2024-07-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Någon som vet hur det går för #432 ? Förskolepedagogen
Vem är förskolepedagogen?
Citera
2024-07-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Siliv* K*rb*j*

*=a

Tack! Hur gammal är hon egentligen? På nån bild ser hon ut att vara 50 år och på nån annan bild använder hon Instagramfilter som en riktig fjortis.
Citera
2024-07-28, 23:11
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Tack! Hur gammal är hon egentligen? På nån bild ser hon ut att vara 50 år och på nån annan bild använder hon Instagramfilter som en riktig fjortis.

hon är född 1990
Citera
2024-07-28, 23:11
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Återkom den dag som ditt barn blir mördat och huvudnyhet i alla medier, så får vi se hur du skulle reagera. Jag skulle också vilja se dig prata illa om ditt mördade barn, och komma ihåg alla gräl och all tonårsdrama ni upplevt tillsammans, i den situationen.
Jag vet inte om jag efter någon dag eller två ens skulle vara kapabel att komma ur sängen, agera med folk och sitta ner med media. Du?

Bra poäng dock i att det är självklart att man inte pratar ner mördade så utan minns de fina stunderna såklart.
Citera
2024-07-28, 23:12
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Kan du ta print screen? Verkar inte kunna se några bilder när jag försöker. Står att jag måste logga in.

Enbart nyfiken. Båda två verkar ha avlat sämre än gatuhundar.

Pinsamt, men jag vet inte hur man gör
Citera
2024-07-28, 23:12
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske är mormor och morfars fel. Mamman kanske har haft en hemskt uppväxt som har förstört hennes föräldraförmåga. Det sociala arvet.
…eller en lätt hjärnskada pga att moderns drickande kanske inte upphörde under graviditeten. Utseendet på BOs mamma stämmer med detta syndrom.
Citera
2024-07-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag vet inte om jag efter någon dag eller två ens skulle vara kapabel att komma ur sängen, agera med folk och sitta ner med media. Du?

Bra poäng dock i att det är självklart att man inte pratar ner mördade så utan minns de fina stunderna såklart.

Jag kan inte säga hur jag skulle reagera, men jag vet personer som inte kommit ur sängen på flera veckor och sedan finns det de som vill prata med allt och alla som ett sätt att bearbeta sorgen. Så det finns alla varianter. Sättet alla dömer Anna på är inte okej, för man kan inte uttala sig innan man varit i hennes skor.
Citera
2024-07-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Inte för att vara dömande, men tycks ju vara en hel del romer inblandade? Förutom den, eventuellt pådrivande mgm 1?
Med ursprung från Irak?
jo men folk fattar inte det här inne , dom är så hjärntvättade och kan inte se samband .
Citera
2024-07-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag är så långt från BO:s mamma och hennes bakgrund man kan komma och tycker ändå inte att LVU var det bästa för barnet i deras fall. Psykopat-Melak = jo, där var det lämpligt däremot.
I BO:s mammas fall skulle hon istället fått en stödperson på socialtjänsten, en socionom och sen en föräldragrupp med obligatorisk närvaro hon kunnat träffa en gång per vecka, samt obligatorisk terapi. Så borde hon ha fått en chans att ”sköta” dessa tre olika träffar under ett år, vilket jag är övertygad om att hon hade gjort när man läser om henne.
Du tänker inte på barnens bästa utan har någon pervers projicering på gång mot kvinnor med så kallad psykisk ohälsa. Kanske tänker du på din egen mamma eller så är du bara empatistörd.
Det är inte i närheten så svartvitt som du försöker få det till, det finns många föräldrar med BO:s mammas bakgrund som har full koll, orkar och är framgångsrika.

Förlåt men vad menar du med ”stödperson” och ”socionom”?

Socionomer jobbar vanligtvis med myndighetsutövning dvs som handläggare. Och i barn och familj-enhetens fall är det alltså troligtvis en socionom som utreder mammans föräldraförmåga. Varför skulle hon prata med en sådan 1 gång i veckan? Ska socionomen ompröva bedömningen varje vecka huruvida mamman är psykiskt instabil och brister i föräldrafrågan menar du?

Och vad menar du med ”stödperson”? En person tagen ur ingenstans för att stötta mamman? Det kallas för psykolog och är f.ö också en sådan person som förmodligen redan har bedömt mamman som oförmögen att vara förälder.

Du verkar leva lite på önsketänkande hur du vill att det ska vara utan någon riktig verklighetsförankring. Hittar på befattningar som ska göra som du tycker känns rätt för att legitimera det du vill ska hända även om det skulle skada barnet. För övrigt ett tecken på psykisk ohälsa. En sådan person som inte ska vara förälder. Barnet går nämligen först. Hade alla labila mammor alltid fått vårdnaden om sina barn bara för att de vill det hade vi haft ännu fler skadade barn som mår dåligt och tar död på varandra. Så nej, tänk om, tänk rätt.
Citera
2024-07-28, 23:25
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag kan inte säga hur jag skulle reagera, men jag vet personer som inte kommit ur sängen på flera veckor och sedan finns det de som vill prata med allt och alla som ett sätt att bearbeta sorgen. Så det finns alla varianter. Sättet alla dömer Anna på är inte okej, för man kan inte uttala sig innan man varit i hennes skor.
När du uttrycker dig så, tack, så är jag helt med dig, håller med och förstår.

Det finns lika många reaktioner som det finns individer och inget är, givet olika förutsättningar, rätt eller fel.

Det finns verkligen tokskallar här inne som, felaktigt, lägger skulden på henne men så finns också vi andra som vrider, vänder, funderar och ser en helhet utan att för den skull döma och att då fastna i tragglande om skuldfrågan känns onödigt.

Nej, inte hennes fel men att stryka ett streck över mammans trassliga liv, bakgrund och det korta liv då BO fick är ju liksom att plocka bort hyfsat viktiga parametrar och vad lär man sig då?

Som förälder vill jag inte uppleva detta och vad kan man då göra? Är det fel att tänka så? Mamman hade inte de verktygen men med det inte sagt att själva dådet är hennes fel.

M
Citera
2024-07-28, 23:30
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Förlåt men vad menar du med ”stödperson” och ”socionom”?

Socionomer jobbar vanligtvis med myndighetsutövning dvs som handläggare. Och i barn och familj-enhetens fall är det alltså troligtvis en socionom som utreder mammans föräldraförmåga. Varför skulle hon prata med en sådan 1 gång i veckan? Ska socionomen ompröva bedömningen varje vecka huruvida mamman är psykiskt instabil och brister i föräldrafrågan menar du?

Och vad menar du med ”stödperson”? En person tagen ur ingenstans för att stötta mamman? Det kallas för psykolog och är f.ö också en sådan person som förmodligen redan har bedömt mamman som oförmögen att vara förälder.

Du verkar leva lite på önsketänkande hur du vill att det ska vara utan någon riktig verklighetsförankring. Hittar på befattningar som ska göra som du tycker känns rätt för att legitimera det du vill ska hända även om det skulle skada barnet. För övrigt ett tecken på psykisk ohälsa. En sådan person som inte ska vara förälder. Barnet går nämligen först. Hade alla labila mammor alltid fått vårdnaden om sina barn bara för att de vill det hade vi haft ännu fler skadade barn som mår dåligt och tar död på varandra. Så nej, tänk om, tänk rätt.

Socionomer kan jobba på både HVB-hem och på SIS, de kan ha uppsökande-verksamhet i samhället med så det är inte påhittade befattningar.
Man kan ansöka om en stödperson hos soc, och det kan vara alltifrån en vanlig privatperson (kontaktperson) eller en mer utbildad person som tex socionom.
Citera
2024-07-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Absolut så, det låter högst rimligt att det kan finnas något personligt i grunden.

Kanske Flashback då är fel forum och jag känner lite att jag inte vill kopplas ihop med de som, på riktigt, hoppar på och sågar mamman.

Dock måste man få belysa och fundera på allt och att förbise SIS-hem och allt jobbigt är ju att blunda för verkligheten och då lär vi oss ju ingenting framåt i livet.

Fint tänkt och skrivet, tack!

Tack så mycket, känner samma som du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in