2024-07-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
När du uttrycker dig så, tack, så är jag helt med dig, håller med och förstår.

Det finns lika många reaktioner som det finns individer och inget är, givet olika förutsättningar, rätt eller fel.

Det finns verkligen tokskallar här inne som, felaktigt, lägger skulden på henne men så finns också vi andra som vrider, vänder, funderar och ser en helhet utan att för den skull döma och att då fastna i tragglande om skuldfrågan känns onödigt.

Nej, inte hennes fel men att stryka ett streck över mammans trassliga liv, bakgrund och det korta liv då BO fick är ju liksom att plocka bort hyfsat viktiga parametrar och vad lär man sig då?

Som förälder vill jag inte uppleva detta och vad kan man då göra? Är det fel att tänka så? Mamman hade inte de verktygen men med det inte sagt att själva dådet är hennes fel.

M

Nej, jag förstår att man vill vrida och vända på allt för att förstå men utan en redan befintlig kontakt med socialtjänsten så kommer inte "vanliga" familjer att hamna i den här situationen. Jag är inte så säker på att mamman inte hade rätt verktyg för att ta hand om sina barn, men hon är ett offer med, pga hennes alkoholiserade mamma som gjorde att Anna blev ett socbarn själv. Och därmed blev hon fråntagen sina barn. De har talat om för henne att hon inte har rätt föräldraförmågor och sedan tog de hennes barn ifrån henne. Och hon fick inte tillbaka dem, trots en ordnad livsstil, bra lön (37' kr/mån) och att hon avslutade äktenskapet med sin alkoholiserade exman.
Socialtjänsten tyckte det var bättre att skjutsa runt Emili@ på 17 (?) olika hem under en period av 9 år. Hon och brodern separerades. De fick sporadisk kontakt med sin mamma. För mig är det barnmisshandel om något.
Iallafall, kontentan är: håll soc långt ifrån er och era barn.
Citera
2024-07-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie

Enbart nyfiken. Båda två verkar ha avlat sämre än gatuhundar.

Ok. Men kanske bör man försöka besinna sig lite, att intressera sig för fallet är ju förståeligt men att jaga bilder på anhöriga till MGM är att passera en gräns som man borde respektera.
Citera
2024-07-28, 23:42
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du får själv rannsaka dina motiv, men faktum är oavsett att du tror dig bättre tala för brottsoffrets närmast anhöriga än hon själv och att det går ut på patroniserande och nedlåtande krav på att hon måste sitta hemma i tysthet och sörja för att det skall passa vad du anser lämpligt.

Nej, det är inte mer etiskt att tvinga henne att hålla tyst genom att försöka skamma de kanaler hon kan använda till att förvägra henne att komma till tals.
Du får det till att låta som att anhöriga till brottsoffer inget hellre vill än att bli intervjuade och publicerade av pressen. Allra helst i den första chocken när dödsbudskapet ännu inte trängt in i medvetandet. Kan avslöja för dig att i själva verket är det precis tvärt om. Pressen tränger på som asgamar och de anhöriga väljer olika strategier för att skydda sig. En del isolerar sig medan andra kan utse talesperson. Några faller till föga och ger intervjuer i hopp om att de sedan ska få vara ifred med sin sorg. Jag lägger ingen värdering i vilken strategi de väljer utan är endast intresserad av medias agerande och ansvar.
Citera
2024-07-28, 23:42
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Nej, jag förstår att man vill vrida och vända på allt för att förstå men utan en redan befintlig kontakt med socialtjänsten så kommer inte "vanliga" familjer att hamna i den här situationen. Jag är inte så säker på att mamman inte hade rätt verktyg för att ta hand om sina barn, men hon är ett offer med, pga hennes alkoholiserade mamma som gjorde att Anna blev ett socbarn själv. Och därmed blev hon fråntagen sina barn. De har talat om för henne att hon inte har rätt föräldraförmågor och sedan tog de hennes barn ifrån henne. Och hon fick inte tillbaka dem, trots en ordnad livsstil, bra lön (37' kr/mån) och att hon avslutade äktenskapet med sin alkoholiserade exman.
Socialtjänsten tyckte det var bättre att skjutsa runt Emili@ på 17 (?) olika hem under en period av 9 år. Hon och brodern separerades. De fick sporadisk kontakt med sin mamma. För mig är det barnmisshandel om något.
Iallafall, kontentan är: håll soc långt ifrån er och era barn.
Nu når vi varandra, d v s du kommer med fakta, insikt och otroligt bra argument istället för att, som andra, kalla mig hyena.

Det du skriver är ju oerhört viktigt lite för ett varför det blev denna situation och varför Anna är, i mina ögon, loj i media.

Och jag vill nog ändå säga att med de parametrarna och den bakgrunden så fanns inte rätt verktyg även om hon ville.

Men, som sagt, det är ju självklart mördarna som är de skyldiga/ansvariga och de vi, här inne, borde ägna mer fokus men det kommer nog så sakta.
Citera
2024-07-28, 23:43
Medlem
Kolla in detta konto på tiktok. Verkar var en kompis som förklarar allt.

https://www.tiktok.com/@lillan583?_t=8oPRgydTqYC&_r=1
Citera
2024-07-28, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av angulus
…eller en lätt hjärnskada pga att moderns drickande kanske inte upphörde under graviditeten. Utseendet på BOs mamma stämmer med detta syndrom.

Gud jag har inte tänkt på det innan du skrev det, har bara tänkt att hon har ett speciellt utseende. Men nu när jag kollar hennes instagrambilder i kombination med de diagnostiska kraven på ansiktsdrag för personer med fetalt alkoholsyndrom så överensstämmer det kusligt bra. Även logiskt utifrån att Annas mamma var missbrukare. Ännu mer tragiskt att Anna inte fått den hjälp hon behöver för att kunna vara en bra och stabil förälder.
Citera
2024-07-29, 00:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Sammanfattade uppgifter ur LVU-domar, dagboksblad, media samt ur tråden (de senare uppgifterna obekräftade).
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2024-07-29, 00:13
Medlem
MGM1 under 15 år=juridiskt biträde

MGM2 15 år=offentlig försvarare

MGM3=offentlig försvarare

Så det betyder att MGM3 är minst 15 år och uppåt.

Med tanke på gissningarna att MGM3 var lillasyster till MGM2.

Missade skriva att MGM3 är närstående till MGM2, och att det ej är lillasystern som det spekulerats i.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2024-07-29 kl. 00:16. Anledning: Mening tillagd
Citera
2024-07-29, 00:24
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
MGM1 under 15 år=juridiskt biträde

MGM2 15 år=offentlig försvarare

MGM3=offentlig försvarare

Så det betyder att MGM3 är minst 15 år och uppåt.

Med tanke på gissningarna att MGM3 var lillasyster till MGM2.

Missade skriva att MGM3 är närstående till MGM2, och att det ej är lillasystern som det spekulerats i.

Är inte MGM1 15-åriga Mel*k
*- a
och MGM2 13-åriga R*f*ella?

De tog väl M först och sen R och sist MGM3 som ännu är oidentifierad, som också är närstående då med R...eller?
Citera
2024-07-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tameimpala123

Tack! Har kollat på alla nu.
Inga direkta nyheter utan samma som finns i alla tidningar. Man undrar ju om media fått sina uppgifter från hennes/andra SoMe konton eftersom polisen inte släpper massa info under utredningen.
Citera
2024-07-29, 00:29
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tameimpala123

Man slås av vilka snorungar det handlar om.

Lillan verkar rensa i kommentasfältet. Tar bort det som hon inte tycker ska vara där verkar det som.
Citera
2024-07-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Är inte MGM1 15-åriga Mel*k
*- a
och MGM2 13-åriga R*f*ella?

De tog väl M först och sen R och sist MGM3 som ännu är oidentifierad, som också är närstående då med R...eller?
Nej, kolla sammanfattningen i inlägg 1 i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in