2024-07-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Håller med dej fullständigt, tråden ligger under AKB och det vilket som skall diskuteras är just försvinnandet av hunden, men tyvärr så är inlägg om och runt själva försvinnandet i minoritet!

Det ginns ju ett par stycken som brer ut sin text otroligt mycket.
Antagligen för att hålla fokus borta från Essies försvinnande.
Försök till sidospår och villospår
Citera
2024-07-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Mamman var ju där.
Jag löste en fri vecka hos Enköpingsposten och kollade på den där filmen igen när man ser när Essie direkt går till området där poolen är och sedan sitter på gräset och "försvinner". Eller kameran stängs av. Mamman kommer ju ut och hämtar upp en dyna och ropar Essie ser det ut som och tittar bort mot poolen och blickar ut en kort stund i trädgården och går sedan in antagligen.

Jag vet att vi släppt den där filmen men jag får bara en känsla av att det där ögonblicket när hon stannar upp och blickar ut är ungefär samma som man gör när man vänder sig om för att ta en sista blick på något man aldrig får se igen, innan man vänder sig om och går iväg. Alltså mer att hon stannar upp, blickar ut och tänker ja nu är hon borta! Om det var någon som fattade det

Jag hade ju fått panik om det var min hund jag inte såg och sprungit runt som en galning och letat , men hon bara Jaha!

Jag har tänkt på hur kidnapparna lyckades tajma när Essie gick ut. Var det exakt samma tid varje kväll? Annars borde dom ju stått och väntat nånstans?
En bil borde varit på plats en stund innan. Det skulle ju även kunnat pågå försök tidigare dagar. Har kamerorna laggat dagarna innan med, vid eventuella försök?
Nån kunde ju även tittat ut genom fönstret, gått ut med Essie eller för att slänga sopor eller vad som helst.
Citera
2024-07-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nej, verkligen inte! Du och alla andra krösa-major här får saker helt om bakfoten!
Har ni inte ens läst vad personerna ifrån hundhjälpen skrev, som utbildat hunden?
De har absolut inte utbildat hunden till att vara någon slags krock-kudde, det vore ju helt befängt.

Vad däremot närvaron av en hund kan göra för en person med autism det är att skapa trygghet och stabilitet. Så att inga behov av utbrott eller utåtagerande ska uppstå. På samma sätt som man inte skickar in sin hund i en vanlig familj till ett barn som har ett pågående raseriutbrott för att den måste städa sitt rum eller inte får sova över föräldrafritt hos kompisen… Men däremot när ilskan lagt sig kan närvaron av hunden göra mycket.

Det skapas en väldigt skev bild här bland många av er om vad en autistisk person är och. Många verkar tro att det är nån slags fullständigt okontrollerbar vilde som bara vevar och lever rövare. Men så är det i princip aldrig. Tänk hellre en omogen tonåring som lätt blir upprörd över detaljer och samtidigt ibland beter sig som om den vore fem år.

Nu skriver jag samma sak för säkert tionde gången. Men hela vitsen med att arbeta med assistanshundar med autistiska personer är att deras närvaro kan förstärka trygghet och stabilitet vilket skapar ett jämnare humör och mindre risk för utbrott och större eruptioner. Men en hund kan inte åstadkomma trygghet och stabilitet ensam och från början! Det måste personalen och alla vuxna som hanterar och bemöter personen dagligen bygga upp. Hunden kan däremot förstärka effekten av det arbetet och förbättra måendet hos personen på samma sätt som ett djur alltid kan hos människor.

Om det är återkommande bråkigt runt den här flickan så beror det sannolikt på att det är väldigt skakigt och rörigt och kanske till och med bråkigt i omvårdnaden av henne ,en en massa nya människor hela tiden som kommer och går och tjafs med föräldrarna, stress, obehaglig stämning osv. Sånt påverkar och det kan inte en hund reparera.

Evidensen kring användandet av assistanshund är mycket positiv och lovande och bättre än många andra typer av interventioner. Observera dock att jag inte uttalar mig om det enskilda fallet. För jag vet ingenting om hur omständigheterna ser ut runt den här flickan utan jag uttalar mig generellt. Det är dock alltid bra att fundera kring hur man bäst bygger upp ett hållbart stöd och en så god livskvalitet som möjligt för en funktionsnedsatt person. Det är nämligen deras lagstadgade rättighet.

Jag tänker inte bemöta politiska åsikter om att människor inte skulle vara värda skattepengar ifrån personer som tycker de själva för att de är friska på nåt sätt skulle vara värda mer… det är lite för låg nivå… Man väljer liksom inte att bli född funktionsnedsatt… Det är ungefär lika dumt som att tycka att länsstyrelserna inte ska lägga pengar på att utreda djurplågeri. Korkat helt enkelt.

Men A har gravare störning än en vanlig tonåring.
Att hon har husdjur utgör en ständig hög risk för husdjuret! Att skicka fram en hund efter ett utbrott! Var ska hunden ha för sig under utbrottet? Gömma sig?
Det är så långsökt.
A:s aggressionsutbrott är ju så farliga att folk sagt upp sig redan på LSS- boendet.
De fick sätta upp en skyddande vägg!
A borde först och främst ha grundläggande vård och aldrig mer husdjur.
Att använda samhällets svagaste som sköld mot utbrott! Fy!
Är som i Gaza, där man använder barn mot attacker. De håller barn framför sig så att de ska träffas av granater m.m. medan de själva kan gömma sig bakom barnets kropp.
Fram för mer forskning och låt djuren vara ifred!
Citera
2024-07-29, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag förstår. Men då undrar man så klart hur examinationen skiljer sig från funktionskontrollen? I och med att brukaren inte behövde genomgå examinationen. Om de är lika eller till och med identiska så förstår jag inte vitsen med att låta någon annan göra examinationen.

Det stör mig något enormt att någon annan än brukaren helt plötsligt inte behöver göra den där examinationen - så länge vi inte talar om fysiska begränsningar. Även om ett litet barn ska vara brukaren så måste ju denne brukare på ett eller annat sätt kunna visa upp att interaktionen med hunden fungerar. (Sen kan väl föräldrar i det fallet medverka under examinationen och komplettera bilden. Men inte genomföra alltihop istället för brukaren.) Hundhjälpens tal om "föräldrahund" känns sååå konstigt. Tycker jag.

Bara så jag inte missförstår eller är otydlig själv

Om brukaren har en funktionsnedsättning då får anhörig hjälpa till och genomföra examinationen m.m
Om någon är under 18 år, likadant där inte ens när de är 18 utan vuxen
Vid psykisk nedsättning skall brukare och hund tillsammans klara av specialmomenten de utbildar tränat inför, samt att klara av att ta hand om sin hund då de bedöms som assistanshundekipage.

Kan Amanda bete sig normalt eller fungera utåt normalt korta stunder, ta till sig information? Eller är hon helst ett barns nivå?

Det som de kan ha kringgått för att pappan el anhörig ska få göra det är eftersom hon har förvaltareskap, och då är du med finare ord omyndighetsförklarad av förvaltare är pappan. Så de kan ju hänvisa till den kanske? Annars har ju domaren gjort fel om de bedömt pappan och Essie inte Amanda och Essie i certifiering då de är en psykisk hälsa hund
Citera
2024-07-29, 10:43
Avslutad
Pappan blir mindre trovärdig varje dag

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l
Citera
2024-07-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
(Spoilat pga lång text.)

Tack Saga, ska han ha kunnat få helt skyddade uppgifter verkligen? Får se om jag orkar kollringa och se vad det faktiskt handlar om.

MrKoll brukar vara segast med uppdateringen, så det är väl därför de är kvar där.

Tror inte alls det finns nån realistisk hotbild och vi vet ju alla uppgifter ändå.

Men kan man fiffla med filmer kan man fiffla med hot-sms och mejl, sen en slant under bordet till rätt pers. För det ska inte gå så lätt.

Jag skulle tro att det är för han inte vill grävarna här och journalisterna ska kunna få ut offentliga handlingar. Är nog mycket dolt där som inte ska se dagens ljus.

Jag har sparat alltihop.

--------

En annan sak jag tänkt på är artikeln i EP senast. Först skulle han inte uttala sig om Hundhjälpens artikel. Och det tyckte ju vi här var slingrande. Artikeln skrevs i princip om efter hans direktiv, antar jag. Mindre bra av EP.

Men han hade ju sagt tidigare att han var förbjuden av polis att uttala sig, pga förundersökningssekretess, och så gör han det ändå.

Om han fått det måste Han ha ansökt långt innan detta. Samt mrkoll ska de inte synas på då heller så han har nog bara dolt på olika söksidor. Bolagets namn ligger också offentligt fortfarande
Citera
2024-07-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag har tänkt på hur kidnapparna lyckades tajma när Essie gick ut. Var det exakt samma tid varje kväll? Annars borde dom ju stått och väntat nånstans?
En bil borde varit på plats en stund innan. Det skulle ju även kunnat pågå försök tidigare dagar. Har kamerorna laggat dagarna innan med, vid eventuella försök?
Nån kunde ju även tittat ut genom fönstret, gått ut med Essie eller för att slänga sopor eller vad som helst.

Ja och varför välja att ta Essie just när mamman var där? Eller var hon alltid där kvällstid?
Håller med föregående om mammans uppträdande. Hon går direkt till dynorna och ser knappt efter Essie.
Citera
2024-07-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzausch
Varför? Vad skrev du?
Det blev jag också. Jag skrev att det är någonting som skaver gällande försvinnandet. Min magkänsla säger att det är någonting som inte stämmer i försvinnandebeskrivningen. Två sekunder senare var jag blockad. Känsligt ämne tydligen.
Citera
2024-07-29, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
(Spoilat pga lång text.)

Tack Saga, ska han ha kunnat få helt skyddade uppgifter verkligen? Får se om jag orkar kollringa och se vad det faktiskt handlar om.

MrKoll brukar vara segast med uppdateringen, så det är väl därför de är kvar där.

Tror inte alls det finns nån realistisk hotbild och vi vet ju alla uppgifter ändå.

Men kan man fiffla med filmer kan man fiffla med hot-sms och mejl, sen en slant under bordet till rätt pers. För det ska inte gå så lätt.

Jag skulle tro att det är för han inte vill grävarna här och journalisterna ska kunna få ut offentliga handlingar. Är nog mycket dolt där som inte ska se dagens ljus.

Jag har sparat alltihop.

--------

En annan sak jag tänkt på är artikeln i EP senast. Först skulle han inte uttala sig om Hundhjälpens artikel. Och det tyckte ju vi här var slingrande. Artikeln skrevs i princip om efter hans direktiv, antar jag. Mindre bra av EP.

Men han hade ju sagt tidigare att han var förbjuden av polis att uttala sig, pga förundersökningssekretess, och så gör han det ändå.

Det krävs ganska mycket för att få skyddad adress eller personuppgifter(säger jag som jobbar med personer med skyddad id och adress)
Citera
2024-07-29, 10:54
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya

Sanningen är att det givetvis INTE finns ngr kidnappare, pappa idiot har iscensatt hela historien själv!
Endera har hunden blivit så misshandlad att den avlivats, för inga pengar betalas ju ut på försäkring för en skadad men levande hund, eller så har den enbart plockats bort av honom för att få ut pengar på försäkring. Tiken är ivf död, även därav att pappa idiot så välvilligt kan utlova först 50' SEK sedan 100' SEK i hittelön, han vet ju att hunden inte kommer att hittas.
Citera
2024-07-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Pappan blir mindre trovärdig varje dag

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l

Han snackar bort allt!
Citera
2024-07-29, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jagheterlisa
Är A tatuerad? Ser på en bild en tatuering på armen.

Verkar så men varenda käft är ju tatuerad nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in