2024-07-28, 14:20
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]
Detta skall du veta om PW , hon återger exakt vad som sägs. inga som helst överdramatiseringar för PW är väldigt korrekt , detta vet jag för jag återgav i ett inlägg att det var tjejkompisar eller dylikt som gick med brovittnet på bron som jag skrev. Om denna formulering återkom hon till mig och sade att detta hade hon inte sagt utan formuleringen "personer" hade hon sagt. Hon ville alltså att detta skulle bli helt rätt om detta kom från henne som källa.

Smaken är som baken, dvs delad, i mina ögon är PW en extrem PK journalist vilken går i statsmedias band. Bara för att hon påpekar ett av dina många fel i fallet så säger väl det ingenting om henne.
By the way, du vrider ju och vänder lika Ugglan på allt som inte passar in för dej.
Citera
2024-07-28, 14:46
Medlem
Citat:
[...]

inga som helst överdramatiseringar för PW är väldigt korrekt , detta vet jag för jag återgav i ett inlägg att det var tjejkompisar eller dylikt som gick med brovittnet på bron som jag skrev. Om denna formulering återkom hon till mig och sade att detta hade hon inte sagt utan formuleringen "personer" hade hon sagt. Hon ville alltså att detta skulle bli helt rätt om detta kom från henne som källa.

[...]

Tack för denna illustration av hur du arbetar. Du skriver på känsla och sedan är det andra som får korrigera dig i efterhand så det blir rätt. Ett gott råd, som jag eventuellt tror att du har fått innan, är att du tänker på vilka ord du använder, vad de betyder och om de motsvarar det du vill ha sagt. Ibland kanske det innebär att ett inlägg tar längre tid att skriva, särskilt om det ska vara kortare än du från början hade tänkt.
Citera
2024-07-28, 15:32
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Instämmer! Ugglan, fram med brovittnets redogörelse nu.

Hur blev det med länk till mina tidigare inlägg där du påstår att jag sprider lögner?

Vill gärna bemöta ditt påstående som av någon outgrundlig anledning är raderat tillsammans med mitt svar då, som är samma som ovan.
Citera
2024-07-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske var jag otydlig, men mitt inlägg var inte riktat mot brovittnets trovärdighet och jag har inga problem med att det kan ha varit Helena hon såg. Men jag ser ett stort problem när uppgifter i P4 dokumentären inte överensstämmer med verkligheten, uppgifter som sedan blir till fakta här i tråden.

När det gäller brovittnet så finns det som du skriver uppgifter från polisen att jämföra med, men hur är det med andra uppgifter i “Fallet Helena”? Kan vi t.ex. lita på att “Hannas” upplästa redogörelse är korrekt återgiven och inte dramatiserad av PW?

Vi kan inte lita på något från PW och den sk. "dokumentären". Jag klassar "dokumentären" som trams/ en partsinlaga möjligen.
Citera
2024-07-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ja, idiot det är fullt möjligt. Detta scenario jag lade fram var endast ett förslag på vad jag kan tänka mig kan röra sig i en sådan här GMs huvud och hur han kan resonera samt agera. Ett pågående tänkande kring vilken profil denne GM till henne kan tänkas ha, vilken bakgrund som kan ligga bakom o s v , o s v .

Vad jag gör DU mer att tynga tråden med ifrågasättande av sådant som är helt uppenbart och kritik av olika slag ? Vad bidrar DU med ? Ställ dig den frågan och begrunda det.

Skribenten bidrar med fakta, logik, analys och kritiskt tänkande bla. Och vad som för mig verkar det, sunda värderingar.
Citera
2024-07-28, 17:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske var jag otydlig, men mitt inlägg var inte riktat mot brovittnets trovärdighet och jag har inga problem med att det kan ha varit Helena hon såg. Men jag ser ett stort problem när uppgifter i P4 dokumentären inte överensstämmer med verkligheten, uppgifter som sedan blir till fakta här i tråden.

När det gäller brovittnet så finns det som du skriver uppgifter från polisen att jämföra med, men hur är det med andra uppgifter i “Fallet Helena”? Kan vi t.ex. lita på att “Hannas” upplästa redogörelse är korrekt återgiven och inte dramatiserad av PW?

Du kan lita på att "Hannas" redogörelse är korrekt uppläst. Det finns faktiskt en ansvarig utgivare.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-28 kl. 17:26.
Citera
2024-07-28, 17:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, dina argument verkar tryta eftersom du byter amne hela tiden. Det ar ett klassiskt retoriskt trick nar du vet att du malat in dig i ett horn. Du har gjort detta tva-tre ganger senaste timmen enbart. Men naval. Det later jag bero.

Skall vi nu aterga till verklighet. En misstankt person har alltid ratt till advokat narvarande vid brottsmalsforhor for misstanke (alla grader) och bor alltid tacka ja till en advokat. Polisens forsta fraga ar oftast just denna. Men du kan aldrig patvingas en advokat om du frivilligt nekar din grundlagsskyddade ratt till juridisk representation. Sa polisen tyckte att KM skulle skaffa en advokat och han sade nej, aklagaren bekraftade hans ratt att neka. Sa, det var val inga konstigheter ?

Ja, naturligtvis jobbar polisen med en aklagare. Dom maste presentera ett case for aklagaren att ga vidare med. Och ?

Den misstankte hade mycket riktigt ratten att neka advokat. Som du sjalv skriver. Du kan fortfarande neka advokat. Vad skall dom gora, lasa in dig for brott mot self preservation och common sense ?

Hans namn fanns redan i forhorsprotokollet (som i en pagende forundersokning ar sekretessbelagt) och en advokat har alltid tystnadplikt gentemot sina klienter och vem de representerar sa lange du inte ar i rattegang. Du kan bekanna Kennedymordet, Palmemordet, Napoleons forgiftning och att det var du som dodade Julius Ceasar i konversation med din advokat, dom kan inte saga ett ord.

Var jag befinner mig ar irrelevant for diskussionen. Det enda jag ger dig att jag har last juridik, mer an joken. Det finns ett omrade av lagar dar jag ar jakligt vass. Professionellt. Sa ar det med den saken. Mer an sa far du inte, jag har ingen som helst lust att outa mig pa Flashback eller leka tuppfaktning.

Jag fragar annu en gang : finns brovittnets exakta utsaga att lasa nagonstans ? Har du last den ? Jag ar uppriktigt nyfiken, jag skulle mycket garna vilja se exakt vad som star pa papper. Jag har hort om detta brovittne nu i evigheter, och jag skulle garna sjalv lasa det for att fa veta vad som ar tradsanningar och vad som ar fakta fran vittnesmalet.

Hur och när byter jag ämne? Vi diskuterade väl KM och "advokatturerna"?

Hur skulle jag ha kunnat läsa brovittnets utsaga? Men du måste väl begripa att när Pernilla och Mats i en radiodokumentär med en ansvarig utgivares tillstånd (!) kan referera till detaljer i brovittnets utsaga, så måste de ju ha fått inside information. Pernilla och Mats säger ju i radiodokumentären från 2017 att de har talat med poliser som har arbetat med fallet. De säger ju till och med att någon av poliserna hade gett dem den dittills hemliga informationen att Klas hade varit anhållen 2017 … Är du helt dum?

Sedan måste jag rätta till ett fel som jag har begått (Jo, JAG tar ansvar för det som jag skriver!), men det som följer förändrar ingenting i sakfrågan: Det är INTE i ”Att lösa ett brott” i TV3 som Lars Johansson beskrev turerna med KM:s vägran att få en advokat. Det beskriver Lars i stället i P4 Skaraborgs radiodokumentär om Helena-fallet från 2017. 1998 var alltså reglerna annorlunda än mot vad de är idag. Då – 1998 – hade KM:s namn blivit offentligt i tingsrätten om han hade ”påtvingats”/valt en advokat, medan det i dag hade varit så att KM:s namn hade kunnat hemlighållas. Det var då – 1998 – som KM vägrade en advokat eftersom han var väl medveten om att hans namn då hade blivit offentligt, och i och med att han sa att ”om jag får en advokat tänker jag inte att säga ett enda ord mer till er”, backade polis och åklagare. Ett gigantiskt misstag, skulle det visa sig. Dessutom säger Lars Johansson att de då var ”väldigt nära”.

Avsnitt tre, börja vid cirka 19:30 om just turerna med ”advokaten”: https://sverigesradio.se/fallethelena
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-28 kl. 17:34.
Citera
2024-07-28, 17:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
En person som ljuger brukar ändra sina historier hela tiden. Detta är ett helt genomgående mönster vad gäller KM. Han ljuger medvetet hela tiden, GLÖM något annat.

Tänk på att han även ljög för tittaren i "Att lösa ett mord", när han sade att han "bara velat vara behjälplig polisen", INGET hade kunnat vara mer fel.

Gå in då igen i länken överst och scrolla ner till "Misstänkte Helenamördaren: Jag minns inte"

Lyssna igenom denna. Han säger där att han inte vet varför han svävat runt med lite olika uppgifter och säger att han inte kan förklara det...Okay.

Han säger även här att han sjukskrev sig veckan efter försvinnandet. Mmm...Märk väl här:

Här säger han till Mats och PW på denna rastplats att han inte minns om han varit på bron med Helena. Till polisen och till Lotte Dalsgaard 2022, har han sagt att han var helt säker på att han inte var på bron.Mats fortsätter:

"Åh, som enligt vittnen skulle varit väldigt intresserad av Helena inne på Stadshotellet." "Men han minns inte att han skall varit intresserad av henne."

Titta här nu vad han säger om detta telefonsamtal som han skall ha gjort på torget till sambon:

PW: "Vi frågar honom nu om ett telefonsamtal han ringt till sin flickvän under försvinnande natten. Jag har en förnimmelse av att jag gick till telefonkiosk på torget. Om det var så att jag blivit nobbad av Helena, kan jag ju ha känt mig sårad och liksom velat höra vad jag har där hemma, säger han."

Ser ni här då att här ERKÄNNER han ju att han varit mycket intresserad av Helena ändock. Lögner och resonemang som inte går ihop. Han har uppenbarligen mycket svårt att hålla koll på sin olika LÖGNER.

Det råder ABSOLUT inga tvivel om att det var KM som gick med Helena på bron och ända upp till Kohagen och han vet vad som hände där uppe. Ja.

Helt riktigt! I det allmänna förhöret 1992 sa KM att han knappt hade varit i närheten av Helena på Stadt, men detta motsades ju kraftfullt från andra festdeltagare på Stadt. Först säger KM alltså att han ”inte minns” om han skulle ha varit intresserad Helena. Sedan säger han att ”om det var så att jag hade blivit nobbad av Helena, kan jag ju ha känt mig sårad och …”. KM kan ju för fan inte ha blivit nobbad av Helena och känt sig sårad om han inte hade varit intresserad och ”på” på henne! Herregud, vad han gör bort sig. KM har INTE sagt allt, den saken är klar.

Men det värsta av allt i det här är att TV3 låter Undevik göra några program, i vilka han agerar KM:s försvarsadvokat med det enda målet att få KM "off the hook". (Dock misslyckas han eftersom inte heller han klarar av att täcka upp för KM:s "håltimme"!) Kanske dags att granska denne Undevik och hans eventuella privata intressen i Helenas försvinnande?!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-28 kl. 17:43.
Citera
2024-07-28, 17:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Vi kan inte lita på något från PW och den sk. "dokumentären". Jag klassar "dokumentären" som trams/ en partsinlaga möjligen.

Med en ansvarig utgivares godkännande?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-28 kl. 17:36.
Citera
2024-07-28, 17:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag förstår. När det gäller vittnet "Hanna" så kan du själv gå in i extramaterialet i P4. dok : Fallet Helena i valfri del och klicka på denna länk då : mer att läsa. Inte i appen dock men på hemsidan och gå till detta polisförhör.

Jämför där, sedan har ju PW och Mats gjort en intervju med vittnet "Hanna" . Detta skall du veta om PW , hon återger exakt vad som sägs. inga som helst överdramatiseringar för PW är väldigt korrekt , detta vet jag för jag återgav i ett inlägg att det var tjejkompisar eller dylikt som gick med brovittnet på bron som jag skrev. Om denna formulering återkom hon till mig och sade att detta hade hon inte sagt utan formuleringen "personer" hade hon sagt. Hon ville alltså att detta skulle bli helt rätt om detta kom från henne som källa.

Därmed ändrade jag detta i en rättelse med ett nytt inlägg. PW är också krimreporter och har kontakt med polisen väldigt frekvent, om hon skulle fara med felaktiga formuleringar eller överdramatiseringar så skulle hennes relation till polisen som hon är beroende av i detta jobb nog kraftigt försämras . Därav också krav på en korrekthet.

Om jag får gissa här så tror jag att det var Mats av de två som skrev denna artikel. Han tog fotot, hans namn står överst av de två längst ner samt kanske även stilen i skrivandet. Men en reservation: Jag vet inte, men kan misstänka det.

Helt korrekt: Du har korrigerat det som Pernilla sa till dig.
Citera
2024-07-28, 17:55
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere

Helt rätt tolkat, den dokumentären är inte värd ett ruttet lingon! PW är så långt ifrån opartisk man kan komma gällande detta fall, man kan fundera på vem i helvete som godkände att hon skulle göra denna dokumentär, ytterst märkligt!
Citera
2024-07-28, 17:58
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Med en ansvarig utgivares godkännande?
Som sagt, den chef vilken godkände att PW skulle göra en dokumentär om Helenafallet måste varit onykter på jobbet! Så fel, så fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in