Citat:
Ursprungligen postat av
HappySnowman
Jag förstår. Men då undrar man så klart hur examinationen skiljer sig från funktionskontrollen? I och med att brukaren inte behövde genomgå examinationen. Om de är lika eller till och med identiska så förstår jag inte vitsen med att låta någon annan göra examinationen.
Det stör mig något enormt att någon annan än brukaren helt plötsligt inte behöver göra den där examinationen - så länge vi inte talar om fysiska begränsningar. Även om ett litet barn ska vara brukaren så måste ju denne brukare på ett eller annat sätt kunna visa upp att interaktionen med hunden fungerar. (Sen kan väl föräldrar i det fallet medverka under examinationen och komplettera bilden. Men inte genomföra alltihop istället för brukaren.) Hundhjälpens tal om "föräldrahund" känns sååå konstigt. Tycker jag.
Bara så jag inte missförstår eller är otydlig själv
Om brukaren har en funktionsnedsättning då får anhörig hjälpa till och genomföra examinationen m.m
Om någon är under 18 år, likadant där inte ens när de är 18 utan vuxen
Vid psykisk nedsättning skall brukare och hund tillsammans klara av specialmomenten de utbildar tränat inför, samt att klara av att ta hand om sin hund då de bedöms som assistanshundekipage.
Kan Amanda bete sig normalt eller fungera utåt normalt korta stunder, ta till sig information? Eller är hon helst ett barns nivå?
Det som de kan ha kringgått för att pappan el anhörig ska få göra det är eftersom hon har förvaltareskap, och då är du med finare ord omyndighetsförklarad av förvaltare är pappan. Så de kan ju hänvisa till den kanske? Annars har ju domaren gjort fel om de bedömt pappan och Essie inte Amanda och Essie i certifiering då de är en psykisk hälsa hund