2024-07-28, 21:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Fram tils nu har man kunnat streama samma innehåll dels i egna hushållet och på en annan enhet och adress. Fr om 20 aug kommer man bara kunna streama i sitt eget hushåll.

Saken är den att jag delar kostnaden för Viaplay premium med mina föräldrar på annan ort. De är enbart intresserade av att se Formel 1 sändningarna. Det är enda gången de använder Viaplay.

Och för min del är det till 90% endast Formel 1 jag använder Viaplay för. Ser nån enstaka film där nån gång i halvåret.

Det kommer att kosta 699:- /mån och det blir dyrt om vi inte kan dela kostnad och konto, speciellt om man som mina förädrar uteslutande ser på Formel 1.

Finns det nån väg runt detta så vi alla kan dela och ändå se?

Jag är rätt novis på nätverk och sånt men kan man använda VPN-tunnel (som jag knappt vet vad det är), eller Ip-spoofing (som jag inte vet myclet om heller) etc? Vad finns det för lösningar?

Tacksam för hjälp
Det är bara snack. Ni kommer antagligen kunna dela kontot utan att nåt händer.
Citera
2024-07-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är bara snack. Ni kommer antagligen kunna dela kontot utan att nåt händer.
Ja kanske, vi får hoppas på det.

Bl a detta stod i deras mail för 9 dagar sen:
Citera
2024-07-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ja kanske, vi får hoppas på det.

Bl a detta stod i deras mail för 9 dagar sen:

Jävligt intressant.
Jag har varken Smart TV eller någon Box.
Jag använder datorskärm och streaming över dator.
Vad ska dom göra då?
Kommer dom att blockera VPN?
Och jag skulle alltså inte kunna använda mitt abonnemang när jag är på resa för att jag då är utanför hushållet och har annan IP?

Det här känns luddigt.
Vänta och se.
Citera
2024-07-29, 00:08
Medlem
Har oxå fått mail från dem då jag haft ett viaplay konto.
Och kan bara säga att jag är väldigt glad att det är uppsagt. Inte för att jag delade konto, men blir fruktansvärt lack på denna typ av begränsningar. Köper jag en tjänst att kunna titta på två skärmar så ska den skita i om den ena skärmen är i mitt eget hushåll och den andra på andra sidan jorden.

Förstår att dem tycker det är ett problem, det kommer dock inte gynna dem för fem öre.
Det kommer bara resultera i ännu fler uppsagda konton.

Netflix börja jue med detta tramset för något år sedan, änsåläng går det med ganska enkla medel att komma runt, för mitt netflix konto delar jag med mina föräldrar och en kompis, mina föräldrar använder dock nästan bara det när dem passar mina barn, och min kompis bara när jag är hos honom och kollar film.

Dem har givetvis rätt att sätta vilka regler dem vill,, men jag har också rätt att köpa eller inte köpa om jag tycker tjänsten är för dålig.

Den dagen netflix gör det omöjligt att kontodela så kommer jag säga upp det abbonemanget med.

Åter till Viaplay så gräver hålet djupare och djupare.
Att nån fortfarande betalar 169:-/mån för skiten är ett under, var jue inte alls länge sen det kostade 79:-/mån.
Dags att gå tillbaka till Torrents.
Senast redigerad av xenion 2024-07-29 kl. 00:18.
Citera
2024-07-29, 04:30
Medlem
Jag vet nada om detta, har ingen streamtjänst alls, men följt lite om amerikanarnas likartade problem med Netflix. På YT finns många hjälpvideos om man söker på " share netflix account vpn" eller liknande ord i google.

1)Det enklaste (men med en extrakostnad) är att allt går genom köpt vpn (typ NordVPN),

2)En gratismetod är du själv sätter upp en VPN server, det verkar inte så svårt, du måste ha bandbredd för alla hushåll du vill sharea till, eftersom all trafik går först till dig, sedan till dina folks.

Fördelar är ju att all trafik från Viaplay går bara till ditt IP:nummer, sen splittar du den till dina folks.
Helt ospårbart,
Tyvärr kan jag inte svara på mer, eftersom jag bara sett videos, kan inga tekniska frågor om det, eftersom jag ej kan testa själv.
Citera
2024-07-29, 05:46
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Fram tils nu har man kunnat streama samma innehåll dels i egna hushållet och på en annan enhet och adress. Fr om 20 aug kommer man bara kunna streama i sitt eget hushåll.

Saken är den att jag delar kostnaden för Viaplay premium med mina föräldrar på annan ort. De är enbart intresserade av att se Formel 1 sändningarna. Det är enda gången de använder Viaplay.

Och för min del är det till 90% endast Formel 1 jag använder Viaplay för. Ser nån enstaka film där nån gång i halvåret.

Det kommer att kosta 699:- /mån och det blir dyrt om vi inte kan dela kostnad och konto, speciellt om man som mina förädrar uteslutande ser på Formel 1.

Jag är rätt novis på nätverk och sånt men kan man använda VPN-tunnel (som jag knappt vet vad det är), eller Ip-spoofing (som jag inte vet myclet om heller) etc? Vad finns det för lösningar?

Tacksam för hjälp

LAN tjänster som Hamachi borde lösa problemet, du lurar viaplay att du är uppkopplad hemma hos föräldrarna på deras nätverk.
Citera
2024-07-29, 06:22
Medlem
Supporten hävdade att det inte är något problem med Chromecast versionen och så är det fullt med arga kommentarer på Trustpilot.

Nu på måndagsmorgonen så fungerar plötsligt Chromecast versionen som genom ett mirakel utan att jag har gjort något.

Ni ska bara veta vad supporten ville att jag skulle göra. Rycka ur sladden på enheten och tömma kabeln på ström.

Jisses, som att det skulle gå att tömma en kopparkabel på ström som att det vore en vattenslang.
Citera
2024-07-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Supporten hävdade att det inte är något problem med Chromecast versionen och så är det fullt med arga kommentarer på Trustpilot.

Nu på måndagsmorgonen så fungerar plötsligt Chromecast versionen som genom ett mirakel utan att jag har gjort något.

Ni ska bara veta vad supporten ville att jag skulle göra. Rycka ur sladden på enheten och tömma kabeln på ström.

Jisses, som att det skulle gå att tömma en kopparkabel på ström som att det vore en vattenslang.
Fungerar även här
Citera
2024-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
LAN tjänster som Hamachi borde lösa problemet, du lurar viaplay att du är uppkopplad hemma hos föräldrarna på deras nätverk.

Fast om man läser deras mail verkar det som de knyter abonnemanget till din hem smart tv- Antagligen till ditt IP och/eller enhetens MAC-adress. Men Hamachi kanske gör att man lan sätta sin hem IP?

Frågan är om de kommer gå på MAC-adresser för dator, smart-tv, mobil, en andra smart-tv och Chromecast har väl alla olika mac-adresser i så fall. Hur blir det då?
Citera
2024-07-29, 12:40
Medlem
Som jag tolkar mailet, så utgår Viaplay ifrån att alla enheter i ditt hushåll sitter på samma internetanslutning och med samma publika IP-adress. Den smart-tv som du loggar in på, används för att se vilken ip-adress ditt hushåll har, och det är då enheter som använder den samma adressen som anses höra till hushållet.

I de flesta fall kommer det säkert att fungera så som Viaplay har tänkt sig (att det inte är samma sak som kunderna önskar sig är en annan fråga). Men det är inte en lösning som kommer fungera för alla.
Citera
2024-07-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Att nån fortfarande betalar 169:-/mån för skiten är ett under, var jue inte alls länge sen det kostade 79:-/mån.
Dags att gå tillbaka till Torrents.

Ja och för 169:- får man endast film och serier, ingen sport alls. Nästa paket med även sport är 399:-
Men ska du se premier league, NHL och Formel 1 så kostar det 699:-/mån. Ävem om du enbart skulle vilja se Formel 1.

Sviniga priser! Så gnäller de på att folk använder olaglig IP Tv. Ja undra varför?
Citera
2024-07-29, 13:36
Citat:

Tacksam för hjälp

Helidiotiskt, Netflix och HBO var väl inne på samma bana innan. Om du sticker till sommarhuset så kan du inte nyttja ditt redan betalda abbonemang där för det är på annan ort eller ett annat hushåll. Inte konstigt att de blir av med kunder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in