Citat:
Ursprungligen postat av
emmizen32
Om man redan har en rörig soppa kastar man inte in en ingrediens till..
Och jo, EN person kan göra livet surt för många på tex en arbetsplats.
Det är (i det här fallet) pappans (ägarens) ansvar att se till att återlämna hunden då det inte fungerade.
Ett teamarbete är just TEAM.
Inte en som styr och ställer och ändrar spelreglerna när det passar.
Du verkar påläst i just det här fallet så jag frågar.
Vet du om det redan i anställningsintervjun framkom att den arbetssökande skulle ha som arbetsuppgift att skydda en hund från att bli sparkad?
Framkom det i samma intervju HUR utåtagerande tösen är?
Vem skrev den där arbetsbeskrivningen som personalen skulle signera att dom läst samt skulle läsa en gång i månaden?
Många frågor är det...
Jag har ingen som helst insyn i nånting avseende den hör familjen eller det här ärendet. Men jag har kunskap om teamarbete i såna här sammanhang. Så jag uttalar mig med ett strikt utanförperspektiv och tror mig inte veta någonting om de faktiska omständigheterna i just det här fallet. Bara så det är klart.
Men jag tycker att din reflektion är klok. Det hade varit bättre att se till att sätta organisationen runt flickan först så att man fick till ett team och sen blrjat planera och inte minst utbilda alla i hur arbetet kommer att behöva se ut när man tar in hunden. Och sen följa upp, följa upp och följa upp.
Jag gissar, utan att ha en aning om de faktiska omständigheterna att familjen runt flickan sannolikt redan kände sig rätt stukade efter att ha gått ifrån en välfungerande gymnasietidsplacering (det finns iaf inga uppgifter som motsäger att det fungerat väl där) till en placering på vuxenboende i Enköping där det uppstod kaos, (vilket inte förvånar mig utifrån mina erfarenheter av att det ofta är kaos på sådana boenden). Och då ville de kanske försöka göra något bra och läste in sig på hur bra det brukar fungera med assistanshundar och blev säkert påhejade och uppmuntrade också av de organisationer som utbildar och säljer sådana hundar. Uppsåtet brukar aldrig vara ont i såna här sammanhang.
Men som då du också förstår så är det alltid svårt att ta in ett sånt här element i en situation som ännu inte funkar bra. Och det ör egentligen vad jag tror har hänt. Men det ör som sagt en spekulation ifrån min sida och ska inte tolkas eller läsas in som något annat.
Vad gäller anställningsintervjuer så vet jag ingenting om hur de gått till här! Men generellt så, ja - en person som söker jobb som personlig assistent ska, anser jag få tydlig information om vad det personliga assistansuppdraget omfattar hos just den person man söker jobb hos. Det är det som ”personlig” står för. Dvs att uppdraget är skräddarsytt utifrån brukarens specifika behov. Och om man beslutat jobba med assistanshund med henne så kommer det också behöva ingå som en naturlig del i assistenternas arbetsuppgifter. Och det ska de såklart få klarhet i och tydlig information om inför att erbjudas en anställning hos personen.
Går det till så i praktiken. Ja, för det mesta gör det det. Men sen finns det säkert alltid situationer där informationen ändå blivit luddig eller personen som söker jobbet inte uppfattar eller får klart för sig eller förstår vad det innebär eller helt enkelt också får dålig information.
Men det man behöver förstå då i det sammanhanget det är att det gagnar ingen om assistenterna inte förstår eller får tydlig information om vad deras arbetsuppgifter ska vara… Så det är ju oerhört dumt om man inte tydliggör det. De flesta jag känner till som jobbar med assistanshundar tillsammans med brukare brukar däremot tycka att det är väldigt roligt och utvecklande att jobba med assistanshundar för effekten över tid brukar kunna bli så stor och får man vara med om det och får vara en del i det så brukar det också kännas väldigt meningsfullt för alla inblandade. (Inklusive hundarna som också uppskattar att få utföra meningsfulla uppdrag).
Men om det uppstår en massa strul och kaos runtomkring och ingen verkar ta ansvar - då blir snabbt en sån situation helt ohållbar.