens far.

Det verkar inte vara obligatorisk häktning, men det är ju ett grovt brott och kan finnas skäl. Men vi vet förstås inte hur starka misstankarna är.

Jo, det är någon insatt, så visst. Och vederbörande är tydligen över 15 så.

Citat:
Det här inlägget:

Ja, absolut. Det jag menade var att min uppfattning är att om vederbörande är över 15 och blir häktad, så kommer det inte att vara sekretess på namnet pga att den häktade är släkt med en minderårig misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in