2024-06-27, 15:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ett klassiskt exempel där är väl "Dick" vilket även förekommer som tilltalsnamn i Engelskspråkiga länder.

Svenska myndigheter är dock ganska restriktiva när det gäller ovanliga (nya) namn, framförallt om dom har tvivelaktiga associationer eller kan vara förvirrande.

Bra, men Skatteverket släpper - så vitt jag vet - fortfarande igenom både Dick, Willie och Fanny. Vilket jag tycker att de inte borde göra. Att föräldrarna själva inte har bättre vett är bara att beklaga.
Citera
2024-06-27, 15:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bra, men Skatteverket släpper - så vitt jag vet - fortfarande igenom både Dick, Willie och Fanny. Vilket jag tycker att de inte borde göra. Att föräldrarna själva inte har bättre vett är bara att beklaga.

Va? Fanny är väl ett helt vanligt och lite gammaldags namn? Ett fint namn tycker jag.

Varför skulle det inte godkännas?
Citera
2024-06-27, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Va? Fanny är väl ett helt vanligt och lite gammaldags namn? Ett fint namn tycker jag.

Varför skulle det inte godkännas?

Det betyder antingen "fitta" eller "bakdel" (lite olika beroende på var man befinner sig i den engelskspråkiga världen) och används inte längre som namn där, eftersom den vulgära betydelsen helt har tagit över. Men svenska myndigheter är ofta tröga med att ta till sig sådan information.
Citera
2024-06-27, 15:52
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Det betyder antingen "fitta" eller "bakdel" (lite olika beroende på var man befinner sig i den engelskspråkiga världen) och används inte längre som namn där, eftersom den vulgära betydelsen helt har tagit över. Men svenska myndigheter är ofta tröga med att ta till sig sådan information.

Jaså, det hade jag ingen aning om. Men tycker du verkligen att ett namn ska underkännas i Sverige bara för att det används så i andra länder? Verkar lite väl hysteriskt tycker jag.
Citera
2024-06-27, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jaså, det hade jag ingen aning om. Men tycker du verkligen att ett namn ska underkännas i Sverige bara för att det används så i andra länder? Verkar lite väl hysteriskt tycker jag.

I alla fall om det är i den engelskspråkiga världen, eftersom vi har så enormt mycket utbyte med dem.

https://www.behindthename.com/name/fanny

Diminutive of Frances, Françoise or Stéphanie. In the English-speaking world this has been a vulgar slang word since the late 19th century, and the name has subsequently dropped out of common use.
Citera
2024-06-27, 21:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Alla tre är ju väl etablerade namn, och Dick och Willie är dessutom väletablerade även i engelskspråkiga länder.
Citera
2024-06-28, 04:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Alla tre är ju väl etablerade namn, och Dick och Willie är dessutom väletablerade även i engelskspråkiga länder.

Dick och Willie är även i de engelsktalande länderna smeknamn, och de britter m.fl. som ger sina barn dem som dopnamn är dumma i huvudet... I SYNNERHET som de har den vulgära betydelsen också (som de har haft länge nu, INGEN som lever i ett engelskspråkigt land kan ha missat det).
Citera
2024-06-28, 04:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag tycker dessutom att man ska beakta de vanligaste smeknamnen på ett namn i de engelskspråkiga länderna (och andra länder som man har kontakt med), även om namnet i sig inte är fel. Jag hade t.ex. Filippa/Philippa på min dotterlista. Jag gillar det både för ljudbilden (både feminint och starkt, precis som t.ex. Catharina), det kommer från en av de gamla kulturerna (men inte judendomen), betydelsen är "hästväninna", och det finns dessutom en historia kring detta namn i min släkt... Men det föll på det vanliga smeknamnet i den engelskspråkiga världen: Pippa. Det kunde ha blivit väldigt pinsamt för henne i framtiden.

Här berättar en tjej som heter Fanny om när hon skulle bo i London:

https://www.expressen.se/gt/fanny-fick-byta-namn--for-att-bo-i-london/

Fanny fick byta namn – för att bo i London...

UDDEVALLA. Fanny Carlsson, 19, från Uddevalla har ett för snuskigt namn för att bo i London.

På engelska är "fanny" nämligen ett ord för det kvinnliga könsorganet - ett inte helt passande namn för en tjej i den brittiska huvudstaden.

– Mina föräldrar ursäktar sig med att de inte visste vad det betydde 1995, säger Uddevallatjejen som nu har tvingats byta namn.
Senast redigerad av Merwinna 2024-06-28 kl. 05:00.
Citera
2024-06-28, 07:01
Medlem
Citat:
Att ett svenskt namn har samma stavning eller en liknande ljudbild som ett utländskt ord, kan ju inte hjälpas. Även om jag tycker att det är klokt att kolla upp att ett namn inte betyder något väldigt fult på ett stort världsspråk - eller för den delen på våra vanligaste invandrarspråk idag.

Bo är ett substantiv (alla namn är substantiv) men "att bo" är ett verb, så man måste nog vara autistisk för att överhuvudtaget haka upp sig på den kopplingen.

...sedan avgör väl hur länge sedan det var, som ett substantiv även blev ett namn. Ingen reagerar längre på Björn eller Ulf exempelvis, man tänker inte på betydelsen, men om en pojke blir döpt till Varg så tänker alla direkt på betydelsen och tycker att namnvalet är konstigt. Orm kunde man heta häruppe för tusen år sedan, då ordet för "orm" och "drake" var samma, och det upplevdes positivt att heta Orm = Drake. Men idag skulle namnet inte gå igenom, eftersom alla skulle associera till djuret orm som många har negativa känslor för, och tillskriver negativa erfarenheter.

Sten och Stig funkar som namn för att de är så gamla och invanda, Bumling och Väg skulle inte funka för då tänker alla på betydelsen, o.s.v..

Det finns 83 personer som heter Orm i förnamn. Skulle det namnbytet inte gå igenom?
Citera
2024-06-28, 08:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det finns 83 personer som heter Orm i förnamn. Skulle det namnbytet inte gå igenom?

Minsann! Blev tvungen att kolla. End del av de där personerna är utländska, så då kommer namnet antagligen från hemlandet och betyder något helt annat. De svenska bärarna kanske har tagit det som vuxna? Då har Skatteverket större tolerans än om det är föräldrar som väljer det till sitt barn. En vuxen människa får ju skylla sig själv om han får tråkigheter, liksom. En av de första jag ser har dessutom bytt namn till Vendelkråka i efternamn, så det är nog någon historiefantast!

P.S. Jag VET inte om Skatteverket godkänner Orm för ett spädbarn, det var bara min gissning att de inte skulle göra det. Problemet är som jag skrev tidigare, att på vikingatiden tänkte man på en drake när man hörde det, och det är ju ståtligt, många adliga släkter har också tagit ett efternamn med "Drake" i. Men kräldjuret orm är mindre kul att bli förknippad med...

Undrar om de godkänner Örn till ett barn? Arn godkänner de, det vet jag.
Citera
2024-06-28, 13:08
Medlem
Citat:
Minsann! Blev tvungen att kolla. End del av de där personerna är utländska, så då kommer namnet antagligen från hemlandet och betyder något helt annat. De svenska bärarna kanske har tagit det som vuxna? Då har Skatteverket större tolerans än om det är föräldrar som väljer det till sitt barn. En vuxen människa får ju skylla sig själv om han får tråkigheter, liksom. En av de första jag ser har dessutom bytt namn till Vendelkråka i efternamn, så det är nog någon historiefantast!

P.S. Jag VET inte om Skatteverket godkänner Orm för ett spädbarn, det var bara min gissning att de inte skulle göra det. Problemet är som jag skrev tidigare, att på vikingatiden tänkte man på en drake när man hörde det, och det är ju ståtligt, många adliga släkter har också tagit ett efternamn med "Drake" i. Men kräldjuret orm är mindre kul att bli förknippad med...

Undrar om de godkänner Örn till ett barn? Arn godkänner de, det vet jag.

Hur vet du att de är utländska?
Citera
2024-06-28, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur vet du att de är utländska?

Det ser man ju på de andra förnamnen samt efternamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in