2024-07-29, 15:34
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Japp, så är det. Staketet syns på googles bilder från baksidan. Så det måste hunden ha kommit över för att plockas ut den vägen.

Vi vet kanske inte om de var inne hos grannen och letade? Men det är ytterst märkligt att de inte sprang runt och ropade och rände in på alla grannarnas tomter, även om det var sent på kvällen. Det är en självklarhet att fara runt nästan som yra höns och leta i början när ens älskade husdjur försvinner. De kan inte iskallt ha tänkt "jaha, vår hund är stulen, ingen idé att kolla efter den".

Någon nämnde tidigare att hen känner en av grannarna på andra sidan allmänningen. Jag väljer att tro på den personen. Och grannen hade inte märkt ett enda dugg, trots öppen altandörr. Inga rop, ingen som kom in på deras tomt och letade eller frågade.

För allvarligt talat - även om man ser hjulspår och kanske tänker att det handlar om en stöld så kan nog 99% av alla hundägare knappast låta bli att knata runt i närområdet och oroligt leta. Föräldrarna såg den kanske förvisso som ett verktyg och hade troligen inte några varma känslor för den. Men den var ju dyr och all träning gjorde den ju extra exklusiv. Klart de borde ha letat intensivt! Och även om den till vardags aldrig ens brukade sniffa efter en hare eller något annat så KAN ju något hänt som fick den att dra iväg. Självklart letar man, självklart borde grannarna ha märkt något i den lugna sommarkvällen.

Hur jag än försöker vara djävulens advokat så hittar jag ingen rimlig förklaring till föräldrarnas beteende. Eller vaddå - skulle någon av assistenterna ha uttalat så grova hot så att det var helt uppenbart att nu kom den förväntade stölden? MEN DÅ LÄMNAR MAN VÄL INTE HUNDEN ENSAM UTE PÅ TOMTEN??!

Nä, det här luktar så illa så man behöver gasmask.

Du får nog tänka ett varv till. En enda person har pratat om hjulspår....

Två timmar och 47 minuter efter tidpunkten som ägaren nämnt att hunden försvann postas en efterlysning på Facebook i Missing Dog Uppland med budskapet att hunden befaras vara stulen.
12 juli klockan 01.07.

Ytterligare knappt två timmar senare ( ca 03.00) skapas gruppen Essie ska hem på Facebook...

Så gick "letandet" till efter Essie och då förstår man kanske varför inga grannar har sett eller hört något den aktuella kvällen/natten.

Om någon har en älskad familjemedlem som plötsligt försvinner är det kanske inte riktigt så de flesta skulle resonerat och agerat.
Senast redigerad av MrBubs 2024-07-29 kl. 15:53.
Citera
2024-07-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Måste erkänna att jag inte förstår skillnaden. Polisen kan skicka fram en hund för att "brotta" ner en utåtagerande person, då den utåtagerande utgör en risk. Där riskerar hunden skador.
Man kan ha en hund omkring en människa för att minska risken för utåtagerande, men risken finns att det kommer misslyckas och därmed finns det en risk för skador på hunden.

För mig är det exakt samma etiska överväganden bakom båda besluten.

Märkligt, du skriver att du inte förstår skillnaden? Samtidigt skriver du i nästa mening ”Polisen kan skicka fram en hund för att ”brotta” ner en utåtagerande person”

Skillnaden är att en polishund är tränad till just detta, att ”avväpna” en utåtagerande person samt försvara sig och sin hundförare.
Citera
2024-07-29, 15:37
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirri123
Ja men det är exakt så kameror fungerar. Jag försvarar absolut inte pappan, men är ganska säker på att det kan bli så här av att man har kameran inställd på olika zoner och olika stora rörelser. När hunden sätter sig så kan den mycket väl bli tillräckligt still för att kameran ska sluta filma eller kanske är det till och med ur zoon där kameran ska gå igång.. när sen kameran startar igen (kan vara pga hunden rörde sig igen, men hunnit ur bild) då ser det tomt ut..
Kollade du ens på videon? sådär fungerar inte normala rörelse kameror.
Hunden rör sig, kameran är aktiv
Hunden kliar sig i 3 SEKUNDER, hunden är alltså inte helt still, den sitter och kliar sig i ansiktet med ett bakben i 3 SEKUNDER.
Då menar du att det normalt att kameran stängs av i 5 minuter, och inte aktiveras igen när tjuvarna kommer in på gården och tar hunden under dessa 5 minuter?

Vi har rörelse kameror. Dem stänger inte av sig för att hunden kliar sig i 3 sekunder. Och dem aktiveras igen när hunden eller något annat börjar röra på sig.
Citera
2024-07-29, 15:39
Medlem
Citat:
Hur vet vi att det är ett oförutsett beteende??
Oavsett om personer nära A kan förutse beteendet eller inte kan jag inte tycka att det är en miljö där en hund borde vara, absolut en robot i form av en hund men inte en hund.
Citera
2024-07-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Kollade du ens på videon? sådär fungerar inte normala rörelse kameror.
Hunden rör sig, kameran är aktiv
Hunden kliar sig i 3 SEKUNDER, hunden är alltså inte helt still, den sitter och kliar sig i ansiktet med ett bakben i 3 SEKUNDER.
Då menar du att det normalt att kameran stängs av i 5 minuter, och inte aktiveras igen när tjuvarna kommer in på gården och tar hunden under dessa 5 minuter?

Vi har rörelse kameror. Dem stänger inte av sig för att hunden kliar sig i 3 sekunder. Och dem aktiveras igen när hunden eller något annat börjar röra på sig.
Nu var det ju inte så kamerorna visade. Kameran inifrån visade ju hunden springande mot tomtgränsen.
Citera
2024-07-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Wall of text
Jag bönar och ber om att du, med max två meningar, svarar på om du anser att det i detta fall är lämpligt att ha ett djur som utsätts för aggressioner. I detta specifika fall.

Jag vill verkligen inte ha en allmän harang om hur det kan vara för andra funktionshindrade och djur, jag kan läsa dina tusen tidigare.
Citera
2024-07-29, 15:44
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Att föräldrarna varit medvetna om att risken finns, vilket väl får sägas vara tämligen tydligt, säger ju inget om hur ofta det inträffar.

Att det finns en risk att den där militären i Falun mejar ner en massa folk på öppen gata med en ak5 är ju tydligt, då han redan har gjort, men han har ju inte gjort det på 32 år.
Fast nej, nu jämför du äpple och päron.
Du jämför en person som pga sina diagnoser kan agera ut aggressivt, som har agerat ut så mycket att hon blev utkastad från ett LSS boende, eftersom det inte längre var säkert för personal och andra boende att låta henne bo kvar.
Du jämför det med en person som inte visat våldsamma tendenser tidigare.

Varför försöker du rättfärdiga alltihop?
Att personer med svår autism kan bli aggressiva är inget nytt, inget onormalt, det folk ifrågasätter att man tycker det är lämpligt att slänga in en hund i den situationen, och att man tycker det är lämpligt att hunden regelbundet blir skadad.
Man skulle inte offrat en hund, så som du tycker man ska göra.
Man skulle ha anställt personal med lång erfarenhet, man skulle ha sett över medicinsk behandling, föräldrarna skulle ha backat och låtit utbildad personal med stöd ifrån vården bedöma hur man bäst ska tillgodose tjejens behov.

Du måste sluta försöka rättfärdiga våld mot djur. Du kommer aldrig lyckas få folk att anse att det är normalt att hund regelbundet ska behöva utstå sparkar och slag.
Citera
2024-07-29, 15:45
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Nu var det ju inte så kamerorna visade. Kameran inifrån visade ju hunden springande mot tomtgränsen.
Så du har fortfarande inte kollat länken jag skickade, där dem påstår att kamerorna stängdes av medans hunden stals?
Istället svarar du med att föräldrarna uppenbarligen spridit fler videos med andra historier?
Det gör ju det hela än mindre trovärdigt.
Citera
2024-07-29, 15:46
Medlem
Citat:
Vet inte vilka tecken just A har, men ett anfall må väl byggas upp under ett litet tag??
Så länge inte hunden är specifikt tränad på att se dessa tecken och agera enligt ett förutbestämt sätt (typ, gå iväg och gömma sig innan utbrottet) så tycker jag inte man kan förvänta sig att hunden skulle ha gjort det. Jag gissar så till att Essie inte var tränad att självmant gå ur vägen när A var på väg in i en våldsam affekt, då Hundhjälpen som tränat Essie inte ens säger sig veta om A:s våldsbenägenhet.
Citera
2024-07-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Anmälan om oro över hundens mående kom till Länsstyrelsen 2024-06-20. Utskrivningsdatum för denna anmälan är 2024-06-24. Då har det gått +4 dagar.

Hundhjälpen informerades om anmälan och meddelade att de kommer att ta kontakt med familjen.
Låt det gå ytterligare några dagar så har man gått igenom ärendet och kommit fram till hur man ska agera.

Länsstyrelsen måste säkert informera familjen om att en anmälan inkommit. Hur lång tid det tar innan det brevet dimper ned i brevlådan vet jag ej, men låt säga att det tar max en vecka. Då borde vi vara inne i början av juli månad. Länsstyrelsen skriver också att hembesök kan komma att göras för att se hur hunden mår. Både Hundhjälpen och Länsstyrelsen är nu på familjen, det börjar brinna i knutarna. Även om det än så länge bara är "hot" om hembesök så vet vi inte hur det uppfattas av familjen, men förmodligen tar de hotet på allvar.

Den 11:e juli försvinner då plötsligt hunden.

Om hunden nu tydligt visar tecken på att vara illa behandlad så kommer ett hembesök att avslöja det.
Med tanke på hur illa hunden blivit behandlad (enligt uppgifter i tråden och i anmälan) och hur pappan värderar hundens liv, så passar det sig därför bättre att hunden springer bort/blir bortrövad eller bara försvinner i tomma intet. Då slipper hundens dåliga mående avslöjas vid ett hembesök.

Att man sedan går ut med en hittelön på 100.000 kr kan mer vara ett sätt att i andras ögon få det att framstå som att man bryr sig om hunden när man i själva verket vet att man aldrig behöver betala ut dessa pengar.
Det här inlägget förtjänar att inte drunkna i allt avledande spam.

Jag trodde tidigare på "hunden skadats/dödats av A, sen har P gjort sig av med den"

Men jag tycker din teori är troligast! De slipper att eventuellt lämna hunden eller straffas, och kan nu dessutom på igen pengar på det. Och P älskar uppmärksamheten, som han dumt nog trodde gjorde sitt case mer trovärdigt, men nu ångrar för det har blivit för stort.
Citera
2024-07-29, 15:50
Medlem
Citat:
Nää, jag diskuterade ett hypotetiskt exempel, där man ställer en polishund med en risk/nytta, mot en assistanshund med en risk/nytta, och att hävdar att det är samma etiska överväganden bakom de båda. Det har jag inte alls kopplat till just det här fallet, därför att jag just nu känner att det är för lite fakta, och för mycket påståenden.
Var väntat att det i den här tråden skulle komma ett försök till liknelse mellan polishund och assistanshund som ett sorts rättfärdigande att båda sorterna riskerar att utsättas för våld.

Det finns två liknelser mellan dessa hundar:

- Det är straffbart att misshandla en polishund eller assistanshund (alla djur för den delen). Sparka och slå en polishund är till och med blåljussabotage.

- Ingen polishund eller assistanshund blir misshandlad i hemmet.

Varför skulle en assistanshund behöva utsättas för en risk?
Citera
2024-07-29, 15:50
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Förklara hur det är olika saker.

Så polisdjur utsätts bara för risker en gång?
Så efter att man satt in en häst för att skingra en folkmassa så får den sluta??

Det du inte verkar klara av att förstå, förmodligen pga både låg empati och IQ samtidigt att döma av dina inlägg, är att det är EXTREMT stressande och psykiskt påfrestande för ett djur att hela tiden behöva befinna sig i direkt närhet till någon som har ett ostabilt och oförutsägbart humör, som redan skadat djuret en eller flera gånger, som skriker och härjar och "exploderar" med jämna mellanrum utan att någonsin kunna fly undan. En sådan situation kommer att tvinga hunden att vara på helspänn dygnet runt utan att någonsin kunna slappna av och att ha den pågående 24/7 året om är ett psykiskt djurplågeri i sig som inte går att jämföra med någon enda normal tjänstehundsroll.

För att jämföra Essies situation med dina exempel så vore det som att en polishund under resten av dess liv skulle tvingas dela fängelsecell tillsammans med personerna den bussats på som slagit och sparkat och kanske huggit den med en kniv redan medan de med jämna mellanrum brusar upp och får verbala eller fysiska utbrott mot hunden, eller att en polishäst skulle tvingas stå tjudrad dygnet runt i en skrikande bråkig folkmassa, dag ut och dag in utan avbrott.

INGET tjänstedjur hos varken polis eller militär skulle någonsin tvingas in i en sådan situation dygnet runt året om utan möjlighet till regelbunden och långvarig vila och ledighet från de extremt stressande situationer de endast vid sällsynta undantag då och då tyvärr måste medverka i. Essie får aldrig någon sådan avstressande vila överhuvudtaget eftersom hon tvingas bo i samma hus/rum som psykopathelvetet som plågar henne vilket medför att hennes psykiska lidande är konstant.

Hjälpte det till att klarna upp något eller är det kork i absolut hela huvudet fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in