2024-07-29, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
I dom fallen där assistanshund för autism varit framgångsrikt, vad skulle du säga har varit förutsättningarna för det?
Har det varit i andra länder med annan typ av vård?
Om isåfall, vad skiljer sig mellan länderna?

Det förekommer både i Sverige och på andra håll i världen. Och det har studerats också i en mängd olika forskningsrapporter och utvärderingar av försöksverksamheter osv.

Det har generellt sett god evidens vilket betyder att nyttan med en assistanshund för en autistisk person ofta kan vara stor. Det studeras också användandet av djur inom ramen för vård och omvårdnad också och hur de mår och allt sånt. Och det finns mycket goda erfarenheter där också.

Sen är autism en mångfacetterad diagnos som ofta också förekommer i kombination med andra komplikationer som gör att alla personer med autistiska funktionsnedsättningar inte är lika varandra som blåbär utan man kan vara autistisk på många olika sätt och i olika utsträckning. Det är ett spektrum och inte något fixed. Men det som beskrivs om den här flickan tycker jag inte verkar särskilt uppseendeväckande eller avvikande på något sätt som gör henne mer ovanlig. Särskilt inte givet att det också uppenbarligen varit ganska turbulent runt henne med stor personalomsättning, flertalet flyttar, konflikter mellan familjen och personal osv. Och sånt färgar snabbt av sig på en autistisk person och det påverkar också beteendet eftersom deras uttrycksmöjligheter och förmåga att förstå och processa den typen av stimuli som kaos och attityder och bråk eller stämningar skapar ser inte ut som hos en person som inte är autistisk.

Vad gäller förutsättningarna så är de inte annorlunda för om man ska jobba med assistanshund än utan anser jag. Dvs runt en person med den här typen av funktionsnedsättningar så behövs ett tryggt och stabilt team som följer brukaren långsiktigt. Det kommer lite i såna här verksamheter förekomma omsättning i personal. Men det ska inte vara såhär turbulent. Och särskilt inte så länge som det verkar ha varit här. Det måste liksom få konsekvenser också för flickan. Det skulle få konsekvenser för en helt frisk person också, tror jag. Men skillnaden när man har en sådan funktionsnedsättning är att man kan inte bara kliva ur situationen. Hon har inget val utan måste leva i närheten av whatever stämning som är i teamet runt henne.

Sen när det då kommer till att ta in en hund i mixen, så kan kanske jag personligen då tycka att man kanske först måste just sätta teamarbetet så att det fungerar och sen börja planera för hunden. Och sen tycker kanske jag också att det är bra om någon sån här då hundhjälpsorganisation ska vara fortsatt knuten till familjen så att de inte bara i början kollar läget utan också fortsättningsvis finns med som ett stöd runt familjen och hunden. Så att man kan undvika att det uppstår risker eller ens obehagliga situationer för hunden som går bortom vad som kan anses rimligt och förekommande typ i en ordinarie barnfamilj. Där också miljön säkert kan vara både stressande och plågsam för en del hundar… Helt enkelt ett fortsatt stöd och koll på att eventuella påfrestningar för hunden hålls på en rimlig nivå som inte skapar lidande eller att hunden tar skada.

I det här fallet om jag uppfattar vad hundhjälpen anfört i sin inlaga till EP så har också föräldrarna certifierats som hundförare för Essie. Och då kan man ju kanske t ex tänka sig att om personalen signalerar att flickan har en dålig dag eller att hundens närvaro inte bidrar i stunden till att hon blir lugnad, så kanske man också kan se till att hunden då får vara hos föräldrarna istället den dagen. Dvs man kan modifiera hundens arbete och hjälpmedelsresurs till där den gör nytta och inte för att som det verkar ha förekommit här kasta in den mitt i att flickan har ett utbrott eller börjar bli utåtagerande. Det kan ju aldrig ha varit meningen ifrån början? Eller ska inte i alla fall…
Vitsen med en assistanshund i ett sånt här case är ju snarare att närvaron av hunden i kombination med fungerande rutiner ska bidra till en minskad risk för utbrott och i förlängningen utåtagerande. Det är också där som evidensen finns. Dvs att en sån här hund kan skapa stabilitet och trygghet och bidra till att den kan upprätthållas i och med att det successivt uppstår en starkare och starkare allians mellan hunden och personen, som i förlängningen utvecklar de båda. Samma funktion ska ju egentligen också assistenterna ha… om än kanske inte med samma potentiella nära relationsband. Men man ska alltid jobba för att utbrott och utåtagerande ska successivt minska. Det är i alla fall så jag förespråkar att man ska jobba med NPF

Du frågar hur det skiljer sig mellan länder… Det pågår så mycket försök och tester med djur i vård och omvårdnad nu när man äntligen förstått att djur kan betyda så mycket i arbetet med olika funktionsnedsättningar eller inom andra vårdformer och terapier osv. Men generellt så har vi här ett starkare djurskydd än på många andra håll. T ex så får man inte här förvara hundar i burar eller så kallade ”crates” som många hundar förvaras i, i länder som USA när folk är på jobbet. Här ställer vi också krav på att hundar måste få gå ut på promenad varje dag osv. Så här ställs generellt (tror jag faktiskt) hårdare krav också när det gäller hundar i tjänst. Men det kan säkert förbättras ytterligare också.

Men det måste också finnas en avvägning. För om man kan förbättra prognosen och livskvaliteten och självständigheten hos en person med exempelvis då autism med hjälp av en assistanshund, så har det ett stort värde ur både medmänsklig och samhällelig synvinkel. Men inte till vilket pris som helst. Och förekommer regelbunden uppsåtlig misshandel eller sadistiska inslag (som att försöka hålla för hundens nos och mun så den inte kan andas) som det finns något exempel på här, (ifall de utsagorna stämmer). Så blir ju det absolut inte rimligt. Allt kan däremot inte förutses. Och händer det saker längs vägen så behöver man hela tiden se över situationen och antingen skapa rutiner och lösningar som förhindrar att sånt kan hända igen. Eller så måste man komma fram till att det inte fungerar. Men det är rätt ovanligt att det inte gör det om förutsättningarna, dvs att teamet runtomkring fungerar. I alla fall utifrån evidens och de erfarenheter jag har kunnat ta del av ifrån vårt land.
Citera
2024-07-29, 02:40
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det finns väldigt mycket evidens kring framgångsrikt arbete med assistanshundar för personer i den här patientgruppen. Finns många exempel på det också i Sverige. Men det bygger också på att teamet runt personen är relativt stabilt och att det inte ständigt uppstår en massa konflikter mellan personal och familj. För då blir det lätt lika hemskt att vara hund där som i vilken bråkig och gränslös familj som helst. Sen kan det behövas regelbunden fortsatt coachning och uppföljning av hur det funkar och kanske också extra bemanning till en början innan man får till fungerande rutiner. De flesta assistanshundar tycker också att deras uppdrag ör roliga och de utför dem med stolthet stor precision. De är ofta mycket skickligare än människor eftersom det också ofta uppstår ett väldigt fint band mellan brukaren och hunden.

De flesta autistiska personer (med eller utan intellektuell funktionsnedsättning) är inte totalt oberäkneliga men ju mer kaos och oordning det är runt omkring desto mer ökar risken för utbrott och utåtagerande.

Att ligga steget före och vara sin brukarpersons förlängda arm och stöd är vad yrkesrollen som personlig assistent går ut på. De är inte hemtjänstpersonal som enbart utför saker åt sin kund. Assistenter jobbar mycket mer med sin brukarperson och meningen ör ju att de ska lära känna personen och bidra till att skapa en så trygg och bra livssituation för den personen som möjligt utifrån förutsättningarna.

Om situationen som uppstått här är ett resultat av att just den här flickan skulle vara något slags totalt hopplöst fall, (såna finns nästan inte ska man veta då) eller om det brustit i arbetsgivaransvar i fråga om lämplig ledning, handledning, rutiner och stöd för personalen förutom sanslös omsättning av personal som sparkas och säger upp sig till höger och vänster - det är ännu oklart och inget som folk här kan gissa sig till för att de ”känner efter”, ”tycker” eller ”vill” att det ska vara på det ena eller det andra sättet.

Tror inte A är ett hopplöst fall utan ett resultat av dålig uppfostran med noll gränssättning sedan barnsben och ett kontrollfreak till Pappa som ska styra och ställa och lägga sig i både assistenternas arbete och assistansbolaget , LSS boendet mm hur dom ska arbete med A. Det är inte hans jobb! Inte konstigt han blev missnöjd med dom anställda och att det inte fungerade med A när dom arbetade efter hans direktiv.
Vad kan han om det? Uppenbarligen noll och ingenting. Det andra du skrivit om hur A borde haft det håller jag med om eftersom jag redan skrivit exakt samma sak i tidigare inlägg.

Jag tycker det är jättetråkigt att det inte fungerade med Amanda för Essie och givetvis vill dom ha tillbaka sin hund. Det ironiska i sammanhanget är att det hade säkert kunnat funka om A hade haft en annan uppfostran och vardag med vettiga föräldrar. Man väljer inte sina föräldrar och hundar väljer inte sina ägare men i det sista fallet så hoppas jag någon valde Essie!
Citera
2024-07-29, 02:45
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ingen i familjen har skyddade uppgifter. De - pappan? - har bara dolt uppgifterna på ratsit.se . Det verkar ha skett efter att han offentliggjorde att han, mamman och systern begått folkbokföringsbrott i nära två års tid. Den där pappan är som bekant inte en smart person. Skatteverkets utredning av folkbokföring påverkas naturligtvis inte av om någon döljer sin adress på nätet.

Finns det sammanfattningar av de låsta artiklarna i Enköpingsposten?

Ingen kommer att vilja arbeta som assistent åt A med allt som kommer fram.

Ok, tänkte mer på varför det står skyddad person på honom och alla hans familjemedlemmar som är med i hans nystartade företag.

https://www.allabolag.se/5594732108/befattningar
Citera
2024-07-29, 02:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Ok, tänkte mer på varför det står skyddad person på honom och alla hans familjemedlemmar som är med i hans nystartade företag.

https://www.allabolag.se/5594732108/befattningar

För att de hämtar uppgifterna från Ratsit, skulle jag tro. Där har han dolt alla i familjen, då följer bolaget med också. Dolt är ett bättre ord än skyddat, som ju är myndighetsbeslut för behövande.
Citera
2024-07-29, 03:03
Medlem
Min slutsats efter att ha läst hela tråden är att denna familj aldrig ska äga djur, oavsett vilket djur det än handlar om.

Får hoppas att både hunden och katten har det bättre nu än vad dom hade det hos denna familjen.
Citera
2024-07-29, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Då har alltså pappan som är registrerad ägare samt verkar vara den som styr gjort fel att ta in en hund i den redan icke fungerande situationen?
Och med tanke på omsättningen av personal så kanske inte all information delgavs nyanställda?
Och åter igen med tanke på omsättning av personal samt att rykten går om vart man ska undvika att jobba bör det varit svårt att hitta ny personal.
Då kanske man fått "ta det som erbjuds" och det är oftast unga som är på sitt första jobb och som inte vågar säga emot när någon förstör för ett riktigt teamwork.
Och som ny på arbetsmarknaden så är man kanske inte helt insatt på vilka rättigheter man har.

Vem anser du bär huvudansvaret för den situation som uppstått?

Vet vi förresten om det är/har varit någon manlig assistent i hemmet?
Tänker att eftersom det är dubbel bemaning kan ju en kvinnlig hjälpa till med intimvården då det kan vara känsligt.

Jag anser att det nästan aldrig i såna här komplicerade situationer och skeenden går att utkristallisera en enda person som ensam är orsak till precis allting. Verkligheten är alltid mer komplicerad. Hör tycker jag att det finns stora brister hos precis alla inblandade. De enda som inte bör någon skuld här är flickan och hunden tycker jag. Ytterst har kommunen ansvar för att omvårdnad och omsorg runt flickan fungerar utifrån hennes rättigheter inom ramen för LSS. Assitsnsbolaget har ansvar för att se till att assistansbehovet är uppfyllt och att assistansteamet fungerar väl runt flickan. De ska leda och fördela arbetet och se till att personalen får den undervisning och instruktion som de behöver för att kunna göra sitt jobb. De ska också se till att deras arbetsmiljö är god och informera dem om deras rättigheter och skyldigheter inom ramen för sitt uppdrag för vård och omsorg. Assistenterna har ansvar för att föra journal för dagen och följa de rutiner som finns och för att rapportera avvikelser till sina ansvariga chefer och påtala när saker händer som både är bra och inte bra. De bär också ansvar för att se till att vara goda medarbetare för varandra och för flickan.
Föräldrarna ska främst vara föräldrar. Men när har de också tjänstgjort som assistenter. Då har de ansvar för precis samma saker som alla andra assistenter och ska också se till att vara goda medarbetare. Pappan har också ett ansvar som flickans förvaltare. Vilket ger honom i rollen som assistent en lite otydlig profil som lätt kan skapa ett slags informellt ledarskap. Som inte är bra. Om assistansbolaget var bra så skulle de tycker jag ha adresserat det och tillsammans med pappan skapat en handlingsplan för hur de olika rollerna skulle fungera i praktiken när han verkar som assistent också i gruppen. För informellt ledarskap är aldrig bra. Och det tycks kanske ha missbrukats en del här att döma av att det verkar finnas en konflikt kring hans agerande på arbetsplatsen.

Avseende hunden så måste huvudansvaret för den ligga på föräldrarna som såvitt jag förstår står som ägare till hunden. Dvs de måste kunna avgöra om situationer som uppstår kan anses rimliga ur ett hundförarperspektiv. Och ska då som alla andra hundägare ansvara för att lagar följs. I såna här knepiga situationer behöver de däremot kunna luta sig emot folk som kan mer än dem om hunden som assistanshund och som jag skrivit förut, så anser jag att det borde ha funnits med ett stöd längs vägen också ifrån hundhjälpsgänget.
I det vardagliga arbetet med flickan och där hunden är med så anser jag att alla som är i närheten av hunden har ett visst ansvar för att se till att följa rutiner och i god tid plocka undan hunden om det börjar se ut som att flickan triggas igång av något. Dvs att lugnet inte kan upprätthållas. Jag anser som jag skrivit ’tidigare att en assistanshund inte ska användas för att påverka redan eskalerade situationer utan för att upprätthålla lugn och trygghet. Eskalerar en situation oavsett orsak så är det inte hundens jobb att hantera det. Det är däremot assistenternas jobb och ansvar. När det fungerar med hunden så ska däremot de tillfällena successivt bli allt färre. Det är i alla fall alltid målsättningen med assistanshundar i såna här sammanhang.

Så ansvar är alltid komplicerat när man jobbar med människor.

Men ja, i efterhand och för en åskådare som aldrig varit i situationen är det ju kanske lätt att tänka att man inte borde tagit in en hund i det här skedet. Men samtidigt är ju pappan och mamman bara föräldrar i det avseendet. De är inte experter på assistanshundar. De är nybörjare på det och måste kunna förlita sig på råd och stöd ifrån folk som har kunskap och har säkert försökt inhämtat det också. Men kanske inte vänt och vridit på det tillräckligt många varv? För att de kanske helt enkelt hoppats på att det skulle bli jättebra! För att de ville det bästa för sin dotter! Precis som pöbeln här hoppas att pappan ska vara den allra värsta vidrigaste skurken, för att man vill det. Men vad man vill ska vara sant och vad som är sant är ofta olika saker…

Jag har däremot ingen aning om hur könsfördelningen varit bland personalen. Jag har ingen koll på de faktiska omständigheterna där.
Citera
2024-07-29, 03:22
Medlem
Citat:
Jag har ingen som helst insyn i nånting avseende den hör familjen eller det här ärendet. Men jag har kunskap om teamarbete i såna här sammanhang. Så jag uttalar mig med ett strikt utanförperspektiv och tror mig inte veta någonting om de faktiska omständigheterna i just det här fallet. Bara så det är klart.

Men jag tycker att din reflektion är klok. Det hade varit bättre att se till att sätta organisationen runt flickan först så att man fick till ett team och sen blrjat planera och inte minst utbilda alla i hur arbetet kommer att behöva se ut när man tar in hunden. Och sen följa upp, följa upp och följa upp.

Jag gissar, utan att ha en aning om de faktiska omständigheterna att familjen runt flickan sannolikt redan kände sig rätt stukade efter att ha gått ifrån en välfungerande gymnasietidsplacering (det finns iaf inga uppgifter som motsäger att det fungerat väl där) till en placering på vuxenboende i Enköping där det uppstod kaos, (vilket inte förvånar mig utifrån mina erfarenheter av att det ofta är kaos på sådana boenden). Och då ville de kanske försöka göra något bra och läste in sig på hur bra det brukar fungera med assistanshundar och blev säkert påhejade och uppmuntrade också av de organisationer som utbildar och säljer sådana hundar. Uppsåtet brukar aldrig vara ont i såna här sammanhang.

Men som då du också förstår så är det alltid svårt att ta in ett sånt här element i en situation som ännu inte funkar bra. Och det ör egentligen vad jag tror har hänt. Men det ör som sagt en spekulation ifrån min sida och ska inte tolkas eller läsas in som något annat.

Vad gäller anställningsintervjuer så vet jag ingenting om hur de gått till här! Men generellt så, ja - en person som söker jobb som personlig assistent ska, anser jag få tydlig information om vad det personliga assistansuppdraget omfattar hos just den person man söker jobb hos. Det är det som ”personlig” står för. Dvs att uppdraget är skräddarsytt utifrån brukarens specifika behov. Och om man beslutat jobba med assistanshund med henne så kommer det också behöva ingå som en naturlig del i assistenternas arbetsuppgifter. Och det ska de såklart få klarhet i och tydlig information om inför att erbjudas en anställning hos personen.

Går det till så i praktiken. Ja, för det mesta gör det det. Men sen finns det säkert alltid situationer där informationen ändå blivit luddig eller personen som söker jobbet inte uppfattar eller får klart för sig eller förstår vad det innebär eller helt enkelt också får dålig information.
Men det man behöver förstå då i det sammanhanget det är att det gagnar ingen om assistenterna inte förstår eller får tydlig information om vad deras arbetsuppgifter ska vara… Så det är ju oerhört dumt om man inte tydliggör det. De flesta jag känner till som jobbar med assistanshundar tillsammans med brukare brukar däremot tycka att det är väldigt roligt och utvecklande att jobba med assistanshundar för effekten över tid brukar kunna bli så stor och får man vara med om det och får vara en del i det så brukar det också kännas väldigt meningsfullt för alla inblandade. (Inklusive hundarna som också uppskattar att få utföra meningsfulla uppdrag).

Men om det uppstår en massa strul och kaos runtomkring och ingen verkar ta ansvar - då blir snabbt en sån situation helt ohållbar.
Massa snömos här...

Vad tror du om att lägga om till trådens topic och börja klura ut om Essie är kidnappad eller ej?

Vad har hänt Essie som har raderats helt plötsligt och mystiskt från jordens yta?

Ingen teori om var Essie är levande eller död?
Citera
2024-07-29, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Massa snömos här...

Vad tror du om att lägga om till trådens topic och börja klura ut om Essie är kidnappad eller ej?

Vad har hänt Essie som har raderats helt plötsligt och mystiskt från jordens yta?

Ingen teori om var Essie är levande eller död?

Jag har redan skrivit det så många gånger.
Det jag ser som mest sannolikt är att hunden stulits/hundnappats av någon eller några personer som har eller tidigare har haft insyn i familje eller arbetssituationen runt flickan.
Jag tror att man planerat det och tagit henne uppsåtligen med motivet att antingen skada flickans pappa, flickan eller hela familjen för att man är eller har varit i konflikt med familjen, eller känt sig illa behandlad av någon eller flera av dem. Eller så har man tagit hunden för att man upplevt att den far illa och därför velat försöka ”rädda” den. Eller en kombination av dessa möjliga motiv.

Det är vad jag tror har hänt. Jag tror således att hunden är vid liv men att ett brott har begåtts när man tagit henne.

Det är däremot ingen vetskap. Utan det grundar sig helt på det som framkommit längs vägen. Men jag hoppas att hon kan hittas om hon ännu är vid liv.
Citera
2024-07-29, 03:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
J
I det vardagliga arbetet med flickan och där hunden är med så anser jag att alla som är i närheten av hunden har ett visst ansvar för att se till att följa rutiner och i god tid plocka undan hunden om det börjar se ut som att flickan triggas igång av något. Dvs att lugnet inte kan upprätthållas. Jag anser som jag skrivit ’tidigare att en assistanshund inte ska användas för att påverka redan eskalerade situationer utan för att upprätthålla lugn och trygghet. Eskalerar en situation oavsett orsak så är det inte hundens jobb att hantera det. Det är däremot assistenternas jobb och ansvar. När det fungerar med hunden så ska däremot de tillfällena successivt bli allt färre. Det är i alla fall alltid målsättningen med assistanshundar i såna här sammanhang.

Men poängen är väl att hunden ska lugna kvinnan (hon är inte nån flicka) när hon börjar triggas igång av något?

Då ska väl inte personalen ta undan henne och i god tid dessutom.

Hela idén med psykisk hälsa-hund faller ju!

Är det så nödvändigt att den här kvinnan ska ha en hund, att det ska läggas så mycket resurser och skattepengar på det. Dessutom verkar det inte hjälpa henne, inte de djur hon haft förut heller.

Det är liksom ingen mänsklig rättighet att ha djur. Inte i Sverige, inte med vår djurvänliga kultur.

Det fanns nåt förr som hette habilitering, kanske dags återgå till hur det var förr i stället för att ägna sig åt evigt lågaffektivt bemötande, dvs curla in absurdum.
Citera
2024-07-29, 04:32
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Jag har redan skrivit det så många gånger.
Det jag ser som mest sannolikt är att hunden stulits/hundnappats av någon eller några personer som har eller tidigare har haft insyn i familje eller arbetssituationen runt flickan.
Jag tror att man planerat det och tagit henne uppsåtligen med motivet att antingen skada flickans pappa, flickan eller hela familjen för att man är eller har varit i konflikt med familjen, eller känt sig illa behandlad av någon eller flera av dem. Eller så har man tagit hunden för att man upplevt att den far illa och därför velat försöka ”rädda” den. Eller en kombination av dessa möjliga motiv.

Det är vad jag tror har hänt. Jag tror således att hunden är vid liv men att ett brott har begåtts när man tagit henne.

Det är däremot ingen vetskap. Utan det grundar sig helt på det som framkommit längs vägen. Men jag hoppas att hon kan hittas om hon ännu är vid liv.
Listan på personer som kan ha kidnappat hunden borde dock vara ganska kort.
Pappan har sagt till alla assistenter att kamerorna inte är aktiva.
Eftersom hundkidnapparen slog av kamerorna, stal hunden och av någon anledning slog på kamerorna igen så kan man snabbt utesluta alla assistenter och fd assistenter. Eftersom det är olagligt att filma personal utan deras vetskap så borde det vara ytterst få personer, och enbart personer som familjen verkligen litar på, som vet om att allting filmas, lägg sedan till att dessa personer även måste veta hur man slår av och på kamerorna.

Som sagt, en väldigt kort lista av misstänkta, och inga av assistenterna kan ha gjort detta eftersom dem ej fick vetskap eller utbildning gällande kamerorna.
Citera
2024-07-29, 04:54
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Den enda kommentar jag har kring dina reflektioner här är att när det kommer till autism så löser man inte autistiskt beteende med uppfostran. Skulle du prova med det, så skulle jag luta mig tillbaka och se på med ett litet ironiskt leende på läpparna och viska: Lycka till…
För då har du snart riktiga eruptioner att se fram emot.

Det finns mycket man kan göra men att hålla på och peka med hela handen och styra och ställa med en person som inte delar ens verklighetsuppfattning och reagerar på helt andra stimuli det funkar inte alls. Det som däremot fungerar är lågaffektivt bemötande, tydliga rutiner, repetitioner och att lära sig läsa av den autistiska personens kommunikationsmönster så man lär sig se när stämningsläget förändras eller när något triggas.

Sen uppstår ofta för många personer som har personalkrävande funktionsnedsättningar alltid ett visst mått av självupptagenhet. För här måste man förstå att runt den här flickan har det med största sannolikhet alltid funnits en massa personal också närvarande också under uppväxten. Och precis som med andra personer som hela tiden står i fokus för andra människors uppmärksamhet så bidrar det också till en ökad självupptagenhet. Och hos en autistisk person som dessutom inte kan mentalisera och sätta sig in fullt ut i hur någon annan upplever saker så finns självupptagenhet redan i bilden från början. Men den blir också hela tiden förstärkt av att man också de facto befinner sig i centrum för folks uppmärksamhet.
Det är ofta det som gör att folk som inte har erfarenhet av autism ofta börjar prata om uppfostran.
Men istället handlar det om att träna in funktioner som gör det möjligt att bättre fungera i vår verklighet som inte ser ut som den gör genom en autistisk persons ögon. Det är helt enkelt mycket mer komplicerat än att ställa krav och fostra… Finns det dessutom en intellektuell funktionsnedsättning som gör att man beter sig omoget eller barnsligt hela livet, så är ju inte heller det något som kan fostras bort.

Autism är heller inget man får för att man har en dålig förälder eller inte blivit uppfostrad tillräckligt. Det är något man föds med. Och som man får leva med under hela sitt liv.

Jag vet inte ens vad du svarar på, för inte var det något utav det jag skrev iallafall.
Citera
2024-07-29, 05:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Wall of text spoilas:
Citat:

Min ytterst begränsade erfarenhet av vikariat inom Omsorgen i unga år är inget att skryta med i sammanhanget.

Men jag har dock en fråga till dig. En ung kvinna jag jobbade med, på ett boende, verkar lik A i sitt sätt att vara. Vad hon behövde för att inte flippa ur var ett lugnt närmast händelselöst liv med mycket rutiner, förutsägbarhet. Oväntade saker, som att man hällde sås på potatisen kunde få henne att börja vifta med händerna och göra ljud, fast hon kunde prata ganska bra. (Blev rätt paff) Vad vi fick göra då, det var att ta in henne på rummet och det var ett speciellt band med Elvislåtar hon skulle lyssna på. Hon skulle sitta mitt på golvet på en matta med benen under sig och gunga.

Jag var inte där så länge, men jag såg ju att det fungerade. Det kanske är nåt sånt enkelt man ska kunna hitta på i stället för hund, pool, fiskebåt osv. Det verkar på mig som att pappan vill hon ska göra sånt som normala människor gör, ett alltför aktivt och därmed krävande liv, och då blir det fel.

Bara en fundering.

Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Listan på personer som kan ha kidnappat hunden borde dock vara ganska kort.
Pappan har sagt till alla assistenter att kamerorna inte är aktiva.
Eftersom hundkidnapparen slog av kamerorna, stal hunden och av någon anledning slog på kamerorna igen så kan man snabbt utesluta alla assistenter och fd assistenter. Eftersom det är olagligt att filma personal utan deras vetskap så borde det vara ytterst få personer, och enbart personer som familjen verkligen litar på, som vet om att allting filmas, lägg sedan till att dessa personer även måste veta hur man slår av och på kamerorna.

Som sagt, en väldigt kort lista av misstänkta, och inga av assistenterna kan ha gjort detta eftersom dem ej fick vetskap eller utbildning gällande kamerorna.

Vi har ju avfärdat kamerorna som ett villospår utan betydelse, menat att lägga skulden på assistenterna, men här kommer du med en tvärtom-vinkling. Intressant. Vi får fundera lite på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in