Citat:
När du uttrycker dig så, tack, så är jag helt med dig, håller med och förstår.
Det finns lika många reaktioner som det finns individer och inget är, givet olika förutsättningar, rätt eller fel.
Det finns verkligen tokskallar här inne som, felaktigt, lägger skulden på henne men så finns också vi andra som vrider, vänder, funderar och ser en helhet utan att för den skull döma och att då fastna i tragglande om skuldfrågan känns onödigt.
Nej, inte hennes fel men att stryka ett streck över mammans trassliga liv, bakgrund och det korta liv då BO fick är ju liksom att plocka bort hyfsat viktiga parametrar och vad lär man sig då?
Som förälder vill jag inte uppleva detta och vad kan man då göra? Är det fel att tänka så? Mamman hade inte de verktygen men med det inte sagt att själva dådet är hennes fel.
M
Det finns lika många reaktioner som det finns individer och inget är, givet olika förutsättningar, rätt eller fel.
Det finns verkligen tokskallar här inne som, felaktigt, lägger skulden på henne men så finns också vi andra som vrider, vänder, funderar och ser en helhet utan att för den skull döma och att då fastna i tragglande om skuldfrågan känns onödigt.
Nej, inte hennes fel men att stryka ett streck över mammans trassliga liv, bakgrund och det korta liv då BO fick är ju liksom att plocka bort hyfsat viktiga parametrar och vad lär man sig då?
Som förälder vill jag inte uppleva detta och vad kan man då göra? Är det fel att tänka så? Mamman hade inte de verktygen men med det inte sagt att själva dådet är hennes fel.
M
Nej, jag förstår att man vill vrida och vända på allt för att förstå men utan en redan befintlig kontakt med socialtjänsten så kommer inte "vanliga" familjer att hamna i den här situationen. Jag är inte så säker på att mamman inte hade rätt verktyg för att ta hand om sina barn, men hon är ett offer med, pga hennes alkoholiserade mamma som gjorde att Anna blev ett socbarn själv. Och därmed blev hon fråntagen sina barn. De har talat om för henne att hon inte har rätt föräldraförmågor och sedan tog de hennes barn ifrån henne. Och hon fick inte tillbaka dem, trots en ordnad livsstil, bra lön (37' kr/mån) och att hon avslutade äktenskapet med sin alkoholiserade exman.
Socialtjänsten tyckte det var bättre att skjutsa runt Emili@ på 17 (?) olika hem under en period av 9 år. Hon och brodern separerades. De fick sporadisk kontakt med sin mamma. För mig är det barnmisshandel om något.
Iallafall, kontentan är: håll soc långt ifrån er och era barn.