2024-07-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Sparkar och värre ändå, "varje dag" har de vittnat om.
I förhör ljuger de nog inte mycket, oavsett deras utbildning.

Det är korrekt, familjens motpart påstår varje dag. Hittills är det ingen som gått igenom bevisningen och gjort någon bedömning, utan det är bara påståenden.
Citera
2024-07-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Nej det är helt olika saker, både etiskt och praktiskt.
Dessutom har A:s agerande skett o f t a.
En polishund som skadas brukar vara en engångsföreteelse och hunden blir tröstad och omplåstrad efteråt!
En polishund är tränad i skydd och är uppe i adrenalin när den arbetar,dessa hundar ser arbete som en väldigt rolig lek.
En Labrador som ska tvingas att befinna sig i närheten av en person med oförutsett beteende och dessutom kan få en smäll,spark måste vara väldigt nedbrytande psykiskt för hunden går inte heller att jämföra med livet i en barnfamilj då barn inte har fysisk styrka som en fysiskt vuxen kvinna.
Citera
2024-07-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förklara hur det är olika saker.

Så polisdjur utsätts bara för risker en gång?
Så efter att man satt in en häst för att skingra en folkmassa så får den sluta??

Polishundar har delvis skyddsutrustning dessutom är de fria individer som familjehundar på fritiden. De har bara arbete med tjänsteregler på i tjänst

En av min släkt födde upp schäfrar och sålde till polisen på 60-70-80 talet och de var inga fel på hundarna och de hade kärlek och en god kontakt med sin hundförare samt familjeliv på fritiden som en vanlig hund.

Tvärtom en av hundarna räddade en liten flicka från en våldtäcktsman
Citera
2024-07-29, 15:01
Medlem
Citat:
När det gäller just Essie och A så saknar jag för mycket information för att uttala mig.
Det säger en hel del om dig men men alla är vi olika.
Citera
2024-07-29, 15:02
Medlem
Citat:
Det här var bland dagens dummaste jag läst.
Men oavsett det, psykiatrin vägrade skriva in A då hon inte hade någon psykiatrisk problematik. Har redovisats kanske varje sida sedan starten av tråden.

Våldsamma personer sorterar inte alltid under psykiatrin.
De sorterar under p o l i s e n.
Det beror på övrigt, hur medveten personen är om sitt eget handlande,m.m.
Citera
2024-07-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Tänker på stackars systern, kan hon bära på vad som hände Essie?

Eller att ha en syster som A och föräldrar som P och C, det måste vara tungt vara lillasyster
Citera
2024-07-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Du skrev ju att hunden inte lyckades lugna ner A. Då är det väl ett misslyckande

Nää, jag diskuterade ett hypotetiskt exempel, där man ställer en polishund med en risk/nytta, mot en assistanshund med en risk/nytta, och att hävdar att det är samma etiska överväganden bakom de båda. Det har jag inte alls kopplat till just det här fallet, därför att jag just nu känner att det är för lite fakta, och för mycket påståenden.
Citera
2024-07-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Förvaltningsrätten är ju allmän handling så kan absolut kolla ärenden där på Amanda, tingsrätten fanns de bara förvaltareskap domen inga övriga mål på någon av dem

IVO bör ju ha en rejäl rapport om det hela?

Gör det, bra!!
Citera
2024-07-29, 15:06
Medlem
Citat:
Måste erkänna att jag inte förstår skillnaden. Polisen kan skicka fram en hund för att "brotta" ner en utåtagerande person, då den utåtagerande utgör en risk. Där riskerar hunden skador.
Man kan ha en hund omkring en människa för att minska risken för utåtagerande, men risken finns att det kommer misslyckas och därmed finns det en risk för skador på hunden.

För mig är det exakt samma etiska överväganden bakom båda besluten.

Polishundar (Tjänstehundar) är tränade på sitt arbete med grundlig träning och regelbundet samt har fritid och skillnaden är att de hundarna vet hur de ska skydda sig själv när de ger sig på gärningsman m.m man kan inte jämföra en assitanshund och en tjänstehund.
Citera
2024-07-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OklaraKlara
En polishund är tränad i skydd och är uppe i adrenalin när den arbetar,dessa hundar ser arbete som en väldigt rolig lek.
En Labrador som ska tvingas att befinna sig i närheten av en person med oförutsett beteende och dessutom kan få en smäll,spark måste vara väldigt nedbrytande psykiskt för hunden går inte heller att jämföra med livet i en barnfamilj då barn inte har fysisk styrka som en fysiskt vuxen kvinna.

Hur vet vi att det är ett oförutsett beteende??
Citera
2024-07-29, 15:09
Medlem
Citat:
Hur vet vi att det är ett oförutsett beteende??
Menar du att hon planerar att hon ska slå hunden?

Då är det ännu värre.
Citera
2024-07-29, 15:10
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Förvaltningsrätten är ju allmän handling så kan absolut kolla ärenden där på Amanda, tingsrätten fanns de bara förvaltareskap domen inga övriga mål på någon av dem

IVO bör ju ha en rejäl rapport om det hela?

Jag har läst ärendena i Förvaltningsrätten.
Det är några fall om sökt bistånd. Farfar är arg på Facebook "det är lätt att spendera andras pengar" om sopsortering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in