2024-07-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnslock
Fast då är det konstigt att Tove Jansson inte är registrerad som assistanshund på SKK. Hennes syster Astrid Lindgren är däremot registrerad som assistanshund.

Det har jag svarat på tidigare

Det är frivilligt att visa titeln enligt Lena på SBK för jag frågade om det alltid står eller om de rapporteras in, kommer inte ihåg exakt hur hon förklarade men de är inte alltid de står. Jag tyckte nämligen själv att de var konstigt så antingen har de inte rapporterats in eller så har de tagit bort det från skk Hunddata jag tror på att de inte blivit inrapporterat men jag undersöker fortfarande om de verkligen är certifierade enligt SBK, hitills verkar de stämma men det är svårt att få fram uppgifter som allmänhet. Däremot har jag skickat mejl och bett de kontrollera även om jag inte för ut informationen så har de då en rapport att man är frågande om de stämmer eller inte.

. Oavsett så är Ledsagarens Tove Jansson Essies stamtavla namn. Chipnummret är samma så det stämmer där med.
Citera
2024-07-28, 19:04
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Ja efter att han hotat med att söka upp henne
Missat, framgick det i gruppen?
Citera
2024-07-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Korrekt. Chip scannas bara vid AD- och HD-röntgen, vaccin och avmaskning när en hund ska skaffa pass och vissa intyg (t.ex. testikelintyg).

Nja tror det beror lite på veterinären ,när jag var och skulle vaccinera min katt för första gången då kollade hon så chipet stämde med hans handlingar. Tror inte det är skillnad på hund el katt.
Citera
2024-07-28, 19:08
Medlem
vemedinmas avatar
Någon som vet vart Essie var på foder?
Citera
2024-07-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Nja tror det beror lite på veterinären ,när jag var och skulle vaccinera min katt för första gången då kollade hon så chipet stämde med hans handlingar. Tror inte det är skillnad på hund el katt.

Samma sak för mig, varje gång jag har kommit in med något djur så har dom scannat. Dels har det nog med att göra för att se så att chippet stämmer överens med ev försäkring. Blir ju annars lite dumt om man kan använda vilken försäkring som helst.
Citera
2024-07-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jag ramlade över detta av en slump. Och har lite frågor som någon kanske här kan svara på.

Vad är hundens uppgift? vad ska den assistera?
Normalt brukar tex hunden ha i uppgift att lugna vid utbrott eller liknande när det är "mental support dog", men denna hund verkar ju behöva skyddas ifrån ägaren vid utbrott, och inte alls ha som uppgift att lugna.
Har man räknat in i arbetet att extra personal behövs för att skydda hunden vid utbrott? normalt räknar man ju in dem personer som behövs för att hantera brukaren, men i detta fall verkar det ju även behövas 1 person som skyddar/tar undan hunden när brukaren får utbrott.

När pappan själv beskrev hur hunden upprepade gånger måste skyddas från ägaren, hur det är assistenternas uppgift att se till att hunden är trygg, inte skadas, motioneras, mm, hur det helt enkelt är assistenternas uppgift att se till att hunden har ett drägligt och bra liv. Så känns det ju tveksamt om det verkligen är en bra miljö för en assistans hund att leva i?
Har ju också reagerat på detta att dom skulle ta undan hunden när hon fick utbrott
Citera
2024-07-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jag ramlade över detta av en slump. Och har lite frågor som någon kanske här kan svara på.

Vad är hundens uppgift? vad ska den assistera?
Normalt brukar tex hunden ha i uppgift att lugna vid utbrott eller liknande när det är "mental support dog", men denna hund verkar ju behöva skyddas ifrån ägaren vid utbrott, och inte alls ha som uppgift att lugna.
Har man räknat in i arbetet att extra personal behövs för att skydda hunden vid utbrott? normalt räknar man ju in dem personer som behövs för att hantera brukaren, men i detta fall verkar det ju även behövas 1 person som skyddar/tar undan hunden när brukaren får utbrott.

När pappan själv beskrev hur hunden upprepade gånger måste skyddas från ägaren, hur det är assistenternas uppgift att se till att hunden är trygg, inte skadas, motioneras, mm, hur det helt enkelt är assistenternas uppgift att se till att hunden har ett drägligt och bra liv. Så känns det ju tveksamt om det verkligen är en bra miljö för en assistans hund att leva i?

Det är olika efter förarens behov, skräddarsytt efter intervjuer om hur vardagen ser ut, behov som Amanda upplever behöva hjälp med men även de instruktören tycker så de är väldigt olika men vissa moment tyckte jag var väldigt simpla saker

Som ligga nära i sängen vid sovdags för minska oro sömnproblem

Väcka på morgonen

Lugna vid ångestattack / utbrott typ vara nära bara

Hämta väska med mediciner

Påminna om att komma ut på promenad då är hunden tränad på tidpunkter så inte direkt avancerat heller

Trygghet när föraren är ute bland folk

Osv detta är några exempel jag fick höra men finns massa olika så jag vet inte vilka moment utan de är helt skräddarsytt
Citera
2024-07-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnslock
Fast då är det konstigt att Tove Jansson inte är registrerad som assistanshund på SKK. Hennes syster Astrid Lindgren är däremot registrerad som assistanshund.
Inte nödvändigt,titeln AH är frivillig
Citera
2024-07-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är korrekt, vi har grundlagar. Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra, men det är bra att du lyssnade på SO:n.
Själv talade jag om pressetik, och den bygger på pressetiska regler. Jag har redan angett vilka tre frågor jag hade velat haft ställda.

Oavsett vilken sida jag står på, så är det ganska enkelt. Om inte det här området granskas, så kommer samma sak hända gång på gång. Nu har ju Hundhjälpen kommit undan ansvaret helt, för det var ju familjens fel. Så nästa gång någon kommer och viftar med 300 tusenlappar?? Kommer Hundhjälpen då kolla noga så den inte löper risk för våld? Varför skulle de?

Och visst kan jag nämna hoten som assistenterna eventuellt fått. Vilken nytta skulle det göra när jag talar om en granskning av Hundhjälpen??

Men snälla nån, Vem är du som tror att Ölmeborg skall lämna över egna frågor till en journalist?
Visst om man är världsstjärna på turne och har 20 journalister som får 5 minuter var, så är det brukligt.
Ingen seriös tidning låter sig styras av en manipulerande gubbe från Enköping som inte är nöjd med frågorna journalisten ställer, är det så svårt att förstå?
Varför kunde han inte bara svara sanningsenligt på journalistens frågor?
Citera
2024-07-28, 19:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför påstår du att H*ndhjälpens uttalanden är helt oemotsagda? Att döma av artikeln i Enköpingsposten verkar det snarare som att P.Ö. själv har avböjt att kommentera H*ndhjälpens uttalanden:

Pappan kör damage reduction. Nu har de ändrat i EP:s artikel för han kom väl på att det såg illa ut.

Tillägget lyder ordagrant (hoppas det är ok med mod att citera hela, det är ju bara en liten bit av artikeln.

"Om det material i form av bland annat filmer och bilder som hunduppfödarna på Hundhjälpen säger att de har tagit del av säger Patrik Ölmeborg att de inte vet något om detta överhuvudtaget.

– Vi har inte fått någon information om detta. Det personal har sagt är att X ibland har lekt lite hårdhänt. Personal har också instruerats i hur man då hjälper X i de situationerna. Men det är inget som är så farligt att det har lett till anmälningar, säger han.

Han tillägger att han gärna skulle ta del av materialet för att se vad det visar. Han vill understryka att de aldrig har sett Essie fara illa.

– Nuvarande personal har heller aldrig sett Essie fara illa. Jag ringde upp assistansföretaget också och de har inte heller fått in något. Så fort något händer kring X så måste en avvikelse upprättas, men det finns ingenting där om Essie, säger Patrik Ölmeborg."
X=brukaren

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l
Citera
2024-07-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Missat, framgick det i gruppen?
Ja han skrev något om att han vet var hon bor och att de lär ses. Hon frågar om han hotar henne. Tror att han plockat bort just det att han vet var hon bor och att det inte är så långt ifrån honom men det finns kvar i dialogen att hon kanske måste polisanmäla honom och att hon tagit en skärmdump.
Citera
2024-07-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Essie flyttar hem till A 19 mars 2023 för att träna och de blir ett assistanshundsekipage 23 augusti 2023.

Tveksamt om de tränade tillsammans innan mars 2023. Essie har en fodervärd under tiden hon tränas av Hundhjälpen.
Källa: Hundhjälpen Assistanshundars facebooksida.

Kanon, tack!

Uppdatering:

2021 - Essie föds, registrerad som Ledsagarens Tove Jansson

2022
dec? - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende (enligt PÖ. De är dock fortfarande folkbokförda på adressen), för att A ska få flytta in i huset med assistenter.
(PÖ har angett att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
När flyttar A hem igen från boende?
2022 - Essie tränas till ass.hund. Bor hos fodervärd.

2023
19/3 - Essie flyttar till A i huset
23/8 - Essie & A certifieras som assistanshundsekipage.

2024
maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.
Övrigt i juli:
PÖ förekommer flitigt i media, både tidskrift samt TV.
"Det har kommit fram uppgifter om att brukaren till hunden ska ha varit våldsam och sparkat, skrikit, hällt vatten mm på hunden och att personal då inte har fått ingripa. Detta var något som familjen först påstod aldrig hade hänt att brukaren A hade skadat hunden, men sedan kröp det fram att det ska ha skett vid "ett" tillfälle att hon ska ha fått utbrott och därför sparkat hunden. Något som familjen anser är något en assistanshund får tåla, och även där skyller på assistenter som inte arbetar kvar."
Länsstyrelsen i Uppsala Län har informerat familjen om tre stycken ärenden som är upprättade ang. Essie efter att flera klagomål gällande djurhållning inkommit. Ärendena har diarienummer: 4954-24, 4964-24, 5671-24. Ärendena är nerlagda och kontroll kommer ej att utföras.

fyll gärna på (eller rätta om ngt är fel)
Senast redigerad av -mjau-mjau-mjau- 2024-07-28 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in