Jag har gjort lite forskning och visst de behöver inte betyda något felaktigt men alla är vän eller bekanta med varandra, alla gynnas av att föda upp, utbilda, sälja, certifiera både uppfödaren, SBK , utbildare, säljare & säljs dyrt till familjer med uppenbarligen dålig kunskap om hundar iaf i detta fall kanske inte alltid så det är
Ja, jag såg det, dina inlägg har varit otroligt intressanta och informativa. Precis som du säger så behöver ju inte bekantskaper automatiskt innebära att saker går snett. Hundvärlden är ändå relativt begränsad och har man varit aktiv inom ett område ett tag så är det ofrånkomligt att man lär känna folk. Men det blinkar förstås jättestora varningslampor när det är så här!
Önskar som ni andra att den här bedrövliga historien leder till en ordentlig genomlysning av verksamheten.
Familjen som blivit av med sin hund har inte bara tagit bort sig på Ratsit utan det går även inte att söka ägare till deras bil längre.
Kollar man numret så står det att det inte kan ges ut
E*R05*
*=L
Finns vägar runt
Om man nu klagat på att det är dyrt och man har "problem med ekonomin". Varför köper man då 2024-04-09 en bil som legat ute för 339 000kr. Året innan 2023 06 26 så köper man den andra bilen som legat ute för 194 000kr. Även om man nu lyckats pruta ner dessa bilar en slant så känns det väl rätt stora pengar att lägga ut, även om man haft bilar att byta in förvisso. Plus en hund för 200-300 000kr i samma tidsperiod.
Kanske inte jättedyra bilar men ändå en slant att lägga ut. Men man kan ju knappast häva problem med ekonomin i min mening. Om man nu inte håller en fasad utåt.
Senast redigerad av swec_fullmoon 2024-07-29 kl. 09:10.
Själva examen skall 2 utsedda av SBK godkänna ekipaget.
Även hon jag pratade med på SBK förklarade väldigt tydligt så hon kändes egentligen opartisk men behöver inte vara så. Var 15:e månad skall ekipaget genomföra funktionskontroll och veterinärundersökning. Frågan är om de verkligen hade klarat ett sådant prov även om de blivit godkända en gång
Nej, det är verkligen frågan. Troligen inte. Då skulle alltså samma förälder som tidigare var "bulvan" under examinationen vara ställföreträdare igen? Eller? Men jag förstår inte det riktigt. Hunden är tränad för att snappa upp reaktioner från sin brukare och agera på dem. Eller hur? Och det var viktigt att assistenterna interagerade med hunden så lite som möjligt egentligen, för att hunden hela tiden ska ha fokus på sin brukare?
Men exakt VAD är det i så fall som "bulvanen" helt plötsligt ska visa upp tillsammans med hunden på denna funktionskontroll? När det inte är brukaren som genomför dessa examinationer och kontroller? Eller är det nu helt plötsligt brukaren som är med under kontrollen fast hen inte var det under examinationen?
Det här fattar jag inte. SBK får gärna förklara just den biten lite bättre.
Om man nu klagat på att det är dyrt och man har "problem med ekonomin". Varför köper man då 2024-04-09 en bil som legat ute för 339 000kr. Året innan 2023 06 26 så köper man den andra bilen som legat ute för 194 000kr. Även om man nu lyckats pruta ner dessa bilar en slant så känns det väl rätt stora pengar att lägga ut, även om man haft bilar att byta in förvisso. Plus en hund för 200-300 000kr i samma tidsperiod.
Kanske inte jättedyra bilar men ändå en slant att lägga ut. Men man kan ju knappast häva problem med ekonomin i min mening. Om man nu inte håller en fasad utåt.
Har det varit regelrätta uttalanden om problem med ekonomin? Mitt intryck har snarare varit att P är allmänt snål och gnällig och har pipit om dyrt och höga kostnader så fort det har talats om pengar. Och så har folk uppfattat det som om de har problem. Men egentligen badar familjen i stålar tack vare hans höga lön.
Å andra sidan har det hänt förr att folk med god ekonomi tappar greppet om den, just för att man inbillar sig att man har råd med vad som helst.
Nej, det är verkligen frågan. Troligen inte. Då skulle alltså samma förälder som tidigare var "bulvan" under examinationen vara ställföreträdare igen? Eller? Men jag förstår inte det riktigt. Hunden är tränad för att snappa upp reaktioner från sin brukare och agera på dem. Eller hur? Och det var viktigt att assistenterna interagerade med hunden så lite som möjligt egentligen, för att hunden hela tiden ska ha fokus på sin brukare?
Men exakt VAD är det i så fall som "bulvanen" helt plötsligt ska visa upp tillsammans med hunden på denna funktionskontroll? När det inte är brukaren som genomför dessa examinationer och kontroller? Eller är det nu helt plötsligt brukaren som är med under kontrollen fast hen inte var det under examinationen?
Det här fattar jag inte. SBK får gärna förklara just den biten lite bättre.
Funktionskontrollen är att de ska visa att de klarar av specialmomenten alltså de hunden och Amanda ska klara av det. Samt grundlig veterinärundersökning. Bedömningar ska som assistanshundsekipage aldrig ensamma utan tillsammans, eftersom behoven är olika så vet jag inte vad för moment de ska klara av men Amanda och hunden ska självklart ha en god relation, fungera i momenten och de ska få henne så självständig som möjligt
Funktionskontrollen är att de ska visa att de klarar av specialmomenten alltså de hunden och Amanda ska klara av det. Samt grundlig veterinärundersökning. Bedömningar ska som assistanshundsekipage aldrig ensamma utan tillsammans, eftersom behoven är olika så vet jag inte vad för moment de ska klara av men Amanda och hunden ska självklart ha en god relation, fungera i momenten och de ska få henne så självständig som möjligt
Personligen tänker jag att SBK bör få en rapport om bristerna Amanda inte uppfyller, samt SKK för granskning av kvaliten på assistanshund certifieringar och utbildningar.
Så samhället har alltså beslutat att man är friad från ansvar att uppfostra sina barn? Oavsett diagnos eller ej - det är ju det du säger.
Mitt inlägg handlade INTE om huruvida man har ansvar osv tills barnet fyller 18, det gällde kort och gott normal uppfostran som man normalt börjar med när barnet föds.
Som sagt så kan man lära en 4åring oerhört mycket kring rätt och fel.
Och du dessutom, 1800-talet var inte alltid helt fel ute gällande inlåsning och bortkastande av nyckel.
Då är det inte flickan jag syftar på utan andra i hennes närhet.
Upprepar mitt tidigare inlägg. Detta för att tråden växer hejvilt...
"Kanske dax att modsen sonderar kraftigt bland inläggen, då det mest blivit en form av pajkastning o rappakalja mellan medlemmarna, som mest påminner om att vissa kämpar tappert om att "få sista ordet" gällande, i princip, på så många inlägg som möjligt.
Föreslår modsen att de helt enkelt uppmanar folk att söka sig till "Vetenskap & humaniora / Medicin och hälsa / Psykiatri och psykofarmaka" för diskussioner gällande LSS-boende, NPF-diagnoser, arv o miljö, etc.
Trådämnet är om Essie, assistanshunden som mystiskt försvunnit. Inte om hur en enskild familj har och ska, bedriva vård o omsorg om en familjemedlem."
Mamman var ju där.
Jag löste en fri vecka hos Enköpingsposten och kollade på den där filmen igen när man ser när Essie direkt går till området där poolen är och sedan sitter på gräset och "försvinner". Eller kameran stängs av. Mamman kommer ju ut och hämtar upp en dyna och ropar Essie ser det ut som och tittar bort mot poolen och blickar ut en kort stund i trädgården och går sedan in antagligen.
Jag vet att vi släppt den där filmen men jag får bara en känsla av att det där ögonblicket när hon stannar upp och blickar ut är ungefär samma som man gör när man vänder sig om för att ta en sista blick på något man aldrig får se igen, innan man vänder sig om och går iväg. Alltså mer att hon stannar upp, blickar ut och tänker ja nu är hon borta! Om det var någon som fattade det
Jag hade ju fått panik om det var min hund jag inte såg och sprungit runt som en galning och letat , men hon bara Jaha!
Intressant, i den andra gruppen har det nämnts att mamman hade kvällspasset och att den andra assistenten sov med A när försvinnandet inträffade
Jag förstår. Men då undrar man så klart hur examinationen skiljer sig från funktionskontrollen? I och med att brukaren inte behövde genomgå examinationen. Om de är lika eller till och med identiska så förstår jag inte vitsen med att låta någon annan göra examinationen.
Det stör mig något enormt att någon annan än brukaren helt plötsligt inte behöver göra den där examinationen - så länge vi inte talar om fysiska begränsningar. Även om ett litet barn ska vara brukaren så måste ju denne brukare på ett eller annat sätt kunna visa upp att interaktionen med hunden fungerar. (Sen kan väl föräldrar i det fallet medverka under examinationen och komplettera bilden. Men inte genomföra alltihop istället för brukaren.) Hundhjälpens tal om "föräldrahund" känns sååå konstigt. Tycker jag.
Om ni diskuterar skyddad adress för familjen så är det en sak att dölja sig själv på olika sidor som ratsit m.m annars finns det möjlighet att ansöka om dessa, där ser ni också vad som gäller om vad familjen kan göra i detta fall är det ju mesta dolt på andra sidor
Detta är inte skrivet av mig utan kopierat från Skatteverket, polisen m.m men tänker bättre ge korrekt information så de inte blir missförstånd
Sekretess
Sekretessmarkering är den lägre graden av skyddade personuppgifter. En ansökan om sekretessmarkering görs hos Skatteverket som kan registrera detta om det finns risk att en enskild utsätts för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier.
Under vissa förutsättningar kan Skatteverket besluta att registrera en sekretessmarkering för en enskild persons uppgifter i folkbokföringsdatabasen. Registreringen innebär att en noggrann skadeprövning alltid måste göras för att avgöra om en sekretessmarkerad uppgift kan lämnas ut. Sekretessmarkeringen har ingen egen självständig betydelse.
Om det kan antas att en uppgift i en allmän handling inte får lämnas ut på grund av en bestämmelse om sekretess, får en myndighet markera detta genom att en särskild anteckning, en sekretessmarkering, görs på handlingen eller införs i den databas där den elektroniska handlingen hanteras. Den tillämpliga bestämmelsen ska anges (2 kap. 2 § TF, 2 kap. 20 § TF och 5 kap. 5 § OSL).
Under vissa förutsättningar kan Skatteverket registrera en särskild sekretessmarkering för en enskild persons uppgifter i folkbokföringsdatabasen. Sekretessen för uppgifter i ärenden om sekretessmarkering regleras i 22 kap. 1 § OSL. En sekretessmarkering är enbart en varningssignal om behovet av att göra en noggrann skadeprövning när någon begär att få ut en sekretessmarkerad uppgift. Den har alltså ingen egen självständig betydelse. Markeringen, som också förs in i beskattningsdatabasen, överförs till de myndighetsregister som aviseras från folkbokföringsdatabasen.
Det finns inga formella krav eller andra materiella bestämmelser i lag om vad som krävs för att få en sekretessmarkering. Detta beror på att ett beslut om sekretessmarkering enbart innebär att det görs en särskild anteckning i folkbokföringsdatabasen.
Familjemedlemmar
För att en person vars uppgifter är sekretessmarkerade inte ska kunna eftersökas genom sina familjemedlemmar bör Skatteverket normalt besluta om sekretessmarkering även för uppgifter i folkbokföringsdatabasen för familjemedlemmar som bor i samma hushåll. Skatteverket gör en bedömning i varje enskilt fall.
Skyddad folkbokföring
Skyddad folkbokföring ska beviljas den som av särskilda skäl kan antas bli utsatt för brott, förföljelser eller allvarliga trakasserier. En ansökan om skyddad folkbokföring görs till Skatteverket. En person med skyddad folkbokföring kan bli folkbokförd i en kommun även om personen flyttat därifrån, eller i en helt annan kommun.
Den nya adressen registreras inte i folkbokföringen och kan därför inte spridas till andra myndigheter. Post som skickas till en person med skyddad folkbokföring går via Skatteverkets förmedlingstjänst. Uppgifter om att en person har skyddad folkbokföring skickar Skatteverket till andra myndigheter så att detta framgår vid deras hantering av ärenden. Skyddad folkbokföring ska som regel medges för obestämd tid om det inte finns särskilda omständigheter som talar för att skyddsbehovet endast kan förväntas bestå under viss tid. Om skyddet begränsas bör det normalt inte ges för kortare tid än fem år.
Fingerade personuppgifter
Fungerade personuppgifter är det starkaste skyddet för personuppgifter och används endast i undantagsfall när alla andra åtgärder inte räcker till. Det innebär att en person får nya identitetsuppgifter såsom namn och personnummer, och att den gamla identiteten tas bort ur folkbokföringsregistret.
Ansökan om fingerade personuppgifter prövas av Polismyndigheten, och ska som regel medges för obestämd tid. En person som har medgivits fingerade personuppgifter får göra ansökan även för ett barn om personen är vårdnadshavare och om det syftar till att skydda barnet från den andra vårdnadshavaren.
(Spoilat pga lång text.)
Tack Saga, ska han ha kunnat få helt skyddade uppgifter verkligen? Får se om jag orkar kollringa och se vad det faktiskt handlar om.
MrKoll brukar vara segast med uppdateringen, så det är väl därför de är kvar där.
Tror inte alls det finns nån realistisk hotbild och vi vet ju alla uppgifter ändå.
Men kan man fiffla med filmer kan man fiffla med hot-sms och mejl, sen en slant under bordet till rätt pers. För det ska inte gå så lätt.
Jag skulle tro att det är för han inte vill grävarna här och journalisterna ska kunna få ut offentliga handlingar. Är nog mycket dolt där som inte ska se dagens ljus.
Jag har sparat alltihop.
--------
En annan sak jag tänkt på är artikeln i EP senast. Först skulle han inte uttala sig om Hundhjälpens artikel. Och det tyckte ju vi här var slingrande. Artikeln skrevs i princip om efter hans direktiv, antar jag. Mindre bra av EP.
Men han hade ju sagt tidigare att han var förbjuden av polis att uttala sig, pga förundersökningssekretess, och så gör han det ändå.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-07-29 kl. 09:42.