Citat:
Ursprungligen postat av
1891-019
Det har blivit striktare mot när jag började. Ungdomarnas integritet o ”rätt till” tolkas på ett helt annat sätt idag. Jag personligen märker stor skillnad sista 5 åren.
Tex:
När det gäller SIS som är låst institution o ska vara hårt begränsat.
När jag började där för 12år sedan begränsades ungdomarnas kontakter med omvärlden genom att handläggare va tvungna att först godkänna personen ungdomen fick ha på sin Ringlista, vilket i många fall inte innefattade kompisar o annat löst folk. Inte heller familj om det va skadligt för ungdomens mående/utveckling. Tillfällen att ringa va även det begränsat till vissa klockslag. Allt för att skydda ungdomen från att bibehålla skadliga/dåliga kontakter. Att ha tillgång till internet va absolut förbjudet.
Sen några år tillbaka kan ungdomar ringa i stort sätt vem dom vill. Handläggare kan inte begränsa längre. Plus att dom HAR RÄTT TILL internettid 1-2tim om dagen! O kan på så sätt styra upp rymningar eller fortsätta sin kriminalitet eller fortsätta bli utnyttjade på andra sätt för man tex inte vågar klippa kontakten.
Dom får fortfarande inte ha egna mobiler på SIS, men har tillgång till fast telefon där o lån av iPads/datorer när dom har internettid o kan där hålla kontakterna.
I dagsläget är ungdomarna betydligt mindre/sämre skyddade än för 10år sedan.
Som jag ser det så är en en stor kritisk källa på sis och det verkar vara att dom har tillgång till datorer. Datorer går ju att sätta föräldrakontroll på, tex Qustodio eller dyligt, då kan man se exakt vad dom gör på nätet, det går också att styra vad dom har tillgång till, tex så går det att blockera så mycket man önskar, tex tiktok, youtube, google sök, eller uppge vilka sidor på google som går att se och massa andra funktioner. Kort och gott så kan man få full kontroll med vissa föräldrakontroll appar. Detta är enkelt att ladda ner och installera, och borde vara ett minimum skydd i varje dator på ett sis hem. Sedan behövs ju mer resurser och så men en bra start kan ju vara att se över datorerna.