2024-07-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Hos pojkar finns utseendemässiga drag som går igen; off topic men finns mer att läsa om det.

Skitsnack.
Citera
2024-07-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är du nog rätt ensam om. En så farlig person ska sitta på låst avdelning och drogas ner, enligt mig. Inte ha en levande slagpåse.

Kanske har det varit uppe i tråden redan, jag funderar på om det längre finns sådan psykvård i Sverige? Där inlåsta och de drogar patienterna "lagom", så att de är nära zombie men fortfarande kan fungera? Kan klä på sig själv, duscha, äta, vara med på lättare aktiviteter, prata med andra lite, utan att vara en fara för sig själv eller andra?

Även om jag tycker det är väldigt sorgligt för den som blir inlagd på en sådan avdelning så är det nog ändå det bästa i vissa speciella fall. Det finns ingen rimlighet i att en enda person ska ha så många assistenter och kosta så enormt mycket för samhället, speciellt inte när är farlig. Någonstans måste vi ge upp.

Är off topic, men sedan är väl en del av problemet det system för assistans vi har. Kommun eller region ska vara arbetsgivare, inte ge pengar till familjen som driver det som ett eget företag där de får orimligt mycket makt över pengar och personal.
Citera
2024-07-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Har jag förstått dig korrekt i att du anser att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?

Nej, det har jag nog inte funderat över, om jag ska vara ärlig. Inlägget gick mest ut på att fundera över om det någonsin kunde vara moraliskt riktigt att utsätta ett djur för fara, för att rädda människor från en värre fara. Och i det här experimentet, också förbättra tillvaron för person A.
Citera
2024-07-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Googla själv då på autistiska ansiktsdrag/autistic facial features, Fragil X och Prader Willis om du inte tror mig.

Jamen de två andra syndromen är ju en helt annan sak. Jag har även autistiska vänner samt tidigare jobbat med autistiska barn och det finns liksom inget gemensamt vad gäller utseendet. Autister sticker snarare ut genom sitt beteende.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja, i hypotetiska fall är det ju fullt möjligt att hitta på med lite vad som helst.

Tittar man på forskningen så säger ju den att alla människor har en punkt där den börjar kunna ta liv.
Det finns några fall där det har hänt. Om jag inte minns fel så var det en assistent som blev knivmördand av en brukare på ett LSS i Enköping för inte längesedan.
Lätt hänt att det går överstyr.
Undrar om inte familjen är orolig i detta fall som tråden handlar om att det ska hända dom. Vad tror du? Hade inte du varit rädd om du hade haft en anhörig som var så galen? Jag hade inte kunnat sova en blund med dörren olåst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad har föräldrarna sagt angående Essie? Har de sagt att hon är död, som pappan sa de skulle göra när hon och mamman kom tillbaka?

Visst figurerade det uppgifter i början av försvinnandet att pappan sagt till dottern att hunden var på sjukhus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det känns som du skyller kaoset på assistenterna?
Av det som kommit fram verkar pappan (och ev mamman?) varit väldigt delaktiga, styrt och ställt, kommit men nya regler och krav, sparkat anställda som inte gör som föräldrarna säger, osv.
Om föräldrarna hade backat och låtit assistansbolaget och assistenterna sköta sitt jobb hade det kanske funkar mycket bättre.
Och hunden skulle ha lämnats tillbaka direkt när man insåg att det fanns risk att hunden kunde bli sparkad, slagen eller på annat sätt fara illa.

Jag hoppas det blir bra för dottern i nya boendet, och att det funkar bättre för henne där.

Jag skyller inte mer på någon än någon annan. Jag skriver om och om igen att här är det inte någon ensam person som bär all skuld. Det har ju fallerat på alla sätt som går. Jag försvarar absolut inte föräldrarnas informella ledarskap som sannolikt är en del i de konflikter som verkar ha pågått hela tiden. Men eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av teamarbete i olika såna här sammanhang så vet jag också att det eftersom det är så låg tröskel till att bli assistent och så lågt betalt så dyker det ofta upp personer i teamen som inte hamnat på rätt plats i sina liv och det behövs bara att en eller två inte förstår sina uppdrag och börjar skapa oreda så blir det oreda i hela gruppen… Lite syra syrar som sagt hela degen… Det blir lite som en pöbel…

Och det är många saker som behöver komma på plats för att få till bra arbete runt funktionsnedsatta personer. Lugn och ro och stabilitet är A oh O. Och som jag ser det så är det också problem med att anlita assistansföretag som ligger långt bort, för det gör ju att det blir som bäddat för informella ledarskap. Och det är väl mycket möjligt att kanske familjen valt att anlita ett sådant bolag för att kanske få till det? Och det är i så fall också mycket illa. Men eftersom jag inte vet något alls om hur familjen resonerat eller egentligen om vad som faktiskt försiggått som orsakat också allt detta kaos, så tittar jag då utifrån mina erfarenheter på hur organisationen hår egentligen sett ut.

Också när det gäller hunden så verkar det inte ha funnits några skyddande funktioner, såsom återkommande coachning eller utarbetade planer för att fasa in hunden i arbetet eller bistå personalen med kunskap och träning så att alla inblandade kände sig förtrogna med hur man skulle agera. Och inte minst kanske återkommande besök för att se hur det fungerar i praktiken också? Man hade också kunnat utöka bemanningen under en tid tills rutiner och arbetssätt satt sig. Det finns så mycket som hade kunnat göras men som inte gjordes. Och när det gäller arbete med såna här saker så är det teamarbete som gäller. För allas funktioner har betydelse och spelar roll. Det omvända gäller också. Dvs ingen bär ensam ansvar om något fallerar.

För på de flesta arbetsplatser där det uppstår kaos och konflikter så har något fallerat i både organisation och ledarskap, det är aldrig bara ens fel att allt blir kaos.
Och när allt kommer omkring så det alla de här personerna har gemensamt - det är att de alla borde ha den hör flickans bästa för ögonen. Men det verkar ingen ha haft. Och sedan det också kommit in en hund i bilden så ingår nu också den i en ansvarsbild.

Det är så jag ser på det.

Sen om det visar sig att dessa konflikter nu lett till att en assistanshund blir kidnappad - det ser jag också ganska allvarligt på. Och att det surras en massa sekretessbelagd information om den här flickan ifrån personer som haft till uppgift att skydda henne och upprätthålla sekretess och tystnadsplikt. Det ser jag också allvarligt på. För den här historien skulle inte schavottera i media utan hos berörda myndigheter. IVO. LS, Enköpings kommun mfl. Som alla har som uppgift tillsammans med föräldrarna och fd anställd assistanspersonal att värna och skydda flickans integritet.
Det är allvarligt att det ses på så lättvindigt för att ingen tycks bry sig om den här funktionsnedsatta flickans integritet och lagstadgade rättigheter.
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-28 kl. 23:37.
Citera
2024-07-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrokodilenGena
Så samhället har alltså beslutat att man är friad från ansvar att uppfostra sina barn? Oavsett diagnos eller ej - det är ju det du säger.
Mitt inlägg handlade INTE om huruvida man har ansvar osv tills barnet fyller 18, det gällde kort och gott normal uppfostran som man normalt börjar med när barnet föds.
Som sagt så kan man lära en 4åring oerhört mycket kring rätt och fel.
Och du dessutom, 1800-talet var inte alltid helt fel ute gällande inlåsning och bortkastande av nyckel.
Då är det inte flickan jag syftar på utan andra i hennes närhet.

Det är skillnad på barn och vuxna, ja. När ens barn är vuxna i laglig mening så har man inte som förälder något uppfostringsansvar. Den här flickan är 23 år gammal men har en intellektuell funktionsnedsättning som gör att hon intellektuellt fungerar i vissa avseenden som ett barn. Det har ingen betydelse i laglig mening. Det är liksom inte så att om man som förälder råkar få ett barn som är autistisk och intellektuellt funktionsnedsatt så är man dömd att ha föräldraansvar över sin avkomma för resten av deras liv…

Vilken planer bor du på? Var någonstans i världen bor barn hemma hos sina föräldrar för att bli uppfostrade hela sina liv? 🧐
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-28 kl. 23:29.
Citera
2024-07-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Möjligen om någon fond finns alltid att ansöka men det finns inga ekonomiska bidrag eller ersättning för att betala sin assitanshund

Finns många fonder att söka för för diverse hjälpmedel ,men det är en djungel att hitta rätt då det finns så många olika fonder.
Citera
2024-07-28, 23:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Då kan jag tala om för dig att jag har autism och har inte något av det. Jag har även läst medicin på universitetet och då behandlades under någon föreläsning olika syndrom, men ingenting av det som du påstår. Jag antar att du har kokat ihop det själv eller läst det i nån gammal rasbiologibok (hittepåskit) från typ elvahundratalet.

Kan bekräfta detta. Jag känner personligen flera med diagnosen autism.

Den här kvinnan har ett udda utseende som ingen av dem har. Hon har nog nån tilläggsdiagnos men spekulerar inte mer om det.
Citera
2024-07-28, 23:28
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har inte hunnit dit och läsa än.
Haft fullt upp hela dagen med att bara vara med min hund.
Behövde en dag med henne för det här gör så jävla ont.
Jag blir riktigt illa berörd när man läser hur Essie blivit behandlad, hur andra djur i familjen blivit behandlad och även hur tösen blivit behandlad.
Hon är nog oxå en sorts offer i det här.
Att aldrig få gränser, regler eller konsekvens av dåliga beslut och uppförande gör inte en lycklig människa.
Det är förjävligt det som hänt. Eftersom den psyksjuka inte vet att den är farlig så kan man inte lägga någon skuld där. Det är dom anhöriga som gett henne djur som hon kunnat misshandla. Essie har fungerat som en mänsklig sköld som skyddar den övriga familjen. Jag tror att hunden tyvärr har fått plikta med livet för att rädda dom andra.
Citera
2024-07-28, 23:28
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Skitsnack.

Some of the frequent facial features of autism are a broader upper face, shorter middle face, wider eyes, bigger mouth, and the philtrum

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8773918/

Finns säkert bättre källor, det här var första på google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in