2024-06-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ser man ju på de andra förnamnen samt efternamnet.
Så du har lyckats googla fram de 83 personerna, och till och med att 1 bytt namn?
Din google-fu är sannerligen imponerande.
Citera
2024-07-28, 13:32
Medlem
Hur gör Skatteverket sina kontroller om man vill byta till ett efternamn från ett annat EU-land? Kontrollerar dom med det landets myndigheter avseende inlämnade dokument?
Citera
2024-07-28, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Så du har lyckats googla fram de 83 personerna, och till och med att 1 bytt namn?
Din google-fu är sannerligen imponerande.

Man behöver inte googla någonting, man får ju upp hela listan när man söker på Ratsit. Går på några sekunder att skumma igenom dem och dra slutsatser.
Citera
2024-07-28, 18:32
Medlem
Citat:
Man behöver inte googla någonting, man får ju upp hela listan när man söker på Ratsit. Går på några sekunder att skumma igenom dem och dra slutsatser.

Jag kollade de första 3 sidorna, ser 99% svenska namn.
Citera
2024-07-28, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Jag kollade de första 3 sidorna, ser 99% svenska namn.

En del verkar vara islänningar, och på Island betyder Orm fortfarande drake. Sedan kan man ju tänka sig att några har bytt namn som vuxna (personer som ofta leker vikingatid?), då är Skatteverket mindre noggräknade. Han som heter Orm Vendelkråka t.ex., han har troligtvis bytt både för- och efternamn.
Citera
2024-08-05, 19:14
Medlem
Har länge velat byta för- och efternamn. Enligt skatteverket kan jag byta till ett efternamn som innehas av minst 2000 pers. Vad händer om jag vill byta efternamn till något som endast innehas av mindre än 2000 pers?

Hade sugit om man hade ansökt om byte av för och efternamn, men endast ett av namnen gått igenom.
Senast redigerad av Lofiboy 2024-08-05 kl. 19:35.
Citera
2024-08-05, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Har länge velat byta för- och efternamn. Enligt skatteverket kan jag byta till ett efternamn som innehas av minst 2000 pers. Vad händer om jag vill byta efternamn till något som endast innehas av mindre än 2000 pers?

Hade sugit om man hade ansökt om byte av för och efternamn, men endast ett av namnen gått igenom.

En sökning av namnet på Ratsit ger en fingervisning om hur många som har det i Sverige i alla fall.

Börja med att ansöka om efternamnet, och byt förnamnet efteråt om efternamnet gått igenom. Det var väl inte så svårt? Man får inget paketpris för att man byter båda samtidigt.

För övrigt anser jag att den lagen är helt tokig, man borde inte få byta till andra släkters efternamn. Det är ju DERAS sammanhållande släktnamn. Och det gäller även om det skulle finnas flera släkter som heter så, oberoende av varandra.
Citera
2024-08-05, 20:18
Medlem
Citat:
En sökning av namnet på Ratsit ger en fingervisning om hur många som har det i Sverige i alla fall.

Börja med att ansöka om efternamnet, och byt förnamnet efteråt om efternamnet gått igenom. Det var väl inte så svårt? Man får inget paketpris för att man byter båda samtidigt.

För övrigt anser jag att den lagen är helt tokig, man borde inte få byta till andra släkters efternamn. Det är ju DERAS sammanhållande släktnamn. Och det gäller även om det skulle finnas flera släkter som heter så, oberoende av varandra.
617 personer i Sverige har detta namn som efternamn, så jag ansöker om efternamnet först. Förnamnet borde inte bli några problem.
Tack.
Citera
2024-08-05, 20:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
617 personer i Sverige har detta namn som efternamn, så jag ansöker om efternamnet först. Förnamnet borde inte bli några problem.
Tack.

Då går det nog inte igenom. Jo, om du får tillåtelse från varje enskild namnbärare - du måste kontakta dem själv i så fall - men det blir ju ett jätteföretag. Och säkert kommer minst en av 617 att säga nej, av rena sannolikhetsskäl.

Fast ofta går det att få igenom bara man ändrar namnet lite. Jag vet t.ex. en familj som (jag har ändrat namnen lite för att det inte ska gå att känna igen, men det var ungefär så) som ville ta namnet Stjärne, men det gick inte för alla den släktens medlemmar gav inte sin tillåtelse. Då la de till -by så att de kom att heta Stjärneby, och det gick bra.

Edit: ska förresten lägga till att den familjen faktiskt härstammade från släkten "Stjärne", men det hade gått för många generationer sedan en direkt anfader hade hetat det, för att detta skulle räknas för Skatteverket. Men personligen tycker jag att de hade haft mer moralisk rätt att ta det efternamnet, än om det inte föreligger något släktskap alls.
Senast redigerad av Merwinna 2024-08-05 kl. 20:44.
Citera
2024-08-05, 20:36
Medlem
Citat:
Då går det nog inte igenom. Jo, om du får tillåtelse från varje enskild namnbärare - du måste kontakta dem själv i så fall - men det blir ju ett jätteföretag. Och säkert kommer minst en av 617 att säga nej, av rena sannolikhetsskäl.
Riktigt tråkigt. Är dom så hårda? Efternamnet är George. Har velat ändra i många år.
Citera
2024-08-05, 20:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Riktigt tråkigt. Är dom så hårda? Efternamnet är George. Har velat ändra i många år.

Ja, gränsen är 2000 personer.

Men George är ju ett förnamn i Sverige. Är du inte rädd att det blir en massa sammanblandningar?
Citera
2024-08-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ja, gränsen är 2000 personer.

Men George är ju ett förnamn i Sverige. Är du inte rädd att det blir en massa sammanblandningar?
Jo, vet att det är ett tilltalsnamn men i USA är det också ett efternamn.
Hade tänkt ändra till typ Michael George.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in