2024-07-29, 15:12
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Eller att ha en syster som A och föräldrar som P och C, det måste vara tungt vara lillasyster

Verkligen. Jag tycker att om man inte kan ta hand om sitt första barn bör man avstå från att skaffa fler. Systern har nog aldrig fått värst mycket uppmärksamhet då A tagit all.

Har A alltså en katt hos sig nu?
Citera
2024-07-29, 15:13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nää, jag diskuterade ett hypotetiskt exempel, där man ställer en polishund med en risk/nytta, mot en assistanshund med en risk/nytta, och att hävdar att det är samma etiska överväganden bakom de båda. Det har jag inte alls kopplat till just det här fallet, därför att jag just nu känner att det är för lite fakta, och för mycket påståenden.

fakta är att en polishund är tränad för att fungera som en polishund, dvs att en ren spårhund inte används för att neutralisera människor då den och även en assistanshund har en annan utbildning än en polishund som är tänkt att neutralisera människor, detta blir som att jämföra en bil och en traktor, till och med du förstår det...

och bara för att tillägga det så är det väldigt vanligt att man har skyddsvästar för polishundar som är tänkta att neutralisera människor....
Citera
2024-07-29, 15:14
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Måste erkänna att jag inte förstår skillnaden. Polisen kan skicka fram en hund för att "brotta" ner en utåtagerande person, då den utåtagerande utgör en risk. Där riskerar hunden skador.
Man kan ha en hund omkring en människa för att minska risken för utåtagerande, men risken finns att det kommer misslyckas och därmed finns det en risk för skador på hunden.

För mig är det exakt samma etiska överväganden bakom båda besluten.
Skillnaden är att polisen och militären planerar inte att deras hundar ska skadas varje dag eller varje vecka.
Polisens syfte med hundarna är inte att använda hundarna som en mänsklig sköld där hundarna regelbundet skadas.
Polisen och militären är faktiskt extremt rädda om sina hundar, och utvärderar situationen innan dem använder hundarna.
Om en person viftar med kniv är inte polisens första instinkt att kasta fram polishunden så den blir knivhuggen, oftast väljer då polisen att dra vapen framför att offra sina hundar.

Om du frågar polis, militär eller folk som jobbar med att utbilda assistens hundar om det är normalt att hundarna skadas minst 1 gång/vecka så kommer deras svar vara nej.

Jag vet att du vill försöka rättfärdiga det denna hunden verkar ha blivit utsatt för innan den kidnappades, men det finns ingen människa som är utbildad inom hund eller jobbar med hund som tycker det är rimligt att hunden medvetet ska skadas 1-7 gånger/vecka hela hundens 10-15 åriga liv.
Citera
2024-07-29, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Verkligen. Jag tycker att om man inte kan ta hand om sitt första barn bör man avstå från att skaffa fler. Systern har nog aldrig fått värst mycket uppmärksamhet då A tagit all.

Har A alltså en katt hos sig nu?

Jag hoppas verkligen inte något djur är i den miljön. Kan någon få fram info?
Citera
2024-07-29, 15:24
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast det sitter även staket där tydligen....den glipan går ju in till grannen till viss del. Varför sprang de inte in och kollade efter hunden där?
Japp, så är det. Staketet syns på googles bilder från baksidan. Så det måste hunden ha kommit över för att plockas ut den vägen.

Vi vet kanske inte om de var inne hos grannen och letade? Men det är ytterst märkligt att de inte sprang runt och ropade och rände in på alla grannarnas tomter, även om det var sent på kvällen. Det är en självklarhet att fara runt nästan som yra höns och leta i början när ens älskade husdjur försvinner. De kan inte iskallt ha tänkt "jaha, vår hund är stulen, ingen idé att kolla efter den".

Någon nämnde tidigare att hen känner en av grannarna på andra sidan allmänningen. Jag väljer att tro på den personen. Och grannen hade inte märkt ett enda dugg, trots öppen altandörr. Inga rop, ingen som kom in på deras tomt och letade eller frågade.

För allvarligt talat - även om man ser hjulspår och kanske tänker att det handlar om en stöld så kan nog 99% av alla hundägare knappast låta bli att knata runt i närområdet och oroligt leta. Föräldrarna såg den kanske förvisso som ett verktyg och hade troligen inte några varma känslor för den. Men den var ju dyr och all träning gjorde den ju extra exklusiv. Klart de borde ha letat intensivt! Och även om den till vardags aldrig ens brukade sniffa efter en hare eller något annat så KAN ju något hänt som fick den att dra iväg. Självklart letar man, självklart borde grannarna ha märkt något i den lugna sommarkvällen.

Hur jag än försöker vara djävulens advokat så hittar jag ingen rimlig förklaring till föräldrarnas beteende. Eller vaddå - skulle någon av assistenterna ha uttalat så grova hot så att det var helt uppenbart att nu kom den förväntade stölden? MEN DÅ LÄMNAR MAN VÄL INTE HUNDEN ENSAM UTE PÅ TOMTEN??!

Nä, det här luktar så illa så man behöver gasmask.
Citera
2024-07-29, 15:26
Medlem
Citat:
Nää, jag diskuterade ett hypotetiskt exempel, där man ställer en polishund med en risk/nytta, mot en assistanshund med en risk/nytta, och att hävdar att det är samma etiska överväganden bakom de båda. Det har jag inte alls kopplat till just det här fallet, därför att jag just nu känner att det är för lite fakta, och för mycket påståenden.

Det går inte att jämföra då polishunden är tränad att försvara sig. Den har alla möjligheter att bita ifrån och bli stärkt i sitt arbete.

En assistanshund som får stryk är inte jämförbart alls. Det måste tom du fatta.
Citera
2024-07-29, 15:26
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Det är korrekt, familjens motpart påstår varje dag. Hittills är det ingen som gått igenom bevisningen och gjort någon bedömning, utan det är bara påståenden.
Dock sker det uppenbarligen så ofta att det behöver står i personalens arbetsbeskrivning att dem har som uppgift att skydda hunden så hunden inte blir skadad när tjejen får sina utbrott.
Citera
2024-07-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Menar du att hon planerar att hon ska slå hunden?

Då är det ännu värre.

Vet inte vilka tecken just A har, men ett anfall må väl byggas upp under ett litet tag??
Citera
2024-07-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
00:07 in i denna video kan du se vad jag menar.
https://www.tv4.se/artikel/4en2FLNZd4bz6hxI2us5f1/kamerorna-staengdes-av-sen-var-essie-borta-har-inte-vagat-beraetta
Man ser hunden sitta på gräsmatten, och vips, magiskt så är hunden borta, enligt ägaren beror det på att någon stängde av kameran just då.
Ja men det är exakt så kameror fungerar. Jag försvarar absolut inte pappan, men är ganska säker på att det kan bli så här av att man har kameran inställd på olika zoner och olika stora rörelser. När hunden sätter sig så kan den mycket väl bli tillräckligt still för att kameran ska sluta filma eller kanske är det till och med ur zoon där kameran ska gå igång.. när sen kameran startar igen (kan vara pga hunden rörde sig igen, men hunnit ur bild) då ser det tomt ut..
Citera
2024-07-29, 15:32
Avslutad
Nu vet jag några som har CP. Det påverkar inte förståndet eller iq .
Den Amanda måtte ju vara psykopat eller nåt .
Man ska inte tro att alla med CP är djurplågare .
Är man dom denna A då ska man straffas enligt lag och inte skyddas .
Jag är så överhettad på detta fall ,
Att jag får svårt att andas .
Citera
2024-07-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dock sker det uppenbarligen så ofta att det behöver står i personalens arbetsbeskrivning att dem har som uppgift att skydda hunden så hunden inte blir skadad när tjejen får sina utbrott.

Att föräldrarna varit medvetna om att risken finns, vilket väl får sägas vara tämligen tydligt, säger ju inget om hur ofta det inträffar.

Att det finns en risk att den där militären i Falun mejar ner en massa folk på öppen gata med en ak5 är ju tydligt, då han redan har gjort, men han har ju inte gjort det på 32 år.
Citera
2024-07-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Japp, så är det. Staketet syns på googles bilder från baksidan. Så det måste hunden ha kommit över för att plockas ut den vägen.

Vi vet kanske inte om de var inne hos grannen och letade? Men det är ytterst märkligt att de inte sprang runt och ropade och rände in på alla grannarnas tomter, även om det var sent på kvällen. Det är en självklarhet att fara runt nästan som yra höns och leta i början när ens älskade husdjur försvinner. De kan inte iskallt ha tänkt "jaha, vår hund är stulen, ingen idé att kolla efter den".

Någon nämnde tidigare att hen känner en av grannarna på andra sidan allmänningen. Jag väljer att tro på den personen. Och grannen hade inte märkt ett enda dugg, trots öppen altandörr. Inga rop, ingen som kom in på deras tomt och letade eller frågade.

För allvarligt talat - även om man ser hjulspår och kanske tänker att det handlar om en stöld så kan nog 99% av alla hundägare knappast låta bli att knata runt i närområdet och oroligt leta. Föräldrarna såg den kanske förvisso som ett verktyg och hade troligen inte några varma känslor för den. Men den var ju dyr och all träning gjorde den ju extra exklusiv. Klart de borde ha letat intensivt! Och även om den till vardags aldrig ens brukade sniffa efter en hare eller något annat så KAN ju något hänt som fick den att dra iväg. Självklart letar man, självklart borde grannarna ha märkt något i den lugna sommarkvällen.

Hur jag än försöker vara djävulens advokat så hittar jag ingen rimlig förklaring till föräldrarnas beteende. Eller vaddå - skulle någon av assistenterna ha uttalat så grova hot så att det var helt uppenbart att nu kom den förväntade stölden? MEN DÅ LÄMNAR MAN VÄL INTE HUNDEN ENSAM UTE PÅ TOMTEN??!

Nä, det här luktar så illa så man behöver gasmask.

Framför allt så hade man ju sprungit runt och ropat efter hunden. Det borde grannarna definitivt ha märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in