Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
CA uttrycker mot PU en övertygelse om att ha varit telefonavlyssnad trots att så inte var fallet. En oro för att bli telefonavlyssnad skulle kanske kunna förklara uppsagda telefonnummer.
Att CA skulle ha sagt upp sitt telefonnummer av helt olika skäl före och efter mordet framstår som en konstlad förklaring. Det var trots allt mycket ovanligt att helt sakna hemtelefon på 70-/80-tal.
Istället för att bara utgå från att allt han säger är påhitt hade det kanske varit intressant att utreda CA:s eventuella paranoida tendenser. Om han faktiskt hade drag åt paranoia som eventuellt kom till uttryck redan på 70-talet (då han också ska ha sagt upp ett telefonnummer) kallnar hela spåret rejält.
På samma sätt tycker jag att man borde ha utrett om SE hade mytomana tendenser. Om han hade det utgör det också en mycket enkel förklaringsmodell för hela hans beteende, särskilt i kombination med en misstänksamhet mot polisen. Det finns trots allt en del i materialet som hintar om mytomani i fallet SE och paranoia när det gäller CA.
Och man kan inte bara utgå från att paranoia hade visat sig klart och tydligt i de befintliga handlingarna om ingen riktad insats gjorts för att utreda just den saken. Även utan någon sådan insats finns det en del som tyder på det. I Granskningskommissionens rapport kan man läsa att PU gjort en anteckning om ”förföljelsemani” hos CA. Och så här står det i det sista referatförhöret:
Det är möjligt att CA hade tendens till "paranoida drag". Jag har ingen aning om det. Enligt min mening finns det dock inget som tyder på det.
Det blir lite felvänt att bara anta paranoida drag och sedan förklara händelser i hans liv med dessa. Som att han på sjuttiotalet avslutar sin telefon. Det blir rundgång.
Och, som jag upprepar, vi pratar heller inte om några vaga tendenser eller personlighetsdrag. Utan om manifest
psykiatrisk sjukdom, om
vanföreställningar. Det vill säga, om en person som på grund av förföljelsemani upprepat genom livet säger upp sin telefon. Och som tror att polisen ska manipulera just hans grejer i akt och mening att få honom oskyldigt dömd för mord på statsministern (en individ med "paranoida tendenser" hade varit synnerligen noga med att allt blev oerhört rätt med vapenuppvisande och vapeninlämning).
En sådan sjukdom borde givetvis gett sig till känna på livets olika områden. Jag har aldrig noterat eller hört ett pip från familj, släkt eller klubbkamrater om något i denna riktning. Tvärtom, det som framkommer förutom udda och enstöring är att han verkar framstå som vaken och redig. Det fanns ett par stollar åt det håll som diskuteras på klubben, CA var inte en av dessa.
Det finns en känd men lite svårtydd psykiatrisk diagnos gällande CA (20-årsåldern) och det är något åt hållet dystymi, en lågmäld och långvarig nedstämdhet, en känsla av hopplöshet och meningslöshet.
Han talar förtroligt med PU-polisen LG på 00-talet och CA är enligt honom inte mer än "lite på sin vakt" eftersom han vet vem han pratar med.
Varför skulle en "riktad insats" göras för att utreda om CA var paranoiker?
Förföljelsemani är den irriterade åklagarens benämning på den CA han kallat till sig för att diskutera vapenbrottet och som menar att han (CA) är avlyssnad trots bedyranden om att så inte är fallet. Denna situation 1998 är irrelevant för CA:s ageranden före 1995. Nu är CA misstänkt i utredningen om mordet på landets statsminister och som sådan har han vid tillfällen de facto blivit skuggad av PU. Denna "paranoia" vilar på saklig grund.
Åklagaren är mycket irriterad över CA som inte går att prata med och som vägrar att inse att detta handlar bara om vapenbrottet och inte om MOP, det framgår tydligt av GrK:s utfrågning. Men CA har givetvis helt rätt, man är inte ett dugg intresserad av vapenbrottet utan av honom i relation till mordet på Palme.
Och, slutligen, varför börjar paranoikern åka in till stan och röra sig omkring mordplatsen i början av nittiotalet?