Citat:
Ursprungligen postat av
Scoutsin
Jag skyller inte mer på någon än någon annan. Jag skriver om och om igen att här är det inte någon ensam person som bär all skuld. Det har ju fallerat på alla sätt som går. Jag försvarar absolut inte föräldrarnas informella ledarskap som sannolikt är en del i de konflikter som verkar ha pågått hela tiden. Men eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av teamarbete i olika såna här sammanhang så vet jag också att det eftersom det är så låg tröskel till att bli assistent och så lågt betalt så dyker det ofta upp personer i teamen som inte hamnat på rätt plats i sina liv och det behövs bara att en eller två inte förstår sina uppdrag och börjar skapa oreda så blir det oreda i hela gruppen… Lite syra syrar som sagt hela degen… Det blir lite som en pöbel…
Och det är många saker som behöver komma på plats för att få till bra arbete runt funktionsnedsatta personer. Lugn och ro och stabilitet är A oh O. Och som jag ser det så är det också problem med att anlita assistansföretag som ligger långt bort, för det gör ju att det blir som bäddat för informella ledarskap. Och det är väl mycket möjligt att kanske familjen valt att anlita ett sådant bolag för att kanske få till det? Och det är i så fall också mycket illa. Men eftersom jag inte vet något alls om hur familjen resonerat eller egentligen om vad som faktiskt försiggått som orsakat också allt detta kaos, så tittar jag då utifrån mina erfarenheter på hur organisationen hår egentligen sett ut.
Också när det gäller hunden så verkar det inte ha funnits några skyddande funktioner, såsom återkommande coachning eller utarbetade planer för att fasa in hunden i arbetet eller bistå personalen med kunskap och träning så att alla inblandade kände sig förtrogna med hur man skulle agera. Och inte minst kanske återkommande besök för att se hur det fungerar i praktiken också? Man hade också kunnat utöka bemanningen under en tid tills rutiner och arbetssätt satt sig. Det finns så mycket som hade kunnat göras men som inte gjordes. Och när det gäller arbete med såna här saker så är det teamarbete som gäller. För allas funktioner har betydelse och spelar roll. Det omvända gäller också. Dvs ingen bär ensam ansvar om något fallerar.
För på de flesta arbetsplatser där det uppstår kaos och konflikter så har något fallerat i både organisation och ledarskap, det är aldrig bara ens fel att allt blir kaos.
Och när allt kommer omkring så det alla de här personerna har gemensamt - det är att de alla borde ha den hör flickans bästa för ögonen. Men det verkar ingen ha haft. Och sedan det också kommit in en hund i bilden så ingår nu också den i en ansvarsbild.
Det är så jag ser på det.
Sen om serviser sig att dessa konflikter nu lett till att en assistanshund blir kidnappad - det ser jag också ganska allvarligt på. Och att det surras en massa sekretessbelagd information om den hör flickan ifrån personer som haft till uppgift att skydda henne och upprätthålla sekretess och tystnadsplikt. Det ser jag också allvarligt på. För den hör historien skulle inte schavottera i media utan hos berörda myndigheter. IVO. LS, Enköpings kommun mfl. Som alla har som uppgift tillsammans med föräldrarna och fd anställd assistanspersonal.
Det ör allvarligt att det ses på så lättvindigt för att ingen tycks bry sig om den här funktionsnedsatta flickans integritet och lagstadgade rättigheter.
Om man redan har en rörig soppa kastar man inte in en ingrediens till..
Och jo, EN person kan göra livet surt för många på tex en arbetsplats.
Det är (i det här fallet) pappans (ägarens) ansvar att se till att återlämna hunden då det inte fungerade.
Ett teamarbete är just TEAM.
Inte en som styr och ställer och ändrar spelreglerna när det passar.
Du verkar påläst i just det här fallet så jag frågar.
Vet du om det redan i anställningsintervjun framkom att den arbetssökande skulle ha som arbetsuppgift att skydda en hund från att bli sparkad?
Framkom det i samma intervju HUR utåtagerande tösen är?
Vem skrev den där arbetsbeskrivningen som personalen skulle signera att dom läst samt skulle läsa en gång i månaden?
Många frågor är det...