2024-07-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Tillbaka till ämnet... En sak som jag la märke till nu är att P har skrivit ut i sitt inlägg "Amanda har personlig assistans 40h per dygn med dubbel bemanning dagtid 7-23."
Nu är jag inget matte geni, men sen när fasen har vi börjat ha 40 timmar på ett dygn? Alternativt ska det vara 40 timmar i veckan? Det går inte heller ihop med tanke på tiderna som anges?

Assisterna dagtid 16x2= 32, natt assistent 8. 40h/dygn
Citera
2024-07-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det kanske är lättare att få nuförtiden? Svinlätt i så fall.

Men jag är tveksam..... Han skulle ha gråtit ut i EP och sin hjärteströsslargrupp.

Han är kvar på MrKoll.
Det står "Patrik är extremt eftersökt i den här tjänsten. Denna månad har vi hittills lämnat ut information om honom vid 1361 tillfällen. "

Om ni diskuterar skyddad adress för familjen så är det en sak att dölja sig själv på olika sidor som ratsit m.m annars finns det möjlighet att ansöka om dessa, där ser ni också vad som gäller om vad familjen kan göra i detta fall är det ju mesta dolt på andra sidor

Detta är inte skrivet av mig utan kopierat från Skatteverket, polisen m.m men tänker bättre ge korrekt information så de inte blir missförstånd

Sekretess

Sekretessmarkering är den lägre graden av skyddade personuppgifter. En ansökan om sekretessmarkering görs hos Skatteverket som kan registrera detta om det finns risk att en enskild utsätts för brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier.

Under vissa förutsättningar kan Skatteverket besluta att registrera en sekretessmarkering för en enskild persons uppgifter i folkbokföringsdatabasen. Registreringen innebär att en noggrann skadeprövning alltid måste göras för att avgöra om en sekretessmarkerad uppgift kan lämnas ut. Sekretessmarkeringen har ingen egen självständig betydelse.

Om det kan antas att en uppgift i en allmän handling inte får lämnas ut på grund av en bestämmelse om sekretess, får en myndighet markera detta genom att en särskild anteckning, en sekretessmarkering, görs på handlingen eller införs i den databas där den elektroniska handlingen hanteras. Den tillämpliga bestämmelsen ska anges (2 kap. 2 § TF, 2 kap. 20 § TF och 5 kap. 5 § OSL).

Under vissa förutsättningar kan Skatteverket registrera en särskild sekretessmarkering för en enskild persons uppgifter i folkbokföringsdatabasen. Sekretessen för uppgifter i ärenden om sekretessmarkering regleras i 22 kap. 1 § OSL. En sekretessmarkering är enbart en varningssignal om behovet av att göra en noggrann skadeprövning när någon begär att få ut en sekretessmarkerad uppgift. Den har alltså ingen egen självständig betydelse. Markeringen, som också förs in i beskattningsdatabasen, överförs till de myndighetsregister som aviseras från folkbokföringsdatabasen.

Det finns inga formella krav eller andra materiella bestämmelser i lag om vad som krävs för att få en sekretessmarkering. Detta beror på att ett beslut om sekretessmarkering enbart innebär att det görs en särskild anteckning i folkbokföringsdatabasen.

Familjemedlemmar

För att en person vars uppgifter är sekretessmarkerade inte ska kunna eftersökas genom sina familjemedlemmar bör Skatteverket normalt besluta om sekretessmarkering även för uppgifter i folkbokföringsdatabasen för familjemedlemmar som bor i samma hushåll. Skatteverket gör en bedömning i varje enskilt fall.

Skyddad folkbokföring

Skyddad folkbokföring ska beviljas den som av särskilda skäl kan antas bli utsatt för brott, förföljelser eller allvarliga trakasserier. En ansökan om skyddad folkbokföring görs till Skatteverket. En person med skyddad folkbokföring kan bli folkbokförd i en kommun även om personen flyttat därifrån, eller i en helt annan kommun.

Den nya adressen registreras inte i folkbokföringen och kan därför inte spridas till andra myndigheter. Post som skickas till en person med skyddad folkbokföring går via Skatteverkets förmedlingstjänst. Uppgifter om att en person har skyddad folkbokföring skickar Skatteverket till andra myndigheter så att detta framgår vid deras hantering av ärenden. Skyddad folkbokföring ska som regel medges för obestämd tid om det inte finns särskilda omständigheter som talar för att skyddsbehovet endast kan förväntas bestå under viss tid. Om skyddet begränsas bör det normalt inte ges för kortare tid än fem år.

Fingerade personuppgifter

Fungerade personuppgifter är det starkaste skyddet för personuppgifter och används endast i undantagsfall när alla andra åtgärder inte räcker till. Det innebär att en person får nya identitetsuppgifter såsom namn och personnummer, och att den gamla identiteten tas bort ur folkbokföringsregistret.

Ansökan om fingerade personuppgifter prövas av Polismyndigheten, och ska som regel medges för obestämd tid. En person som har medgivits fingerade personuppgifter får göra ansökan även för ett barn om personen är vårdnadshavare och om det syftar till att skydda barnet från den andra vårdnadshavaren.
Citera
2024-07-29, 08:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Titta på ögonen mellan där Essie sitter bredvid A bland de första ggr o sen resten av de upplagda bilderna. Där har du sanningen, Essie gjorde kanske sitt jobb men inte som en lycklig o glad hund.
T.o.m mina två 13-åriga labbar ser gladare ut.
Stackars Essie.
Citera
2024-07-29, 08:29
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Precis när det gäller psykisk hälsa hund

Har personen en fysisk funktionsnedsättning får anhörig genomföra examination samt under 18 år och göra testerna m.m

Men man räknas som vuxen över 18 och psykisk hälsa måste då genomföras själv
Just det. Jag tänkte väl att jag mindes rätt där.

Ja, då är det ju oerhört märkligt hur det här har gått till? Hur har Hundhjälpen i samverkan med SBK lyckats examinera detta ekipage via en "bulvan", när brukaren varken har varit fysiskt funktionshindrad eller under 18 år???

Pågår sånt här hela tiden eller har vi att göra med ett unikt undantag?

Och vem - VEM - tänker på hundarna?! Examinationen ska väl vara både en kvalitetsstämpel för att assistanshundar ska få ha sina exceptionella rättigheter att vistas nästan var som helst i samhället, men också en garanti för att hund och förare fungerar som det är avsett tillsammans. Hur i hela fridens dar ska man kunna veta detta om NÅGON ANNAN än brukaren genomför denna examination???

Jag är jättemycket för att människor ska kunna delta i samhället på lika villkor utifrån sina olika förutsättningar. Och då tror jag att assistanshundar kan vara en stor hjälp ibland. Men det måste självklart finnas garantier för att ekipaget fungerar som det är tänkt och att hunden mår bra!!!!
Citera
2024-07-29, 08:44
Avslutad
Vem var det som sa att de hade sett en röd bil bakom huset?

Det finns lite grönområde mellan prästkragegatan och Hästhovsgatan. Husen i denna del av Enköping har väldigt väldigt små framsidor och mycket större baksidor vilket gör att de allra flesta har väldigt höga häckar eller liknande på baksidan så att ingen ser in.

Familjens hus ligger Som sista hus i en länga och för att komma in bakom huset med bil så måste antingen åka in från huvudgatan upp på trottoaren där det är en väldigt hög kantsten eller så måste man åka in via en cykelväg i andra änden av längan och köra bakom alla husen vilket känns som en väldigt stor risk.

Det var folk bakom huset vilket gjorde att jag inte klev ur men det ser ut som familjen har en tät häck ut mot grönområdet och på framsidan har man både höga plank och häck. Jag vet inte om det finns plank eller staketet i samband med häcken men troligen har de den gamla gröna staketet som alla hade från början början.

Jag känner en som bor på hästhovgatan med baksida mot samma grönområde. De var inte ute när detta ska ha hänt men hade altandörren . Och han säger att de hörde ingenting som lät som att någon letade efter en hund.
Han tycker man borde hört familjen springa runt och ropa efter hunden Och det skulle de ha hört. De har pratat med polisen om detta eftersom polisen har Sökt upp alla grannar och pratat med dem. Han tycker att någon borde ha reagerat på att det var en bil där så sent på kvällen

Familjen som blivit av med sin hund har inte bara tagit bort sig på Ratsit utan det går även inte att söka ägare till deras bil längre.
Kollar man numret så står det att det inte kan ges ut
E*R05*

*=L
Citera
2024-07-29, 08:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det finns väldigt mycket evidens kring framgångsrikt arbete med assistanshundar för personer i den här patientgruppen. Finns många exempel på det också i Sverige. Men det bygger också på att teamet runt personen är relativt stabilt och att det inte ständigt uppstår en massa konflikter mellan personal och familj. För då blir det lätt lika hemskt att vara hund där som i vilken bråkig och gränslös familj som helst. Sen kan det behövas regelbunden fortsatt coachning och uppföljning av hur det funkar och kanske också extra bemanning till en början innan man får till fungerande rutiner. De flesta assistanshundar tycker också att deras uppdrag ör roliga och de utför dem med stolthet stor precision. De är ofta mycket skickligare än människor eftersom det också ofta uppstår ett väldigt fint band mellan brukaren och hunden.

De flesta autistiska personer (med eller utan intellektuell funktionsnedsättning) är inte totalt oberäkneliga men ju mer kaos och oordning det är runt omkring desto mer ökar risken för utbrott och utåtagerande.

Att ligga steget före och vara sin brukarpersons förlängda arm och stöd är vad yrkesrollen som personlig assistent går ut på. De är inte hemtjänstpersonal som enbart utför saker åt sin kund. Assistenter jobbar mycket mer med sin brukarperson och meningen ör ju att de ska lära känna personen och bidra till att skapa en så trygg och bra livssituation för den personen som möjligt utifrån förutsättningarna.

Om situationen som uppstått här är ett resultat av att just den här flickan skulle vara något slags totalt hopplöst fall, (såna finns nästan inte ska man veta då) eller om det brustit i arbetsgivaransvar i fråga om lämplig ledning, handledning, rutiner och stöd för personalen förutom sanslös omsättning av personal som sparkas och säger upp sig till höger och vänster - det är ännu oklart och inget som folk här kan gissa sig till för att de ”känner efter”, ”tycker” eller ”vill” att det ska vara på det ena eller det andra sättet.
Men slutligen, en psykisk hälsa hund ska helt klaras av ensamt av brukaren. Assistanspersonal är inte anställda som vare sig hundcoach eller hundvakt. Den enda slutsatsen jag drar i detta beträffande hundarna runt A är: A fungerade inte med Molly för denne fick samma behandling men var otränad. Man gjorde då ett försök med en tränad hund. Vilket inte heller fungerade. Man skyller A s beteende på personalen. Kan det vara så att pappans alla behov av kontroll och gränsande till rättshaveri kan vara det stora orosmoment i A s liv. Man tror som förälder att man gör rätt för att man vill väl. Men gränslöst är en björntjänst tex. A verkade ju fungera när hon bodde långt från föräldrarna på gymnasiet. Borde inte det säga nåt?
Citera
2024-07-29, 08:47
Medlem
Citat:
Jag skyller inte mer på någon än någon annan. Jag skriver om och om igen att här är det inte någon ensam person som bär all skuld. Det har ju fallerat på alla sätt som går. Jag försvarar absolut inte föräldrarnas informella ledarskap som sannolikt är en del i de konflikter som verkar ha pågått hela tiden. Men eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av teamarbete i olika såna här sammanhang så vet jag också att det eftersom det är så låg tröskel till att bli assistent och så lågt betalt så dyker det ofta upp personer i teamen som inte hamnat på rätt plats i sina liv och det behövs bara att en eller två inte förstår sina uppdrag och börjar skapa oreda så blir det oreda i hela gruppen… Lite syra syrar som sagt hela degen… Det blir lite som en pöbel…

Och det är många saker som behöver komma på plats för att få till bra arbete runt funktionsnedsatta personer. Lugn och ro och stabilitet är A oh O. Och som jag ser det så är det också problem med att anlita assistansföretag som ligger långt bort, för det gör ju att det blir som bäddat för informella ledarskap. Och det är väl mycket möjligt att kanske familjen valt att anlita ett sådant bolag för att kanske få till det? Och det är i så fall också mycket illa. Men eftersom jag inte vet något alls om hur familjen resonerat eller egentligen om vad som faktiskt försiggått som orsakat också allt detta kaos, så tittar jag då utifrån mina erfarenheter på hur organisationen hår egentligen sett ut.

Också när det gäller hunden så verkar det inte ha funnits några skyddande funktioner, såsom återkommande coachning eller utarbetade planer för att fasa in hunden i arbetet eller bistå personalen med kunskap och träning så att alla inblandade kände sig förtrogna med hur man skulle agera. Och inte minst kanske återkommande besök för att se hur det fungerar i praktiken också? Man hade också kunnat utöka bemanningen under en tid tills rutiner och arbetssätt satt sig. Det finns så mycket som hade kunnat göras men som inte gjordes. Och när det gäller arbete med såna här saker så är det teamarbete som gäller. För allas funktioner har betydelse och spelar roll. Det omvända gäller också. Dvs ingen bär ensam ansvar om något fallerar.

För på de flesta arbetsplatser där det uppstår kaos och konflikter så har något fallerat i både organisation och ledarskap, det är aldrig bara ens fel att allt blir kaos.
Och när allt kommer omkring så det alla de här personerna har gemensamt - det är att de alla borde ha den hör flickans bästa för ögonen. Men det verkar ingen ha haft. Och sedan det också kommit in en hund i bilden så ingår nu också den i en ansvarsbild.

Det är så jag ser på det.

Sen om det visar sig att dessa konflikter nu lett till att en assistanshund blir kidnappad - det ser jag också ganska allvarligt på. Och att det surras en massa sekretessbelagd information om den här flickan ifrån personer som haft till uppgift att skydda henne och upprätthålla sekretess och tystnadsplikt. Det ser jag också allvarligt på. För den här historien skulle inte schavottera i media utan hos berörda myndigheter. IVO. LS, Enköpings kommun mfl. Som alla har som uppgift tillsammans med föräldrarna och fd anställd assistanspersonal att värna och skydda flickans integritet.
Det är allvarligt att det ses på så lättvindigt för att ingen tycks bry sig om den här funktionsnedsatta flickans integritet och lagstadgade rättigheter.

Du glömmer nämna att hunden kan ha avlivats eller gömts undan i syfte att kunna lösa ut försäkringspengar.....
Citera
2024-07-29, 08:58
Medlem
Citat:
Jag tror att sedan detta skrevs så har pappan trots allt gjort nåt uttalande till EP, (jag har dock ingen prenumeration så jag kan inte se vad han sagt).
Men i det här läget är han ju damned if he does och damned if he doesn’t… Han är ju ur medial synvinkel redan dömd på förhand. För just nu i det här infekterade läget när indignationsvågorna går så höga, så är det ju ingen som är intresserad av någon som helst nyanserande information eller att verkligheten kan vara mer komplex än svart eller vit… och att han är en skurk…
Just nu går drevet påhejat av pöbeln och innan det lägger sig är det egentligen ur medial synvinkel i det läget bättre att låta bli att själv placera sig på schavotten…

Det jag menade, eftersom du nämner mig, med ”oemotsagd” är framförallt att EP sätter bara fram en mikrofon och låter dem framföra sitt tillrättalagda budskap. De får inga kritiska frågor om hur de hanterat eller bistått hunden sedan de för då (om det stämmer) ett år sedan fått kännedom om att det kunnat förekomma misshandel av hunden? Så att de fått möjlighet att förklara varför de valde att inget göra förrän nu? De hade också kunnat få frågor om hur de följt upp placeringen av hunden Essie hos familjen och hur man jobbat med eventuella svåra eller potentiellt riskfyllda situationer runt hunden.
Och hur de tänkt kring flickans utåtagerande beteende som kan uppstå? Hur har de tänkt kring vad Essie skulle göra då? Och hur man skulle kunna freda henne? Osv… Dvs att de inte ens fått någon form av rimliga frågor kring sin roll och sitt agerande som varande familjens hundhjälp med assistanshunden är vad jag menar med att de fått uttala sig oemotsagda. Likaså en fråga om varför de inte anmält förrän nu om de nu fann situationen ohållbar? Istället tilläts de få styra sitt eget narrativ helt själva…

Vad pappan skulle ha att säga i sammanhanget är betydligt mindre intressant. Det kan man ju räkna ut själv. För han skulle väl typ säga samma saker han uttalat förut om att de ska ha jobbat aktivt tillsammans med hundhjölpen när det uppstått situationer som de inte haft kontroll över. Och att hundhjälpen aldrig till dem antytt att något av det skulle betraktas som så allvarligt att hunden inte borde få vara kvar… Det är i alla fall vad jag skulle tro att han skulle säga. (Sant eller inte) Dvs damage control ifrån hans synvinkel…
Men det är ju ingen som i nuläget skulle lyssna in det… Eller hur? Han är ju rökt… hur än verkligheten ser ut… ?

Problemet är att informationen om kvinnans aggressiva beteende mörkades undan av pappan
Citera
2024-07-29, 08:58
Medlem
Citat:
Den enda kommentar jag har kring dina reflektioner här är att när det kommer till autism så löser man inte autistiskt beteende med uppfostran. Skulle du prova med det, så skulle jag luta mig tillbaka och se på med ett litet ironiskt leende på läpparna och viska: Lycka till…
För då har du snart riktiga eruptioner att se fram emot.

Det finns mycket man kan göra men att hålla på och peka med hela handen och styra och ställa med en person som inte delar ens verklighetsuppfattning och reagerar på helt andra stimuli det funkar inte alls. Det som däremot fungerar är lågaffektivt bemötande, tydliga rutiner, repetitioner och att lära sig läsa av den autistiska personens kommunikationsmönster så man lär sig se när stämningsläget förändras eller när något triggas.

Sen uppstår ofta för många personer som har personalkrävande funktionsnedsättningar alltid ett visst mått av självupptagenhet. För här måste man förstå att runt den här flickan har det med största sannolikhet alltid funnits en massa personal också närvarande också under uppväxten. Och precis som med andra personer som hela tiden står i fokus för andra människors uppmärksamhet så bidrar det också till en ökad självupptagenhet. Och hos en autistisk person som dessutom inte kan mentalisera och sätta sig in fullt ut i hur någon annan upplever saker så finns självupptagenhet redan i bilden från början. Men den blir också hela tiden förstärkt av att man också de facto befinner sig i centrum för folks uppmärksamhet.
Det är ofta det som gör att folk som inte har erfarenhet av autism ofta börjar prata om uppfostran.
Men istället handlar det om att träna in funktioner som gör det möjligt att bättre fungera i vår verklighet som inte ser ut som den gör genom en autistisk persons ögon. Det är helt enkelt mycket mer komplicerat än att ställa krav och fostra… Finns det dessutom en intellektuell funktionsnedsättning som gör att man beter sig omoget eller barnsligt hela livet, så är ju inte heller det något som kan fostras bort.

Autism är heller inget man får för att man har en dålig förälder eller inte blivit uppfostrad tillräckligt. Det är något man föds med. Och som man får leva med under hela sitt liv.

Väldigt bra kommentarer från er båda. Vi tre har olika insyn och erfarenheter av fallet och situationer. Jag har följt era kommentarer under hela ämnet.

Kan flika in, så övriga mer förstår. A har inte utnyttjat sina föräldrar för att få sina vilja fram medvetet bland boende och personal. Det är hennes norm från erfarenheter att få igenom sina önskemål. Istället som en fyra åring lägger sig på golvet och skriker för att den inte får som den vill, blir hon utåtagerande. Hon är stark och det resulterar i allvarliga situationer.

Men det är inte personen A som ska lastas. Det i kombination med sin IF, övriga diagnoser och erfarenhet hur man löst saker tidigare. "Jag vill" är stark rotat i individen A. Därför blir ett "Nej" väldigt laddat och stort i hennes värld. Konsekvens och empatisk förmåga saknas av många, hos en person som A. är det ännu mindre av de känslorna.

Såg att någon trodde hon var här inne. Närmast internet för henne är ett nedladdat spel på Ipaden.
Senast redigerad av Glasmunken 2024-07-29 kl. 09:09.
Citera
2024-07-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

Ja, då är det ju oerhört märkligt hur det här har gått till? Hur har Hundhjälpen i samverkan med SBK lyckats examinera detta ekipage via en "bulvan", när brukaren varken har varit fysiskt funktionshindrad eller under 18 år???

Och vem - VEM - tänker på hundarna?! Examinationen ska väl vara både en kvalitetsstämpel för att assistanshundar ska få ha sina exceptionella rättigheter att vistas nästan var som helst i samhället, men också en garanti för att hund och förare fungerar som det är avsett tillsammans. Hur i hela fridens dar ska man kunna veta detta om NÅGON ANNAN än brukaren genomför denna examination???

Jag är jättemycket för att människor ska kunna delta i samhället på lika villkor utifrån sina olika förutsättningar. Och då tror jag att assistanshundar kan vara en stor hjälp ibland. Men det måste självklart finnas garantier för att ekipaget fungerar som det är tänkt och att hunden mår bra!!!!

Jag har gjort lite forskning och visst de behöver inte betyda något felaktigt men alla är vän eller bekanta med varandra, alla gynnas av att föda upp, utbilda, sälja, certifiera både uppfödaren, SBK , utbildare, säljare & säljs dyrt till familjer med uppenbarligen dålig kunskap om hundar iaf i detta fall kanske inte alltid så det är
Citera
2024-07-29, 08:59
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Vem var det som sa att de hade sett en röd bil bakom huset?

Det finns lite grönområde mellan prästkragegatan och Hästhovsgatan. Husen i denna del av Enköping har väldigt väldigt små framsidor och mycket större baksidor vilket gör att de allra flesta har väldigt höga häckar eller liknande på baksidan så att ingen ser in.

Familjens hus ligger Som sista hus i en länga och för att komma in bakom huset med bil så måste antingen åka in från huvudgatan upp på trottoaren där det är en väldigt hög kantsten eller så måste man åka in via en cykelväg i andra änden av längan och köra bakom alla husen vilket känns som en väldigt stor risk.

Det var folk bakom huset vilket gjorde att jag inte klev ur men det ser ut som familjen har en tät häck ut mot grönområdet och på framsidan har man både höga plank och häck. Jag vet inte om det finns plank eller staketet i samband med häcken men troligen har de den gamla gröna staketet som alla hade från början början.

Jag känner en som bor på hästhovgatan med baksida mot samma grönområde. De var inte ute när detta ska ha hänt men hade altandörren . Och han säger att de hörde ingenting som lät som att någon letade efter en hund.
Han tycker man borde hört familjen springa runt och ropa efter hunden Och det skulle de ha hört. De har pratat med polisen om detta eftersom polisen har Sökt upp alla grannar och pratat med dem. Han tycker att någon borde ha reagerat på att det var en bil där så sent på kvällen

Familjen som blivit av med sin hund har inte bara tagit bort sig på Ratsit utan det går även inte att söka ägare till deras bil längre.
Kollar man numret så står det att det inte kan ges ut
E*R05*

*=L
Nja, det är ju sista huset i sin länga, men sen kommer ytterligare ett hus som påbörjar nästa länga i vinkel (om någon begriper hur jag menar ). Så tomten och häcken på baksidan måste vara näst sista i raden mot allmänningen? På googles bilder ser man trottoarkanten, som förvisso inte är tänkt att köra upp på, men det är väl inga större problem att ta sig upp på gräset den vägen?

Jag undrar också hur de där bilspåren såg ut egentligen och var de kom ifrån. Har din bekant sett spåren på allmänningen? Väldigt intressant med informationen om tystnaden under kvällen. Det är ju verkligen obegripligt när en hund försvunnit. Oavsett hur den försvunnit, är inte den första reaktionen hos de flesta att börja ropa på hunden? Det hade ju dessa grannar hört.
Citera
2024-07-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

Själva examen skall 2 utsedda av SBK godkänna ekipaget.

Även hon jag pratade med på SBK förklarade väldigt tydligt så hon kändes egentligen opartisk men behöver inte vara så. Var 15:e månad skall ekipaget genomföra funktionskontroll och veterinärundersökning. Frågan är om de verkligen hade klarat ett sådant prov även om de blivit godkända en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in