Citat:
Ursprungligen postat av
Lofiboy
617 personer i Sverige har detta namn som efternamn, så jag ansöker om efternamnet först. Förnamnet borde inte bli några problem.
Tack.
Då går det nog inte igenom. Jo, om du får tillåtelse från varje enskild namnbärare - du måste kontakta dem själv i så fall - men det blir ju ett jätteföretag. Och säkert kommer minst en av 617 att säga nej, av rena sannolikhetsskäl.
Fast ofta går det att få igenom bara man ändrar namnet lite. Jag vet t.ex. en familj som (jag har ändrat namnen lite för att det inte ska gå att känna igen, men det var ungefär så) som ville ta namnet Stjärne, men det gick inte för alla den släktens medlemmar gav inte sin tillåtelse. Då la de till -by så att de kom att heta Stjärneby, och det gick bra.
Edit: ska förresten lägga till att den familjen faktiskt härstammade från släkten "Stjärne", men det hade gått för många generationer sedan en direkt anfader hade hetat det, för att detta skulle räknas för Skatteverket. Men personligen tycker jag att de hade haft mer moralisk rätt att ta det efternamnet, än om det inte föreligger något släktskap alls.